Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tfl genesis vs zonda? Erfaringer med Tfl 125a esc? Evnt proboat

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tfl genesis vs zonda? Erfaringer med Tfl 125a esc? Evnt proboat

    Hei.

    Vurderer å kjøpe en av Tfl sine båter, eller den nye proboat blackjack 29 versjon 3.

    Fra før har jeg hatt en del båter, men kun hatt smash shark som har vært fra tfl.
    Kjørte med standard oppsett på 4s og den Tfl 120A esc som er pakket i hard plast har funket veldig bra.
    Denne kom med 6mm batteri kontakter. Kuttet i tide , god respons og grei temperatur etter en kjøretur.

    Ser at genesis singel motor og Zonda har dem samme regulatorene på 125A, denne typen er pakket inn i gummi ser det ut som.
    Har lest at disse er veldig dårlige? Kan dem nye ha blitt forbedret?

    Prisene går jo opp som alt annet, men en Zonda Kommer på ca 8000kr rtr og genesis twin motor koster 7000kr.
    Synes egentlig det er litt mye å betale for en genesis, men på den følger det med 2 greie 120A esc samme som smash sharken har.

    Hvis disse tynne 125A esc tar lett fyr og funker dårlig slik det står skrevet på en del omtaler og forumer i utlandet kommer jo Zonda fort på 2000 ekstra for to nye esc..
    Singel genesis koster 4500, og er i tvil om den er rask nok på 4s, 5s blir vel for mye for flex akselen?

    Er og litt usikker på om jeg får plass til Zonda i bagasjerommet på bilen. Tror kanskje en genesis går akkurat.
    Noen her med erfaringer rundt det med 125A Tfl esc?
    Virker Zonda mere solid siden den er av karbon?

    Takker for tilbakemeldinger

  • #2
    Dette spørs jo litt hva du ønsker av båt. En zonda er bygd for rein fart. Den er helt flat i skroget. Dette gjør den veldig stabil på flatt vann og går noe sinnsykt uten å presse elektronikk. Men den er ikke glad i bølger i det heletatt. Og den tåler ikke mer en genesis fordi om den er i carbon ettersom det er så tynt at man ser igjennom skroget.
    Genesis med singel motor syns jeg var kjedelige ettersom den har noe voldsomt med såkaldt torqtwist. Dette fordi den har et mye smalere skrog en zonda og selvfølgelig bare en motor. Jeg forsterket min genesis med carbon og puttet 2stk 3674 2200 som jeg kjørte mest på 4s og da ble den veldig morsom, men også veldig tung. Det gjelder også å få vekta så lavt som mulig og da hjelper det veldig å legge batteriene nede i pongtongene. Dette var mulig på zonda, men på orginal genesis twin tror jeg du får cog alt for langt frem ved å gjøre dette.
    Genesis må presses mye hardere for å oppnå samme hastighet som zonda, men har et mer leiken skrog som jeg mener er mer morsom å kjøre.
    Org elektronikk aner jeg ingen ting om ettersom jeg har kjøpt det meste fra hobbyking uten elektronikk. Men kan virkelig anbefale dems 120a og 180a.

    Hva er grunnen til at du vi ha en båt til? Du har jo en veldig morsom en. Jeg sitter igjen med bare en oppgradert smash shark fordi den syns jeg var desidert mest morsom. Ikke på langt nær farten til en zonda, men den igjen er så rask at jeg turte nesten ikke å bruke den. Den hadde jeg to 4074 på 2000kv og 180a esc som jeg kjørte på 5s. Og da snakker vi 120+ km/t.
    B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
    Smash shark m/3674
    HPI 4life

    Comment


    • #3
      Hei
      Jeg så for meg at Zonda var den mest solide, men når du sier at man kan se igjennom den så har jeg nok fått et feil inntrykk
      Etter dine erfaringer så har genesis bedre kjøreegenskaper når man skal kjøre litt hvis det er litt bølger? Vanskelig og få et flatt vann så det er oftest litt små bølger.
      Du har ingen videoer av genesisen du hadde da?
      Fint lite info om denne, den kommer med 3660 2726kv motorer og 36mm propeller. Står at den da skal klare 70-80km på 3s?
      Tror du det klarer såpass som 80 når man bare kjører 3s selvom motoren har høy kv?
      Har bare holdt i en genesis før, den var ganske stiv og solid men fronten var veldig tynn, den flaten foran mellom dem to spisse frontene. Den burde hatt mere glassfiber og lim i fronten men det er samtidig veldig trangt og komme til.

      Nå har jeg ingen båt, solgte den i fjor høst da planen var å kjøpe ny men så ventet jeg heller.
      Smash sharken var både morsom og solid, men roret var litt for lite i lav fart og den burde hatt trimtabs. Gikk akkurat greit på 4s med 3674 2070kv med 38mm propellen. Litt mere og den hadde flydd bakover i toppfart eller fått mye chinewalk som dem kaller det.
      Hva er ditt oppsett og har du fått den mere stabil hvis du kjører på mere enn hva jeg gjorde?
      Smash sharken er likevel utrolig stabil, det er den båten som har veltet minst av dem jeg har prøvd. Tror den gikk rundt bare et par ganger i løpet av hele sommeren
      Last edited by raybenz; 7th June 2015, 10:41.

      Comment


      • #4
        Zonda må ha paddeflatt vann om man skal strekke den ut.
        Ja jeg mener at genesis har bedre kjøreegenskaper, men den må få vekten ned.
        Jeg har gått skikkel på trynet mange ganger med genesis og den er fortsatt hel. Knuste hatchen en gang.

        Om jeg var deg ville jeg kjøpt igjen en smash shark og jobbet med den, eventuelt en pursuit, men den har ikke jeg testet selv.
        Eller kanskje kjøpt en genesis twin, bytter motorer til mindre kv og kjørt 4s

        Ja Smash shark spratt bare oppå vannet og var virkelig vinglette, men med flaps, en del tuning og testing av propell så ble den skikkelig bra. Kjørte også med 2stk 4s 5000 pakker for leik i bølger med den. Den hadde ikke vondt av litt ekstra vekt. Jeg brukte vel mest octura x637 og x640 om jeg ikke husker helt feil. Genesis brukte jeg x442 og m-kutta 442. Zonda brukte jeg x447, m-kutta 447 og helt oppe i noen 50mm 3 blads fra hk.
        Det mest morsomme er jo egentlig å prøve forskjellige oppsett med forskjellige propeller

        Har desverre lite film av den med 2 motorer. Den gikk ikke stort fortere enn med singel, men mye mer stabil og morsom.
        Har noen bilder av de forskjellige oppsettene.

        Attached Files
        B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
        Smash shark m/3674
        HPI 4life

        Comment


        • #5
          Takker for fine bilder. Du har i hvert fall et godt utvalg av propeller

          Der ser man god forskjell på zonda og genesis ja.
          Tror nok jeg slår i fra meg zondaen siden den ikke er mere solid og må ha ganske flatt vann som du sier..
          Her blåser det jo ofte og hvis det skal være vindstille og oppholdsvær så blir det jo ikke ofte man får dratt ut og brukt den.

          Nå ble jeg litt usikker om jeg skulle gått for smash shark igjen , eller om jeg skal ha twin cat siden jeg aldri har hatt det før.
          Smash sharken var fin den, etter justeringer av strutt og tungt nok batteri så gikk den helt greit uten trimtabs, men skal jeg ha den på nytt vil jeg ha trimtabs og et litt større oppsett

          Hva slags flex aksler brukte du på genesis da? Har lest at den standard 4mm kan gå i stykker?
          Det kjipe er jo at det slår hull i skroget, men standard genesis flex bør jo tåle 4s?

          Bråker det forresten ganske mye mere med twin fremfor singel genesis?

          Comment


          • #6
            Ja jeg mener v-bunn er mer anvendlig til norsk sommer.
            Som single genesis så brukte jeg standard 4mm og hadde ingen tull med den. Jeg hadde også hørt at den skulle være for dårlig, derfor satte jeg ned aks på throtle for å skåne den litt. På twin brukte jeg 110mm lange stinger med 4.76? Det bråker ikkeno mer annet enn en litt tøffere lyd i to propeller fremfor en.
            B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
            Smash shark m/3674
            HPI 4life

            Comment


            • #7
              ja sant det

              Vurderer også enkeltmotors genesis, men da forstår jeg det sånn at den medfølgende drivlinjen ikke skal gå på mere enn 4s, og kanskje det blir litt for kjedelig?

              Farten på en motors genesis med 2075 kv som kjøres på 4s med 38mm propell, blir ca det samme som twin 2726kv 3s med 36mm propeller?

              Hvis jeg kan godta torqueroll så kan det jo bli greit med en enkeltmotors gensis istedefor twin motor utgaven, eller blir det liksom som natt og dag med twin?
              Prisforskjellen på singel og twin er 2500kr. Men siden drivlinja er den samme så vil det jo ikke bli aktuelt med større motorer, synes det virker skummelt å rive ut røret til flexen og lime fast ny.. Er dette en enklere jobb på twin utgaven eller blir det den samme jobben?

              Kunne jo slengt inn en større esc på enkeltmotor genesis og kanskje en 42-44 propell. Men vil det belaste flex akselen mye mere med større propell? Hva vil belaste flexen minst og samtidig gi effekt?
              Last edited by raybenz; 8th June 2015, 06:10.

              Comment


              • #8
                Hvis du vil ha en noe større båt så vil jeg anbefale Osprey, også den fra tfl. Den er 1075 lang og med litt større motor og anbefales å kjøres på 6s. Har en slik selv, og den er meget stabil og bra rask, med ett godt oppsett. Den tåler en del sjø så den kan brukes ganske ofte.

                Comment


                • #9
                  Hei
                  Ja ser veldig fin ut den, men tror ikke jeg får plass i bagasjerommet i bilen hehe.. Den er ganske stor. Dette er vel en båt som fortjener mere oppmerksomhet

                  Kom over denne fra proboat http://www.horizonhobby.com/boats/el...tr-v2-prb08011

                  Frister den også. Forbedret utgave av miss geico.
                  Bedre elektronikk skrog osv. Virker lovende.
                  Må bli denne eller en genesis

                  Comment


                  • #10
                    Denne syns jeg så spinkel ut.
                    540 size motor? ombygd bil-esc? Ingen spennhylse? Fester fleks bare med en settskrue. Simpelt motorfeste. Merkelig ror ordning.
                    Denne har jo også helt flat bunn. Da vil jeg tro apparition er en god konkurrent. Denne fåes også som twin.
                    Vil tro du får mer for pengene med en genesis da.
                    B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                    Smash shark m/3674
                    HPI 4life

                    Comment


                    • #11
                      Hva mener du med spennhylse?
                      Det nye her er at festene skal være forbedret og en annerledes bunn slik at den skal kunne gå i toppfart uten å velte alt for lett.
                      Offset ror skal visstnok være bra for torqueroll og at rotet flyttes vekk fra propellen men har aldri prøvd det selv.
                      Tidligere dynamite 6s esc var bare på 80a og denne er 120, men kjenner ikke til den nye esc, dem lager jo biler også så det er sikkert mye likt fra bilene.

                      Sett skruer skader flexen etterhvert så Tfl sitt er ganske bra sånn sett, men batteri platen og motorfestene løsnet ganske raskt på Tfl båten så slikt pleier jeg og sikre ekstra ganske raskt.

                      Genesis er jo lengre men proboaten er breiere, er det noe fordel og ha ca 20cm lengre skrog?
                      Vet du om større propell belaster flexen mere? Eller om det blir mere belastning om man bytter til høyere kv på motor?
                      Bare tenkte på det siden genesis flexen er 3,5mm på det tynneste?
                      Vil jo egentlig tro at all effektøkning øker risikoen for at flexen ryker..

                      Comment


                      • #12
                        Spennhylse er det som sitter mellom motor og flex på alle båter, bortsett fra denne tydeligvis.
                        Ja jeg så filmen og i steden for å svinge så sklir den den bare sideveis og det er nok grunnen til at den ikke tipper og hvorfor den er helt flat under
                        Ja at roret flyttes til siden er topp, men det ser så halveis og spinkelt ut når de har kappet vekk mesteparten for å få plass til servostaget.

                        Det var ganske vanlig å bruke bil-esc som kjøleribbene var byttet ut med vannkjøling tidligere, men en bil esc er ikke laget for langvarig høt stømtrekk som en båt gir. Mange slike som har brent, men nå kjenner ikke jeg den aktuelle her.

                        Belastning på aksel er det den totale pitchen på propellen som bestemmer, altså vridning ganger diameter.
                        Jeg brukte en octura m445 på den orginale akselen på genesis med en 3674 2200kv på 4s uten at den røyk og det må sies å være ganske så bra. Vet om flere som har kjørt med 4074 motor uten havari også. Og det er noe helt annet enn hva det ser ut som om det sitter i denne proboaten.

                        En lengre båt vil alltid ligge penere i vannet.
                        Genesis er smalere så den tipper fortere, men den oppfører seg mer realistisk.
                        Man bør holde turtallet på propell fornuftig. Det vil si holde seg under 35000 rpm. her er noen fine kalkulatorer å leike med før man velger batteri, kv og propell.

                        http://www.offshoreelectrics.com/conversion.php
                        B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                        Smash shark m/3674
                        HPI 4life

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by fjelling View Post
                          Spennhylse er det som sitter mellom motor og flex på alle båter, bortsett fra denne tydeligvis.
                          Ja jeg så filmen og i steden for å svinge så sklir den den bare sideveis og det er nok grunnen til at den ikke tipper og hvorfor den er helt flat under
                          Ja at roret flyttes til siden er topp, men det ser så halveis og spinkelt ut når de har kappet vekk mesteparten for å få plass til servostaget.

                          Det var ganske vanlig å bruke bil-esc som kjøleribbene var byttet ut med vannkjøling tidligere, men en bil esc er ikke laget for langvarig høt stømtrekk som en båt gir. Mange slike som har brent, men nå kjenner ikke jeg den aktuelle her.

                          Belastning på aksel er det den totale pitchen på propellen som bestemmer, altså vridning ganger diameter.
                          Jeg brukte en octura m445 på den orginale akselen på genesis med en 3674 2200kv på 4s uten at den røyk og det må sies å være ganske så bra. Vet om flere som har kjørt med 4074 motor uten havari også. Og det er noe helt annet enn hva det ser ut som om det sitter i denne proboaten.

                          En lengre båt vil alltid ligge penere i vannet.
                          Genesis er smalere så den tipper fortere, men den oppfører seg mer realistisk.
                          Man bør holde turtallet på propell fornuftig. Det vil si holde seg under 35000 rpm. her er noen fine kalkulatorer å leike med før man velger batteri, kv og propell.

                          http://www.offshoreelectrics.com/conversion.php
                          Takk for utfyllende svar
                          Må da gå for genesis tenker jeg.
                          Husker du hvordan det var med batteriplassen på twin?
                          Vil feks dette passe? 6200mh 137x44x35mm
                          Singel blir jo billigere og litt enklere å smøre flexen, twin gir jo rå lyd og bedre kjøreegenskaper
                          Ikke lett å velge hehe. Er bare veldig skeptisk til den litt simple esc som følger med på singel. På en annen måte er det mange genesiser som er solgt i Norge med disse ferdig montert så det bør jo virke litt. Mest kjipe er hvis det tar fyr så en slik esc fra hobbywing med et programkort ville nok vært lurt

                          Comment


                          • #14
                            nå bygget jeg min twin selv og da plasserte jeg motorene mye lengre bak slik at jeg fikk plass til batteriene nede i pongtongene slik jeg forklarte i en tidligere tråd. Da er det plass til like store batterier som i singel.
                            Og om du kjøper singel så ikke bruk 2S i serie, men 4S i parallell. Det er et mye bedre oppsett.
                            Kjøper du fra hobbyking så følger det ikke med esc i prisen og da lønner det seg å velge 180a derfra uansett.

                            Dette er batteriene jeg bruker:
                            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._4S1P_45C.html
                            B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                            Smash shark m/3674
                            HPI 4life

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,661   Posts: 440,449   Members: 18,860   Active Members: 41
                            Welcome to our newest member, Rytis.
                            Working...
                            X