Announcement

Collapse
No announcement yet.

VI BYGGER OFFSHOREBÅT --------ÅPEN TOPIC---------

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Takker for det. Flott og få et skikkeligt svar.
    Har meget stor sans for dette forumet.
    Lykke til alle sammen som skal til NC3 til Helgen.

    Hilsen Erlend Norheim
    Erlend Norheim 03.05.86
    PPB skater 26, QD hp 26 . Futaba 4PK

    Comment


    • #32
      Tidligere i denne tråden skrives det at man bør forsterke rails, akterspeilet, skjøten mellom topp og skrog, og ellers der konstruksjonen er svak.

      Hvor mange lag med duk og epoxy legger dere de forskjellige stedene?
      Legger dere flere lag med duk og epoxy for hver gang, eller skal hver lag tørke før neste lag legges på? (Dersom behov for flere lag)

      Comment


      • #33
        Originally posted by Øyvind! View Post
        Tidligere i denne tråden skrives det at man bør forsterke rails, akterspeilet, skjøten mellom topp og skrog, og ellers der konstruksjonen er svak.

        Hvor mange lag med duk og epoxy legger dere de forskjellige stedene?
        Legger dere flere lag med duk og epoxy for hver gang, eller skal hver lag tørke før neste lag legges på? (Dersom behov for flere lag)
        På små båter ala DF sliper jeg bort alt overflødig tjafs og legger inn ett lag med 160 g vevd matte.
        I cowlinger legger jeg gjerne to lag, spesielt på DF cowling da dette er bare kjeks fra produsent.
        Jørn Markset

        Lindesnes Modellbåt Klubb

        Comment


        • #34
          [quote=baremorten;101476]SÅNN GJØR VI DET NÅR VI BYGGER NY OFFSHOREBÅT.
          Infoside til forhåpentlig snart nyfrelste båtførere.






          hei bra side du har laget men jeg lurer på om det er mulig å få kjøpe et båt skråg av deg venlig hilsen l-s-b-75 stefan
          lars stefan brattebø 251175 32år
          persivles vei 14b
          7024 trondheim

          Comment


          • #35
            Hei og velkommen, Stefan!

            Det finnes masse forskjellige skrog. Norske skrog er ikke noe som er så lett å finne tilsalgs som nye på nett eller i butikk. Men gjennom klubbene og folk i miljøet finner du fort frem i "skaugen". Brukte dukker opp med jevne mellomrom på www.rcmarked.no eller "kjøp og salg" her på forumssidene.
            Skroget på bildet i posten din er en Zigma fra Leif Rasmussen i Fredrikstad/Rolvsøy. Brukes i den største klassen (offshore 35ccm).
            Surf litt rundt på klubbsidene, så finner du ut mer. www.ombk.org , http://www.smbk.org , osv. Du finner det meste du trenger å vite på disse og flere sider som er linket her; http://www.ombk.org/linker.html
            I`m BACK!

            Comment


            • #36
              Originally posted by l-s-b-75 View Post
              hei bra side du har laget men jeg lurer på om det er mulig å få kjøpe et båt skråg av deg venlig hilsen l-s-b-75 stefan
              Fiks signaturen din så er det mulig jeg kan hjelpe deg med noe
              Mo®ten - Full knotroll !!

              Comment


              • #37
                Spørsmål her...

                har kjøpt meg en Zenoah 260pum for første gang:P å har laga båt fra bunn av i glassfiber... skal ikke konkurere eller no sånt... men båten blir laget sånn at jeg må ha motoren ganske langt fram (skala prosjekt). så akslingen blir ca 35cm lang (i friluft) med kulelager midt på ca. går dette bra? med tanke på kast.. akslingen er 5mm tykk.. det hele ender opp en jet...
                båten er meter'n.....

                Comment


                • #38
                  Originally posted by morty123 View Post
                  har kjøpt meg en Zenoah 260pum for første gang:P å har laga båt fra bunn av i glassfiber... skal ikke konkurere eller no sånt... men båten blir laget sånn at jeg må ha motoren ganske langt fram (skala prosjekt). så akslingen blir ca 35cm lang (i friluft) med kulelager midt på ca. går dette bra? med tanke på kast.. akslingen er 5mm tykk.. det hele ender opp en jet...
                  båten er meter'n.....
                  Bilder det må vi få se,får kunne hjelpe deg.Vi setter stor pris på bilder her på forumet.
                  sigpicØivind Reppen
                  http://ombk.org

                  Comment


                  • #39
                    hei igjen... legger ut bilder nå....
                    beklager at det tok så lang tid....

                    akslingen blir en 6mm gjenget (ikke 5mm), å blir kobla rett inn i motoren og så blir det sånn gummi kobling over til jet'n. jeg har nå støpt opp et lite "tårn" med kulelager inni, ca midt på...
                    men jeg lurer også på hvordan det vil gå med 2 tanker? jeg får ikke plasert tanken i midten pga akslingen, og må ha en del unødvenig ballast vis jeg skal ha en tank i en side.
                    hva tror dere??
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Vi bruker fleksibel aksling som legges inni en kobberhylse med teflonlining.
                      Hylsa støpes så fast i båten slik at det ligger stødig.

                      På motoren monterer man en collet som fester akslingen til motoren.
                      Collet fås med rund og firkantet åpning (som bestemmer om man skal ha rund eller firkantet flex)
                      Aksling, hylsa, collet, ferulle og det du ellers måtte trenge får du kjøpt hos Orbit Norsk og Fokus Racing.


                      Hvis du har tenkt å ha stiv fritthengende aksling vil jeg tro at du får problemer med kast i akslingen og store vibrasjoner.
                      Last edited by Øyvind!; 10 February 2008, 11:20.

                      Comment


                      • #41
                        he he

                        Morro å de igjen, dette minner meg om mitt første møte med rc båt, gutta med vannjett. Dere har godt med pæng Håper du vurderer å lage vanntett radioboks, disse el greiene her tåler nesten ikke dugg, bare så du veit det Og det kommer vann neri båten uansett. Et annet problem er at du ikke må gi for mye gass, tipper du her en sånn " graupner " kobling mellom aksel og vannjett. Disse tåler desverre ikke mange rpm, gutta har prøvd mye uten hell. Da er målet å kjøre fort og hardt....

                        Når det gjelder tankene, så prøvde jeg alt i min sonic, alle kombinasjoner. Ikke en dritt funka, denne motoren sutter bensin. Selv med y kobling mellom tankene og sepparat lufting. Så tømte han den ene tanken først, begynte på tank 2. Da startet problemene, da den ene tanken er tom , så ere liv inni den andre tanken. Den ene leverer bensin, mens den andre spanderte litt luft av og til...Dårlig combo når man skal kjøre fort..... Luft bobbler i slangen er ikke noe morro. Jeg hadde satsa på 1 tank, slipper mye pes....

                        Noen ganger tømte tankene seg litt forskjellig, men resultatet ble alltid at en av tankene ble først tømt å serverte luft etterpå

                        Hvis du tenker på å sette tankene i serie, så er ikke suget fra motoren så sterk at den klarer dette, kommer luft uansett... Et tips jeg ikke prøvde var å sette trykk fra potta ned i tanken. hvordan dette funker, gadd jeg ikke å teste en gang....

                        Lykke til

                        Ja det lureste er å bruke messingrør med flex, og bruke en " ferule " på akslingen på jetten.... Det med stiv aksel er jeg personlig skeptisk til. Klarte å få kast i en på 4 mm med børsteløs motor. Hadde vel lagd korketrekker med zenoah motoren.... Ps min mening da.....hele veien...
                        Last edited by OZZY; 10 February 2008, 11:06.
                        sigpic
                        http://www.kyosho.no/

                        Comment


                        • #42
                          ok takk for hjelpa..

                          trur jeg skal prøve i et badekar å se hva som skjer..:P
                          men spørs om jeg må invistere i en flexi aksel.
                          har heavy duty kobling fra robbe trur jeg det var. (like de som man får kjøpt hos modellers)

                          har tenkt å lage en tett radioboks. jeg har tenkt å ha tankene i serie, planen var å bruke den ene tanker som header tank (sånn som de har på rc helikoptra) sånn at den ene tømmes først..
                          jeg kjører futaba hele veien, jeg trenger nesten ikke kraft til jet'n, i bruksanvisningen for den jet'n jeg har står det anbefalt min. 5kg til styring og min. 2X3kg til rev.
                          jeg har kjøpt 2X3010 og 1x3305 har ikke handla gass servo ennå, blir nok bare en standar servo, som ikke blir i tett radioboks, trer på en kondom eller noe sånt tenker jeg...

                          jeg har kjøpt jet fra tyskland (jet-drive.de) og har et veldig begrensa budsjett..

                          PS: detta er mitt første møte med Zenoah og jet.. kan bli spenans!!!

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by OZZY View Post
                            Morro å de igjen, dette minner meg om mitt første møte med rc båt, gutta med vannjett. Dere har godt med pæng Håper du vurderer å lage vanntett radioboks, disse el greiene her tåler nesten ikke dugg, bare så du veit det Og det kommer vann neri båten uansett. Et annet problem er at du ikke må gi for mye gass, tipper du her en sånn " graupner " kobling mellom aksel og vannjett. Disse tåler desverre ikke mange rpm, gutta har prøvd mye uten hell. Da er målet å kjøre fort og hardt....

                            Når det gjelder tankene, så prøvde jeg alt i min sonic, alle kombinasjoner. Ikke en dritt funka, denne motoren sutter bensin. Selv med y kobling mellom tankene og sepparat lufting. Så tømte han den ene tanken først, begynte på tank 2. Da startet problemene, da den ene tanken er tom , så ere liv inni den andre tanken. Den ene leverer bensin, mens den andre spanderte litt luft av og til...Dårlig combo når man skal kjøre fort..... Luft bobbler i slangen er ikke noe morro. Jeg hadde satsa på 1 tank, slipper mye pes....

                            Noen ganger tømte tankene seg litt forskjellig, men resultatet ble alltid at en av tankene ble først tømt å serverte luft etterpå

                            Hvis du tenker på å sette tankene i serie, så er ikke suget fra motoren så sterk at den klarer dette, kommer luft uansett... Et tips jeg ikke prøvde var å sette trykk fra potta ned i tanken. hvordan dette funker, gadd jeg ikke å teste en gang....

                            Lykke til

                            Ja det lureste er å bruke messingrør med flex, og bruke en " ferule " på akslingen på jetten.... Det med stiv aksel er jeg personlig skeptisk til. Klarte å få kast i en på 4 mm med børsteløs motor. Hadde vel lagd korketrekker med zenoah motoren.... Ps min mening da.....hele veien...
                            Y.kobbling mellom tankene vill jo aldrig fungere Ozzy.
                            Har kjørt med 2 stk tanker i Zigmaen min de må kobbles slik at den ene suger fra den andre som ligger litt høyere (denne har lufting) har aldrig hatt noe problem med luft i slangene eller å kjøre begge tankene tomme uten stans.
                            Martin Holst (1967)
                            www.mhrcboats.piczo.com
                            Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

                            Comment


                            • #44
                              har akk starta'n nå får aller første gang!!! starta helt fint! drit kult!!!!
                              akslingen jeg bruker hadde ingen vibrasjoner! heldigvis!!!!
                              å tank systemet jeg bruker funker også bra! bruker samma system som Martin Holst, ser ut til at dette funker bra!

                              fikk bare testa opplegget i en koffert fylt med vann.. må ha noen fler deler før jeg kan teste den sikkelig:P:P gleder meg!!!!

                              Comment


                              • #45
                                hmm

                                Originally posted by morty123 View Post
                                har akk starta'n nå får aller første gang!!! starta helt fint! drit kult!!!!
                                akslingen jeg bruker hadde ingen vibrasjoner! heldigvis!!!!
                                å tank systemet jeg bruker funker også bra! bruker samma system som Martin Holst, ser ut til at dette funker bra!

                                fikk bare testa opplegget i en koffert fylt med vann.. må ha noen fler deler før jeg kan teste den sikkelig:P:P gleder meg!!!!
                                Stein kan sikkert slette ot etter noen dager slik tråden blir fin igjen..

                                MEn hvor er ballangsepunktet i den skuta der?????????
                                sigpic
                                http://www.kyosho.no/

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X