Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrisk Luftbåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrisk Luftbåt

    Postet originalt denne på feil sted.

    Hallo! Jeg og en venn holder på å lage en luftbåt helt fra bunn av.

    Specs:

    Motor : 2x Hyperion ZS2205 34 turn m/ 10x7 3-blad propeller
    Batteri : 1x 3-cells Hyperion G3 35C 2200mah
    Mottaker : En 6 kanals Hitech, husker ikke navnet.
    Esc : Atlas 12A (programerbar via IR)
    Vekt ~ 1,2kg-1,8kg

    Det skal være "skjelett" inni båten av Balsa tre som skal sørge for mer styrke i skroget og båten blir hovedsaklig lagd av dette og 0.25mm styrene. Kanskje ikkje den letteste eller beste måten, men holder vekten ganske grei ~ 400-600gram for en 60x40 katamaran.

    Det vi skal lage er en elektrisk katamaran-luftbåt. Mål er 60x40cm med 2 ski, bro og "førerhus". Modellen er lagd i Google Sketchup, og er ikke helt ferdig. Det som mangler er roret og motor m/ feste på hver av skiene.

    Har ikke så veldig mye video-materiell fra bygging akkurat nu, men vi skal filme byggingen av så og si hele båten, inkludert skjellettet.

    Kom med innslag please, hadde vært greit viss noen som hadde peiling kunne kommentert på skroget eller noe annet. Vi er klar over at propellene er ALT for store (2-blade 11x7) og har for høy pitch, men dette er bare noe vi skal teste for å se resultat av.

    Hilsen Cidsor
    Attached Files
    Last edited by Cidsor; 16 March 2010, 17:03. Reason: La inn bilder med mål.

  • #2
    Jeg klarer ikke helt se hva som er fram og bak på denne katamaranen.
    Ett par spørsmål:
    Hva er hensikten med båten? Hastighet?
    Kan du sette på mål?
    Hvordan har du tenkt å montere motor, batteri, ror og radio?
    Vekt av batteri?
    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
    sigpic
    For n'te gang Sofus, trykk F5...

    Comment


    • #3
      Tykkeste delene er bak delen, og fronten den tynneste :P.

      Hastighet hadde vært gøy, men vil primært bare lage en båt som går greit nok framover med ett godt ror og god oppdrift. Gi kommentarer viss du har tips til å få den raskere.

      Kan fint sette på noen mål iløpet av dagen. (Tror det er ca L=60cm, B=8cm, H=6.5 på skiene)

      Roret skal faktisk festes med magnet på en utstikker fra "førerhuset". Batteriet skal enkelt festes med borrelås på midten av broa (førerhuset skal også festes med magneter slik at det lett kan tas av). I det avtagbare førerhuset skal mottakeren ligge.

      Motorene er vi ikke helt sikre på enda, men det blir nok to 1x1cm balsa pinne hvor motorene festes med to små bolter også kle dette slik at motor, ESC og balsaet ikke kan sees lenger. Dette har fungert før (motorene er ca 2.7cm i diameter og er outrunnere), men det nye nå er egentlig ESCene som veier 9,5g (med ledninger) og trenger kjøling kontra den gamle større som ikke trengte kjøling. Blir nok fikset med å lage noen hull i motorfestet. Motorfeste blir nok festet med bolter til skjelettet. Er litt vanskeligt å forklare, men kommer med flere sketchup bilder etterhvert.

      Batteriet veier ca 200 gram (med plugg og y-splitter).
      Last edited by Cidsor; 16 March 2010, 17:03.

      Comment


      • #4
        Bygg heller båten slik som denne.


        Mye enklere..
        Også bruk ror som går i vannet, ikke luft ror.

        En liten sprek børsteløs motor med 2 blad er mer enn nok til og få skuta til og ta av om du vill.
        Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

        Comment


        • #5
          Har allerede begynt å lage skroget, men vil tenke på ideen din neste gang vi lager en båt slik som det . Er ikke så veldig farlig om denne båten vi lager ikke blir slik vi vil / håper på, siden den kan lages på rundt ei uke, viss en jobber hver dag, pga styrenen.

          Jepp, vi bruker vannror, har bedre erfaring med det enn luftror .

          3-blads propellene er egentlig bare der for å prøve det. Viss det ikke blir noe særlig så nøler vi ikke i å skifte til 2-blads igjen

          Comment


          • #6
            Hvis hastigheten ikke betyr så mye så går nok dette helt fint, men jeg ville nok gjort det litt annerledes.
            Vannror svinger bra, men bremser mye.
            Pontongene kommer også til å bremse siden de er "kantete".
            Disse pontongene ligner mer på to kanoer enn to speedbåter, så da stemmer det bra at denne båten ikke blir særlig rask? (Displacement skrog brukes på saktegående båter)
            Motoren bør stå helt bakerst på en slik båt, for ellers vil framenden på pontongene bli trykket ned i vannet og bremse farten.
            Den broa mellom skrogene ser litt pinglete og veik ut. Du bør vel forsterke dette opplegget noe?

            Keep us posted.
            I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
            sigpic
            For n'te gang Sofus, trykk F5...

            Comment


            • #7
              Motorene skal stå så langt bak som vi får dem, men skroget vil nok fortsatt bli presset litt nedover. Broa ser ganske pinglete og liten ut (5cm i bredde) men inni skal det være 4x1cm balsa pinner som støttes av skjelett på innsiden av skiene.

              Viss jeg får tak i skjelett modellen så skal jeg hive den opp så kan dere se sånn cirka hvordan vi har tenkt med broa, kan fint være den blir for svak, men siden broa er såpass tynn og skiene såpass lette så tror jeg at 4 1x1 cm balsapinner skal være nok. Viss det blir for dårlig så er det mulig å forsterke med flere pinner eller evnt en annen mindre bro i fronten.

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X