Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 eller 4 trim tabs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 eller 4 trim tabs?

    Hei,
    jeg monterer for tiden hardware på hekken på den nye båten min, og har et lite spm:

    Jeg får litt dårlig plass for 4 trimtabs(rorfestet kommer i veien for justeringa på trimtab'en lengst til høyre). Men
    hvis jeg bare monterer 2 stk(litt lenger inn mot midten) får jeg plass.
    Jeg kan forskyve turnfins litt lenger ut, da går det på et vis å montere alle 4..
    Derfor lurer jeg på: bør jeg ha alle 4 trimtabs, eller holder det med 2? Det går vel litt utover separat trim-mulighet
    for både rett fram og sving.. Hvor mye har det å si? Skroget er et mono/v-bunns skrog.

    Håper noen kan hjelpe meg

    mvh
    Hans Jacob

  • #2
    Hvor mye det har å si kommer litt an på skrogtype, fart og kjøreegenskaper.
    Har du ikke plass så får du gjøre det beste ut av det. Det finnes forresten trimtabs i forskjellige bredder.
    Har du noen bilder av skuta?
    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
    sigpic
    For n'te gang Sofus, trykk F5...

    Comment


    • #3
      Det er en Spike52.



      Click image for larger version

Name:	Spike 52 Finn.JPG
Views:	1
Size:	27.7 KB
ID:	780779
      Dette bildet er hentet fra en annonse på Finn (ikke min båt). Her er det brukt 2 stk, litt mot midten.

      Click image for larger version

Name:	Spike52 skrog.jpg
Views:	1
Size:	31.6 KB
ID:	780780
      Her er mitt skrog. Klar til dyst

      mvh
      Hans Jacob

      Comment


      • #4
        denne båten krever riktig oppsett, kjører selv en spike, og har forsket mye på den, motoren må sitte ca 50 cm fra hekken, og trimtabs trenger du bare to av, men de må være lange, tror mine er 6 cm lange, da fikk jeg en båt som går meget bra, samt ligger godt i svingene, og den tar sjøen veldig godt, bruker denne i norgescupen, og en fin båt å kjøre, trim tabsa, skal sitte ca på midten av hver side av strutten, gjør du dette får du en fin båt å kjøre
        thor asbjørn nielsen

        Comment


        • #5
          Trimtabsen skal stå 11,5 cm fra senter av kjøl til innerste kant på trim tabsen.
          LEIF ELLINGSEN. ARENDAL www.smbk.org
          "I`M FAST"

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X