Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor, ESC og propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor, ESC og propell

    Hei. Jeg trenger litt hjelp til valg av motor, ESC og propell for en båt jeg holder på å bygge. Båten er ca. 1,2 x 0,5 meter stor, og skal i utgangspunktet ikke gå spesielt fort. En fart på rundt 1 m/s er det jeg håper på. Spenningen jeg får fra batteriene vil ligge mellom 5,5 V og 8,4 V. Spørsmålene mine er:
    • Har noen et tips om hva slags motor man bør velge? Jeg ser for meg en motor med maksimal effekt på 40-60W.
    • Hva slags propell kan passe til en fart på rundt 1 m/s?
    • Er det slik at en ESC gir samme spenning ut som inn?
    • Hvilke norske/utenlandske butikker er greie å kjøpe fra?

    Takk for alle tips!

  • #2
    Hmm.. hvor tung er den?

    Jeg pleier å bestille fra disse butikkene.



    www.hobbyking.com ( HongKong billig )


    Men, det med motor og esc er noe annet.

    børsteløs eller børste?

    Hvis du skal ha børste så kan du vel sette inn en 540 motor. vil nokk gå noe sakte.
    Her tror jeg nok noen andre må svare deg

    lykke til!

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      Båten kommer antagelig til å veie mellom 5 og 10 kg, selv om det er litt usikkert.

      Effektivitet er viktig siden jeg har begrenset med batterikapasitet. Derfor antar jeg at en børsteløs motor er det beste (har ikke disse bedre effektivitet?). Jeg antar også at jeg trenger en motor med lavt turtall og høyt dreiemoment, siden båten skal gå relativt sakte.

      Comment


      • #4
        hmm... børsteløse har vel mye moment og høyt turtall. Men børste
        motorer tåler mer og trenger mindre kjøling? ( rett? ) ikke lett å si, for de båten er tung. og med 8,4 v så er det litt vanskelig å finne en motor. men dette er det andre som er bedre en meg på.

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X