Announcement

Collapse
No announcement yet.

smeltet litt ytterst på kontakten til lipo batteribåt? normalt eller ikke? se bilder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • smeltet litt ytterst på kontakten til lipo batteribåt? normalt eller ikke? se bilder

    Hei! Har nettopp kjøpt meg en joysway us-1 børsteløs med lipo batteri, den går som en rakett men ser på kabelen at det har smeltet litt innerst på koblingen fra båten ytterst der i kanten.

    Det er ingen andre steder det er tegn på smelting annet en mini antydning rundt samme sted på batteriet rundt den svarte ledningen (må se det i godt lys for og oppdage akkurat det på batteriet men det er kabelen til båten som synes mest.

    Kan det være normalt? kjøpte den ny i butikk i dag så hvis ikke så vil jeg dra tilbake med den, helt ny innen rc båt og lipo så jeg er helt nybegynner, legger ved et par bilder av kabelen som går ut av båten. Setter veldig pris på svar
    Attached Files
    Last edited by raybenz; 28 June 2013, 06:34.

  • #2
    Heisann

    Holder ikke på med båt men bruker jo LiPo og Deans-koblinger på bilene/ flyene mine også.
    Kan i grunn ikke se at det er så mye 'svart' der i grunn, og noe av det du ser kan jo komme fra loddingen også muligens.

    Jeg har koblet sammen 2 stk 2S liPo-pakker feil, det smalt litt og plasten rundt batteriet smeltet rundt minus-polen og det ser verre ut enn dette. Batteriet er helt fint og brukes daglig.

    Det du kan gjøre er å ta med deg det ned til der du kjøpte det og spørre de (håper det ikke er langt unna da).

    Som sagt, synes jeg dette ser helt greit ut. Men de gangene jeg er i tvil, bruker jeg 'riv og slit' metoden, holder ikke koblingene da, lodder jeg på nytt.

    Ta forhåndsregler som du gjør nå, så vil du alltid være på den riktige siden. Bra at du spør
    5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
    Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

    Comment


    • #3
      Hei mekanismen blir jo den samme om det er båt eller bil så jeg sier takk for erfaringer du har med elektro biler med Lipo.
      kjøpte den på teknikmagasinet å tviler litt på at dem har så god kjennskap til dette.

      Husker ikke helt sikkert men er ganske sikker på at koblingen ble sånn etter en kjøretur, det er jo denne plastikk koblingen som holder ledningene i sammen slik at det blir T kobling, ser litt verre ut på bilder en i virkligheten, stusser litt på at det er spor av blankt metall i plasten der det har blitt varmt. Mye mulig at dette er normalt pga varmen fra kablene? Eller kan det være tegn på en fabrikk feil?
      Ville det smeltet på selve ledningen eller noe annet skjedd hvis noe ikke stemte? Skal prøve å få kjørt den en tur etterpå og se om det smelter mere eller ikke.
      Last edited by raybenz; 28 June 2013, 06:32.

      Comment


      • #4
        Originally posted by raybenz View Post
        Hei mekanismen blir jo den samme om det er båt eller bil så jeg sier takk for erfaringer du har med elektro biler med Lipo.
        kjøpte den på teknikmagasinet å tviler litt på at dem har så god kjennskap til dette.

        Husker ikke helt sikkert men er ganske sikker på at koblingen ble sånn etter en kjøretur, det er jo denne plastikk koblingen som holder ledningene i sammen slik at det blir T kobling, ser litt verre ut på bilder en i virkligheten, stusser litt på at det er spor av blankt metall i plasten der det har blitt varmt. Mye mulig at dette er normalt pga varmen fra kablene? Eller kan det være tegn på en fabrikk feil?
        Ville det smeltet på selve ledningen eller noe annet skjedd hvis noe ikke stemte? Skal prøve å få kjørt den en tur etterpå og se om det smelter mere eller ikke.
        Dette var nok der da du kjøpte båten, en liten hilsen fra en arbeidslei kineser på en gråmandags første skift på fabrikken eller der om kring. Sett det på flere av disse på det lille partiet vi hadde på Smallsize. Ikke noe å bekymre seg over med mindre ledningen ikke sitter.

        Test at det går an å rive og røske litt i plugg og ledning uten at det løsner, samt kjenn på temperaturen etter en kjøretur. Er nok ingen fare.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #5
          Takk for svar! Har kjent nå og kablene sitter godt, kjørt 2 ganger med den nå i dag, skrapte vekk det svarte slik at det ble litt rufsete der, den lille "kanten med litt flisete plast etter jeg skrapte har smeltet pent i sammen helt ytterst, kan ikke se at det har smeltet mere. Motoren og speed kontrollen er ikke spesielt varm heller! Greit og høre med dere som har erfaring for hvis det var tegn på noe feil så skulle jeg dratt tilbake med den Da skal jeg ikke bekymre meg mere

          Comment


          • #6
            deans i båt er no no. Hør om noen i butikken kan bytte til f.eks ec5. dette 'kan' dra mye mer amper en deans kan håndtere. De er supre i bil, men holder ikke i båt, som regel.
            Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
            Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

            Comment


            • #7
              Originally posted by maxmekker View Post
              deans i båt er no no. Hør om noen i butikken kan bytte til f.eks ec5. dette 'kan' dra mye mer amper en deans kan håndtere. De er supre i bil, men holder ikke i båt, som regel.
              Deans er ikke no no i båt, så lenge du ikke overgår strømtrekket den tåler, og det gjelder jo hvilken som helst plugg! Så i dette tilfelle hvor strømtrekket er beskjedent, er deans helt fint.
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

              Comment


              • #8
                Ja deans er vel bra det, litt harde og få dratt ifrahverandre av og til bare

                Har kjørt en del nå og koblingen har ikke smeltet noe mere, var nok slik fra fabrikk.

                En annen ting jeg lurer på ang batteribruk. Hvor lenge er normalt at et batteri skal vare?
                Båten skal gjøre 45km og det står 50A på speedkontrolleren. Mener å huske at 2200mh 11.1 v lipo varte i 12-13 min. I dag varte det bare i 7 min før båten begynte å koble ut.
                Satt inn et 4000mh 11.1v lipo batteri å det gikk i 14 minutter, dagen før gikk dette i 18 minutter.. Synes jeg fikk litt lite batteritid i dag.

                Comment


                • #9
                  Smelting av deans plugg.

                  Har opplevd dette endel ganger selv men da har jeg kjørt 2x 11.1v lipo på 4000mah 40c og en regulator på 150mahHar du litt belegg på kontakten så får du gjærne varmgang der. Bytt til nye Deans og husk det er veldig forsjkjell på Deans plugger billige kontra dyrere.

                  Datapakx25

                  Datapakx25

                  Comment


                  • #10
                    Deans er ikke bare Deans nei: Kjøp originale Deans

                    Og la være å kjøpe billige kina-kopier som går under T-Connectors osv
                    De er så dårlige at de ikke passer sammen fra samme pose engang.

                    Men min erfaring er kun på bil og litt fly, men kan ikke skjønne at strømtrekket skal være så stort at dette ikke går i båt?
                    Ser jo Pro-heli gutta bruker stort sett kun Deans på 10 og 12S LiPo-pakker, de skulle vel trekke litt vil jeg tro?
                    5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                    Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by hugin_q3 View Post
                      Deans er ikke bare Deans nei: Kjøp originale Deans

                      Og la være å kjøpe billige kina-kopier som går under T-Connectors osv
                      De er så dårlige at de ikke passer sammen fra samme pose engang.

                      Men min erfaring er kun på bil og litt fly, men kan ikke skjønne at strømtrekket skal være så stort at dette ikke går i båt?
                      Ser jo Pro-heli gutta bruker stort sett kun Deans på 10 og 12S LiPo-pakker, de skulle vel trekke litt vil jeg tro?
                      Du kan jo strekke ut armene og ta piruetter i stua, eller sykle, og så senere dra i svømmehallen og prøve det samme der:P Er litt mer motstand og helvete i dette vannet. Ikke bare skal propellen gå rundt i det hele tiden, men skroget skal jo også dyttes hele tiden.
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #12
                        Lurer på hvordan jeg kan koble på et ekstra batteri på båten?
                        Hvordan gjøres dette uten at båten får dobbelt med effekt? har sett flere på youtube som kjører med 2x 2c batteri slik at båten yter får 4c?

                        Jeg har et 3c 11.1v 4000mh, tenkte å kjøpe et til og legge på andre siden av båten så kanskje den holder seg mere stabil, men heter det da seriekobling eller parallell kobling? Hva er i så fall forskjellen?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by raybenz View Post
                          Lurer på hvordan jeg kan koble på et ekstra batteri på båten?
                          Hvordan gjøres dette uten at båten får dobbelt med effekt? har sett flere på youtube som kjører med 2x 2c batteri slik at båten yter får 4c?

                          Jeg har et 3c 11.1v 4000mh, tenkte å kjøpe et til og legge på andre siden av båten så kanskje den holder seg mere stabil, men heter det da seriekobling eller parallell kobling? Hva er i så fall forskjellen?
                          Da skal du parallellkoble. Dvs plusspolene fra hvert batteri skal til samme punkt, og minuspolene fra hvert batteri skal til samme punkt.

                          OT:
                          Godt råd; gjør deg ferdig med en pol om gangen, hvis du klarer å lage bare en liten kortslutning (pluss og minus fra samme batteri sammen.), så ryker overspenningsvernet, og medmindre du er god i elektronikk, så er batteriet søppel (selv om cellene sannsynligvis er ok, så er kretsen som beskytter dem mot kortslutning gåen.). Kan selvsagt bypasse denne kretsen, men da er du seriøst ute og sykler; lipo uten overspenningsvern kan begynne å brenne, og da er det ingenting som kan slokke brannen. Det kan også brenne så raskt at det vil bli oppfattet som en detonasjon. Det er disse egenskapene som har gjort "Dream Liner" til et aldri så lite mareritt for Boeing (og Kjos).

                          Øivind
                          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                          Comment


                          • #14
                            Båt er noe helt annet en bil, fly du kjører i motbakke hele tiden derfor får du varmgang fortere.


                            Datapakx25

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Razer View Post
                              Du kan jo strekke ut armene og ta piruetter i stua, eller sykle, og så senere dra i svømmehallen og prøve det samme der:P Er litt mer motstand og helvete i dette vannet. Ikke bare skal propellen gå rundt i det hele tiden, men skroget skal jo også dyttes hele tiden.
                              Hehe, jepp vet jo det.
                              Det er utfra det du sier der jeg mener at Deans burde ta dette strømtrekket.
                              Jeg spurte de heligutta om Deans virkelig holdt og de sa de ikke hadde noe problemer med de. Men det er vel høyere moment på en båt enn ett heli likevel
                              5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                              Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X