Announcement

Collapse
No announcement yet.

sprekker i gel coat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sprekker i gel coat

    Hva er best å bruke? Gel coat sparkel, epoxy blandet med duk som er " pulver ", rein epoxy. Eller glassfibersparkel??

    Marine epoxy sparkel funker ikke til racing, denne fester seg ikke gått nok, selv om man vasker med aceton først....

    Har ikke nm epoxy men west system, det er doserings pumper på denne. Blandingsforholdene er 1 til 5. Hvor mye skal jeg øke herderen for at det skal herde fortere, blir den dårligere av den grunn.......
    sigpic
    http://www.kyosho.no/

  • #2
    Marine epoxy (plastic padding Clas ohlson har denne) eller den fra NHP denne flyter meget bra ned i sprekker PS: båten må legges slik at sprekken ligger vannrett. (Orbit`n har denne bruk 30 min) begge disse fungerer helt topp har brukt det de siste 10 årene både til å lage myke overganger fra scoop og lign .Men det nytter ikke bare å sparkle over en sprekk (det er mange som gjør feil der)
    sprekken må lages større ca 2-3 mm og evt ned til glassfiberen jeg pleier alltid å skrape i og rundt sprekken med en syl og bruke 80-120 papir eller lignende og tørke av med tynner så sitter dette som banna bein.
    TIPS: Når jeg bruker NHP epoxy pleier jeg å fylle sprekken å teipe over med brun pakke teip så den sitter stramt over sprekken (ikke nedi) da renner ikke epoxy`n utover og det blir mye mindre å pusse når teipen taes av etter at det er tørt.
    teip er veldig grei å bruke når man evt skal støpe og reparere rails som det har gått biter av.Det er bare å legge skute på siden slik at railsen ligger vannrett teipe ene halvdelen og fylle opp med NHP epoxy og og la det tørke enkelt og greit.
    Last edited by Martin Holst; 12 December 2007, 16:17.
    Martin Holst (1967)
    www.mhrcboats.piczo.com
    Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

    Comment


    • #3
      Aceton legger igjen en hinne, og er ikke egnet før liming og lakking. Bruk først tynner, og så silicon fjerner til å vaske det rent med (etter at tynneren er tørket ut).
      Morten Hatlevoll, Arendal, SMBK

      Comment


      • #4
        Originally posted by OZZY View Post
        Hva er best å bruke? Gel coat sparkel, epoxy blandet med duk som er " pulver ", rein epoxy. Eller glassfibersparkel??

        Marine epoxy sparkel funker ikke til racing, denne fester seg ikke gått nok, selv om man vasker med aceton først....

        Har ikke nm epoxy men west system, det er doserings pumper på denne. Blandingsforholdene er 1 til 5. Hvor mye skal jeg øke herderen for at det skal herde fortere, blir den dårligere av den grunn.......

        Du må IKKE forandre på blandings forholdet når du bruker epoxy ,det herder ikke fortere med mere herder.Det er samstemt herder og base,det som vill skje er, enten så herder det ikke eller så blir det grøt.Epoxy er ikke som poliester som kan herde fortere viss du har i mer aktivtor.SÅ Øystein
        hold deg til 1-5 så blir det rett forhold å ikke minst hardt.Ha også god temp i det som skal limes/repes eller støpes.høiere temp gjør at det herder fortere. Lykke til
        sigpicØivind Reppen
        http://ombk.org

        Comment


        • #5
          Hmm

          Brukte en gang silikon fjerner før jeg skulle lakke ble bare mas.. Gutta på båtstøperiet neri her bruker jo aceton...Hmmmmm..... Er ikke denne silicon greia sånn sitrus sak??? Mener den jeg har på jobben lukter sterkt apelsin...Og den legger vært fall fra seg ei hinne.... Og biltema sin silikon fjerner kan man bruke som munnvann... Hvilke produkt mener du er bra??

          Og Martin den epoxy greia du reffererer til er den jeg brukte i fjor, den holdt ikke en diving en gang Og jeg gjorde det dønn reint og lagde såret noen mm større og helt ned til fibern... Husk det er light speed på skuta mi

          Takk Odin, jeg har driti meg mange ganger ut med epoxy
          sigpic
          http://www.kyosho.no/

          Comment


          • #6
            Det at aceton ikke kan brukes høres noe merkelig ut, West anbefaler gjerne aceton eller silikonfjerner til å rense med!!! Aceton i form av negllakkfjerner er tilsatt oljer og luktstoffer, så den er jeg med på.
            Frode S.L
            1972 mod

            Comment


            • #7
              Synes også det virker rart at aceton ikke kan brukes. Bruker alltid aceton før jeg f.eks. skal fikse en skade i epoxyen eller forsterke bunnen eller andre deler av båten. Silikonfjerner bruker jeg før jeg skal lakke båten.

              Eller har jeg brukt gelcoat sparkel med gode resultater, men som sagt er det viktig å utvide sprekken. Bruker da gjerne en Dremel.
              Eirik Engevik (1972)
              www.etracingteam.com | www.srcbk.org

              Comment


              • #8
                Hvis skroget ditt er tynn støpt så vill det sprekke i celcoaten og sannsynligvis i sparkelen. prøv NHP epoxyn .de båtene jeg har hatt har hvert tykke i støpen.
                Men skal du nærme deg warp speed så må du nok fram med poppnaggler og alu plater. he he
                Martin Holst (1967)
                www.mhrcboats.piczo.com
                Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

                Comment


                • #9
                  ha ha

                  Originally posted by JohnnyStingray
                  Silikonfjerner har jeg dårlig erfaring med. Ble bare fryktelig statisk av den. Dro til seg absolutt ALT av støv og kattehår... Bruker helt vanlig rødsprit, jeg. Så sant det er igjen noe etter festinga i helgen før, da....
                  Derfor pølsemakern er rød på nesa Kan spandere litt teknisk sprit jeg
                  sigpic
                  http://www.kyosho.no/

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Martin Holst View Post
                    Marine epoxy (plastic padding Clas ohlson har denne) eller den fra NHP denne flyter meget bra ned i sprekker PS: båten må legges slik at sprekken ligger vannrett.
                    Ozzy, det kommer til å bli et ¤@#%&$@&% styr når du skal vri den Fjordlingen din over på sida

                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • #11
                      Den påstanden med silikonfjerner var vel å hive bensin på bålet ser jeg (eller aceton)
                      Bruk gjerne aceton eller vasketynner til å forvaske skitt og lignende med. Det er utmerket til å løse opp fett og slikt. Men før det legges på noe lakk/lim produkt, bør det vaskes med silikon fjerner, og tørkes skikkelig av med lofri klut, slik at det får full kontakt med underlaget. Når jeg sier silikonfjerner betyr ikke det 3m sitrus rens. Det er silikon fjerner, som brukes på lakkverksteder (for bil), og selges ikke i vanlige butikker/fargehandler. Tørk utover rødsprit eller aceton på en flate, så ser du den hvitaktige hinnen det blir...
                      Morten Hatlevoll, Arendal, SMBK

                      Comment


                      • #12
                        nei

                        Originally posted by nd4spd_mini View Post
                        Den påstanden med silikonfjerner var vel å hive bensin på bålet ser jeg (eller aceton)
                        Bruk gjerne aceton eller vasketynner til å forvaske skitt og lignende med. Det er utmerket til å løse opp fett og slikt. Men før det legges på noe lakk/lim produkt, bør det vaskes med silikon fjerner, og tørkes skikkelig av med lofri klut, slik at det får full kontakt med underlaget. Når jeg sier silikonfjerner betyr ikke det 3m sitrus rens. Det er silikon fjerner, som brukes på lakkverksteder (for bil), og selges ikke i vanlige butikker/fargehandler. Tørk utover rødsprit eller aceton på en flate, så ser du den hvitaktige hinnen det blir...
                        Hakke hivi en dritt på bålet du, er jo tross alt et diskusjons forum Men så lenge man ikke får tak i det vanlig over disk. Bruker jeg aceton. Skulle jeg ramle over et verksted som har det. Skal jeg rappe med meg noen litre
                        sigpic
                        http://www.kyosho.no/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by nd4spd_mini View Post
                          Aceton legger igjen en hinne, og er ikke egnet før liming og lakking. Bruk først tynner, og så silicon fjerner til å vaske det rent med (etter at tynneren er tørket ut).
                          Aceton går da fint ann å bruke på de fleste leverandører av gelcoat og polyester og epoxy, nå har jeg riktignokk aldrig prøvd Biltema sine da.
                          Aceton var hverfall det vi brukte når vi produserte Hydrolift Sportsboats sine båter i 1:1 scala, og de tåler fart og spenning de. :razz:
                          Kim Borg
                          N-704
                          Ombk

                          Comment


                          • #14
                            he he

                            Originally posted by JohnnyStingray
                            Den silikonfjærner`n jeg brukte på skuta la igjen små flekker. Og den er fra DuPont...:???: Aner ikke hvorfor, men jo mer jeg tørket av, jo værre ble det. Brukte rødsprit etterpå, og da forsvant både flekkene og den statiske elektrisiteten. Hva jeg tørket med? Prøvde alt fra lofri fille beregnet på nettopp dette til tørkepapir.
                            Hva du skal bruke av lakk etterpå (eller polyester eller epoxy, for den saks skyld) har nok noe å si også. Dårlig vannbasert lakk tåler svært lite av urenheter som ligger igjen etter vasken.
                            Dette er ihvertfall min erfaring.
                            Du sier noe der, lakken på Sonicen min tåler ikke en gang vann
                            sigpic
                            http://www.kyosho.no/

                            Comment


                            • #15
                              Vasking med aceton...sparkling av sprekker...

                              Her var det mange gode forslag, noe er bra men noe er ikke bra.
                              Det som er anbefalingen fra NM Epoxy i Sverige er:
                              Før man skal støpe og sparkle må man vaske bort alt OLJE og FETT.
                              Det er da ACETONE det skal vaskes med.
                              Så skal man pusse/slipe slik at man får en matt overflate.
                              Dette må til da det ikke er løsemiddler i Epoxy.
                              Jo grovere man får pusset overflaten, jo bedre henger det.
                              Det er et meget stort problem med små modellbåter som det er mye risting i og som er laget i polyester og glassfiber duk.
                              Og det er enda en ting, om man kjøper en båt som er laget i Epoxy, så er det som regel ikke brukt annet enn polyester gelcoat, og da er man like langt med sprekker.
                              Det brukes polyester basert gelcoat for prisen sin del.
                              Stort sett alle som lager Epoxy lager også Aclerator til slik at den herder fortere.
                              Men om man ikke har det så er et tips og varme opp ferdig blandet Epoxy til ca 50 grader, da setter man i gang herdings prosessen fortere.
                              se på denne om man lurer på noe:
                              Trond Nilsen
                              www.nilsenracing.no
                              www.noddv180.no

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X