Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om racing?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om racing?

    Starter en tråd hvor vi ferskinger (og andre) kan stille spørsmål til "ringrevene" om ting som er relatert til racing og Norges Cupen. Det er fint om vi kan holde oss til topic`n og flytte evt. snikk-snakk over til Pratesyk-topic`n.
    Siden sesongen nærmer seg raskt, er det nok en del ferskinger som har lyst til å stille litt godt forberedt slik at vi slipper å drite oss ut fullstendig (det skal vi nok likevel klare), så jeg håper dere erfarne deler villig vekk med kunnskap.

    Her et mitt første spørsmål;
    Nummerplatene som brukes på båtene under NC-løpene; må vi ha disse selv i nummer fra 1 til 10, eller er det noe vi får låne av arrangør? Er det noen standardmål vi må lage festene til denne platen etter?
    I`m BACK!

  • #2
    Nummer skilt

    Hei

    Klubbene som arrangerer NC runder skal ha nummerskilt til de som ikke har selv.
    Målene finner du her: http://www.nmsbf.org/html/documents/...regler_v11.pdf


    MVH
    Kjell Gunnar Noddeland
    Forman NMSBF
    www.nmsbf.org
    Kjell Gunnar Noddeland 1963

    Comment


    • #3
      Nummerskilt

      Jeg kommer til å lage opp skilt til NC-1. Selger sett av 1-10 for kr 300.-, løse skilt til kr 50.-
      Disse er frest ut i graveringsplate med rette mål.

      Ellers vet jeg at Leif har skrevet ei sjekkliste for hva som bør være med på et løp.
      Han legger den nok ut om vi bare maser litt. Pliiis, pliiiis Leif ????
      Mo®ten - Full knotroll !!

      Comment


      • #4
        Hva skal jeg ha i kofferten!!!

        Prøver å lage en sjekkliste med hva du trenger å ta med deg til forestående Nc runder!!!

        Båter,båtkrybber,arbeidsbord,partytelt,s tol,støvler,regndress .

        Radio,lader,ladekabel,frekvenser,exstra batteripakker,bryterkabel,servoer,mottager
        radiobokstape,regnfrakk til radioen(plastpose)

        Nummerskilt(1-10),startkasse,(startbatterier,starter,pluggklype)

        Bensin,fuel,olje,bensin/fuel pumpe,WD-40,akselfett,tørkepapir,oljekanne,vaselin til pakningen på radioboksen.
        O-ringer til eksosen ,div pakninger???

        Fastnøkler,unbrakonøkler gjerne noen ekstra til de små settskruene,for de er
        lette å trekke over.Bytt alltid til nye settskruer når du skal reparere flex og
        propellaksel.

        Presisjonstang(låser muttere og småskruer fast som er vonde å holde
        på trange plasser f.eks bak radioboksen.(fås på biltema)

        Små filer,tenger,skrujern

        Liten gassbrenner/loddepenn for å få løs settskruer som er limt med Locktite!!

        Exstra komplett flexaksel m/ som er tilpasset båten. ex muttere til aksel.

        Exstra tilpasset ror,med ekstra brytepinner.

        Locktite,silikon,lynlim,skruer og muttere,settskruer som er tilpasset din båt.

        Plugger,ex.startreim,bensinslanger,kjøleslang er,fuelfilter.

        Dremel e.l med utstyr(batteridrevet???).

        En lita flaske aceton (til vasking av aksler)div.
        .
        tror jeg har fått med det meste her???
        Last edited by BANANAZ RACING; 18 March 2007, 13:02.
        LEIF ELLINGSEN. ARENDAL www.smbk.org
        "I`M FAST"

        Comment


        • #5
          Nytt spørsmål, denne gang om transponder`n og monteringen av denne. Den skal jo ha strøm. På bryteren min er det ekstra uttak. Kan jeg koble den der?
          Og; hvor monterer vi transponderen??? Har sett noen som har skåret hull i dekket og montert den der under ei plexiglassplate. har også sett dem montert i radioboksen. Hva fungerer best??? Sender den godt nok fra radioboksen med så mye glassfiber og lexan rundt seg???
          Vil absolutt ikke oppleve å vinne et race (joda, ambisjonene er på plass...) og så registreres ikke målgangen riktig....
          I`m BACK!

          Comment


          • #6
            Har du Carbon i cowlingen må den ut. Har aldrig opplevd at min transponder ikke har blitt lest. Alle mine sitter inni radioboksen. Den må være montert flatt, og ikke for mye under pipa.

            Ekstra kontakten på brytern din, er ikke det lade kabel? Skaff deg en Y-kobling vist du ikke har flere uttak på mottakeren din. Kan godt koble den på ch 3 f.eks
            Kjell Vidar Hanssen 1969
            http://www.hanssen-racing.com
            http://www.ombk.org

            Comment


            • #7
              Nytt spørsmål; lisens og frekvens.
              Hvordan registrerer vi førerlisens hos forbundet? Er det bare å betale inn eller må vi si ifra og får tilsendt giro, eller ordnes dette gjennom klubben?

              Så frekvens; ved søking om fast frekvens; må man være registrert med betalt lisens for å søke om reservasjon, eller kan en ordne alt på en gang?

              Er de frekvensene som står merket med blått på forbundets side de frekvensene vi kan velge mellom? På post og teletilsynets sider går frekvensene for oss fra 40.705 til 40.795. (http://www.npt.no/portal/page/portal..._d_c=LESSEQUAL)
              Hos forbundet er de merket ut helt til 40.956 (minus 40.935).

              Hva er riktig?
              I`m BACK!

              Comment


              • #8


                Det som er blå merket er opptatte frekvenser.
                Har du en høy frekvens på FM 40 mhz bandet så går dette greit, det har blitt gjort slik for å slippe endel frekvens-krasj. Det er mange som vrenger leppa når de må bytte frekvens flere ganger i løpet av ei NC runde.
                Innbetalingsblankett for lisens blir sendt ut fra forbundet til alle registrerte medlemmer. Fast frekvens kan søkes fra 15 april.
                Alt står forklart her: http://www.nmsbf.org/html/documents/...enser_2007.pdf
                Ikke bry dere med å prøve tidligere enn fristen, det skaper bare ekstra bryderi for vedkommende som skal handtere dette. Alt står forklart på ovenfornevnte dokument.
                Jørn Markset

                Lindesnes Modellbåt Klubb

                Comment


                • #9
                  [quote=Jørn Markset;127187]
                  Innbetalingsblankett for lisens blir sendt ut fra forbundet til alle registrerte medlemmer. [quote]

                  Nytt (sikkert et av duste-typen) spørsmål; når en er medlem av en lokal klubb; blir man da registrert som medlem i forbundet? Jeg har ikke fått noen innbetalingsgiro enda???
                  Eller må man også melde seg inn direkte i forbundet personlig??? Og hvordan gjør man det enklest?

                  Mulig jeg er litt "træg", men jeg finner ikke noe info om dette noe sted. Og jeg har fått beskjed om at jeg ikke har betalt når jeg nå søkte om fast frekvens...

                  Livredd for å ikke ha alt i orden til NC1...
                  I`m BACK!

                  Comment


                  • #10
                    Lisensavgiften 2007

                    I tillegg til å sende påmelding og betale denne, må man betale førerlisens til forbundet. Denne gjelder ett år/ en sesong. Husker ikke i farta hvor mye dette er, men det er det sikkert noen som kan svare på? Dette beløpet sender man til Haakon Bøthun (kontonr 3624 60 35150). Hvis man ikke har betalt førerlisens til forbundet på forhånd må man betale engangslisen på det aktuelle løpet for å kunne stille til start. (Ha alltid en neve penger med så årdner det seg. Cash is fortsatt King. Vi tar ikke VISA på Sæbyvannet ennå.)

                    Last edited by Haralde66; 22 April 2007, 04:35.
                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • #11
                      I dag morges voknet jeg og kom plutselig på at jeg har glemt brakett til nummerskilt på båten! En telefon til Fokus så var det også i boks.
                      Nå er det bare noen dager igjen til jeg og flere andre skal kjøre race for første gang, og jeg tror nok det er flere ferskinger enn meg som har glemt denne lille detaljen!
                      Bare en påminnelse til dere andre også, altså!:smile:

                      Da er det meste klart, bortsett fra nervene...:???:
                      I`m BACK!

                      Comment


                      • #12
                        Nytt spørsmål ang. racing: Regnes alle resultatene fra rundene i NC med i sammendraget, eller er det slik som med heatene at det dårligste strykes, slik at 4 av 5 regnes?
                        Surra rundt, men fant ikke noe om dette...
                        I`m BACK!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by JohnnyStingray View Post
                          Nytt spørsmål ang. racing: Regnes alle resultatene fra rundene i NC med i sammendraget, eller er det slik som med heatene at det dårligste strykes, slik at 4 av 5 regnes?
                          Surra rundt, men fant ikke noe om dette...
                          De 4 beste rundene teller.
                          Jørn Markset

                          Lindesnes Modellbåt Klubb

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by JohnnyStingray View Post
                            Nytt spørsmål ang. racing: Regnes alle resultatene fra rundene i NC med i sammendraget, eller er det slik som med heatene at det dårligste strykes, slik at 4 av 5 regnes?
                            Surra rundt, men fant ikke noe om dette...
                            Hei Jon,
                            Det staar i regelverket til NMSBF som du finner paa nmsbf.org. Du ser det ogsaa der paa NorgesCup sammenlagt resultatene at det daarligste loepet er droppet.
                            Stein Tumert N-217
                            Tamiya TRF 419, Much More, Sanwa M12, Protoform, PanaRacer
                            CMDi Eagle SGX, Delta Force, CMB, Futaba, Octura

                            Comment


                            • #15
                              hei
                              lurer på noe ang båt typer \ klasser på di forsjellige båt racene runt fks på vestlandet ?
                              jeg bor i haugesund og hvor er det det blir arrang båt race "jevnlig"

                              vurderer å kjøpe meg en hissig out-Rigger båt med 3.5 nitro motor.
                              noen flere som kjører lignende ? evt hvem får jeg kjøre i lag med
                              Marius Leirdal 20 år fra haugesund,kyosho fw05t plus,,kyosho Inferno 7.5sport.,,Kyosho mr15i miniZ

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X