Announcement

Collapse
No announcement yet.

VI BYGGER OFFSHOREBÅT --------ÅPEN TOPIC---------

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Joda, har den muligheten.
    Ikke gjennom selve roret, men i eget rør.
    Hva er mest optimalt da?
    Vidar-A. Risvold. 77 mod. Rogaland.

    På sjø og land.
    Skala båter og klatrebiler....

    Comment


    • 1 % her og 1% der !!!!!!!!

      Originally posted by Vidar-Alexander View Post
      Joda, har den muligheten.
      Ikke gjennom selve roret, men i eget rør.
      Hva er mest optimalt da?
      Gjennom roret!!!!
      LEIF ELLINGSEN. ARENDAL www.smbk.org
      "I`M FAST"

      Comment


      • Gidder ikke kjøpe nytt ror, siden jeg har det.
        Gjennom rør på ror"agregatet" eller gjennom bunnen?
        Vidar-A. Risvold. 77 mod. Rogaland.

        På sjø og land.
        Skala båter og klatrebiler....

        Comment


        • Hei..
          Hvor mye herder til polyester trenger man til 2kg polyester?

          Biltema har flasker på 20ml og 100ml.

          Tenkte å kjøpe dette førr å støpe båt.

          Art.nr på www.biltema.no
          2x 36-076
          36-077
          3x 36-070

          Og 1stk 120x240 kryssfinèr plate (til pluggen)

          Båten er en catte på ca. 150cm. Skal IKKE bruke den som racebåt,bare "kosebåt" og prosjekt.

          Er det ikke sånn at man;

          - Først lager pluggen sånn som båten skal se ut
          - Legger på voks/slippmiddel på og har glassfiber og polyester på.
          - Tar det av,og da er formen ferdig.
          - Har voks/slippmiddel nedi forma.
          -Har glassfiber og polyester nedi forma.
          - Også trekker du ut skroget.

          = FERDIG?
          Futaba 3PM FASST 2,4 |HPI Sprint 2 Drift m/ div. upgrades |Aeromarine Donzi 49" + Zenoah G260PUM

          Comment


          • Hei.
            Hvor får jeg tak i hylse til fleksaksel,ror, og hvordan fester man fleksalelen til motoren?
            Og hvor får jeg kjøpt alt dette?

            Har tenkt og støype meg en cattamaran
            Fly: ExtremeFlight Yak 54 110" m/DLE-111 (35%) |Slick 360 m/RCG-50 (30%) |Yak 54 m/MLD-28 (25%) |Sebart AngelS 50E| Bil: Tamiya
            Radio: Spektrum DX8

            Comment


            • Originally posted by Jon M View Post
              Hei.
              Hvor får jeg tak i hylse til fleksaksel,ror, og hvordan fester man fleksalelen til motoren?
              Og hvor får jeg kjøpt alt dette?

              Har tenkt og støype meg en cattamaran
              Google "Fokus racing", "Orbit Norsk" eller feks "Bonzi Sport".
              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
              sigpic
              For n'te gang Sofus, trykk F5...

              Comment


              • Tre ting:
                Trodde den gamle "multiladeren" fra Biltema skulle gjøre susen, men den hadde jo ikke rett kontakt en gang. Ser på nettet at det finnes "ørten" ulike batteriladere - hvilken skal jeg velge? Strøm skjønner jeg ikke en dritt av. Sitter en 5 cellers batteripakke i radioboksen i båten, men jeg vet ikke hvor mange mAh det er snakk om (hvis Leif/Bananaz leser innlegget, kan du jo oppgi det, regner med at du husker det), ei heller vet jeg om det er NiMh eller NiCd (eller hva som er forskjellen på de to....).
                Fortell meg i klartekst hva jeg kan/bør kjøpe.

                Smøreolje til å smøre flex'en/akslingen med; Kjøp vanlig smøreolje er tipset, men når jeg stikker innom bensinstasjonene og forteller hva jeg skal bruke oljen til og hvilke omdreiningstall det er snakk om - får selgerne angst og sier de ikke har noe som passer(!). Så fortell meg i klartekst også her hva jeg bør kjøpe.

                Høydejustering av strut'en; Etter å ha lakket ferdig båten, lurer jeg på jeg på innfestingen av strut'en i braketten (er dette forståelig...?). Hvordan får jeg dette rett? Fester jeg strut'en for lavt/høyt får jeg vel kast i flex'en? Og da varer vel ikke utstyret lenge? Kan løsningen forklares greit? Hvis ikke, får jeg realisere et lenge utsatt besøk i Svinndal...

                Nå mangler forøvrig bare dekalene før skuta (den "gamle" Spike'en til Leif) er klar i ny drakt. Har ventet en stund på dem fra Edecals.com, antar de har stoppet opp i tollen hos det kongelige norske postvesen. Forøvrig har jeg som nybegynner hatt gode erfaringer med både Nilsen Racing og Orbit Norsk. God service og raske leveringer. Anbefales til andre nybegynnere også.

                Comment


                • lader: EOS 0606i fås hos elefun med både 230v og 12v Denne lader det meste, og det finnes adaptere til de fleste standard kontakter.
                  smøreolje: sagkjedeolje og eller akselfett (f. eks aquacraft AQUB9500 hos elefun)
                  Flexen monteres med akselen stående i, da er det enkelt å få rettet den inn (dra opp og ned)
                  Hender tollerne tar seg god tid...
                  Morten Hatlevoll, Arendal, SMBK

                  Comment


                  • Originally posted by janstr View Post
                    Hvis ikke, får jeg realisere et lenge utsatt besøk i Svinndal...
                    Bare å kommeen tur, det. Her skal du få masse gode råd,skal du se.
                    Til å smøre akselen bruker jeg vanlig olje. Folk på bensinstasjoner er livredd for å bli saksøkt, så du hjelper ikke engang til med å bytte vindusviskere.
                    I`m BACK!

                    Comment


                    • Gjør som Johnny sier, ta deg en tur på lørdag så skal du nok få hjelp til både å smøre flexen og justert strutten men det er jo greit at du har med deg strøm på batteriet når du kommer Hvilken type sender er det du har og fulgte det ikke med lader til denne Futaba senderene leveres jo ofte med en enkel lader hvor du kan lade sender og mottaker batteriene samtidig, jeg kjøpte en av mine hos Orbit Norsk og mener jeg betalte under Kr. 400 for denne, den er god nok til å begynne med, jeg har ikke kommet videre etter 4 år passer fint for oss som ikke har dilla på volt, amp. og hva den nå heter alt sammen
                      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                      Comment


                      • Hei.Jeg fikk en ny båt i hus for ett par dager siden.Bare lurte på hvor mye klaring dere bruker mellom teflonskivene og strutt?
                        1/4 flex rund i enden.
                        Attached Files
                        AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                        Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                        http://www.arcticrc.no/

                        Comment


                        • Originally posted by Ken View Post
                          Hei.Jeg fikk en ny båt i hus for ett par dager siden.Bare lurte på hvor mye klaring dere bruker mellom teflonskivene og strutt?
                          1/4 flex rund i enden.
                          I følge bildet ditt bør du ha en messingskive mellom drivdogen og vel 3-5 mm. klaring derfra til strutten, vil jeg tro
                          Last edited by jokko; 11 December 2010, 05:27.
                          Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                          Comment


                          • Jeg glemte å spørre deg vilken type båt du har kjøpt deg nå, Ken
                            Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                            Comment


                            • Originally posted by Ken View Post
                              Hei.Jeg fikk en ny båt i hus for ett par dager siden.Bare lurte på hvor mye klaring dere bruker mellom teflonskivene og strutt?
                              1/4 flex rund i enden.
                              Klaringen skal være tykkelsen på flexen. Det er reglen når du har klemmkobling på motoren.
                              sigpicJarle Larsen 64

                              Comment


                              • Ok....Klaringen mellom drivedog og strutt er nå 6,3mm når flexen bunner i klemkoblingen.
                                Prinsippet er vell å fylle opp med messing og teflonskiver slik att flexen IKKE bunner i klemkoblingen.

                                Meningen med skivene er vell att thrusten skal være på strutten,å ikke på veiva....?

                                Jeg kan nok ringe Ellingsen,men jeg forstår det slik att han er meget opptatt nå i julestria.så jeg gidder ikke å plage han nå. Heller plage dere her på forumet

                                Jokko: Denne skuta har du sett før ?!!..Nyydelige former

                                Anyway: -Fint hvis noen kan forklare litt nærmere ang.montering av flex og dette med skiver mellom drivedog og strutt osv..



                                Mvh.Ken
                                Attached Files
                                AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                                Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                                http://www.arcticrc.no/

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X