Announcement

Collapse
No announcement yet.

VI BYGGER OFFSHOREBÅT --------ÅPEN TOPIC---------

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by harald1966 View Post
    Det der greiene Johnny reklamerer for koster skjorta og skaper masse problemer og ekstra vedlikehold. De egner seg kun for skala, men hvis det skal være skala-riktig må du kjøpe en mye større båt. He-he...
    Trodde det var snakk om en 55" Dumas Scarab her jeg....som skal bygges som en skalaskute av Miami Vice fra 80-tallet...? Da blir det dritkjipt med en gammeldags strutt fra 1900-tallet. Og disse dreva er slettes ikke for store på den skuta heller. Dyre? Tja... Begynn å regn på det, du Harald! Det følger med drivedog, flex, propmutter, festeskruer til drevet, +++, og du slipper separat ror ved siden av som også fort koster opp 800-1000,-. Blir ikke så haLvgæLi, da se! Feilen med alle regnestykker på hva det koster å bygge en båt, er at alle de smådelene og skruene som en kjøper "utenom" liksom ikke koster noe... Drivedog= 50-100 kr, propmutter=20-30 kr, tur til Claser`n for å hente 2 pk med syrefaste 4mm skruer, skiver og låsemuttere= 500,- (for du går som regel ikke ut derfra med bare det du skulle ha...)
    Og SÅ mye ekstra vedlikehold er det vel heller ikke.... Etterfylling av olje på drevet, men en strutt skal jo også ha sitt av glidemiddel...
    Og den nye gen. med Z-drev er mye forbedret fra den forrige.
    Just my .10 cent, som dere sier over there.

    Gleder meg til neste prosjekt jeg skal begynne på, jeg! Da blir det styrbare Arneson-drev fra WD200! (PS: De har også en enklere og MYE billigere utgave av drev som er en mellomting mellom "gammeldags" strutt og Mercruiser-drev!!! http://wd200-modellbau.de/?HOME)
    I`m BACK!

    Comment


    • Hvor og hvilken Epoksy bruker dere til å støpe inn akselen med?
      Hvilket fett/olje bruker dere på flex'n?
      Vidar-A. Risvold. 77 mod. Rogaland.

      På sjø og land.
      Skala båter og klatrebiler....

      Comment


      • Jeg bruker R&G (tysk) sitt epoxy system, http://www.r-g.de. Meget bra. Fåes bl.a. på Øgrey hobby i Egersund, eller du kan kjøpe det rett fra produsenten (dog høye frakt kostnader). Du har også West Systems og NM, bra produkter det og, men jeg har ikke brukt de.
        Eirik Engevik (1972)
        www.etracingteam.com | www.srcbk.org

        Comment


        • Vidar, du trenger ikke fire liter epoxy hvis du bare skal feste flexrøret. Epoxyen de selger i hobbybutikker holder i bøtter og spann til denne lille jobben, men kjøp noe som er tyntflytende. Hvis du ikke får det til å flyte ordentlig ut røkker du tak i den nærmeste hårføneren du finner og varmer opp suppa. Litt varme hjelper også på herdeprosessen, men ikke klin epoxy på føneren. Damene liker ikke slikt
          Som du sikkert har settså er det noe som støper røret langs bunne av båten, mens andre kun fester det bakerst og lar røret gå via en T-bar.

          Johnny, jeg har lest på andre forum at det er endel styr med disse Z-drevene, men det kommer til å bli fint på Colibrien lell. Når det gjelder skala-riktig størrelse må du nok ha en båt på ca 2 meter for at det skal bli rett.
          Den propellmutteren til 30 kroner, er den gullbelagt eller regner du i Islandsk valutta?
          Last edited by Haralde66; 21 February 2009, 02:28.
          I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
          sigpic
          For n'te gang Sofus, trykk F5...

          Comment


          • Originally posted by Vidar-Alexander View Post
            Hvor og hvilken Epoksy bruker dere til å støpe inn akselen med?
            Hvilket fett/olje bruker dere på flex'n?
            Her er måten jeg fester Hylsen til flex`n lett å bytte ut hvis flex`n skulle ryke å ødelegge røret.
            se bildet her.
            Last edited by Martin Holst; 21 February 2009, 12:02.
            Martin Holst (1967)
            www.mhrcboats.piczo.com
            Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

            Comment


            • Aha... Genialt.

              Men, her går Messinghylsa helt gjennom struten. Men burde jo gå likevel?

              Altså, jeg støper inn en messinghylse, på innsiden av hekken, og lager en tetning med o-ring. Som jeg da bare trer flex-hylsa gjennom, og fester denne med et feste oppe ved motoren?

              Ble mye rare spørsmål her nå.
              Har ikke gjordt det på "moderne" måte før...
              Vidar-A. Risvold. 77 mod. Rogaland.

              På sjø og land.
              Skala båter og klatrebiler....

              Comment


              • Originally posted by Vidar-Alexander View Post
                Aha... Genialt.

                Men, her går Messinghylsa helt gjennom struten. Men burde jo gå likevel?

                Altså, jeg støper inn en messinghylse, på innsiden av hekken, og lager en tetning med o-ring. Som jeg da bare trer flex-hylsa gjennom, og fester denne med et feste oppe ved motoren?

                Ble mye rare spørsmål her nå.
                Har ikke gjordt det på "moderne" måte før...
                Du kan jo feks tre en silikonslange bit på ca 1.5 cm utenpå messing røret til flex`n slik at røret går trangt inn i hylsa som er støpt inn.Litt lettere det enn å bruke en O-ring.
                Jeg har satt inn messing hylsa fra utsiden,hylsa har en lite krage som ligger ann mot hekken.Hylsa har ca 1,5 mm gods og er i messing.
                Last edited by Martin Holst; 21 February 2009, 14:17.
                Martin Holst (1967)
                www.mhrcboats.piczo.com
                Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

                Comment


                • Har du bilder av strut'n Vidar. Lurer litt på hva slags hardware du har kjøpt...
                  I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                  sigpic
                  For n'te gang Sofus, trykk F5...

                  Comment


                  • Skal se om jeg får tatt noen bilder etterhvert.
                    Har i kveld holdt på med litt trearbeid. Skjært ut Motorfester, radioboks fester o.l. i 12 mm x-finêr.
                    Blir vel litt pussing og tilpassing av dette i morra.
                    Har glassfiber matte, men skal jeg bruke polyester eller epoxy til å støpe inn motorfester o.l.?

                    PS: Drivverket blir vel ikke direkte skala riktig. Har et dobbeltror fra Octura som skal brukes.
                    Last edited by Vidar-Alexander; 22 February 2009, 23:31.
                    Vidar-A. Risvold. 77 mod. Rogaland.

                    På sjø og land.
                    Skala båter og klatrebiler....

                    Comment


                    • Du tenker vell da på de to vangene som går fra hekken og 40-50 cm fremover.Holder lenge med 5 mm tykk finèr.
                      bruke epoxy og duk holder med 2 lag 300 grm`s duk på hver side av vangene
                      Martin Holst (1967)
                      www.mhrcboats.piczo.com
                      Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

                      Comment


                      • Et lite tips Vidar.
                        Det meste av hardware fra Octura er gått ut på dato. Kvaliteten er elendig. Nå snakker jeg av egen erfaring.
                        Propellene deres derimot, de er bra.
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • Joda, skroget er vel også gått ut på dato....
                          Poenget var å bruke det som var påtenkt til denne båten for lenge siden. Det har ligget på hylla her alt for lenge.
                          Jeg har dessuten et budsjett på ca kr 0,- som forøvrig har sprukket litt allerede..

                          Som sagt, jeg har ikke tenkt å stille i NC. Skal bare ha en kul båt for "kosekjøring".
                          Vidar-A. Risvold. 77 mod. Rogaland.

                          På sjø og land.
                          Skala båter og klatrebiler....

                          Comment


                          • Originally posted by Martin Holst View Post
                            Du tenker vell da på de to vangene som går fra hekken og 40-50 cm fremover.Holder lenge med 5 mm tykk finèr.
                            bruke epoxy og duk holder med 2 lag 300 grm`s duk på hver side av vangene

                            Fordelen med epoxy er at den krymper ikke når den herder.Den holder formen mens den herder,polyester har en tendens til å krympe.Bruk ikke polyester på epoxy dette sitter ikke bra,men motsatt er ok,matt godt ned vask med aceton/tyner.(Sørg får god lufting dette er ikke bra får de små grå).Bruker kunn epoxy selv,til alt som skal festes.Det har vel litt med jobben min bruker epoxy til daglig.Bygger for tiden en zigma 62 i EPOXY .Det kommer bilder,ble lit feil på den første støpen ,skal støpe en til i dag.Til deg Harald bilder kommer.....
                            sigpicØivind Reppen
                            http://ombk.org

                            Comment


                            • Skal ta inn kjølevann gjennom bunnen av skroget.
                              Hvor langt fra hekken skal jeg montere dette?
                              Vidar-A. Risvold. 77 mod. Rogaland.

                              På sjø og land.
                              Skala båter og klatrebiler....

                              Comment


                              • Originally posted by Vidar-Alexander View Post
                                Skal ta inn kjølevann gjennom bunnen av skroget.
                                Hvor langt fra hekken skal jeg montere dette?
                                Er det ikke enklere å ta kjølevannen gjennom roret?

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X