Announcement

Collapse
No announcement yet.

"rcBOT" prosjekt m/ Arduino mikrokontroller.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "rcBOT" prosjekt m/ Arduino mikrokontroller.

    Driver på å modifiserer en HBX EVO Racing car,
    Så langt har jeg montert en Arduino Duemilanove (mikrokontroller) med 2 stk Sonarer som styrer servoen på bilen, den er programert slik at den ungår objecter som kommer under en viss avstand.
    Har og montert photocelle som slår på 2 dioder i front når det er lite lys i rommet.
    Her er en demo hvor bilen navigerer seg fra kontoret mitt og inn på kjøkkenet (Den kjører enda ikke av seg selv, styrer farten med en sender separat.)
    http://www.al3k.com/rcBOT.wmv (musikken er tatt fra transformers, for å lage litt stemmning :P )

    Dette prosjektet er mest lagd på gøy, og planen er å få bilen til å kunne navigere rundt helt automatisk, + litt gadgets.


    2 bilder av rcBOT'en:
    Click image for larger version

Name:	DSC_0009_small..jpg
Views:	1
Size:	43.2 KB
ID:	787478Click image for larger version

Name:	DSC_0010_small..jpg
Views:	1
Size:	52.7 KB
ID:	787479
    Har fjernet motoren på bildet og satt inn den gamle igjen pga, et annet prosjekt.
    Last edited by al3k; 23 March 2010, 18:40. Reason: update

  • #2
    Jøss,gøy og se at det er flere med autobot int.her.Stå på..
    Ps.har et lignende prosjekt på gang,se robot forumet er på bruget.Enda rc bot,men skal bli auto bot..
    www.mobilerobotplatform.com

    Comment


    • #3
      Monsterbaja: ja det e artig med robot stuff =)

      Liten update:
      Har nå fått byttet defekt servo i rcBot'en + kjøpt en ny bil til annet prosjekt, lager en ny tråd på dette.

      Comment


      • #4
        Lager du koder og laster inn selv på arduino´en,eller bruker du ferdige koder.
        Er helt ny på dette med programering,mye og sette seg inn i..
        www.mobilerobotplatform.com

        Comment


        • #5
          lager koden og laster inn selv, men jeg ser seff rundt på nettet på andre sine koder og hvordan dem har gjort ting og sont å modifiserer forskjellige koder slik jeg vil ha dem.
          Jeg er heller ingen programmerings dude, men det er veldig lett å komme i gang med arduino i og med at de har så mange eksempler som følger med i programmet + ligger mye info på nett. Er å anbefale :P

          Comment


          • #6
            Dette så fett ut.

            Hva har du av inn/utganger som kan prate med konvesnsjonelt radio/rc utstyr?
            Har du noen grom-sider på nettet om dette (altså kommunikasjon mot servo/mottaker)?
            Eller kan du så mye om det at du vil fortelle?
            mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

            "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
            -
            Röhrl

            Comment


            • #7
              Så vidt jeg vet så har man analog I/O digital I/O og analog PWM, jeg kan ikke så veldig mye om dette men pulse wide modulation kan brukes til snakke med servo ihvertfall det følger med eksempel kode med arduino 0software som viser dette, er litt usikker på mottakker men vil tro den bruker PWM den og. jeg er ikke på min egen pc nå så husker ikke de sidene jeg har brukt, men er bare å google så finnar man stuff :P

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X