Announcement

Collapse
No announcement yet.

VI BYGGER OFFSHOREBÅT --------ÅPEN TOPIC---------

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    ballangsepunktet ligger 45cm fra akter mot bauen
    båten er akkurat 1m

    hvor skal det ligge?

    har et nytt spørsmål her...

    hvor varm blir potta? har ikke trim potte (ennå) har bare en liten enkel svart en:P trur den egentlig er ment for heli. men men..
    har planer om å støpe ut en kobberbite gjennom skroget. båten er da laget av glassfiber, og ennestussen vil jo da bli støpt fast så det blir jo direkte kontakt med båten...? hva kommer til å skje? har ikke så lyst at den skal brenne opp på jomfruturen!

    Comment


    • #47
      Plassering av motor!?

      Plassering av motor:
      http://www.modellers.com/waModellers...ctId=6103&blId=

      Har dette skorget og en zenoah 260.

      Hvor langt fra akterspeilet bør jeg plassere motor?

      Lurer også litt på det med montering av aksel.. Prøvde å lese litt om det som sto tidligere i tråden, men er HELT grønn..
      Skal akselen gå ved båtens bunn fra akter å så få en bøy opp mot motor, eller jevn stigning fra akter til motor.

      Blir vel litt "himling" med øyene blant dere proffe nå

      Bør roret monteres før akslingen, eller blir det akslingen som bestemmer plassering av ror?
      Bjørn Brøske

      Comment


      • #48
        Originally posted by Brandnew View Post
        Blir vel litt "himling" med øyene blant dere proffe nå
        Alle har vaert nybegynnere en gang....!

        Bare spoer i vei....!!

        ...
        Stein Tumert N-217
        Tamiya TRF 419, Much More, Sanwa M12, Protoform, PanaRacer
        CMDi Eagle SGX, Delta Force, CMB, Futaba, Octura

        Comment


        • #49
          Tungdepunktet bør være ca 1/3 fra akterspeilet med alle delene på plass i båten. Lag et blyantmerke der tyngdepunktet skal være og ballanser båten med to fingre. Det er ikke så fryktelig nøye på mm'n.
          Flexrøret tar du ut nederst i V' bak. Røret kan godt ligge rett langs bunnen et stykke før du gir det en fin bue opp til motoren. Monter motor og strut/propell før du legger inn røret/flex. Motoren så lavt som mulig, men minst 3-4 mm klaring til skroget så den ikke gnisser hull når den vibrerer.
          Roret kan du godt vente litt med til du vet hvor pushrod'n kommer ut fra radioboksen.

          Før du bøyer messingrøret må du gløde det med propanbrenner der hvor bøyen skal være. La det avkjøle før du begynner å bøye. Lag en pen slakk bue.
          Last edited by Haralde66; 25 April 2008, 08:41.
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • #50
            Tusen takk for svar..! Prøve å montere litt idag tenker jeg.

            Det som er med roret mitt er at det er et dobbelt ror med strut festet til roret. Så da må jeg sikkert montere roret først..

            Mitt skrog er 140 cm langt, så da bør vippepunktet med alt utstyr i ligge på ca 46 cm om jeg ikke tar helt feil..
            Skal støpe alu.flatjern til motorfester... er jo ikke noe problem å frese justeringsspor i disse slik at jeg kan flytte tyngdepunktet senere.

            Nok en gang.. takk for svar..
            Bjørn Brøske

            Comment


            • #51
              Info om Scarab 140

              Ett lite tips kan være å logge deg inn på www.rcuniverse.com og søke på ordet "scarab" så finner du nok mange tråder om denne båten.

              Lykke til med båten.
              BHRT/N-492
              AM Conquest 43 m/Zenoah 260 Hornet BHH - AC Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 ProMod CC Racing
              www.bhrt.no

              Comment


              • #52
                260pum problemer:\

                hei igjen, det er meg med vann-jet prosjektet.
                var ute å prøvde båten for første gang idag.. jeg har nok for pinglete koblinger fra akslingen til jet'n. men det var vel egnetlig ikke dette som var problemet... det var motoren

                den går fint på tomgang, men når jeg drar på litt så klævler jeg den, jeg får ikke så høyt turtall.
                jeg har en zenoah 260pum med alt orginalt. potta også. har en U sving etter potta for å få eksosen ut.. motoren er blavende ny, og ikke stilit på, siden det sto at den var ferdig innstilt fra frabrikken. men har prøvd meg litt nå da.. på L og H skruen. jeg får den ikke opp i turtall.

                det som er litt rart at når jeg hadde den i kofferten så virka alt som det skulle.

                etter litt skruing så klarte jeg å få den opp på turtallet og i plan. men den bare "jager" på full gass å så kvæler den seg igjen.

                noen erfarne sjeler som kan hjelpe meg??

                og er det en fin tommelfinger-regel på når motoren har riktig tempratur?

                Comment


                • #53
                  Hei !

                  Prøv med L skruen ut 2 omdr. og H skruen ut 1 og en halv omdreining , prøv så senere å ta H skruen inn en kvart omr. Er motoren helt ny bør du sørge for at den går lett. Vi som har proppell bruker en liten prop under innkjøring som er ca 1 liter bensin på halv og litt på 3/4 speed. Etter dette skal den gå som ei klokke !
                  2 fast 4 U - kanskje.....

                  Comment


                  • #54
                    oki takk... jeg lurer litt på om jeg har for små bensin slanger. trur jeg gikk på en smell der å! for bensin slangene jeg har inni tanken tåler ikke bensin! de utvider seg til det dobbelte over natta:S
                    hva bør dimmen på slangen være a?

                    Comment


                    • #55
                      Når dere sier at motor bør monteres ca 1/3 av båtens lengde.

                      Menere dere da senter mellom fester?
                      Bjørn Brøske

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by morty123 View Post
                        oki takk... jeg lurer litt på om jeg har for små bensin slanger. trur jeg gikk på en smell der å! for bensin slangene jeg har inni tanken tåler ikke bensin! de utvider seg til det dobbelte over natta:S
                        hva bør dimmen på slangen være a?
                        Bruk Tygon F-4040-A fuel slanger, de tåler bensin. Innerdiameter på 1/8" eller på ca. 3.2mm er godt nok.


                        Originally posted by Brandnew View Post
                        Når dere sier at motor bør monteres ca 1/3 av båtens lengde.

                        Menere dere da senter mellom fester?
                        Det er tyngdepunktet til båten (med alt oppi) som bør ligge på ca. 1/3 av båtens lengde fra akter. Motoren vil da ligge litt lenger frem fra akter enn 1/3. Plasser alt du skal ha oppi båten midlertidig for å finne ca. plassering slik at tyngdepunktet havner der du ønsker det.
                        Eirik Engevik (1972)
                        www.etracingteam.com | www.srcbk.org

                        Comment


                        • #57
                          Takker for det....
                          Bjørn Brøske

                          Comment


                          • #58
                            Flexiaksling hjelp

                            Hei,

                            Hadde en kjedelig tur på vannet i dag, mye gass med lite futt. Grunnen var at flexiakslingen glapp i ferrulen.

                            Da jeg festa den første gangen, brukte jeg loddetinn, rens og dytta det sammen til det satt. Jobben der var tydligvis ikke bra nok. Tips til neste steg ?
                            82-modæll i bartby'n

                            Comment


                            • #59
                              Jeg bruker settskruer og Blå Araldit (Slow Epoxy)
                              Vanlig loddetinn fester ikke bra nok.
                              Hvis du slaglodder eller sølvlodder ødelegger du herdingen i fleksen, så det går heller ikke.
                              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                              sigpic
                              For n'te gang Sofus, trykk F5...

                              Comment


                              • #60
                                Brukte Casco Epoxy som du får kjøpt i alle byggevareforetninger.
                                Fyll lim i ferullen, sett inn flexen og skru settskruene godt til.
                                Til herdingen brukte jeg Pølsemakermetoden: Altså inn i stekeovnen på 50-70 grader og la den ligge et par timer.

                                Har orbitferuller med 6 settskruer (4 på flexsiden) og dette ser ut til å holde.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X