Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lover og regler for nitrobåter i skog??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lover og regler for nitrobåter i skog??

    Hei

    Nytt medlem med ny båt. Har kjørt på mitt lokale vann til mange turgårere sin beundring og glede. Stopper for å la hunder bade og dersom fugl kommer for nært, og dermed stopper mange og slår av en hyggelig prat... men 4stk totalt har vært uenige og syntes dette bråker og er ulovlig i henhold til loven om motorisert ferdsel i utmark.

    Har dermed følgende spørsmål:
    1. Er det lov å kjøre nitrobåt i kommunal og/eller privat skog?


    På forhånd takk,
    Fredrik

  • #2
    Nitro og bensin Rc kommer ikke under loven om motorisert kjøretøy.
    Har sett att det er kommet opp flere skilt rundt om i Oslo og omegn hvor det står modell båt kjøring forbudt.
    Last edited by Martin Holst; 21 May 2009, 21:30.
    Martin Holst (1967)
    www.mhrcboats.piczo.com
    Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Martin Holst View Post
      Nitro og bensin Rc kommer ikke under loven om motorisert kjøretøy.
      Har sett att det er kommet opp flere skilt rundt om i Oslo og omegn hvor det står modell båt kjøring forbudt.

      Hvorfor har de kommet opp Martin
      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

      Comment


      • #4
        ja hadde jeg enda skjønt det.
        Martin Holst (1967)
        www.mhrcboats.piczo.com
        Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Martin Holst View Post
          ja hadde jeg enda skjønt det.
          har og hørt at rc båter går under motorisert kjøretøy og er derfor ulovlig å kjøre på sjø og vann uten godkjent tilatelse
          sigpic

          Comment


          • #6
            Første bud er ihvertfall å bruke en bra lyddemper på båten.
            Jeg kan glatt anbefale Prestwich og Jeroenentune til Zenoah.
            Hvis man er så talentløs at man kjører uten demper, eller med en dårlig demper, kan jeg garantere at det kommer opp forbudsskilt brennkvikt.
            Jeg tviler på at du har en god sak hvis du erter på deg naboer eller turgåere. Da er det enklere å holde litt lav profil en stund.
            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
            sigpic
            For n'te gang Sofus, trykk F5...

            Comment


            • #7
              Originally posted by bolly63 View Post
              har og hørt at rc båter går under motorisert kjøretøy og er derfor ulovlig å kjøre på sjø og vann uten godkjent tilatelse
              Har snakket med en oppsynsmann ,og han mente det att rc modell båter ikke går under motorisert kjøretøy.
              Martin Holst (1967)
              www.mhrcboats.piczo.com
              Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Martin Holst View Post
                Har snakket med en oppsynsmann ,og han mente det att rc modell båter ikke går under motorisert kjøretøy.
                ok får håpe det stemmer men får undersøke om dette er sant. skal snakke med en på tirsdag om dette gir tilbakemelding da
                sigpic

                Comment


                • #9
                  Jeg sjekket dette en gang, og modellbåter gikk ikke under motorisert ferdsel.

                  Frode S.L
                  1972 mod

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kunta View Post
                    Jeg sjekket dette en gang, og modellbåter gikk ikke under motorisert ferdsel.

                    http://www.lovdata.no/all/tl-19770610-082-0.html#3
                    Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med MOTOR, samt landing og start med motordrevet luftfartøy

                    kansje eg tar feil men slik eg forstår det så går alle fartøy som er drevet av MOTOR under denne loven
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bolly63 View Post
                      kansje eg tar feil men slik eg forstår det så går alle fartøy som er drevet av MOTOR under denne loven
                      Var slik jeg tolket det også,alle fartøy drevet av motor(både elektro og forbrenningsmotor)
                      John Rune Henriksen
                      74 Mod.Oppland.

                      Comment


                      • #12
                        En god advokat får det til å bety akkurat det han/hun vil, men definisjonen på et kjøretøy er definert i veitrafikkloven:

                        Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.

                        Et fartøy er definert under fiskeri og kystdepartementet:

                        som «enhver flytende innretning som kan brukes som transportmiddel, fremkomstmiddel, oppholdssted, produksjonssted eller lagersted, herunder undervannsfartøyer av enhver art».

                        Dette har med persontransport å gjøre, ikke leikebåt, men som sagt det er mange muligheter å tolke dette på.
                        Frode S.L
                        1972 mod

                        Comment


                        • #13
                          juridisk veiledning til nitro bråk

                          Hei
                          Spurte en dommer og en advokat i dag. Begge tok det hele med et smil.

                          Advokaten mente det var helt latterlig å definere en radiobåt som ferdsel. Han mente at "å ferde" mente å frakte/bevege seg fra punkt A til B. Ingen gjorde det i dette tilfellet.

                          Dommeren bare smilte, men var litt kritisk til bråket. Men neppe straffbart. Kun en advarsel og skilting om forbud.

                          Begge sa bare vis hensyn.

                          Hilsen
                          Fredrik

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bolly63 View Post
                            Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med MOTOR, samt landing og start med motordrevet luftfartøy

                            kansje eg tar feil men slik eg forstår det så går alle fartøy som er drevet av MOTOR under denne loven
                            det stemmer forsåvidt. Men dette gjelder kun transportmiddel. En leikebåt frakter ingen, som det har blitt nevnt ellers her.

                            Så tut og kjør. Men ikke bråk
                            Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jorgenms View Post
                              det stemmer forsåvidt. Men dette gjelder kun transportmiddel. En leikebåt frakter ingen, som det har blitt nevnt ellers her.

                              Så tut og kjør. Men ikke bråk
                              ok det høres bra ut takker for svar
                              sigpic

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X