Announcement

Collapse
No announcement yet.

26cc eksosvalg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 26cc eksosvalg.

    Hei.

    Har en dragon segad 26cc som jeg har mekket på. Og nå blir det ny eksos.
    Har kjøpt 2 nye, en cs23a fra http://prestwich.ndirect.co.uk/gaspipes.htm.
    Og en nyan pipe jeg kjøpte på finn.

    Motoren er orginal, noen ide om hva jeg burde sette på? Begge deler krever modding av skrog, så vil helst unngå å "prøve og feile".

    PhilipClick image for larger version

Name:	bilde.jpg
Views:	1
Size:	38.7 KB
ID:	790750

  • #2
    Etter min mening bør du kjøpe denne pipe løsningen. Har den selv i en av mine båter og den er kanonbra. Vil og passe veldig bra til den motoren du nevner.


    NC5 2011 837.jpg (37.0 KB)
    Attached Files
    2 fast 4 U - kanskje.....

    Comment


    • #3
      Du kan se flere bilder på finn.no , rc båt til salgs.
      2 fast 4 U - kanskje.....

      Comment


      • #4
        Fant vel egentlig ut av det til slutt Som vi snakket om i andre posten hehe.

        Utrolig fin den katten Helge, hadde virkelig lyst å kjøpe den. Har vel brukt godt over den summen på min båt, uten at den kan kalles konkurransedyktig :P Men er lettere å bruke litt her og litt der, i forhold til store innkjøp

        Comment


        • #5
          Hei igjen Philip !

          Beklager at jeg ikke så mms fra deg før etter noen dager, jeg har to mobiler og din melding kom inn på den jeg ikke hadde på meg.

          Jeg skjønner ikke helt hva problemet er med denne eksosen din, det skal da ikke mye til for at du kan bruke den korte AN pipa som du kjøpte av meg. Den andre prestepipa du har kjøpt er noe av det beste som finnes på markedet, men denne blir jo alt for lang i denne båten din. Denne kan du selge lett videre hvis du ønsker det, men jeg ville gjemt den til din neste båt.

          Jeg skjønner ikke at Helge anbefaler deg å kjøpe enda en eksos til denne båten, men jeg skjønner godt at han prøver å selge sin katte til deg, for det er en flott båt.
          Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

          Comment


          • #6
            Hehe i og med at jeg er ny i hobbyen, og ikke aner noe. Så blir det masse frem og tilbake. Og en hel haug med brukbare og mindre brukbare deler :P

            Har heldigvis en snill venninne som er sinnsykt flink å sveise, så hun skal sveise eksos til meg. Slik at jeg trekker den langt frem i baugen Blir stikkende litt ut bak, men har planer for porno gjennomføring

            Ops, hadde klart å trykke steng via mobilen
            Last edited by RC4LIFE; 8 February 2014, 00:15.

            Comment


            • #7
              Dette høres helt vanvittig ut, det er bare tull å bruke den lange pipa og strekke den helt frem til baugen med unødvendige lange bend hvor du vil tape effekt. Mange som er ferske i denne hobbyen er livredde for å få vann inn i båten, jeg var det selv, for en del år siden, men du skal ha en vanntett radioboks og flyteelementer i båten din. Derfor kan du gjerne borre eller sage ut et stort hull i hekken på båten din slik at du får enden på potta di ut av båten. Hvis den blir for kort, så kan du bare borre et mindre hull i hekken og putte på en slange for å få eksosen ut av båten, enklere kan det ikke gjøres på denne båten din. Om du har en standard eller trimmet motor i båten din, spiller ingen rolle, pipa du kjøpte av meg funker suverent i denne båten uansett og prestepipa kan du gjemme til en trimmet versjon du eventuelt får deg i fremtiden, så enkelt er det
              Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

              Comment


              • #8
                Bruker en spacesaver som selges fra Prestwich, bare at den må ned 45 grader for å komme i rett høyde. Baugen var vel å ta hardt i, men i forkant av motor. Bak blir det laget en alu gjennomgang med pakning som holder vann ute, og som virker vibrasjonsdempende. Som jeg har skrevet i andre emnet mitt, er selve bygging og tilpassning jeg liker, og har trua på dette. Selv om jeg merker du er oppgitt over at jeg "går over bekken for å hente vann" Hehe

                Comment


                • #9
                  Eksosen kommer ca 10 cm ut bak som vist på bildet

                  Eller blir det nok noe lignende dette, http://www.gizmomotors.com/index.php...cyl-kit-detail

                  Click image for larger version

Name:	bilde (2).jpg
Views:	1
Size:	56.7 KB
ID:	782507Click image for larger version

Name:	bilde (1).jpg
Views:	1
Size:	38.7 KB
ID:	782508

                  Comment


                  • #10
                    Det er bare tull å gå over bekken etter vann, men du må fanden meg ikke være redd for å få vann inn i båten din ! Hvis din båt ikke skal tåle vann, så kan du bare hive den i søpla. Mulig jeg tar i litt nå, men ikke vær redd for å få vann inn i båten din ! Vi som kjører aktivt får det stort sett hver gang vi kjører båt og hvis du har en åpning bak hvor vannet kan renne ut, så er alt i orden !

                    Hvis båten din stopper og ligger full av vann ute på vannet, så bare henter du den inn, holder den med baugen opp i lufta slik at alt vannet renner ut og jo mer åpninger du har i hekken på båten, jo bedre er det. Når båten og eksosen er tømt for vann skrur du ut pluggen og drar i start snora til motoren er tømt for vann, hold gjerne fingeren delvis over plugghullet til de siste vanndråpene er ute av motoren, så setter du inn pluggen igjen og starter opp motoren, slik at den kjøres tom for de siste vannrestene som måtte finnes inni i motoren. Dette er vanlige prosedyrer for oss som driver med dette, det høres kanskje brutalt ut, men slik er det. Nå er det viktig at du tar til deg det jeg prøver å fortelle deg og at du ikke har egne meninger om dette ! Alt er ikke så vanskelig som du tror !
                    Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                    Comment


                    • #11
                      Nå er ikke jeg helt sikker på hva du tenker på, men bak må det være tett. For gjennomføringen ligger rett ved vannlinjen når den ligger i ro

                      Trodde ikke jeg framstod som å være redd for det, har jo ørten hull/åpninger for både lufting og det estetiske

                      Comment


                      • #12
                        Hele poenget med en tunes pipe er nettopp å ha den riktige avstanden fra utblåsing til den bredeste delen på tuned pipen. Dette for å få det rette trykket tilbake i motoren for å få ut effekten maksimalt. Slik du har tenkt å gjøre dette er helt meningsløst. Det var derfor jeg foreslo pipe fra QD , slik at den kunne passe inn i skroget OG gi deg maks effekt av motor. Det Sofus sier om å få vann i båten er og rett. Betyr ikke noe bare du heller det ut av eksos og tar av pluggen og drar motor tom for vann før du starter opp igjen.
                        Ingen tvil om at prestepipa er en bedre pipe enn AN pipa , men ønsker du ikke å skjære hull i skroget , noe jeg syns du bør la være , bruker du AN pipa som du får oppi båten. Jeg husker ikke hvor lang avstand du må ha på denne , men det gjør i alle fall noen andre jeg vet om her inne.
                        2 fast 4 U - kanskje.....

                        Comment


                        • #13
                          Så på QD pipen, men har ikke råd til å kjøpe den nå. Snakket med Dave fra Prestwich, og han sa at 35 cm var optimal avstand. Men at man nesten alltid kom over dette, uten at det gjorde så alt for mye. Blir uansett ingen konkurranse båt :/ Gjør ikke meg så mye om den blir våt, allerede gått rundt tidligere

                          Men nå har jeg allerede bestilt deler og feste til prestepipen, så går nok dessverre i mot dere med mer erfaring og prøver dette. Siden jeg tror løsningen med synlig eksos faktisk kan blir veldig stilig rett gjennomført

                          Da jeg kjøpte CS23A pipen trodde ikke jeg kjøpet gikk igjennom pga uvanlig betalingsmåte, er derfor jeg endte opp med 2 stykker. Og siden det gikk litt tid før jeg fikk svar på forumet, kjøpte jeg også deler for å få presten til å passe. Så katten blir nok slik jeg har sett for meg nå

                          Men skal bygge en litt raskere proffene v-bunn snart, så der tenkte jeg å bruke NA pipen. Så den kommer til sin rett

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X