Announcement

Collapse
No announcement yet.

VI BYGGER OFFSHOREBÅT --------ÅPEN TOPIC---------

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    For å gjøre forvirringen komplett kan jeg fortelle at jeg gjør det ulikt dem to ovenfor. Jeg limer med Loctite 638. Alltid ny flex og ny ferrule, har rikelig med lim på slik at det tyter godt ut når du skrur flexen ned i ferrulen. 2 z-skruer drar jeg inn litt om gangen annenhver side så ikke flexen blir trykket skjev, drar dem så hardt at taket glepper som regel. Når limet har herdet filer jeg bort toppen av z-skruene så dem ligger flush med ferrulen.
    Last edited by Jørn Markset; 28 May 2008, 21:02. Reason: Skriveleif
    Jørn Markset

    Lindesnes Modellbåt Klubb

    Comment


    • #62
      he he

      Originally posted by Jørn Markset View Post
      For å gjøre forvirringen komplett kan jeg fortelle at jeg gjør det ulikt dem to ovenfor. Jeg limer med Loctite 648. Alltid ny flex og ny ferrule, har rikelig med lim på slik at det tyter godt ut når du skrur flexen ned i ferrulen. 2 z-skruer drar jeg inn litt om gangen annenhver side så ikke flexen blir trykket skjev, drar dem så hardt at taket glepper som regel. Når limet har herdet filer jeg bort toppen av z-skruene så dem ligger flush med ferrulen.
      Slik gjør eg det au, steikeovnen er for mat og fjerning av turing dekk
      sigpic
      http://www.kyosho.no/

      Comment


      • #63
        Originally posted by Jørn Markset View Post
        For å gjøre forvirringen komplett kan jeg fortelle at jeg gjør det ulikt dem to ovenfor. Jeg limer med Loctite 648. Alltid ny flex og ny ferrule, har rikelig med lim på slik at det tyter godt ut når du skrur flexen ned i ferrulen. 2 z-skruer drar jeg inn litt om gangen annenhver side så ikke flexen blir trykket skjev, drar dem så hardt at taket glepper som regel. Når limet har herdet filer jeg bort toppen av z-skruene så dem ligger flush med ferrulen.
        Jeg gjorde akkurat det samme minus den "gleppe" greia.
        Pass også på å NØYE avfette flexen før du limer.
        Jeg hadde samme problemene helt til noen her fikk se bilde av ferrulen som jeg hadde.
        Hadde feil type. Hadde en som Amerikanerne lodder på.

        Lagde deretter ferruler selv i messing.
        Ferrulen bør ha minimum 2 settskruer for flexen og bør være plasser 180 grader for hverandre.
        2 settskruer for stubbakselen er også greit.

        Anbjørn
        Last edited by Anbjørn; 29 May 2008, 07:09.
        Bygger O-35 båt.
        Ellers seriøst ute av tellinga.

        Comment


        • #64
          Konemor liker ikke boller med epoxy-smak
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • #65
            hmmm, noe sier med at Prather sine ferruler ikke er helt up to date. For min er det bare settskruer til propellakslinga og ikke noe til flexien. Tror jeg må skaffe meg en slik orbitversjon, har ikke noe dreiebenk i leiligheten (ennå). Tror jeg forresten går for den epoxyløsningen, men uten å ha den i ovnen, det er vel ikke så sunt. Vokser vel noen armer ekstra ut på ryggen av slik forurensning.

            men en annen ting, hvor mye kjølevann skal det komme ut av zenoahen? stråle ut ?
            82-modæll i bartby'n

            Comment


            • #66
              Farlig å lage flex? Neppe...

              Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hva som er så farlig med å herde i stekeovnen...???
              Nå har det i utallige versjoner og tråder her på forumet blitt skrevet om fordelene ved å bruke epoxy istedet for bl.a polyester. En virkelig stor fordel (etter det som er skrevet her) er at epoxy ikke utvikler slike farlige gasser og gifter som polyester. Og alle med litt i toppen kjenner vel til løsemiddelskader som kan oppstå ved feil bruk/arbeid med polyester.
              OK, så da er jo epoxy bedre. Og "så ufarlig" som epoxy er blitt fremsatt, så er det vel ikke noe fare for å få en forgiftning gjennom å bruke stekeovnen til herdingen, så lenge det ikke bakes eller stekes næringsmidler i denne samtidig? Og selvfølgelig legger man jo ikke flex`n til herding på noe som det skal middag eller kake på senere...?

              Jeg er utdannet næringsmiddelteknikker, og jeg har ganske god greie på slikt. Og jeg skal love dere èn ting; den litt brente Grandis`n eller det godt stekte biffen dere spiste i går er mye mer farlig enn det som evt. måtte komme fra en herdeprosess på flex`n i stekeovnen!
              Heterosykliske aminer (HA-er) og andre stekemutagener som dannes under en Maillard-reaksjon (kjemisk prosess som danner stekeskorpe) er skumle saker som er klassifisert som sannsynlig kreftframkallende!

              Det eneste jeg finner skikkelig farlig ved å herde flex`n i stekeovnen, er om madam`n finner ut at du har båtdeler i HENNES stekeovn.... Se opp for flygende kjevler....
              Om jeg skulle ta helt feil, så ser det stygt ut for vår klubbs videre rekrutering. Skolebrøa blir stekt i samme ovn som mine flex`r...
              I`m BACK!

              Comment


              • #67
                Her er mitt baketips (veldig likt mange ovenfor):
                • bruker ferrule med to set-skruer for flexen (180 grader i forhold til hverandre) og to for propellakselen (rett ved siden av hverandre i lengderetning). Fåes kjøpt hos Fokus Racing og Orbit Norsk.
                • pusser overflaten inni ferrulen og flex'en lett for å få en litt ruere overflate slik at epoxyen fester bedre
                • lager en "liten" flat område på flexen med en liten fil for setskruene slik at de "griper" bedre
                • renser både ferrule og flex godt i Aseton
                • blander en ladning med Blå Araldit og smører litt på flexen slik at det kommer ned i rillene og i ferullen, det skal tyte ut av skruehullene når flexen trykkes inn
                • "skrur" flexen inn i ferrulen og drar til set-skruene litt om gangen til de sitter og umbrakonøkkelen glipper
                • Alt ovenfor er gjort med propellakselen i ferrullen slik at flexen ikke skal komme for lang eller kort inn i ferrullen
                • Propellakselen fjernes før baking, ellers vil den kunne bli limt fast i ferrulen
                • bakes i oven i 20 min på 150grader (dette øker bruddstyrken til limen samt at det herder fortere). I henhold til en gammel Blå Araldit "bruksanvisning" jeg har liggende er 10min på 150grader nok, og det dobler bruddstryken kontra ikke å putte den i ovnen. Lavere temp. i ovnen gir også litt lavere bruddstyrkere
                Last edited by eirik72; 29 May 2008, 20:04. Reason: Litt editering
                Eirik Engevik (1972)
                www.etracingteam.com | www.srcbk.org

                Comment


                • #68
                  Bare så du vet det, Jon, epoxi er sinnsykt farlig! De med enda mer i toppen kjenner til epoxi allergi, og det kødder du ikke med for å si det helt enkelt.
                  Jørn Markset

                  Lindesnes Modellbåt Klubb

                  Comment


                  • #69
                    Jeje.. om ikke annet får jeg finne fram den gamle hybelkomfyren som kun ble brukt til grandissteking den gangen jeg gikk på videregående.
                    Den burde egne seg godt til flexbaking

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Jørn Markset View Post
                      Bare så du vet det, Jon, epoxi er sinnsykt farlig! De med enda mer i toppen kjenner til epoxi allergi, og det kødder du ikke med for å si det helt enkelt.
                      Jeg kjenner selvsagt til det. Men ifølge databladet til Aralditt gjelder det ved hudkontakt. Dette sies også alle andre steder jeg har funnet. Regner med at også evt. slipestøv dermed kan gi allergi.
                      Etter en runde på nett hos både allergiforreninger, søk i datablader og mye annet, står det fortsatt ikke noe om stekeovn...
                      Seriøst; selvfølgelig skal en være aktsom med alt av slike kjemikalier. Men at det likevel skal fremstilles som en "nær døden"-sak å herde i stekeovnen synes jeg blir å skyte spurv med kanon. I det daglige omgis vi av tusenvis av stoffer som utgjør en større helserisiko en et par flex`r i løpet av et år.
                      Sannsynligvis avgir denne herdingen noe gass. Men at denne gassen skal smitte over på noe annet som senere skal i samme ovn har jeg fortsatt svært lite tro på. Man putter liksom ikke inn flex`n først, og når den er ferdig slenger man inn en pizza...fordi ovnen er ferdig oppvarmet...
                      Om jeg likevel skulle tro på at det skulle smitte over og gi en alvorlig helserisiko, ville jeg for sikkerhetsskyld latt stekeovnsdøra stå åpen en stund slik at det ble luftet godt, satt på avtrekksvifta, og deretter satt på ovnen på fullt noen minutter med lukket dør. På 300 grader forsvinner det som evt. måtte være igjen. Og alt det fastsvidde stekefettet som måtte være igjen fra tidligere festmiddager vil også svi seg løst og avgi en vanvittig mengde HA`er i osen.

                      Uansett; det er farlig å leve! Ingen har overlevd hittil!

                      PS: Jeg har hatt alu-toppdekslene til Corvette`n i oppvaskmaskinen også, jeg! Still livin` strong!
                      I`m BACK!

                      Comment


                      • #71
                        Det er sikkert noe epoxy som er bedre enn andre, men etter å ha jobbet på en støpelabb med div epoxy og polyurethane, så holder jeg meg unna til alt er fullherda. Er noe svineri egentlig, men med avtrekk, hansker og briller er det like farlig som en liten maur uten "tenner".
                        82-modæll i bartby'n

                        Comment


                        • #72
                          hmmm

                          Nå klarer dere fett sjæl å få en fjær til å bli 10 høns.
                          sigpic
                          http://www.kyosho.no/

                          Comment


                          • #73
                            hmmmm

                            Ta det pent epoxy,ikke bra for kroppen.Dette må ikke spises eller komme inn i kroppen på noen måte,ikke bra for de komende slekter.Men det er et bra matriale,hansker er et must.
                            sigpicØivind Reppen
                            http://ombk.org

                            Comment


                            • #74
                              Ny båt jeg og

                              Har kjøpt meg en båt import fra us uten motor og utstyr men skal bygge det inn selv har tenkt å sette inn en zenoah 26 .
                              Båten har v bunn og er 51 tommer lang
                              Skal og bygge en annen cat båt isammen med en kamerat som er 180 cm lang
                              Spørsmållet mitt er da hvor kan jeg finne bra bilder på hvordan ting settes i båten gjerne med beskrivelse
                              Har lest endel om det men bilder sier mer om hvordan ting skal være!!!!!

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by kitt View Post
                                Spørsmållet mitt er da hvor kan jeg finne bra bilder på hvordan ting settes i båten gjerne med beskrivelse
                                Har lest endel om det men bilder sier mer om hvordan ting skal være!!!!!
                                Dagens hotteste tips: Kom til Vatnebuvannet iløpet av helgen! Dit kommer de best bygde og råeste skutene for å kjøre Norges Cupen`s 2. runde. Ta med deg kamera, og ta bilder av det du mener du trenger. Og spør oss om hva som helst. Du vil helt sikkert få masse tips og info.
                                Se www.smbk.org for mer info.

                                Jeg lover deg; du vil IKKE angre! Er jo ikke langt unna deg heller.
                                I`m BACK!

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X