Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div spørsmål om en Twister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div spørsmål om en Twister

    Har gått til innkjøp av en Twister som skal pusses opp.
    Sånn her så den ut når jeg fikk den.


    Forrige eier hadde 2 ekstra cowlinger som han skulle ettersende, men disse har jeg ikke fått.
    Så spørsmålet er om noen vet om noen som har ekstra cowling å få kjøpt, da jeg har lyst til å bygge om denne.
    Eventuelt kjenner han som solgte den, og får han til å sende de han hadde

    Jeg har også et spørsmål angående proppell, som jeg håper noen som har hatt sånn her båt kan hjelpe meg med.
    Har prøvd å søke litt men fant bare Twister xl og en annen motor.
    Hva er en BRA proppel på denne båten ???
    Det sitter en Mathe 35ccm i den, og jeg mener det er en competition.

    Lokket til luka i radioboksen mangler, og det er av typen skrukork (str stor). Hvem kan ha dette??

    Skal montere 2,4ghz i den, men jeg har lest her et sted at antennen må på utsiden av cowlingen. Holder det at den såvidt stikker på utsiden, eller må jeg skjøte den, så den kommer langt på utsiden?? Hvorfor det, da dette ikke er så viktig innen fly og bil.

    Hvor sterk styreservo er og anbefale til denne båten? Den har dobble ror og singel servo.

    Båten var bare lakkert med spray boks, så dette var bare å få av med engang. Og da kom orginal fargen fram. Kanskje noen kjenner den igjen?? Det hadde jo vært morro og hørt litt historie om båten også




    Last edited by EJ RACING; 11 March 2010, 08:58.
    1/5 HPI BAJA 5T M/Race Ported 30,5cc , 1/8 HONG NOR SPEED 9.5, 1/10 HPI SPRINT 2 DRIFT, 1/10 HPI NITRO 3 RS4 EVO+, PRATHER AGGRESSOR 2 m/ OS 46, ART-TECH SPORTSTER m/ MINI-TITAN MOTOR, Twister 160 m/ Mathe 35ccm

  • #2
    Twister er en av Leif Rasmussens mange båter. Vet ikke om Leif har cowlinger, men du kan jo sjekke om han kan støpe.
    NilsenRacing er også et alternativ

    Kork til radioboks får du sansynligvis på enhver butikk. Kjøp Nestea og se om korken passer (det gjør den sikkert)

    Comment


    • #3
      Du kan IKKE skjøte antennen til mottakeren, men du kan selv bytte den ut med en litt lengre en. Tror du får denne hos bl.a. Elefun, litt lengre coax kabel medfører en 10-20% redusert rekkevidde, men det behøver ikke være noe problem ved båtkjøring. Når du sier 2.4GHz, antar jeg da at du går for Futaba FASST. Det anbefales at du får antennen for å unngå evt. problemer. Det er værre på vann og båt, enn med bil og fly. Bruk mottakerne fra Futaba som har to antenner (èn intern og èn ekstern), enten 603FS eller 604FS avhenging senderen din. Merk at det kun er de siste 2-3 cm av coax kabelen fra mottakeren som er selve antennen.
      Eirik Engevik (1972)
      www.etracingteam.com | www.srcbk.org

      Comment


      • #4
        Jeg mente selvfølgelig bytte antenne, ikke skjøte. Skrev bare no helt annet enn jeg tenkte.
        Det er futaba fasst som skal inn i båten ja.
        Er klar over at det bare er den ytterste tynne delen på antennen som motar signal.
        Men da er spørsmålet, holder det at bare tuppen på antennen er på utsiden av skroget som jeg skrev før, eller må den være lengre ifra???
        1/5 HPI BAJA 5T M/Race Ported 30,5cc , 1/8 HONG NOR SPEED 9.5, 1/10 HPI SPRINT 2 DRIFT, 1/10 HPI NITRO 3 RS4 EVO+, PRATHER AGGRESSOR 2 m/ OS 46, ART-TECH SPORTSTER m/ MINI-TITAN MOTOR, Twister 160 m/ Mathe 35ccm

        Comment


        • #5
          Skal du få leif til å støpe,så må du nok go snakke med han.Han støper ikke mye om dagen,men du kan jo prøve.Han har jo forma liggende et sted.Jeg vet at Leif bygge denne båten til seg selv en gang i tiden.
          Last edited by odin bas2; 11 March 2010, 17:23.
          sigpicØivind Reppen
          http://ombk.org

          Comment


          • #6
            Originally posted by EJ RACING View Post
            Jeg mente selvfølgelig bytte antenne, ikke skjøte. Skrev bare no helt annet enn jeg tenkte.
            Det er futaba fasst som skal inn i båten ja.
            Er klar over at det bare er den ytterste tynne delen på antennen som motar signal.
            Men da er spørsmålet, holder det at bare tuppen på antennen er på utsiden av skroget som jeg skrev før, eller må den være lengre ifra???
            Det bør gå fint det. På den ene båten min har jeg bare de siste 2-3 cm utenfor skroget. Merk at antennen bør peke vertikalt for å ha best effekt.
            Eirik Engevik (1972)
            www.etracingteam.com | www.srcbk.org

            Comment


            • #7
              Originally posted by odin bas2 View Post
              Skal du få leif til å støpe,så må du nok go snakke med han.Han støper ikke mye om dagen,men du kan jo prøve.Han har jo forma liggende et sted.Jeg vet at Leif bygge denne båten til seg selv en gang i tiden.
              Alltid artig å se en "gammel traver" som denne.
              Lurte fælt på den "tuten" på cowlingen... Ser nesten ut som eksosen fra en turbinmotor...

              Jeg har sett den tidligere i blått, men fargene som kom frem under er nok fra før min tid i båtmiljøet men kan nok tilskrives Rasmussen, ja.
              Kan det være denne tro? Ser ut som en QD som sitter i den... Usikker på årstallet, men Leif kommer kanskje inn her og fyller ut hullene i historien? (Han kan være litt vanskelig å få til å skrive her på forumet, men når det dreier seg og "historisk interesante båter" så pleier han å rette evt. feil opplysninger.)
              Click image for larger version

Name:	DSCF0060..jpg
Views:	1
Size:	58.9 KB
ID:	767411
              I`m BACK!

              Comment


              • #8
                Når det gjelder de to cowlingene du har til gode fra selger så må du jo jobbe litt for å prøve å få tak i disse, det må da være det letteste for deg. Jeg mener jeg så denne skuta sto tilsalgs under høstreffet til ØMBK i fjor høst, men jeg husker ikke hvem som skulle selge den, men jeg regner med at det er andre som var tilstede som vet hvem selger er. Vedrørende propell til denne båten tror jeg du kan starte med en 7016/4 blader som bør være veldig grei, ellers finner du flere tips der du leste om Twister XL. Propeller får du hos Trond Nilsen/Nilsen Racing og Trond vet også hvilke andre som er bra på denne typen båt, det er bare å ta kontakt med han.
                Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                Comment


                • #9
                  7016/4 blir nok for pinglete på en Mathe Jokko. Hvor fikk du den ideen?
                  Spør Nilsen Racing, han vet, men jeg tipper en 75XX/3 burde være i nærheten.

                  Hvor kjøpte du denne båten? Hadde jeg vært deg ville jeg ha sporet opp selgeren og bedt om cowlingene.

                  Den tuten minner om tuten på Spirit of Norway catta, men jeg tror aldri jeg har sett denne båten før selv om jeg har hatt en Twister selv.

                  Leif, du får fortelle litt om historien. Hvilket serienummer har denne?
                  I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                  sigpic
                  For n'te gang Sofus, trykk F5...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by harald1966 View Post
                    7016/4 blir nok for pinglete på en Mathe Jokko. Hvor fikk du den ideen?
                    Spør Nilsen Racing, han vet, men jeg tipper en 75XX/3 burde være i nærheten.

                    Hvor kjøpte du denne båten? Hadde jeg vært deg ville jeg ha sporet opp selgeren og bedt om cowlingene.

                    Den tuten minner om tuten på Spirit of Norway catta, men jeg tror aldri jeg har sett denne båten før selv om jeg har hatt en Twister selv.

                    Leif, du får fortelle litt om historien. Hvilket serienummer har denne?
                    7016/4 går meget bra på Zigma 60 m/ Mathe Corsa, ble anbefalt denne av både Leif og Trond. Har kjøpt tre slike jeg av Trond. Den første mistet vi mens Trond prøvekjørt båten min under innkjøring av motoren på Sæbyvannet, ligger ca. 20 meter før bøye 1 i spor 2 ! Nummer to fulgte med en Zigma jeg solgte og den siste bruker jeg mest av alle de propellene jeg har brukt til nå, på Zigma. Fikk også med en slik til Nodden fra Jørn, og den funker greit der også. Du kan jo få prøve en på din Zigma m/ Mathe når du flytter hjem til sommeren. Det er jo mange forskjellige propeller som passer til en Twister avhengi av vær og føre, men det er greit å begynne med noen som funker under de fleste forhold, en slik propell koster jo nå nesten en høvding ferdig slipt og balansert, levert hjemme i postkassa.

                    Serienummeret på denne er nok lavt skal du se, med så mange lag med lakk !

                    Til deg som eier båten, Twister er en kjempe kul båt som går meget bra med en slik motor som du har, har hatt to av den jeg også, men rakk aldri å få prøvekjørt de før de ble solgt. Har en Twister XL
                    som jeg kun har fått prøvd en gang og den gleder jeg meg til å bli litt bedre kjent med til sommeren, lykke til med oppussingen !
                    Last edited by jokko; 12 March 2010, 00:19.
                    Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                    Comment


                    • #11
                      Bilde av min gode gamle båt.
                      Noen som vet hvor den er nå?
                      Attached Files
                      I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                      sigpic
                      For n'te gang Sofus, trykk F5...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by JohnnyStingray View Post
                        Alltid artig å se en "gammel traver" som denne.
                        Lurte fælt på den "tuten" på cowlingen... Ser nesten ut som eksosen fra en turbinmotor...

                        Jeg har sett den tidligere i blått, men fargene som kom frem under er nok fra før min tid i båtmiljøet men kan nok tilskrives Rasmussen, ja.
                        Kan det være denne tro? Ser ut som en QD som sitter i den... Usikker på årstallet, men Leif kommer kanskje inn her og fyller ut hullene i historien? (Han kan være litt vanskelig å få til å skrive her på forumet, men når det dreier seg og "historisk interesante båter" så pleier han å rette evt. feil opplysninger.)
                        [ATTACH=CONFIG]31375[/ATTACH]
                        Har lurt litt på hva den tuten skulle være god for jeg også. Den går nesten ned til forgasseren, men skulle tro ihenhold til vinkelen den har at den bare skulle suge vekk lufta til forgasseren ?
                        1/5 HPI BAJA 5T M/Race Ported 30,5cc , 1/8 HONG NOR SPEED 9.5, 1/10 HPI SPRINT 2 DRIFT, 1/10 HPI NITRO 3 RS4 EVO+, PRATHER AGGRESSOR 2 m/ OS 46, ART-TECH SPORTSTER m/ MINI-TITAN MOTOR, Twister 160 m/ Mathe 35ccm

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jokko View Post
                          Når det gjelder de to cowlingene du har til gode fra selger så må du jo jobbe litt for å prøve å få tak i disse, det må da være det letteste for deg. Jeg mener jeg så denne skuta sto tilsalgs under høstreffet til ØMBK i fjor høst, men jeg husker ikke hvem som skulle selge den, men jeg regner med at det er andre som var tilstede som vet hvem selger er. Vedrørende propell til denne båten tror jeg du kan starte med en 7016/4 blader som bør være veldig grei, ellers finner du flere tips der du leste om Twister XL. Propeller får du hos Trond Nilsen/Nilsen Racing og Trond vet også hvilke andre som er bra på denne typen båt, det er bare å ta kontakt med han.
                          Vi har prøvd å få tak i de helt siden høst treffet. Det var en kompis av meg som kjøpte den av han som hadde den med seg til Sæby. Også har jeg overtatt den etter mye masing.
                          1/5 HPI BAJA 5T M/Race Ported 30,5cc , 1/8 HONG NOR SPEED 9.5, 1/10 HPI SPRINT 2 DRIFT, 1/10 HPI NITRO 3 RS4 EVO+, PRATHER AGGRESSOR 2 m/ OS 46, ART-TECH SPORTSTER m/ MINI-TITAN MOTOR, Twister 160 m/ Mathe 35ccm

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jokko View Post
                            7016/4 går meget bra på Zigma 60 m/ Mathe Corsa, ble anbefalt denne av både Leif og Trond. Har kjøpt tre slike jeg av Trond. Den første mistet vi mens Trond prøvekjørt båten min under innkjøring av motoren på Sæbyvannet, ligger ca. 20 meter før bøye 1 i spor 2 ! Nummer to fulgte med en Zigma jeg solgte og den siste bruker jeg mest av alle de propellene jeg har brukt til nå, på Zigma. Fikk også med en slik til Nodden fra Jørn, og den funker greit der også. Du kan jo få prøve en på din Zigma m/ Mathe når du flytter hjem til sommeren. Det er jo mange forskjellige propeller som passer til en Twister avhengi av vær og føre, men det er greit å begynne med noen som funker under de fleste forhold, en slik propell koster jo nå nesten en høvding ferdig slipt og balansert, levert hjemme i postkassa.

                            Serienummeret på denne er nok lavt skal du se, med så mange lag med lakk !

                            Til deg som eier båten, Twister er en kjempe kul båt som går meget bra med en slik motor som du har, har hatt to av den jeg også, men rakk aldri å få prøvekjørt de før de ble solgt. Har en Twister XL
                            som jeg kun har fått prøvd en gang og den gleder jeg meg til å bli litt bedre kjent med til sommeren, lykke til med oppussingen !
                            Synes båten er fin selv, men jeg har lyst til å bygge om en cowling pga at jeg ikke synes den står i stil til resten av båten. Jeg synes "førerplassen" er for liten og for smal, og at luft inntak og uttak ser helt j..... ut.
                            1/5 HPI BAJA 5T M/Race Ported 30,5cc , 1/8 HONG NOR SPEED 9.5, 1/10 HPI SPRINT 2 DRIFT, 1/10 HPI NITRO 3 RS4 EVO+, PRATHER AGGRESSOR 2 m/ OS 46, ART-TECH SPORTSTER m/ MINI-TITAN MOTOR, Twister 160 m/ Mathe 35ccm

                            Comment


                            • #15
                              Dette er bygge nr 2 i følge leif, båten ble solgt til Trond nilsen etter at leif hadde den.
                              sigpicØivind Reppen
                              http://ombk.org

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X