Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forhold mellom Motor, Batteri, ESC og Propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forhold mellom Motor, Batteri, ESC og Propell

    Hei folkens....

    Har akkurat kjøpt meg ny båt. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11890
    Spec.
    Length: 675mm
    Width: 155mm
    Height: 100mm
    Weight : 990g
    Motor: 28-58 size 2881kv Watercooled brusless
    ESC: 50A watercooled (required)
    Drive system: 3.18mm

    Med dette batteriet: Turnigy 5000mAh 5S 25C Lipo Pack http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9175
    og denne ESC: Turnigy Marine 80A-HV Brushless Boat ESC http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8945

    Men siden jeg nå har kjøpt et litt større batteri enn hva som står oppgitt (You will need a 4,000mAh 3S or greater to power this boat to full speed), lurer jeg litt på hvordan dette egentlig hører sammen..... Har hørt at hvis en av disse 4 komponentene ikke hører sammen med de andre 3 vil det gå galt.

    Er det noen som vet sammenhengen hær og har en grei forklaring?

    Motor og ESC klarer man vel å tilpasse siden det som oftest står hva som er minimum anbefalt for motoren, men hva med det andre oppi det hele.....
    I mitt tilfelle så er jo motoren veiledningen da denne kom med båten, så jeg regner med at den er tilpasset.
    ESC så tok jeg en som var høyere enn minimum, og batteriet leste jeg at en hadde prøvd.

    Men finnes det noen måte å regne ut om dette faktiskt stemmer?

    Håper noen kan hjelpe meg litt her
    Roger Frantzen

  • #2
    for det første. det der går IKKE bra. om du er heldig så kommer du til å få 2 turer før motoren er svidd og meget mulig tar med seg regulatoren og kansje batteriet i samme slengen.

    dette er pga. motoren din har 2881 KV ( KV =rpm pr volt) og i dette tilfellet vil kunne gi ca 60 000 rpm på et nyladet batteri. noe som igjen er ALT for mye på en normal eletro motor.

    når det kommer til motor og esc tilpasset så har du i grunnen ikke gjort det da det som står der er minimum annbefalt med 3S. og tro meg. den motoren vil trekke MYE mere amp en de 80 som regulatoren din er bereknet på siden du har gått opp fra ANNBEFALTE 3S til 5S.
    du har bestilt en HV regulator ( du skal ikke kjøre særlig høyt med volt da 5S er ganske normalt) men du har ikke bereknet amp trekk på dette.

    du kan bruke esc på den båten uten problemer OM du går ned til 3S batteri.
    klaus toppe 1974

    Comment


    • #3
      eh...opps..

      Tusen Takk for svar.... er veldig glad for at jeg satte inn en tråd her før jeg satte igang.
      Trodde jeg hadde alt på "stell", men ante litt "ugler i mosen" hær. Hær får æ igjæn førr å være førr rask....

      For å forstå deg riktig....
      - så har jeg som sagt vært for rask og kjøpt et for stort batteri.
      Grunnen til dette kjøpet var tanken på at mere power ville gjøre susen (kor feil kan man ta). Men det du sier et at batteriet er for stort både for motor og ESC. Men hva mener de med "or greater", hvor mye større er det mulig å bruke?

      - så er den ESC de har anbefalt på 50A, tilpasset et batteri på 4000 mah 3s 20C Lipo? Med andre ord så er min ESC på 80A fult brukbar så lenge jeg går ned til et mindre batteri? Men jeg tor ikke jeg har skjønt det med HV??

      Så siste spørsmål..... Hva kan jeg gjøre for at motoren skal yte optimalt?

      Ha en fortsatt fin kveld
      Roger
      Roger Frantzen

      Comment


      • #4
        regulatoren din er helt ok ( amp messig) om du hadde kjørt 3s ( den tåler ikke mindre en 5S).
        du har kjøpt deg en regulator som ikke virker på mindre en 5S til en motor som ikke bør ha mere en 3S.
        med greater mener det 4000 mah eller mere altså om batteriet ditt hade vært 3S 5000 mah hadde du i mål.

        det de mener for å ta alt i tur og orden. du må ha en regulator som tåler minimum 50 amp som kan fungere med 3S ( om den tar 2-3s eller 2-70S spiller ingen rolle her så lenge den tar 3S)
        batteriet ditt må være 3S ( for den motoren pga. KV) men kan være 4000,4500 eller 5000 er ikke så viktig) og minst 20C ( 20C står for hvor mye strøm du kan ta ut av batteriet når du kjører så om det er 5000 mah 20c så kan batteriet ditt levere 100 amp i trekk) men 45C gjør ingen ting så lenge du har minimum dekket in.
        så kommer vi til batteriet ditt. det er sannsynligvis for tungt for den båten da det er 5S og ikke 3S så det veier nesten 2 gager så mye som det du skulle brukt i den båten.

        for at den motoren skal yte optimalt så må du bruke et 3S batteri med nok mah til å levere strømen du trenger.

        ha en fin kveld. håper jeg ikke har ødelagt den total for deg

        klaus
        klaus toppe 1974

        Comment


        • #5
          Nei tvert imot....du har berget den...he he
          Hadde vært værre om jeg måttet bytte ut alt, siden det hadde vært ødelagt.
          Nå er alt like helt og jeg kan bruke det til noe annet, eller jeg kan høre om noen andre trenger så jeg kan selge det videre, hakke tatt dem ut av pakkningen ennå

          Så da er det ut på markedet å finne nytt batteri og ny ESC...

          Bare en liten ting til....når du sier et batteri på 5000 mah og 20C så kan det levere 100amp. Vil det si at jeg må ha en ESC på 100 amp?

          Takk for hjelpen

          Roger
          Last edited by Frantzen; 29 July 2011, 20:15.
          Roger Frantzen

          Comment


          • #6
            neida.
            det blir som med en normal bil. bare for at du KAN kjøre i 200 betyr ikke at du må

            jo mere batteriet ditt kan levere jo mindre blir det belastet når du kjører med båten din ( slitasje altså).
            eks. om et 5000 mah 20C kan levere 100 amp og båten din trekker 90 amp kontinuerlig. så må batteriet jobbe med 90%. om det derimot er 40C så kan batteriet levere 200 amp og det må ikke jobbe i det hele tatt
            klaus toppe 1974

            Comment


            • #7
              Da har jeg bestilt følgende:
              Turnigy AquaStar 120A Water Cooled ESC
              Turnigy 4000mAh 3S 40C Lipo Pack
              til en 28-58 size 2881kv Watercooled brusless motor

              Da satser vi på at ingenting kan gå galt
              Roger Frantzen

              Comment


              • #8
                det høres ut som en god plan.

                ta å sleng det du kjøpte tidligere ut på finn. så kan du jo tjene en slant på det også
                klaus toppe 1974

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X