Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vann i skroget under kjøring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vann i skroget under kjøring

    Hei,
    I helga fikk jeg endelig båten min på vannet. Starta fint og alt funka tilsynelatende kjempebra. JUHUU! Fortsatt i "innkjøringsmodus". Men jeg la merke til at båten tok inn en del vann under kjøring. Båten er en Spike 52 med cm-100 stålpipe ut bak, og hullet for pipa bak er ganske lavt på hekken (den tar inn litt vann når båten ligger i ro på vannet..). Jeg har støpt tunnel over ferrulen, så vannet kommer seg ikke ut under kjøring. Og jeg har ikke montert noe form for auto-bailer..

    Når jeg svinger til venstre(hullet er på venstre side), tar jeg nok inn enda mer vann i båten..

    Vil vannet bli et problem? Hva bør jeg evt gjøre med dette, hvis det i det hele tatt er nødvendig å gjøre noe?

    Mvh
    Hans Jacob

  • #2
    Det er bare å borre to hull, et på hver side bak i hekken så tømmer båten seg selv under kjøring. Alt som er oppi en slik båt skal tåle vann hvis den er riktig bygget Du kjøpte vel muligens dette skroget nytt av meg, hvis jeg ikke husker helt feil
    Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

    Comment


    • #3
      Hei,

      Ja stemmer nok det. Jeg er foreløpig veldig positivt overraska over egenskapene til Spike'n. Angrer ikke et sekund at jeg kjøpte den
      Mener du to hull mellom railsa (på hver side av tunnelen) eller utenfor railsa?
      Forresten, hvordan oppfører båten seg hvis den stopper utpå der? Jeg har selvfølgelig flyteelementer montert..

      Comment


      • #4
        Originally posted by MadHans View Post
        Hei,

        Ja stemmer nok det. Jeg er foreløpig veldig positivt overraska over egenskapene til Spike'n. Angrer ikke et sekund at jeg kjøpte den
        Mener du to hull mellom railsa (på hver side av tunnelen) eller utenfor railsa?
        Forresten, hvordan oppfører båten seg hvis den stopper utpå der? Jeg har selvfølgelig flyteelementer montert..
        Borr de nærmest mulig drivlinjen på båten. Hvis du får problemer med at vann skulle legge seg på yttersiden av railsene, så bare borrer du et hull i hver av disse også slik at vannet renner ned til hullene i hekken.

        Hvis båten stopper utpå må du jo få hentet båten inn og hvis den har tatt inn vann via forgasseren og eller eksosen må du skru ut pluggen, snu båten oppned og dra i startsnora til vannet er ute og da er det veldig viktig og få startet den opp igjen på land snarest mulig slik at motoren ikke ruster innvendig.
        Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

        Comment


        • #5
          Takker. Jeg har trimtabs montert litt vel nært tunnelen(drivlinjen) langs bunnen i hekken, så jeg må bare prøve å lage hullene så nært og lavt som mulig.

          Har du troa på å montere auto-bailere(har et par liggende), eller blir det bra nok med rene hull?

          Comment


          • #6
            Originally posted by MadHans View Post
            Takker. Jeg har trimtabs montert litt vel nært tunnelen(drivlinjen) langs bunnen i hekken, så jeg må bare prøve å lage hullene så nært og lavt som mulig.

            Har du troa på å montere auto-bailere(har et par liggende), eller blir det bra nok med rene hull?
            De auto-bailerene fungerer dårlig når olje og annen dritt kliner seg fast i de så det er mye bedre med rene åpne hull.
            Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

            Comment


            • #7
              Skjønner. Skal prøve det du sier. Tusen takk for hjelpen!

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X