Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips ang. Materialer i prosjekt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips ang. Materialer i prosjekt.

    Hei!
    Skal begynne med årets sommerchallenge der jeg og to kamerater skal finne ut hvem som bygger best radiostyrt båt. Vi hadde samme konkuranse ifjor, men skal ta den ett skritt videre i år.

    Planen er å benytte min gamle motorsagmotor, samt kjøpe servoer og sender/mottaker.
    Skroget skal være bygd og designet selv.

    Da kommer mitt spørsmål :

    Hvilket slags tynne treplater kan egne seg til bygging av båtskrog? Jeg trenger noe som er litt bøyelig og helst lett. Har vært innom tanken på balsatre, men det er ikke så lett å få tak i ser det ut som. (Og heller ikke lovlig å selge i Norge?)

    På forhånd takk for alle svar

  • #2
    Må det være treverk da?

    Kunne ikke laget en ramme av eksempelvis tjukke sveisetråder?
    Eller noe tjukkere rundstål\alu. Så legge tynt alublekk utenpå dette og forsegle med silikon på innsiden og finne på en metode for å feste skroget med ramma.

    Ellers så kan treverk bøyes av å koke det først, ettersom jeg forstår.

    (Jeg har selv tenkt på dette med å lage en båt fra scratch. Men da en alubåt
    Se om jeg, som aldri har drevet med RC båt, klarer å lage en båt)
    Last edited by Motörhead; 23 January 2011, 22:21.
    sigpic
    If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
    If you put men on a planet without science, they will believe in God.

    Comment


    • #3
      Jeg tenker jeg skal bygge skrog i treverk og legge noen lag glassfiber utenpå for at den skal bli vanntett og tilføre litt styrke, for den blir ganske stor egentlig også. Kom vel egentlig frem til at den blir 1.30m x 0.5 m. Det for å få plass til motorsagen sentrert i skroget.

      Det er akkurat det jeg tenkte også, se om jeg greier å få til noe som kan gå.
      Forrige sommer bygde jeg om en gammel radiostyrt bil til båt. Da brukte jeg isopor som skrog og malte den. Den ble jo "grei", men rekkevidden ble dårlig og den var ikke rett.

      Og siden denne tråden nå ligger inne på modellbåter, er det noen optimale vinkler som båt med v-bunn må ha?

      Takk for flytting Heimelaga!

      Comment


      • #4
        Her er en .pdf-fil av en båt av kryssfiner. Hvis du bygger i kryssfiner, så er det ingen grunn til å legge glassfiber/polyester på utsiden. Bruk f.eks biltemas lamineringsepoxy (kanskje tynnet litt med rødsprit til første laget).

        Norwegian modellers har finèr, de har balsa også (hvorfor tror du det er ulovlig? Det er ikke teak...):


        Du får materialer fra andre hobbybutikker også, f.eks Nortrading:


        Ellers er det noen reservasjoner mht til motorsag til fremdrift. Det er vanskelig å få dem til å gå med et turtall som egner seg for aktuelle propeller, man kan selvsagt legge inn gear, eventuelt bruke propell med større diameter, men det er ulemper forbundet med det også (en for stor propell kan i praksis få båten til å slå rundt hvis man aksellererer for hardt.). Sjekk heller eBay etter en brukt zenoa hvis du vil ha bensin eller en passende nitro for båt (hint: har vannkjøling i toppen.).

        Du får uansett nok å gjøre før sommeren.

        Øivind
        Attached Files
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #5
          Takk for meget godt tips! Det var akkurat det jeg var ute etter

          Denne bygginga kommer til å ta lang tid, og jeg er helt sikker på at jeg kommer til å feile mange ganger. Men skal nok få det til!

          Hva er best hvis man har lavt turtall på motor, er det bedre med mange blader eller få?

          Comment


          • #6
            Speedbåter har normalt 2 blader, 3 blader finnes også, man kan bruke mindre diameter på propellen når man har flere blader og alt annet er likt, men dette kan jeg ikke nok om.

            Motorsag egner seg mer til luftpropeller, og da har du alternativet luftbåt, medmindre reglene i konkurransen sier det må være v-bunnsskrog og vannpropell:


            Båten over er spantebygget, men ofte er disse båtene kun en bit isopor (gjerne den litt seige typen) som formet, kapslet inn enten med trevirke og epoxy eller glassfiber/karbonfiber og epoxy. Man freser gjerne ut en firkant i dekket bak på båten og limer inn en 6-10 mm finèrplate (før man kapsler inn isoporen) som motorbukken skrus fast i. Radioboksen står ofte på dekk på disse kreasjonene, det er det enkleste, men man kan selbsagt senke den også ned i dekket . Har man litt radioutstyr, motor og propell, så kan man lage en quick 'n dirty-airboat på en helg. Man pusser til et stykke isopor, og monterer motor, ror og radioutstyr mer eller mindre rett på, og gir blanke i å kapsle inn isoporen. Det holder til noen timers moro, og man finner ut om man gidder bruke mer tid på å gjøre ting bedre. Kan lage flerskrogs airboats som gir kjempehastigheter selv om de ikke er like retningsstabile som en med vannpropell og ror.

            - Øivind
            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

            Comment


            • #7
              Tja, flere blader gir en mer stabil gange. 3-blader er det nå veldig mange som bruker, samt 4. Noen kjører også med 6 blader ....
              Uansett, her finnes det mye å velge mellom samt teste. Jeg ville droppet motorsagen og satse på en Zenoah dersom økonomien tillater det.
              Eirik Engevik (1972)
              www.etracingteam.com | www.srcbk.org

              Comment


              • #8
                Nå fikk jeg veldig lyst til å bygge luftbåt. Det går også etter KISS prinsippet (Keep it simple stupid)!

                Jeg har egentlig ikke veldig lyst til å kjøpe en motor, siden en del av morroa bak det prosjektet her er å bruke noe som jeg egentlig skulle ha kastet. Men for å oppnå optimalt resultat hadde jeg måtte kjøpt ny motor ja

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X