Announcement

Collapse
No announcement yet.

VI BYGGER OFFSHOREBÅT --------ÅPEN TOPIC---------

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Rille View Post
    Stressa inte iväg och kör i onödan. Här uppe är det fortfarande vinter, kom just hem ifrån slalom backen. Jag får själv väl vänta tills i maj på att köra båt!

    Nedan, nytt från X-Craft fabiken (bastun) en av flera utvecklade produkter inför 2012. Det är på undersidan "hemlisarna finns"

    Rille

    [ATTACH=CONFIG]54680[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54681[/ATTACH]
    Helt lik seducer mono, bare ny cowling.....

    Comment


    • Originally posted by Helge Normann View Post
      Helt lik seducer mono, bare ny cowling.....
      Men den cowlingen var jammen mye penere enn på en Seducer, for den har sett ut som hytta på en gammel Volvo snutelastebil i fra tidlig 60 tall... !
      Last edited by jokko; 24 March 2012, 19:22.
      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

      Comment


      • Hvor langt bak bør struten bygge fra hekken på en df.53"? .Det er 2. festemuligheter på braketten.Når den står i dem innerste hullene så måler den 65mm ,og i dem ytterste 80mm.

        Den skal brukes i heat-racing.


        Click image for larger version

Name:	SAM_1504 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	63.7 KB
ID:	779843
        AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
        Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
        http://www.arcticrc.no/

        Comment


        • Originally posted by Ken View Post
          Hvor langt bak bør struten bygge fra hekken på en df.53"? .Det er 2. festemuligheter på braketten.Når den står i dem innerste hullene så måler den 65mm ,og i dem ytterste 80mm.

          Den skal brukes i heat-racing.


          [ATTACH=CONFIG]61134[/ATTACH]
          Jeg var nede og målte på min nå og der er den på 25mm., men jeg har nok en annen strutt enn deg, den jeg har er fra Fokus Racing og av den typen som Jørn leverer til denne typen båt.
          Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

          Comment


          • Sett den ytterst.
            Jørn Markset

            Lindesnes Modellbåt Klubb

            Comment


            • Det går fremover med df 53". Neste step er plassering av motor, og beregning av CG. I den forbindelse er det ett partre spørsmål som melder seg.!

              Servoer,og batteri er plassert i radioboksen.Strut,ror,og flex er også midlertidig på plass og båten er i ballanse på 420mm.
              Tanken er på 1l.og er plassert foran og så nær motor som mulig.

              Når denne fylles så forandres cg. betydelig,og da lurer jeg på om det skal være slik,og om jeg er på rett vei her ??

              -eller kan det være lurt å heller plassere en "blodpose" i styrbord side ved motoren/CG punktet.?!

              Fordelen med plassering av tanken i siden,kontra foran motoren er jo att cg ikke vil bli så forandret under kjøring etterhvert som tanken tømmes.Plassering av tanken i siden vil også motvirke torque fra propellen,og i tilegg motvirke att skroget event. vipper fra side til side under kjøring.

              Det er jo mye båt foran,men litt negativ strut vil kanskje holde bauen nede.`?

              -så spørsmålet blir sånn ca.: Kan jeg sette sammen båten med bensintanken i siden på dette skroget,eller er det bare å glemme det med en gang...!?
              AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
              Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
              http://www.arcticrc.no/

              Comment


              • -her er bilder:

                Click image for larger version

Name:	SAM_1530 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	47.8 KB
ID:	779861Click image for larger version

Name:	SAM_1531 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	779862
                AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                http://www.arcticrc.no/

                Comment


                • Da må det jo bli noe sånn her...



                  Click image for larger version

Name:	SAM_1540 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	71.8 KB
ID:	779873Click image for larger version

Name:	SAM_1539 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	89.7 KB
ID:	779872Click image for larger version

Name:	SAM_1538 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	76.3 KB
ID:	779871
                  AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                  Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                  http://www.arcticrc.no/

                  Comment


                  • Originally posted by Ken View Post









                    -så spørsmålet blir sånn ca.: Kan jeg sette sammen båten med bensintanken i siden på dette skroget,eller er det bare å glemme det med en gang...!?
                    Hei Ken !

                    Jeg synes det er rart at du ikke har fått noe svar på ditt spørsmål her. Som du vet, så er jeg ingen båtbygger, men jeg har en slik båt selv som jeg har slitt veldig mye med for å få til å gå riktig. Den jeg har går veldig fort rett fram, men har hatt en tendens til å legge seg over på langsidene på venstre side, og så er den ikke god i svingene. Det sitter jo en Zenoah 285 i min og den er det fart i ! På sensommeren og høsten i fjor endte det med at jeg puttet inn en vannflaske på 7,5dl under dekket, foran tanken, og da ble den mye bedere, men er fortsatt ikke helt optimal. Jeg mener at min tank også er på 1 liter.

                    Jeg tror du er på rett vei med å sette det opp slik dine bilder viser og det blir jo så pent, skulle nesten tro at du var møbelsnekker !

                    Etter mine erfaringer med en slik båt, vil jeg anbefale deg å ha mulighet til å justere ramma/holder til bensintanken frem og tilbake inntil du får testet den på vannet og husk at det er veldig mye volum i denne båten i forhold til foreksempel en Delta Force 90 MK II, så her går det ann å løe på med enda mere under dekket.

                    Jeg vet ikke om du blir noe klokere av dette svaret mitt, men når ingen andre svarer, så får jo jeg gjøre det !

                    Selv har jeg aldri brukt de posene til " Blodstrupmoen ", men jeg vet om flere som hiver de ut av sine båter, fordi de har hatt problemer med de, og erstatter den med vanlige tanker.

                    Hilsen Sofus
                    Last edited by jokko; 16 January 2013, 00:12.
                    Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                    Comment


                    • Hei Sofus.

                      Takk for svaret ditt, gode mann.! Det hjelper godt på selvtiliten for en amatørbygger å høre fra en såpass rutinert rc.modellspeedbåtfører og selveste Norgesmesteren (kremt-kremt, ) i gas-hydro, att mann er på rett vei.!

                      Veldig god ide å ha ramma til tanken løs inntil jeg får testet båten.Den er ganske nøyaktig tilpasset,så den står kilt sånn passelig fast inntill videre.

                      I starten var jeg en del plaget med blodpose som bensintank,men etter att det ble satt en rørbit i åpningen på posen,så har det fungert utmerket.Det er veldig viktig å suge skikkelig vakum i posen ved hjelp av bensinpumpen før fylling,men det vet dere sikkert alt om.Det er sikkert mange andre årsaker til att folk går bort fra blodpose som tank.

                      Jeg innbiller meg att min Sigma V2.ble bedre etter att jeg gjorde underskroget mer ru i forhold til hva det var i starten.Kanskje skroget " limte" mindre.!?

                      I år blir SigmaV2 skroget lettere moddet for nettopp å unngå overstyring/hooking.Hvis den blir bedre enn den var i fjor,så er jo det ett stort pluss.
                      V3 er helt ferdig,og i tillegg kommer det en forsterket utgave av ett allerede godt kjent skrog nordover etterhvert.Så til våren blir det en del båter og flere nokså hissige motorer i rederiet,men litt av planen er en "utlånebåt" eller to, som kan være til salgs,for på den måten å kanskje rekruttere en sjel.!?

                      Den beste O-27 båten må jeg ha selv,og den skal få bryne seg mot dere til sommeren.!! +att jeg må beholde en som går "like dårlig" som Steve sin slik att det ikke blir klaging av den grunn når vi kjører alene....

                      Vinterferien" er snart over ,så da får jeg drikke en kanne kaffe til,og så gjøre noe til gangs i "bua" som dere sier.Det er enda mye jobb som skal gjøres,og våren kommer fort, selv her oppe i hutiheita.
                      AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                      Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                      http://www.arcticrc.no/

                      Comment


                      • Å mange prosent har du tyngdepunktet ditt på ken?

                        Comment


                        • Nå spør du vanskelig Helge. He-he.Prosentregning er ikke min sterke side,men med alt utstyr i så vipper den tørr på 420mm.målt fra hekken.Båten er sånn ca.1340mm lang,så da går det kanskje ann å regne på det..?

                          Jeg setter den opp slik jeg gjorde med Sigma.Ca.200gram vekt.på struten når den står på røret/cg. punktet ,uten fuel og propell.
                          Last edited by Ken; 17 January 2013, 12:40.
                          AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                          Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                          http://www.arcticrc.no/

                          Comment


                          • Originally posted by Ken View Post
                            Nå spør du vanskelig Helge. He-he.Prosentregning er ikke min sterke side,men med alt utstyr i så vipper den tørr på 420mm.målt fra hekken.Båten er sånn ca.1340mm lang,så da går det kanskje ann å regne på det..?

                            Jeg setter den opp slik jeg gjorde med Sigma.Ca.200gram vekt.på struten når den står på røret/cg. punktet ,uten fuel og propell.
                            Husker ikke i farta hvor jeg har cg, men kan sjekke.
                            Jeg tror jeg har motoren litt lenger fram i mine båter. Har prøvd litt forskjellige oppsett.
                            Husk at du må kunne løfte strut'n opp og ned, når du tester forskjellige propeller. Forskjellige propeller endrer hvordan båten går, så du må prøve flere typer.
                            Har du noen bilder av hekken?
                            Last edited by Haralde66; 17 January 2013, 08:03.
                            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                            sigpic
                            For n'te gang Sofus, trykk F5...

                            Comment


                            • Originally posted by Ken View Post
                              Nå spør du vanskelig Helge. He-he.Prosentregning er ikke min sterke side,men med alt utstyr i så vipper den tørr på 420mm.målt fra hekken.Båten er sånn ca.1340mm lang,så da går det kanskje ann å regne på det..?

                              Jeg setter den opp slik jeg gjorde med Sigma.Ca.200gram vekt.på struten når den står på røret/cg. punktet ,uten fuel og propell.
                              Hei ja.. 42 cm er bra..

                              Comment


                              • Her kan du se Harald.Hullet til struten er sånn passe stort mener jeg.Båten synker ikke så fort,og den kommer til å lense bra. .Når jeg løsner litt på t-bar,så er det "trinnløs" justeringsmulighet på struten opp/ned, + og minus.
                                Kofferten med "Vissper" begynner å komme seg,og det er kommet noen nye som skal bli spennende å prøve til våren.


                                Click image for larger version

Name:	SAM_1559 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	779885Click image for larger version

Name:	SAM_1560 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	63.2 KB
ID:	779886Click image for larger version

Name:	SAM_1561 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	80.4 KB
ID:	779887Click image for larger version

Name:	SAM_1563 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	92.4 KB
ID:	779888
                                AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                                Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                                http://www.arcticrc.no/

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X