Announcement
Collapse
No announcement yet.
RC modell av vår Island Gypsy.
Collapse
X
-
-
Hei.
Nå har jeg fortsatt og tegnet litt, ja pusset også, men også funnet en formel for hva vekten på modellen blir i forhold til originalen.
Formelen jeg fant er som følger:
Originalbåtens vekt x (skala forholdet)3 = Modellvekten i Kg.
Kan det stemme? Syntens det ble litt mye med 12kg! Eller er det en troverdig vekt på en modell båt på ca. 1 meter? (Originalen veier +/- 12 000kg).
Trawlig hilsen
RoaldRoald
Hjemmeside
Comment
-
Originally posted by Roald View PostKan det stemme? Syntens det ble litt mye med 12kg! Eller er det en troverdig vekt på en modell båt på ca. 1 meter?
Trawlig hilsen
Roald
Jeg har bygget modellfly i årevis, de skulle være lettest mulig.
Nå bygger jeg mye båter og er like overasket hver gang over hvor tunge de skal være.Peppern75
http://www.smartweb.no/
Comment
-
Hei Peppern75
Tenkte på dette med vekten på veg innover til jobb i dag.
Jeg kan jo komme med "fasiten" når jeg får modellen på vannet, jeg har merket opp vannlinjen på modellskroget. Og kan med det kunne bestemme om det er i nærheten av oppmerket vannlinje på båten.
Når jeg tar opp båten for vinteren, kan jeg sjekke avstanden merket vannlinje til vannskorpe og spørre truckføreren om ca. vekt ved opptak (tror han har måler i trucken).
Trawlig hilsen
RoaldRoald
Hjemmeside
Comment
-
Hallo.
Nå tror jeg nokk en gang jeg er ferdig med pluggen , så da gjenstår det å lage en form .
(Lage "bordgangen" var en større jobb en tenkt i forkant, men sånn er det når man skal lage noe man aldri har gjort før).
Er det noen som har erfaring med hva man "smører" inn pluggen med før man skal støpe formen?
Trawlig hilsen
RoaldRoald
Hjemmeside
Comment
-
-
-
Hei.
Hadde en flott dag i båten med lite "bølgemaskiner" som passerte, og derfor god tid til å sette noen flere streker på et papir. Jeg så derfor muligheten for å få tegnet litt på kjøkkenet.
Noe som er spesielt med de gamle Trawlerene, er at det eksisterer "ikke" to som er identiske. Dette fordi de som regel ble laget på bestilling fra kjøper. (Det lar seg gjøre på noen merker i dag også).
Selv har jeg liggende korrespondansen mellom ny båt kjøper/produsent på tegningsutkast fra både V-køye og dobbeltseng som er diskutert med skisser.
Har heller ikke sett en på nettet som er identisk med vår båt, men andre vil sikkert ikke legge merke til de detaljene. Nokk om det.
Her er tegningen av kjøkkenet vi har i vår båt. Kjøkkenbenken er på SB side fra førerplassen til bakvegg på hytta.
Trawlig hilsen
RoaldLast edited by Roald; 21 September 2014, 09:01.Roald
Hjemmeside
Comment
-
blir bra detaljert dette da jaTom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
- NiceShot.no
Comment
-
Hai xilian.
Det blir forhåpentlig vis en del detaljer etter hvert. Men hvor mye som kommer har jeg ingen plan på.
Første målet er å få støpt ferdig skroget, helst før vinteren, for så å kunne fortsette inne utover vinteren. Støpningen gjør jeg i boden, hvor det ikke er noe varme og da er jeg avhengig av at det ikke drøyer for lenge.
Holder også på med originalen, den krever sitt etter 30 år på fjorden. Så arbeidsledig tror jeg ikke jeg blir med det første.
Jeg prøver å komme med oppdateringer etter hvert som det skrider frem.
Trawlig hilsen
RoaldRoald
Hjemmeside
Comment
-
Hallo.
Da er båten ferdig støpt og tatt ut av formen.
Resultatet ble relativt greit, men noe pussearbeider må gjøres før den blir bra.
Læringskurven for å lage plugg, støpe form og støpe skrog, har vært ganske bratt. Har aldri støpt noe i glassfiber, så utfordringene har stått i kø.
Det ble en utfordring med å få løsnet fenderlistene, men det gikk til slutt.
Men nå er det gjort, om det blir den siste får tiden vise.
Trawlig hilsen
RoaldLast edited by Roald; 28 September 2014, 11:40.Roald
Hjemmeside
Comment
-
Hei
Da er propellene i havn.
Fikk kjøpt to propeller i messing, den ene er LH og den andre er RH for å kompensere mot vridning av skroget under fart. Måtte så klart også kjøpe med to forskjellige dimensjoner til modellen siden originalen er med to forskjellige dimensjoner. Girkassene på originalen har forskjellig utveksling for å snu dreieretningen (plassen i kassen?), derfor er propellene forskjellige.
Trawlig hilsen
RoaldRoald
Hjemmeside
Comment
-
Hallo.
Nå har jeg sjekket "vekten" på båten Peppern75.
Lagde svømmebasseng for å sjekke vekten.
Originalen veier drøye 11 000 kg tom. Men med fulle diesel og vann tanker + pikk og pakk for å være ferieklar, kommer vekten opp til nesten 14 000 kg og da er den nesten på vannlinjemerkene.
Med kannen på 12,4 kg + egenvekten på 3 kg blir det totalt 15,4 kg, og den er så godt som på vannlinje merkingen. Så da kan jeg nesten bekrefte at regnestykket for vekt stemmer.
Trawlig hilsen
RoaldRoald
Hjemmeside
Comment
-
Dette ser jo virkelig bra ut. Blir bra størrelse på denne, kanna ser jo liten ut. Dette regnestykket for å finne vekten har jeg også funnet ut at stemmer (skala forholdet3 ). Syntes du har fått til et bra, støpt skrog. Har tenkt å prøve meg på støping, jeg også på et prosjekt jeg begynte på for 3-4 år siden som har ligget stille lenge nå.
Blir gøy å følge med videre her.Peppern75
http://www.smartweb.no/
Comment
-
Hallo Peppern75
Hvis du ikke skal lage mere enn en båt, tror jeg jeg ville gått for skrog i treverk.
Har bygd båter tidligere, med x-finner plater på spanter som både var vesentlig enklere og raskere byggemåte. Skrog bygd opp med vanlig bordgang, vil jeg også påstå er vesentlig raskere måte å bygge på. Men det er mulig dette er en enklere måte når du først får lært teknikken godt, men så mange båtskrog er det vel sjelden man trenger, hvis man ikke skulle bygge for videre salg.
Skulle det bli en glassfiber båt til på meg, måtte det bli for å bruke pluggen jeg allerede har lagd i feil målestokk.
Men det blir ikke akkurat nå. Det får heller bli en senere tråd!
Trawlig hilsen
RoaldRoald
Hjemmeside
Comment
Today's Birthdays
Collapse
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,683
Posts: 440,447
Members: 18,929
Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Comment