Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags type fett til flexiaksel,og hvor mye??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva slags type fett til flexiaksel,og hvor mye??

    Heisann.

    Er ganske fersk på båt selv om jeg har flydd i mange år,og med dette dukker det jo da opp noen spm selv om
    det er mye bra info her på forumet
    Båten jeg har er en Osprey(V skrog) fra HK med en Leopard 4074 og en 180Amp.Turnigy marine.2x6S 5000 i parallell.
    Jeg slet med litt vanninntak i fjor og gjorde noen tiltak.
    La på silikon på samtlige skruegjennomføringer(demonterte alle).Trykktestet kjøleststemet og trykket båten ned i ei balje til bare
    ripa var over vann.Ikke noe av dette ga vann inn i båten.Men kan vannet komme opp gjennom flexiakselen??Eller er dette et lukket system??
    Denne båten går med en stinger i drivsystemet så er det nevnt.
    Det jeg også lurer på er hvilken type fett anbefales å bruke,og hvor mye skal jeg legge på flexiakselen??
    Skal det liksom bare være en tynn film på en måte,eller skal en "kline" godt på??
    Tenker da kanskje at det blir for stor friksjon(trangt=mere varme) med for mye fett,eller blir det feil å tenke kanskje
    Her bl.annet jeg trenger litt tips av noen med erfaring...
    Jeg legger ved et par bilder av et fett jeg kjøpte på Biltema,og mulig det er greit nok,men flott med tips her også.
    Så legger jeg ved et bilde fra inne i båten.

    Noen erfarne med noen gode tips her,så tas dem i mot med stor takk

    Mvh.
    Einar.

    Phoenix RCClick image for larger version

Name:	20160509_173454.jpg
Views:	1
Size:	42.6 KB
ID:	791128Click image for larger version

Name:	20160509_173424.jpg
Views:	2
Size:	29.0 KB
ID:	791129Click image for larger version

Name:	20160509_173403.jpg
Views:	2
Size:	35.2 KB
ID:	791130

  • #2
    Heisann.
    Dette er noe av det mest frustrerende med el-båt.
    Jeg testet masse rart, men det enkleste funker best.
    Jeg droppet alt som heter fett, det ga for mye friksjon, masse gris og når det var borte, kom det vann som bare det.
    Jeg bruker nå kun en teflonbasert smøring på sprayboks av en eller annen type. Har lite å si hvilken.
    Altså en P.T.F.E av noe slag. Sprayer på mens jeg roterer akselen til det kommer i andre enden.

    Høres kanskje rart ut at dette funker, men det er vannfortrengende og når det er "borte" så smører restene fortsatt fordi om det kommer inn noen drøpp.
    B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
    Smash shark m/3674
    HPI 4life

    Comment


    • #3
      Hei Fjelling,og takker for svar.
      Ok,du bruker teflonspray,men må nok ha dette litt med tesje skjønner jeg,for er ikke helt med når du sier at du roterer akselen
      og sprayer til det kommer i andre enden.
      Vrir du propellen for hånd med båten i en vinkel f.eks.bakover til det renner ut ved propellen da eller??
      Og litt til noe jeg skrev/lurte på i første innlegget på tråden der jeg lurer på om det er et lukket system fra stingeren og opp
      til feste på motoren??
      Som sakt ikke verdensmester i denne båtverdenen,så tesje mottas med takk....Hehehe

      Comment


      • #4
        Noen andre som har tips og råd til meg i denne tråden,så setter jeg pris på det.
        Hva med balansering av propellen til båter?Blir det og pusse/file på baksiden av edgen som på en flypropell,
        eller bør det settes bort til kyndige kanskje....Min er i grei balanse med Du-Bro balanseren min,men den kunne
        muligens vært litt skarpere,så kan noen gi meg et tips på hvordan man setter den opp igjen,så hører jeg gjerne

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X