Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nitro bilmotor i båt; noen tips???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nitro bilmotor i båt; noen tips???

    Har en offshoreracer kjøpt i utlandet, opprinnelig med en stor elektromotor. Den går litt tregt (rundt 15 knop) så jeg leker litt med tanker om å montere inn en nitromotor jeg har liggende. Problemet er at det er en motor fra en bil, og siden jeg er rimelig grønn på dette området vil jeg gjerne ha noen råd og vink. Hva gjør jeg f.eks. med kjøling av denne motoren? MÅ den ha vannkjøling, eller kan det gå uten? Hvis den må ha vannkjøling, hvordan bygger jeg om dette? Elektromotoren i båten har allerede vannkjøling, så opplegget er klart, med inntak fra roret. Må motoren ha svinghjul når den står i båt, eller kan jeg kjøre uten? Så har jeg også spørsmål om hva jeg evt. kan bruke av eksisterende drivverk i båten. Tror elmotoren er av størrelse 750?? Nitromotoren er en CEN GENESIS 7,7 med 5 hk. Og hvordan i all verden skal jeg finne ut hvilken propell som passer? Kjøpe 30-40 forskjellige? Tror drevet som står i båten kalles dogdrive? Hele drevet med propell og ror svinges med servoen. Eksisterende propell er ca 45 mm, båten er drøye metern lang. Ok, det ble mange spørsmål, setter pris på alle svar!

  • #2
    Ingen som føler trang til å hjelpe en fersking med ombygging??

    Comment


    • #3
      1. KJØLING
      Du må surre ett kobber rør rundt sylindern. Dette skal være nokk, Hvis det er overbygg på båten så ville jeg lagt et luft intak i tillegg.

      2.FESTING AV AKSLING PÅ NITRO MOTOR
      Det du må gjøre er å finne/lage en kobling som går fra stor til liten diameter i linken. Du kan lage eller kjøpe denne koblingen. Foreksempel at den ene enden er 4mm og på motoren er det 5mm aklsing. Da må du kjøpe en hulse som er 4/5mm i den ene enden og 5/6mm I den andre enden, også skrur du den fast med noen skruer. Disse kan du får kjøpt på norske og utenlands sider der rc båt deler blir kjøpt.

      3.PROPEL
      Følg denne guiden: http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php?t=11573

      Mvh Andreas

      Comment


      • #4
        Ville nok annbefalt å kjøpe en båtmotor disse billmotorene er ikke egnet i båt.
        Martin Holst (1967)
        www.mhrcboats.piczo.com
        Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

        Comment


        • #5
          Ok, takk for svar, det hjelper meg en del på vei Men eksakt hva er det som gjør bilmotoren uegnet for båtbruk? Hvike problemer vil jeg møte som jeg ikke hadde fått med en båtmotor?

          Comment


          • #6
            Ikke så mye egentlig, men en båt motor har vann som renner gjennom toppen på sylinderen. Derfor egner den seg. Den har nokk ikke så mye mer kraft. Bare bruk en nitro motor, men lag god kjøling

            Andreas

            Comment


            • #7
              Originally posted by andriksen View Post
              Ikke så mye egentlig, men en båt motor har vann som renner gjennom toppen på sylinderen. Derfor egner den seg. Den har nokk ikke så mye mer kraft. Bare bruk en nitro motor, men lag god kjøling

              Andreas
              Er for lite futt i bil motoren...
              En båtmotor er bygd helt anderledes! ikke beregnet for mer enn ca 25% nitro, en båtmotor bruker 40%-70% nitro.

              Fikk en 3,5cc rigger til og gå en gang med force 3,5cc bilmotor. Gikk ikke spesielt fort...

              ellers så er vell svinghjul og feste til fleks aksel ditt største problem da bil motor er beregnet for noe helt annent.
              Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

              Comment


              • #8
                En bilmotor er har også utveksling med div drev.En båtmotor har direct drive.Det er ikke en bilmotor lagd for.
                ville kjøpt en båtmotor.men klart man kan bruke en bilmotor i båt alt går jo framover.
                Martin Holst (1967)
                www.mhrcboats.piczo.com
                Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

                Comment


                • #9
                  Det man kan gjøre er jo å ha like stort drev på propellakslingen som på motoren, da får man ihvertfall tilnærmet direct drive.
                  Jeg driver og pusser opp en gammel tre-speedbåt og lurer også på å bruke en bilmotor. Har laget "girhus" i aluminium hvor drevet fra motor har 17 tenner og drevet på propellaksel har 13.
                  Aner jo ikke hvordan dette kommer til å virke, men i benken ser det lovende ut. Har også elektromotor klar, så vi får se hva som er mest hensiktsmessig. Litt redd for vibrasjoner fra nitromotoren.
                  2 x GS Storm CL-1, Sportwerks Turmoil, Mugen MBX4.
                  No one here gets out alive !
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Powerrush View Post
                    Det man kan gjøre er jo å ha like stort drev på propellakslingen som på motoren, da får man ihvertfall tilnærmet direct drive.
                    Jeg driver og pusser opp en gammel tre-speedbåt og lurer også på å bruke en bilmotor. Har laget "girhus" i aluminium hvor drevet fra motor har 17 tenner og drevet på propellaksel har 13.
                    Aner jo ikke hvordan dette kommer til å virke, men i benken ser det lovende ut. Har også elektromotor klar, så vi får se hva som er mest hensiktsmessig. Litt redd for vibrasjoner fra nitromotoren.
                    Og gire en nitro motor opp i båt kan bli interesangt..
                    skal du få no turtal må nok diameteren på proppen ned, og det kan resultere i mye spinning og lite fart.

                    Gir heller ned!
                    det gjør dem i O 3,5 og O 7,5
                    Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                    Comment


                    • #11
                      Er vel akkurat det jeg skrev det vel....
                      Drevet på propellaksel er mindre enn på motoren
                      Men har båtmotorer høyere turtall enn bilmotorer ??
                      Hvis de ikke har det så er det jo bare kjølingen som er forskjellen, og den kan man jo klare å få til på et vis.
                      Last edited by Powerrush; 19 February 2010, 20:01.
                      2 x GS Storm CL-1, Sportwerks Turmoil, Mugen MBX4.
                      No one here gets out alive !
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Powerrush View Post
                        Er vel akkurat det jeg skrev det vel....
                        Drevet på propellaksel er mindre enn på motoren
                        Men har båtmotorer høyere turtall enn bilmotorer ??
                        Hvis de ikke har det så er det jo bare kjølingen som er forskjellen, og den kan man jo klare å få til på et vis.
                        motor har 17 tenner. propellaksel har 13.
                        Du girer nok opp da..
                        Omkretsen på tannhjulet på motoren er større enn på tannhjulet på proppakselen og da må propellakselen gå fortere rundt.
                        Er omkretsen på tannhjulet på motoren dobbelt så stor som tannhjulet på propellakselen så går propell akselen 2 ganger rundt når motoren har gått 1.

                        Har ikke målt så vet ikke, men utifra hva jeg hører så virker det som om de fleste bil motorer har ett høyere turtall på max.

                        Forskjellen er att en båtmotor er konstruert for og gå med konstant last, som og kjøre i 3 gir i oppoverbakke. Det er ikke en bilmotor.
                        Båtmotorene er mye sterkere og trenger masse fuel. En 3,5cc hydro båt bruker 2 dl på ca 6-7 runder når det kaldt.
                        Jeg kjørte i flere minutter på 2dl med 3,5cc buggyen min.

                        Du får nok en bilmotor til og gå på samme viset, men med langt mindre fart.
                        Last edited by Simen Gjørstad; 19 February 2010, 23:35.
                        Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                        Comment


                        • #13
                          Ahaaa !
                          Misforsto deg litt....trodde du mente mindre drev på proppaksel, ikke at selve proppen skulle være mindre.(Beklager det)

                          Har lest litt om emnet rundt om på den store verdenswebben nå, og det kan virke som at turtallet på båtmotorene er litt lavere ja.
                          Ellers er det mange som bygger med luftavkjølt nitro-motor uten at dette har noe å si på farten, men de understreker viktigheten av at kjøletoppen er høyere enn alt av skrog. Ellers må det lages scoop som drar inn nok luft hvis motoren er lavere.
                          Ellers er det jo forsåvidt en enkel ting å lage vannavkjøling.
                          Jeg kommer uansett til å prøve både elektromotor og bilmotor, så rapport kommer
                          2 x GS Storm CL-1, Sportwerks Turmoil, Mugen MBX4.
                          No one here gets out alive !
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Powerrush View Post
                            Ahaaa !
                            Misforsto deg litt....trodde du mente mindre drev på proppaksel, ikke at selve proppen skulle være mindre.(Beklager det)

                            Har lest litt om emnet rundt om på den store verdenswebben nå, og det kan virke som at turtallet på båtmotorene er litt lavere ja.
                            Ellers er det mange som bygger med luftavkjølt nitro-motor uten at dette har noe å si på farten, men de understreker viktigheten av at kjøletoppen er høyere enn alt av skrog. Ellers må det lages scoop som drar inn nok luft hvis motoren er lavere.
                            Ellers er det jo forsåvidt en enkel ting å lage vannavkjøling.
                            Jeg kommer uansett til å prøve både elektromotor og bilmotor, så rapport kommer
                            Har du funnet en 3,5cc bilmotor på 2,9 hester før?
                            Når vi snakker heat racing så duger ikke bilmotorer.
                            Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Texas2525 View Post
                              Men eksakt hva er det som gjør bilmotoren uegnet for båtbruk? Hvike problemer vil jeg møte som jeg ikke hadde fått med en båtmotor?
                              En motor som er laget for båt, har mer bånndrag enn en bilmotor. Ikke se deg blind på hk.
                              Bilmotorer er vesentlig billigere enn båtmotorer. Hvis de hadde funka bra i båter, hadde nok flere brukt bilmotor...
                              Finn deg en pent brukt OS 3,5ccm marinemotor, så har du akkurat passe "øks i børsa" i en ca. meter`n lang båt, som høyst sannsynlig også er i plast og ikke glassfiber!?
                              (Ref. Graupner`s "Arrow" som ble solgt for en del år siden med OS 3,5ccm. Gikk veldig bra!!!)
                              I`m BACK!

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X