Announcement

Collapse
No announcement yet.

12 båter pr heat på NC-4, ingen suksess.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12 båter pr heat på NC-4, ingen suksess.

    Tror de fleste som kjørte O-27 sist helg var enige om at 12 båter pr heat ble litt vel mye.
    Huttetu så trangt det var på brygga.
    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
    sigpic
    For n'te gang Sofus, trykk F5...

  • #2
    Det ble jammen trangt på vannet også Selv om det etter hvert ble færre utpå der ble det mye sikk sakk mellom døde båter. Rundetidene viser vel at det gikk noe saktere enn vanlig....
    2 fast 4 U - kanskje.....

    Comment


    • #3
      Er enig i det at 12 kan være for mye. I et par heat var det så mange døde båter at konkuransen gikk mer på det å ikke treffe noen båter enn racing.
      Jeg syntes det var greit på brygga da alle fordelte seg så godt de kunne, syntes det var værre på vannet. Med så mange båter og så trangt er faren at det skal skje en kollisjon forran brygga stor. Ser for meg hva som skjer ved en kollisjon 10 meter før bryggas høyre side. Vi har sett tidligere hvor langt en båt som treffer en død båt i vannet kan fly, eller som Sunniva fikk erfare en flytur som resultat av racing. Skulle en O-27 båt fly opp på brygga er sjansen for en ulykke med fatalt utfall absolutt til stede.
      MVH

      Rudi Arnesen

      Comment


      • #4
        1: Jeg var ikke der men har kjørt mange heat med både 12-13-14 og 15 førere både i inn og utland.
        2:Førere må avpasse fart og posisjon på banen og "sine" sine kjøre ferdigheter! De beste rundetidene får man med å kjøre alene !!
        3: Er ikke enig i at sikkerheten kan brukes som argument! Mener ulykker kan forekkomme like lett om det er 4 båter som kjemper hardt! ( bruk punkt 2 som utgangspunkt for hva vi foretar oss på banen!!

        12 stk. er ikke noe problem. Problemet oppstår når det ikke er rettferdige heat. 12 stk i det ene og 8 stk i det andre osv osv p.g.a fra fall utover race helgen. Co Piloten er her et nøkkelord!!!
        Kjell Gunnar Noddeland 1963

        Comment


        • #5
          jeg er også enig at 12 på brygge er for mange på dagens bryggeanlegg. mener det står i reglene at en skal minimum 125cm til vær fører. å regler må jo følges.
          så det må være helt klart at sikerheten er bedre med 10stk en 12++ på en trang brygge.
          at vi kan kjøre opp til 15 på våre bryggeanlegg lar seg vel ikke gjøre mener jeg.
          men litt rart at en kan kjøre maks 10 stk i 35ccm. men kan kjøre 12stk til 15stk i 27 da.
          cosmic og tunderbolt og en ppb cat med zenoah + noen båtær til da
          kai bråthen. ø.m.b.k.

          Comment


          • #6
            Kai.
            Da må du lese hva jeg skriver en gang til.
            Jeg sier ikke at det er OK med 13-14 og 15!!
            Jeg snakker om sikkerheten når båtene er på vannet!! Skjønner jo også at det er farligere med flere båter i sjøsettingsfasen er kritisk.
            Jeg mener fortsatt at 12 båter går greit på de fleste arenaer i Norge.
            Jeg gjentar også at det største problemet er at det alltid blir noen som får "lette heat" p.g.a. frafall utover i racehelgen men det er vel en del av vår type racing.
            Totalt sett synes jeg at vi har bra gjennomføring av NC rundene.
            De tingene jeg personlig irriterer meg over er at enkelt personer ikke tar inn over seg dette med støy og rett og slett gir faen + at gule kort skal medføre konsekvens ( fratrekk i runder)
            Kjell Gunnar Noddeland 1963

            Comment


            • #7
              er noe enig med deg kjell gunnar.
              men forsatt ikke enig det med 12 båter da. da er vi enig om å være uening der.
              da mener jeg at sikkerhet må være første prioritet.
              nå i helgen var der stor forskjell på heata som jeg så. er nok ikke rettferdig det da.
              støyproblemer hadde vi også i helgen. hadde en samtale med en som "testa" div lydempere under løp. (testnig for en gjøre på trening mener jeg da) da ble den som bråkte mest. brukt mest å. jeg målet den og den var langt over kravet. men siden det ikke er lydmåling. virker det som alt er lov.
              siden det er sakt. i min værden skulle det nok ha vært mere teknisk kontroll. (kansje jobb for meg i framtiden siden jeg "trur" at en av mine siste løp blir kjørt på nc 5.
              cosmic og tunderbolt og en ppb cat med zenoah + noen båtær til da
              kai bråthen. ø.m.b.k.

              Comment


              • #8
                er enige med dere der, ja det kan bli uretferdige hit , men det er morten som setter disse opp, så ikke noe vi kan få gjort med det,, når det gjelder gule kort og konsekvenser, så på de to løpa jeg har stått i dommertårnet, har jeg gitt gule kort, og disse har fått fratrekk i runder, så det jeg sier er att dommerene må bli flinkere, hadde en episode på nc 4, der dommeren selv kjørt båt, og skulle hatt gult kort, men ble ikke gjort noe med,,, nytter ikke legge inn protest, da ingen i tårnet vil gjøre noe med det,,, jeg er ikke feilfri, men mener selv att jeg er på bedringens vei, når det gjelder dømming, kan selvfølgelig bli bedre, noe jeg prøver på, men sånn blir det når det er forskjellige dommere på hvert løp,,,

                noe vi som står i tårnet må ta til oss, og bli bedre ,,
                thor asbjørn nielsen

                Comment


                • #9
                  Det er riktig at det er meg som setter opp heatene, men antall i heatene er ikke noe jeg finner på alene. Jeg har gitt beskjed om basis oppsettet på flere årmøter, uten at noen har protestert på det. Det er inntil 13 båter i O3,5-O27, og inntil 10 båter i O35 og Hydro. Så sant anlegget takler det. Sikkerheten er ivaretatt. Brygga er bred nok. Kjørestanden er smalere, men der er det heller ikke behov for så bred plass, hvis førerne klarer å spre seg litt. Jeg så hvordan det gikk i helgen, men jeg er ikke enig i at dette skapte noen farlige situasjoner. Førerne må som KGN sier tilpasse kjørestilen, og eventuelt farten. Skal de ta rekord i antall runder kan de gjøre det på trening når de er alene på vannet. Skal noen trene til å hevde seg i vm er det nødvendig å takle flere enn 7-8 båter pr heat. Der forekommer det stadig 10 båter samlet i første sving. Når det er sagt vil jeg inntil videre sette maks 10 i O27 også, så får vi se om vi kan øke det igjen i framtiden.

                  Når det gjelder dømming er dommeren utstyrt med 2 stk øyne, + to svingdommere. Det betyr at dommeren ikke kan se på alle båtene på banen samtidig. Jeg er usikker på om det var meg som dømte det heatet du sikter til Thor. Jeg mener bestemt at ingen blir dømt på bakgrunn av hvilken bakgrunn han/hun har. Det forekommer at det gis litt mer slakk på nybegynnere, hvor jeg gjerne tar en prat med vedkommende etter heatet. Men om Stian kvalifiserte til ett gult kort, og jeg hadde sett det, hadde det blitt gult kort. Dette skal være en konkurranse for førererne, ikke for dommerne. Det er mye viktigere at vi prøver å skape riktig holdning. Hvis alle til enhver tid skal tøye grensen blir dette en svært kjedelig konkuranse.

                  Jeg er klar over at enkelte har en helt annen mening enn det jeg har, men jeg prøver å forholde meg til det flertallet står for.
                  Morten Hatlevoll, Arendal, SMBK

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by petrol View Post
                    er enige med dere der, ja det kan bli uretferdige hit , men det er morten som setter disse opp, så ikke noe vi kan få gjort med det,, når det gjelder gule kort og konsekvenser, så på de to løpa jeg har stått i dommertårnet, har jeg gitt gule kort, og disse har fått fratrekk i runder, så det jeg sier er att dommerene må bli flinkere, hadde en episode på nc 4, der dommeren selv kjørt båt, og skulle hatt gult kort, men ble ikke gjort noe med,,, nytter ikke legge inn protest, da ingen i tårnet vil gjøre noe med det,,, jeg er ikke feilfri, men mener selv att jeg er på bedringens vei, når det gjelder dømming, kan selvfølgelig bli bedre, noe jeg prøver på, men sånn blir det når det er forskjellige dommere på hvert løp,,,

                    noe vi som står i tårnet må ta til oss, og bli bedre ,,
                    Hei Thor Asbjørn Nielsen

                    Jeg velger å kommentere ditt innlegg på grund at jeg føler det som litt mye angrep på enkeltpersoner i ditt innlegg.
                    1: Info til de som leser innlegget det var båten til Thor Asbjørn Nilsen jeg vippet rundt på grund av litt hard racing, jeg beklagde det rett etter løpet og gjør det igjen. Personlig var jeg sikker på at jeg fikk gult kort og fratrek på en runde for dette, tydeligvis ble det gjort feil og det skjedde ikke, men jeg er 100% sikker på at det ikke var på grund av at det var meg som kjørte, men på grund av en feil.
                    2: Nytter ikke å legge inn protest??? GJORDE DU DET???
                    3:Jeg påstår at de dommer avgjørelsene som ble avgjort på NC4 stort sett var upartiske og gode avgjørelser, nei det ble ikke delt ut gule-kort over en lav sko da de fleste kjørte valdig bra.
                    Tror de flest var fornøyd på NC4
                    4 Det er og blir en forskjel på det å dømme og å kjøre båt, men det må gå an å gjøre begge deler

                    Er verken nærtagen eller sur så gleder meg til NC5

                    Comment


                    • #11
                      Makan til sutring her da?

                      Dere skal være glad for at det er litt action i heatene. Erfaringsmessig når det er over 10 båter, blir det som oftes mange døde båter etter 2-3 runder. Da blir det som regel få båter igjen som resulterer i en heftig jobb for co driveren. Man får verdifull trening for store mesterskap av dette... Se det positivt.

                      Når det gjelder dommeravgjørelser må dere huske et par ting:
                      Det er frivillige personer som gjør dette etter beste hensikt. Det vil aldri være 100 % rettferdig. Har selv vært utsatt for merkelig hendelser og bedømminger.
                      Det viktigste er å unngå å havne i situasjoner hvor disse temaer blir aktuelle.
                      Det er hver enkelt arrangør som selv legger lista på hvordan ting skal være både mht dømming, teknisk mtp støy og målinger av motorer. Jeg vet det syndes masse på dette, men dessverre er ingen nok organiserte for å gjøre noe med dette og ta dette seriøst. Dette resulterer i store øyne, bakoversveis i store mesterskap. Jeg mener man lurer seg selv ved å ignorere regler og man strekker strikken til briste punktet mht lyd. Det har allerede blitt borte et par kjørevann pga dette. Men for all del bare stå på og tenk ikke på det. Elektro er kommet for å bli...

                      P.S. Man vinner ikke et løp den første runden.
                      Odd-Erik Kanth-Lundem
                      www.oms-p.com

                      Comment


                      • #12
                        Bla bla bla...
                        Så over til noe viktigere: Er Corvetten din klar til "Stram Vaier" neste helg Oddis? Jeg og Leif ble schikkelig sure da vi fant at NC-5 kolliderte med "S.V.) dette året også. Prøver igjen neste år...
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by harald1966 View Post
                          Bla bla bla...
                          Så over til noe viktigere: Er Corvetten din klar til "Stram Vaier" neste helg Oddis? Jeg og Leif ble schikkelig sure da vi fant at NC-5 kolliderte med "S.V.) dette året også. Prøver igjen neste år...
                          Klar neste år...
                          Odd-Erik Kanth-Lundem
                          www.oms-p.com

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X