Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sigma V2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sigma V2.

    Hei. Nå har jeg snekret sammen min første båt.Motorfester var ferdig boret,ellers så har jeg gjort alt.Denne ble bestillt i februar som deal 4,dvs.nesten ferdig byggd,men kom for ca.14 dager siden uten att det var gjort noe som helst.Det var egentlig like greit for da fikk jeg kose meg med byggingen,og nå er jeg mer trygg på neste prosjekt.

    Båten er bygd etter byggeanvisning.http://www.prestwich.ndirect.co.uk/s...structions.htm

    På den ene rorbraketten,-det samme med struttbraketten,har jeg tatt av 1,5 mm.for å oppnå målene etter byggetegning.Dvs.60mm senter ror/strutt,og 35 mm.fra underkant rorbrakett til skutebunn.
    Hullet til strutten er offset 3mm til styrbord,og helt nede.

    I øverkant av hekken er det støpt en "foring som halve rorbraketten står på.Det måtte til for å få høyde på roret.

    Til bensintanken (blodposen) er det laget bare ett enkelt feste av 12mm. kryssfiner der jeg kan klemme fast endene på tanken.
    Y-koblingen er boret litt opp,og det er satt inn ett rør som når laveste punkt inne i tanken siden denne er montert i ene siden i båten og dermed ganske så på skrått.

    Det er montert futaba 9156. på styring.I tilegg har jeg oppgradert med kraftigere linker og stag enn det som fulgte med i "kitet.
    Motorfestene er freste jeg litt slik att motoren ble ca.5mm lavere i båten.Det er en Zen-8 motor.Den har også fått ett strøk med grunning.

    Nå gjenstår egentlig bare noe småtteri for å bli ferdig til testing,men til uka så er ferien over og da blir jobben å kreve sitt av tid.

    Det blir spennende å se hvordan denne skuta fungerer.! Jeg har forstått det slik att de som har V2. i Norge ikke er helt fornøyd med kjøreegenskapene,og att den er vanskelig å få til.


    -saken er vell egentlig den att jeg og min venn,Steve bestillte 2.stk samtidig i februar i god tro på att vi skulle ha begge båtene lenge før sesongen her i Nord starter.Hovedgrunnen til att vi kjøpte samme båt og motor(Zen-7.) var att utgangspunktet skulle være det samme,og vi skulle få jevnere nivå på kjøringen,slik att det kom mer ann på oppsett og skills.Vi er i utgangspunktet bare 2stk. som kjører aktivt så for å gjøre det ennda mer interessant og kanskje kjøre en cup oss imellom,så bestillte vi samme deal"

    For å gjøre en kort historie lang......-Dave marles,sendte EN båt etter ca.4 måneder og en etter ca.6mnd.
    I tilegg sendte han meg en Zen 8 motor,-og min båt var ikke "nesten ferdig" slik som avtalen var,og dermed vil jeg ikke anbefale han der karen til noen.! Dessuten er den hardware rett å slett bare "E-bay jalla" etter min mening.Det er bare å håpe mann har lært noe.

    Vi får se hva prøvekjøringen viser.Her er noen bilder.
    Click image for larger version

Name:	SAM_1110 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	70.0 KB
ID:	789698Click image for larger version

Name:	SAM_1111 [640x480].jpg
Views:	1
Size:	36.5 KB
ID:	789699Click image for larger version

Name:	SAM_1022 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	789691Click image for larger version

Name:	SAM_1072 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	81.6 KB
ID:	789692Click image for larger version

Name:	SAM_1094 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	47.7 KB
ID:	789696Click image for larger version

Name:	SAM_1093 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	43.3 KB
ID:	789695Click image for larger version

Name:	SAM_1105 [640x480].jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	789694Click image for larger version

Name:	SAM_1103 [640x480].jpg
Views:	1
Size:	45.5 KB
ID:	789693Click image for larger version

Name:	SAM_1102 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	50.2 KB
ID:	789697Click image for larger version

Name:	SAM_1116 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	95.7 KB
ID:	789700
    AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
    Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
    http://www.arcticrc.no/

  • #2
    Originally posted by Ken View Post

    -saken er vell egentlig den att jeg og min venn,Steve bestillte 2.stk samtidig i februar i god tro på att vi skulle ha begge båtene lenge før sesongen her i Nord starter.H
    Det kan vel knapt kalles en overraskelse naar det gjelder Mr. Marles....


    ...
    Stein Tumert N-217
    Tamiya TRF 419, Much More, Sanwa M12, Protoform, PanaRacer
    CMDi Eagle SGX, Delta Force, CMB, Futaba, Octura

    Comment


    • #3
      Jeg har blitt lurt 2 ganger. kredittkortet ble belstet med dobbelt opp samt at jeg fikk overhodet ikke det jeg skulle ha. Jeg truet med å legge en notis på det engelske forumet samt politianmelde han. Da ble det orden på tingene og jeg fikk mine penger tilbake.
      Jeg skjønner ikke at han holder på slik med det lille miljøet han handler med
      MVH

      Rudi Arnesen

      Comment


      • #4
        Ja,han måtte purres noen ganger før han fikk fingeren ut av ræva.! Det blir nok ikke handlet mer med han fra nå av,det er helt sikkert.!

        Nå driver jeg på med grunnarbeid på skroget.Nede i kjelleren har jeg ett hobby-lakkanlegg,så jeg tar en sjans på å lakkere litt før prøvekjøring siden det ikke koster all verden å få litt farve på skuta.

        Det er potensiale i den båten,det er jeg sikker på,og jeg er villig til å prøve mye for å finne ett bra oppsett for heat-racing. Jeg må iallefall jobbe hardt med Spiken for å henge på Steve sin Sigma.v2.Men hvis jeg ligger foran,så drar jeg fra litt.Farta er gps målt til 80,8km/t.med det jeg definerer som ett heatoppsett.

        Hvis noen av dere har tips og erfaring med Sigma V2 ang.oppsett av denne båten,så hadde det vært fint om dere skriver her.

        ps. Vi har nå fått reg.nummer på båtene,klubben vår er tillmeldt http://www.nmsbf.org/ og førerlisens er betalt.Det som er 100% er att vi skal kjøre NC-5.

        Steve jobber som gruveslussk for ett firma som heter LNS. i nærheten av kjøreplassen,så det passer ganske bra.Jeg skal kjøre nedover i en gammel Toyota Hiace med alt utstyret.,
        Vi skulle gjerne ha kjørt Sandnes også,-eller alle rundene for den saks skyld,men det er langt å kjøre og krever litt planlegging.
        Til neste år Rudi,så kommer vil til Sandnes og Stavanger,for på Sør-vestlandet har jeg faktisk aldri vært.!-men vi skal kjøre en runde til også en annen plass.!
        Last edited by Ken; 11 August 2012, 19:48.
        AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
        Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
        http://www.arcticrc.no/

        Comment


        • #5
          Dere er hjertelig velkommen hit til oss neste år. Bare synd at dere har valgt nc5 forran løpet her hos oss siden vi har sååååååå mye finere forhold enn Østfold (nå blir det sikkert mange reaksjoner, lol)
          MVH

          Rudi Arnesen

          Comment


          • #6
            Jeg vet at Rune Dyran sliter med å få til sin Sigma V2, han har jo også et par av den forrige typen og de fungerer utmerket, den ene har han i år brukt i O35 med en Zenoah 285 ccm. trimmet av Ole Petter. Rune ligger ganske høyt opp på lista etter tre løp i O35 ! Ole Petter har også en av disse som går meget bra og under NC-3 i Kristiansand kjørte han 32 runder med sin. Den som Rudi og Marius har går også veldig godt og er bygget av Oddis.

            Det blir spennende å følge denne SigmaV2 videre og se om gutta får den til og om den kan måle seg mot den første modellen.
            Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Rudi Arnesen View Post
              Dere er hjertelig velkommen hit til oss neste år. Bare synd at dere har valgt nc5 forran løpet her hos oss siden vi har sååååååå mye finere forhold enn Østfold (nå blir det sikkert mange reaksjoner, lol)
              Arendal ligger i Aust Agder og ikke i Østfold...
              Odd-Erik Kanth-Lundem
              www.oms-p.com

              Comment


              • #8
                Hmmm ja det var jo ein brøler....
                Uansett så har me fine forhold
                MVH

                Rudi Arnesen

                Comment


                • #9
                  Når det gjelder Dave Marles, så er det ingen ting som forunderer meg lenger... Jeg hadde en lignende historie i 2007. Kjøpte først en motor av han i 2006, som etter veldig kort tid havarerte pga Champion-plugg som datt fra hverandre (bruk ALDRI Champion i en Zenaoh!!!) . Da var han grei og sendte meg ny sylinder gratis veldig raskt. Så bestilte vi en motor til året etter (2007). Denne ventet vi på i nesten et år. Først når jeg sendte han adressa til det lokale politikontoret, samt beskjed om at VISA var kontaktet ble det fart i sakene. I tillegg hadde jeg lagt ut en offentlig "etterlysning" av han på Jim`s-forumet hvor jeg vet han er innom.
                  Det morsomme var at når vi kom til VM i Leno 2008, kom han bort til meg og hilste på følgende måte; "Johnny Stingray I presume...?"
                  Siden den gang har min bestillinger egentlig gått greit. Når jeg skal ha noe nå, sender jeg først en mail og spør om han har det jeg skal ha, leveringstid, og om han evt. kan legge det på ebay slik at jeg kan bruke Paypal.
                  Men mange har samme erfaring som dere, Ken...dessverre...

                  En annen ting som forundere meg med Dave, er at han kommer til VM med sjappa si, UTEN å ha med en eneste pipe. Og hans piper er UMÅTELIG populære og ettertraktet! Han kunne glatt solgt en hel byge med slike under VM. Istedet har han med småkofferter med små duppedingser... Jeg driver selv butikk, og derfor skjønner jeg overhodet ikke hva han tenker på når han driver slik han driver...

                  Well...That`s Dave...
                  I`m BACK!

                  Comment


                  • #10
                    Dave Marles er vel ikke den mest strukturerte foretningsmannen vi kjenner.
                    Når man sender en bestilling tar det et nanosekund før han belaster kredittkortet, og så tar det en evighet før delene kommer. Han er temmelig håpløs.
                    Når det gjelder Sigma V2 så er han neppe helt fornøyd selv heller, for han hadde med seg den "gamle" Sigmaen til VM i Tyskland. Tror han røyk ut før finalene.

                    Jeg spurte han før VM om han kunne lage en pipe men det hadde han ikke tid til. Han kunne sikkert solgt dusinvis av piper om han hadde hatt med seg en batch.

                    NB: Det er vel karbon i den båten? Karbonstøv er kreftfremkallende så ikke slip eller puss innendørs. Bruk værneutstyr.

                    Gratulerer med OL-gull i håndball forresten!
                    Last edited by Haralde66; 11 August 2012, 23:57.
                    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                    sigpic
                    For n'te gang Sofus, trykk F5...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by harald1966 View Post





                      Gratulerer med OL-gull i håndball forresten!

                      Var Ken med og spilte der
                      Last edited by jokko; 12 August 2012, 00:55.
                      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                      Comment


                      • #12
                        Nå har det vært prøvekjøring av Sigma v2.En liten antydning til overstyring,men ingenting å snakke om.! I går prøvde jeg å kjøre den i senk,men den er så stødig att det var ikke mulig å få den til å havarere.Farten er ikke så værst heller.!! Det skal sies att det var rimelig flatt vann,men alikevell.....

                        Siden jeg nå er blitt en "habil"båtbygger så skal jeg bygge V-3 også.! ( moddet v-1).Håper bare Marles klarer å sende før påsken 2013.Ha-ha.
                        Hvis jeg får kloa i en nytt mk-2 skrog også,så har jeg akkurat passelig med arbeid i vinter.!

                        Her er noen fotografiske bilder.

                        Click image for larger version

Name:	SAM_1283 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	80.2 KB
ID:	778372Click image for larger version

Name:	SAM_1291 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	83.5 KB
ID:	778371Click image for larger version

Name:	SAM_1277 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	97.7 KB
ID:	778373Click image for larger version

Name:	SAM_1293 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	87.4 KB
ID:	778374Click image for larger version

Name:	SAM_1289 [640x480].JPG
Views:	1
Size:	91.3 KB
ID:	778375Click image for larger version

Name:	SAM_1276 [640x480].jpg
Views:	1
Size:	43.6 KB
ID:	778376
                        AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                        Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                        http://www.arcticrc.no/

                        Comment


                        • #13
                          I dag var starten på en ny epoke.Vi fikk lagt ut bøyer. For første gang i historien har vi nå en skikkelig bane å kjøre på.
                          Vi fikk kjørt litt ræs etter att vi var ferdig med jobben,og det var bare megarått. !!!

                          Før start ble vi enig om å ta det med ro og bare bytte på å ligge i rooster til hverandre og samtidig få litt bøyetrening,men etter 10. sekund kom det noen lange horn ut av panna på begge to,og vi lå plutselig på full throttle rundt banen. ha-ha.-er det ikke typisk.!!

                          For min del er det som en ny verden nå med ei skute som er så stødig å fin å kjøre som den v-2 er.Samtidig så det ut som den kunne hamle opp med Steve sin Sigma.Det var litt hooking i dag,men mer expo hjalp godt på.Rorutslaget er også justert ned litt.

                          Steve hadde det travelt i dag,så jeg ble kjørende litt på banen når han var kjørt hjem.Jeg kjørte skiten maximalt,-flere tanker, uten antydning til havari på noen måte.Forholdene på vannet var helt rolig,men du verden så artig å kjøre den båten på en bane.!!

                          Det begynte å gå hardt ut over lakken på båten på styrbord side på slutten av dagen med så tette bøyer .

                          Den turen som vi hadde nedover til nc-5 var akkurat den inspirasjonen vi trengte.Vi fikk også sett mange fine båter og rå kjøring.!!
                          Ett par smarte patenter på saker og ting så vi også.Ett par trix har jeg allerede benyttet meg av med godt hell.!
                          AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                          Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                          http://www.arcticrc.no/

                          Comment


                          • #14
                            I have a good mod for the Sigma V2 which I gave to Ken. This will cure any oversteer which can be a problem. Remove the material with 60 or 80 grit production paper(dry paper) on a sanding block. It does not have to be exact, just remove or reduce the angle of the outside rail (chine rail) to the approximate shape on the drawing. There will be plenty of epoxy at this point and so the hull will not be weakened. Sorry for writing in English. If I use google the google translator for english to norwegian then I think only a computer could understand it!
                            Dave Marles

                            Click image for larger version

Name:	sigmav2mod.jpg
Views:	1
Size:	26.0 KB
ID:	779599

                            Comment


                            • #15
                              Vær hilset og godt nyttår !!!

                              Takk til Dave for tegning på modd av V2.Den kan muligens være litt vond å forstå,men jeg skal slenge ut en annen versjon som jeg fikk på e-post fra han.Det blir gjort når jeg finner ut hvordan...
                              I allefall så fungerte min V2.nokså bra sesongen 2012.Den ble kjørt 15. liter bensin på forskjellig føre,med havari KUN pga.av bøyetreff.

                              Båten føltes veldig skarp i begynnelsen,men det ble justert opp masse expo på roret, og rorutslaget ble satt slik att den aldri tippet rundt selv om mann gav fullt utslag på roret i god fart,men alikevell ror nok i massevis til å kjøre ræs på bane.
                              Etterhvert fikk jeg ett par 7015-3 fra Trond Nilsen http://www.nilsenracing.no/ ,å da begynte den å kjøre rundetider mange av dere gjør.! Takk Trond.Nå skal det bli skøy å kjøre Nc-runder sammen med dere når redskapen flytter sånn passelig på seg...


                              Anyway,jeg har vært i båtmonteringsmodus fra dag en siden jeg tok juleferie. Egentlig så har jeg ikke merket noe til julestresset.Denne jula koblet jeg totalt av med båtmekking og god mat og drikke,så nå er det kun å sette inn radioboxen,montere turnfins,og lakkere den nye V3 så er den klar for prøvekjøring.

                              Denne båten har en del høyere fribord i forhold til v.2. Den virket også mye stivere over det hele.Railsa var stokk stiv forhold.
                              Under montering ble motorfestene frest litt i og motoren senket med ca.7 mm.Det ble montert 1 liters pose til bensin i forhold til 0,5 l i v2 som bare holdt 6,5 min heat.Det ble lagt ett lag med kevlar innvendig på hekken,hjemmelaget eksosfeste,og ett par andre reodorfelgen-patenter,men alle metoder er holdbare og enkle patenter som er utprøvd på v2.Det er jo extra skøy når det er hjemmelaget og i tillegg virker slik som tilltenkt.

                              Her er noen bilder.

                              Ps.Dave har lovet å fortløpende sende stæssjet som folk bestiller.Jeg bestillte en prestepipe hos han her i høst,og den var hjemme her på 12 -14 dager.Båten ble bestillt senere,men tok ca.3,5 uker fra bestilling til den var her.Han sa i en e-post til meg her i høst att han hadde fått mye pes,så han skulle prioritere "bissniss" fra nå av og ingen flere delays.!!
                              Attached Files
                              AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
                              Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
                              http://www.arcticrc.no/

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X