Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaller herved alle aktive modellbåtføreres oppmerksomhet! MÅ LESES!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kaller herved alle aktive modellbåtføreres oppmerksomhet! MÅ LESES!!!!

    Som alle vet har vårt nåværende internasjonale forbund, NAVIGA, slitt med div problemer de siste årene, og dette har medført stor misnøye blant de tilsluttede nasjoner. Resultatet var at det i 2013 ble startet opp en ny organisasjon av Jörg Banazak i Tyskland, som ble kjent som FSR World. FSR World inviterte til og arrangerte sensommeren 2014 sitt første Verdensmesterskap for modellspeedbåtracing med forbrenningsmotor (FSR).
    NAVIGA skulle etter planen arrangert VM i 2014, men mislyktes i å finne noen vertsnasjon. Helt siden VM i 2008 har NAVIGA slitt med dette, og på NAVIGA-møtet i Tyskland 2012, hvor nærmest alle nasjoner var tilstede, ble det fra øverste styre i NAVIGA spurt om hvorfor det var så vanskelig for de forskjellige nasjoner å ta en slik oppgave. Svaret fra de tilsluttede nasjoner var svært enstemmig; dårlig info om kriterier for å søke om et slikt arrangement, dårlig og treg tilbakemelding på henvendelser, ikke tilgjengelige økonomiske oversikter, m.m. Med andre ord stor misnøye med informasjonsflyt, økonomi, og åpenhet. Til dette ble svaret at alt dette skulle gjøres noe med innen årets utgang (2012). Og dette kom fra absolutt øverste leder i HELE NAVIGA, hvor vår seksjon (FSR) kun er en liten del.

    Det har nå gått over 2 år, og fortsatt har ingenting endret seg. Jeg har selv gjort tapre forsøk på å få ut tilgjengelig info i forhold til å se på mulighetene til å arrangere et evt. VM i Norge i 2016, og kan bare bekrefte de andre nasjonenes frustrasjon. Det ER faktisk så ille som det vi fikk høre under møtet i 2012...
    Jeg har sett denne utviklingen bygge seg opp helt siden 2006-2008, og som den entusiasten jeg er for sporten vår, håpet jeg at vi her i Norge kunne bidra til å rette opp det skakk-kjørte når jeg kastet ut idèen om VM i Norge 2016.
    Jeg har frem til nå håpet i det lengste at NAVIGA skulle komme "på banen" igjen, men jeg har nå innsett at det ikke vil skje før det kommer store endringer i styre og stell innen den organisasjonen. Jeg vil gå så langt som å sammenligne NAVIGA med Den Internasjonale Olympiske Komitè (IOC) under Samaranch. Dere som har fulgt med litt kjenner til hvordan det var, med gamle gubber i toppstillinger som satt og melet sin egen kake på alle andres bekostning. Og de er nærmest umulig å få fjernet. Sånn er NAVIGA også, dessverre...

    Tilbake til FSR World. Under FSR World`s VM nå i 2014 ble det arrangert flere møter for å bestemme den nye organisasjonens fremtid. Kriteriene som den skulle bygges opp etter, er "av båtførere, for båtførere". Dvs at det skulle velges et styre bestående av aktive førere/medlemmer, og at økonomi skal være helt åpent og "gjennomsiktig". Videre skal det satses på at nasjonene bidrar og hjelper hverandre med arrangementer som VM. Dvs at nasjonene ikke skal stå helt alene om arrangementet, samt at investeringer til utstyr kan kuttes mye ved å låne dette av hverandre. En absolutt god tanke.
    Under møtet ble det valgt et styre for den nye organisasjonen som består av følgende personer;
    - President: Ian Folkson (UK) - Vice President: Erich Costa (France)
    - Treasurer (kasserer): Lauren Daniel (UK)
    - Non European Representative: Landon Chin (Hong Kong)
    - V Representative: Robert Mecdorf (Poland)
    - O Representative: Anton Chernenko (Russia)
    - H Representative: Martin Fields (UK)
    - Junior Representative Ross Waumsley (UK)

    Jeg kjenner alle disse personene, og har en personlig mening om at dette er et godt sammensatt styre med oppegående og dedikerte folk. Dessverre var ikke Norge "offisielt" tilstede ved NMSBF under dette møtet, og fikk dermed ikke med noen representant i styret i denne omgang. Thor Nielsen (formann i Buskerud) var tilstede som representant/observatør for "sideorganisasjonen" Team Norway, som ble midlertidig opprettet slik at norske deltagere kunne delta, da NMSBF ikke ville ta noen avgjørelse om deltagelse på sitt Årsmøte 2014.


    FSR World ble i 2013 registrert som en internasjonal organisasjon i Tyskland av Jörg Banazak. Det valgte styret fant det noe problematisk at organisasjonen var registrert på èn mann, og valgte derfor under sitt første styremøte å endre navn på organisasjonen til IMBRA, som står for "INTERNATIONAL MODEL BOAT RACING ASSOCIATION". Dette ble gjort av flere grunner. Bl.a for å unngå forveksling med NAVIGA`s FSR seksjon, samt å kunne åpne for flere seksjoner i fremtiden, så som M-seksjon (elektro), m.m.
    I realiteten er dette en ny organisasjon, som ikke lenger har noe direkte med FSR World å gjøre. IMBRA gjør det helt klart at de er takknemlige ovenfor Jörg Banazak for hans engasjement for å få i gang en ny organisasjon, og for å ha gjennomført et fullverdig VM.

    Så; vi har nå altså en seriøs ny organisasjon som vil ivareta vår interesse for racing, hvor styret jobber intenst og har jevnlige møter bl.a. via internett for å få på plass alt en slik organisasjon skal ha på kortest mulig tid. Veldig mange nasjoner har allerede sagt ja til å tilsluttes den nye organisasjonen, og blant de som "sitter på gjerdet og venter" kommer det signaler fra flere land at de "vil vente å se hva Norge gjør". Men også Norge "sitter på gjerdet"...
    Vi må, og bør, ta inn over oss at Norge faktisk er en stor og respektert nasjon innen internasjonal modellspeedbåtracing. Vi stiller med store delegasjoner under ethvert VM, vi er kjent for meget gode førere, vi har arrangert et av de beste VM noen gang (2006), og vi har i svært mange år hatt en høy status i NAVIGA. Nå finnes det altså mange som venter på hva VI avgjør! Hvor lenge skal vi vente med å ta en avgjørelse???

    Om vi ser på alternativene, så er de følgende;
    1. Fortsatt bli i NAVIGA, og si nei takk til IMBRA
    2. Fortsatt bli i NAVIGA, og si ja takk til IMBRA i tillegg
    3. Forlate NAVIGA, og si ja takk til IMBRA
    4. Fortsette å sitte på gjerdet...

    Hva er følgene av de forskjellige valgene, slik jeg ser det (basert på fakta, og ikke rykter!):

    1. Fortsatt bli i NAVIGA, og si nei takk til IMBRA; NAVIGA har ikke klart å stable på beina et VM i 2014, men påstår de har noe på gang i 2015. Svært få nasjoner har lenger full tiltro til NAVIGA, og stedet som de har lagt frem for arrangementet i 2015 blir av de som kjenner det beskrevet som "helt uegnet til et slikt stort arrangement".Stedet ligger i Tyskland, ved grensen til Polen. I Tyskland er miljøet veldig delt i synet på NAVIGA, og om det er det tyske forbundet eller en enkelt klubb som har sagt ja til å stå for dette er jeg veldig usikker på. Tyskland sliter litt med å se forskjell på sitt eget forbund og det internasjonale NAVIGA, så uansett vil det bli en del "skjær i sjøen" for et slikt arrangement der. Sier vi nei takk til IMBRA, sier vi også nei takk til et evt. IMBRA VM i 2016.

    2. Fortsatt bli i NAVIGA, og si ja takk til IMBRA i tillegg; jeg ser ingen problemer med at NMSBF er tilsluttet begge forbund. For utøvernes del vil vi på denne måten sikre at de får deltatt i et verdensmesterskap. Skulle det bli både IMBRA og NAVIGA VM samme år, så må vi ta en nærmere diskusjon rundt dette. Men jeg tror uansett ikke at begge organisasjonene vil overleve i lengden, så dette vil mest trolig utfase seg selv ganske raskt, og da til IMBRA`s fordel slik fremtiden ser ut akkurat nå. Dette valget er kanskje det enkleste akkurat nå, selv om vi da blir stående med "et bein i hver leir".

    3. Forlate NAVIGA, og si ja takk til IMBRA; dette er et kontant og bastant valg, hvor det kan være vanskelig å komme tilbake til NAVIGA hvis IMBRA ikke skulle klare å få til noe, og NAVIGA skulle reise seg fra asken. Utad i verden ville det vist et konkret standpunkt fra Norge, og IMBRA ville kunne dra en raskere fordel av vår avgjørelse ved å få med de som "sitter på gjerdet" raskere. Om vi virkelig klubbmessig innen NMSBF samlet går inn for dette valget vil det styrke IMBRA betydelig, samtidig som det kanskje vil gi nådestøtet til NAVIGA.

    4. Fortsette å sitte på gjerdet; dette er et valg jeg ikke har noe til overs for. Et slikt valg vitner om manglende ryggrad og engasjement internasjonalt fra en sterk nasjon. Det er ikke slik jeg som stolt norsk utøver ønsker å fremstå. Ved å fortsette å "ikke være engasjert", er jeg redd for fremtiden til sporten, og da spesielt grenene Offshore og Hydro. Vi skal ta inn over oss at disse grenene er forholdsvis små i forhold til V når vi kommer utenfor Norden, og for å opprettholde O og H sin status mener jeg at de nasjoner hvor dette er stort, MÅ engasjere seg nå allerede i begynnelsen av denne nye organisasjonen. Vi må være med, og ha en påvirkning for VÅR interesse. Det kan bli tungt å ta igjen dette senere...


    Jeg oppfordrer herved alle norske klubber tilsluttet NMSBF til å ta diskusjonen innad i sin klubb, og komme med sitt syn på saken i denne tråden. Jeg ønsker at dette gjøres raskt, og at resultatet publiseres her av en person som representerer sin klubb innen 1. oktober. Basert på disse resultatene bør NMSBF kunne få gitt en tilbakemelding til IMBRA innen rimelig tid om Norges standpunkt. Vi må huske at Forbundet består av hver klubb og dennes stemme. Staben i forbundet, ved formann, sekretær og kasserer er IKKE de som skal avgjøre slikt som dette. Det er KLUBBENES avgjørelse!

    Grunnen til at jeg "peser" litt på dette nå, er at om Norge skal se videre på mulighetene for et VM i 2016, så må vi gjenoppta dette arbeidet veldig raskt. Tiden flyr fort, og om en slik avgjørelse ikke skal tas før forbundets Årsmøte i mars, mener jeg tiden for å jobbe mot et VM i 2016 vil bli for kort. (Jeg trekker meg i hvert fall ut av noe slikt da...)
    Dette handler om vår sports fremtid internasjonalt! Vi vil garantert kunne fortsette å kjøre våre lokale nasjonale race på samme måte uansett hva som skjer, men vi MÅ vise engasjement helt fra grasrota hvis vi fortsatt ønsker at sporten skal vokse, bli respektert, og ha den status vi ønsker internasjonalt. Det nytter ikke å sitte på det berømte "gjerdet" lenger!

    Jeg håper også at enkeltpersoner (hovedsakelig aktive utøvere) vil engasjere seg med innlegg i denne tråden, og still gjerne spørsmål.

    Jeg vil til slutt gjøre oppmerksom på at dette innlegget er postet etter eget initiativ, som engasjert utøver, medlem av NMSBF-tilsluttet klubb, som ønsker sporten alt vel. Jeg har absolutt ingen fordel, hverken økonomisk eller annen, av dette.


    Mvh
    Jon Ertnes
    Last edited by JohnnyStingray; 2 September 2014, 18:54.
    I`m BACK!

  • #2
    Link til IMBRA http://www.imbra-racing.com/
    I`m BACK!

    Comment


    • #3
      Dette er det første styret i IMBRA
      Click image for larger version

Name:	Styret IMBRA.jpg
Views:	1
Size:	39.2 KB
ID:	783050
      I`m BACK!

      Comment


      • #4
        Jeg tar meg friheten av å kommentere litt her før klubbene kommer med sine tilbakemeldinger...

        Først og fremst er jeg enig i mye av det Jon skriver, men ikke helt enig i fremgangsmåten. Dersom jeg skal stå som formann, mener jeg tilbakemeldingen til IMBRA skal komme fra, eller gjennom meg. Ikke direkte fra engasjerte utøvere. Grunnen til at jeg har ventet, er at det har vært såpass mye usikkerhet rundt hva som skjer. Først og fremst har vi §2:
        "Forbundets formål er ved samarbeid å fremme medlemmenes felles interesse
        innen aktiviteten radiostyrte modellbåter. Videre å ta ut kjørere som skal
        representere forbundet og Norge i internasjonale konkurranser, og å stå for
        eventuelle internasjonale konkurranser arrangert i Norge. Forbundet har også
        hovedansvar for at de bestemte NorgesCup arrangement blir arrangert."

        Det vil med andre ord si at vi "må" følge strømmen. Dersom vi skal delta i internasjonale konkurranser som vm, bør dette være der flest mulig er representert.
        Slik jeg ser det er det ingenting i veien for å være med i begge forbundene. Vi kan ikke melde oss ut av NAVIGA, siden vi fortsatt er der vie M-seksjonen.
        Hvordan dette skal avgjøres videre får vi se på.
        Morten Hatlevoll, Arendal, SMBK

        Comment


        • #5
          Det har aldri vært snakk om at noen offisiell tilbakemelding til IMBRA (eller andre) skal komme fra noen andre enn forbundets representant. Dette skal gjøres etter flertallet av klubbenes avgjørelse.

          Grunnen til dette innlegget er at klubbenes representanter svært sjelden møtes samlet utenom forbundets Årsmøte.
          Formann har selv uttalt at stort arbeidspress, familie, flytting og andre ting har opptatt mye av hans tid det siste året, noe jeg har meget stor forståelse for. Men jeg mener at dette ikke behøver å være til hinder for at klubbene begynner å gjøre seg opp en mening.
          Fristen jeg har satt er bare for å få fortgang i en prosess, i håp om at vi på denne måten kan få en avgjørelse som kan overleveres forbundets representant for videre formidling, forhåpentligvis på denne siden av nyttår.
          Dette vil også gi oss svar på om vi i "arbeidsgruppa" skal gjenoppta arbeidet med evt. planer for en VM-søknad til et av de 2 forbundene. Hvilket det i såfall blir kan diskuteres nærmere og avgjøres på Årsmøtet, da jeg regner med at vi innen den tid vet en god del mer om fremtiden. Selve researchen og søknad ovenfor myndigheter, osv. frem mot dette er ganske lik enten det vil være NAVIGA eller IMBRA.

          Jeg mener på ingen måte å "tråkke noen på tærne" her, men savner engasjement og standpunkt fra mange kanter i en sak som for sporten vår betyr mye.
          Som sagt har jeg stor forståelse for at andre ting opptar tiden, både for forbundets formann og andre i klubbledelser, men jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å få gjort opp en samlet mening rundt dette, uten å måtte ha noe så "voldsomt" som et ekstraordinært Årsmøte, som har vært nevnt av noen...

          Jeg oppfattes kanskje som "litt for engasjert" med dette, men ønsker kun det beste for alle.

          Om hver klubb i det minste kunne gi sin innstilling til forbundet ved formann innen rimelig tid, i stedet for å publisere det her, så er kanskje det en noe bedre løsning?
          I`m BACK!

          Comment


          • #6
            Det bør vel her også nå legges til for de som ikke allerede vet det, at Forbundets Formann Morten Hatlevoll ca. 10 minutter etter sitt innlegg i denne tråden meddelte alle klubbene om at han ikke kommer til å stille til gjenvalg ved neste årsmøte og at han videre omgående overlater kommunikasjonen, møteinnkalling o.s.v som har med Forbundets forhold til NAVIGA og IMBRA til Forbundets Sekretær Thor Asbjørn Nielsen, slik at dette blir håndtert på best mulig måte.
            Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

            Comment


            • #7
              Jeg kan bekrefte at det stemmer, men vil samtidig påpeke at det ikke var snakk om 10 minutter. Det har ei heller direkte tilknytning til Jon sitt innlegg. Det har rett og slett med at jeg ikke har mulighet til å dekke den jobben medlemmene forventer av meg. Jeg vil gjøre så godt jeg kan fram mot årsmøtet, og håper dere medlemmer kan finne en god etterfølger.
              Morten Hatlevoll, Arendal, SMBK

              Comment


              • #8
                Det er jo snart NC-5 i Drammen, så kanskje Thor kan ta initiativ til et møte med representanter fra de andre klubbene?
                Å ta en avgjørelse koster ikke mange kaloriene.
                Let's make a decition and move on.
                I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                sigpic
                For n'te gang Sofus, trykk F5...

                Comment


                • #9
                  Jeg har forsøkt å få IMBRA til å forstå at det kan være lurt å ihvertfall ta med M-seksjon i fremtidsplanene sine. Dessverre har de nå gitt uttrykk for at de ikke har noen spesiell interesse av dette. De vil i all hovedsak konsentrere seg om først og fremst få til et offisielt VM i 2016 for forbrenningsmotorer, og jobber med å finne en arrangør til dette.
                  Jeg er litt skuffet over at de ikke engang vil la det ligge en liten åpning for M, men forstår også at det er en stor hovedoppgave de er i gang med, og at dette krever full oppmerksomhet.
                  Dette til orientering...
                  I`m BACK!

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X