Announcement

Collapse
No announcement yet.

SWAT Ford F150 09'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SWAT Ford F150 09'

    Noen har hintet om at jeg bør legge inn denne her


    Planen er som følger:

    Karosseri = New Brigth Ford F150
    Chassis = Bruiser ramme med Chino skid.
    Aksler =TLT eller HL.
    Girkasse =Pede

    Resten er ikke fast satt enda..

    Kommer med bilder i løpet av kvelden

    Men først så må jeg takke Pål for karosseriet og Thomas for ramme m.m.
    Takker så mye gutter

    Karosseriet kan se slik ut når man har gjordt litt med det





    Da har vi bilder

    Orginalt karosseri med klistremerker og det hele




    Karosseriet har fått seg en liten smekk i taket i den ene enden av 3 bremselys, men ikke mer enn det er tålerebart, mulig jeg gjør noe med dette senere...




    Vil gjøre det samme som Pantablo gjorde på scale, nemlig å ha på sånn plast belegg look, som alle nyere pick uper har.
    Håper hjulkassene er store nok, ellers må det litt modding til.


    De fleste av de orginale karosserifestene kommer til å bli fjærnet






    Ser også ut som det skal være mulig å sette inn noen små led her


    Masse Tamiya...... DX3.0
    http://www.norcc.com/

  • #2



    Bilder av Bruiser ramma med Chino skid.






    Tror dette blir bra jeg med litt fjærning av karosserifestene






    Kjekke speil som kan legges inn




    Varmepistolen ble tatt fram og da forsvant noen dekaler




    Dremlen tok seg en tur mens jeg tok en matbit
    Masse Tamiya...... DX3.0
    http://www.norcc.com/

    Comment


    • #3



      Som på 1:1 bilen så vil jeg bruke bladfjærer bak og coil fjærer framme på denne..


      Har plundra litt med denne i dag også, men ikke nok til at det er noe å ta bilde av

      Venter også på litt deler som skal komme i løpet av uka...


      Men har vært å surfa litt på nett idag for å finne et bilde, av nogelunde det jeg har hodet..

      Bilen tror jeg blir 2 i 1, altså man kan gjøre den om til 2 utgaver..

      Temaet er................................................ .trommer
































      SWAT KJØRETØY

      Tom pick up er jo ikke noe spennende i seg selv, så det må stæsjes litt opp.

      Kommer til å lage en såkalt ladder rack, takgrind for stige m.m på norsk.
      Noe alla dette:


      Bilde av bare takgrinda, jeg kommer til å lage med ben som går ned i planet.
      Siden jeg ikke er noen lodde ekspert så blir dette i styrene.


      I tillegg kommer det div kasser for oppbevaring, noe som SWAT gutta trenger til utstyret sitt.


      Bilen blir i matt sort med hvite detaljer som takgrinda, rock slidere m.m.


      Versjon 2 av samme bil:

      Jeg har også lyst å lage en slags camper, da vi tenker oss at SWAT teamet må reise et godt stykke unna fra hjemstedet sitt for å løse langvarig gissel aksjoner etc

      Vil lage noe som er mellomting mellom disse:










      SWAT temaet er egentlig ganske kjekt da det kan strekke seg over svært så forskjellige kjøretøyer.
      Du har små utrykningsbiler, pansrede kjøretøy for gateopptøyer, biler for flyplasser og en bøtte andre..

      Dette er en SWAT ambulanse

      Har ikke slike bladfjær fester i hus så må enten få tak i eller mekke til et eller annet...
      Masse Tamiya...... DX3.0
      http://www.norcc.com/

      Comment


      • #4
        Fått skrudd litt igjen siden jeg fikk noen deler i posten idag...

        Har fått laga midlertidige linker og satt opp bladfjærene bak.
        Bladfjærene er Trail finder utgave og samme er festene for disse.



        Vil egentlig ha Bruiser fester for bladfjærene for å få riktig høyde, men må ta til takke med noen leftover heveklosser fra Diaz.


        Blir 4 eller 3 link framme på denne siden jeg skal ha HL aksler på dette prosjektet.


        Ville egentlig bruke trail finder bladfjærfesten foran til linkene, men linkene ble for korte og for mye bue bevegelse på akslen under fjæring.
        Hadde heller ikke lyst å borre flere hull i ramma enn det som allerede er der fra før.
        Løste linkfestet ved å bruke linkfester fra et TLT kit, montert rett foran skid plata.


        Sett ovenifra


        Spacet festene for at det skulle passe med bladfjærene.
        Måtte også forlenge ramma ørlite grann for at det skulle bli riktig vinkel på sjaklene..






        Øverste link foran er et Y link, tror jeg bytter denne ut mot 4 link for det går ikke like fritt som jeg ønsker.
        Dette er pga at chassis innfestninga til linkene er loddrett med tlt festet og ikke vannrett som er vanlig..


        Ramma passer greit bak


        Noen mm forandring foran så er det good to go






        Syns Bruiser ramma passer svært godt til dette karosseriet, måtte jeg ha valgt et annet chassis så måtte det ha blitt MSD UTE 13" chassis.
        Masse Tamiya...... DX3.0
        http://www.norcc.com/

        Comment


        • #5







          Foreløpig er linker bare mock up, ingenting er endelig enda....
          Mangler bare å få i hus den siste HL akslen så kan jeg begynne å måle med hjul på.

          Forresten, noen som har ekstra king pin collar liggende til HL aksel????
          Du vet de messing farga foringene som skal mellom styrehub, king pin skrue og akselhus........

          Nå nærmer det seg en roller.
          Må leite i alle små og store esker nå, det begynner å gå tomt for skruer, driv pinner, hexer og mere til så snart må jeg kjøpe inn litt ja






          Bildet lyver litt men dette er lovende


          Sett fra siden


          Foran stikke de en liten tanke mere, bilde lyver forsatt her


          Sett fra siden




          Det ble 4 link foran, går mye friere nå
          Masse Tamiya...... DX3.0
          http://www.norcc.com/

          Comment


          • #6
            Max innoverflex foran, men skal ha litt dropp i fjæringen i forhold til kjørehøyde, dvs at akslen foran slipper ned litt hvis man løfter på bilen.



            Må kjøpe inn litt deler til denne i løpet av uka, som

            Div skruer.
            Yoker til drivakslene.
            Dempere
            Rør til 4 link etc.
            Servo.


            Huston, we have a roller

            I disse gjenbrukstider så har jeg brukt batteri holderen til WK, og robba et par TLT dempere fra Landy'n, stakkars, er snart ikke no mer deler på den


            BTW, støtdemper tårna er bare midlertidig for å finne passe høyde...






            Lang ja Tror wb er 1 cm for lang...


            Flex med tomt chassis, bare med batteri på, flexer nesten 10cm på max


            Ikke godt å se, men noen som ser hva jeg har gjordt på de neste bildene av karosseriet??













            Tippet du forstørring av hjulbuer uten å se her så tippet du riktig
            Gjorde en Pantablo mod.
            Man tager en rund boks, rør eller lignende som er like stort som dekket, og kler dette med pussepapir.
            Så roterer man røret til man har kommet til toppen av hjulbuen, tok max 10min med alle 4 buene og da er det tatt av ca 5mm i hver ende av buen nede.

            Hjulopphenget er ikke hevet nok i forhold til karosseriet, så jeg må ha Bruiser deler etterhvert, men skal se hva jeg kan finne på i mellom tiden...
            Masse Tamiya...... DX3.0
            http://www.norcc.com/

            Comment


            • #7




              Dette er høyden jeg ønsker meg


              Fikk laga karosserifester bak, iallefall noen midlertidig noen.
              Gjorde det sånn at ved full inflex bak så havnet hjulet midt i buen, så da var det bare å merke av og håpe på det beste
              Som jeg hadde mistanker om så var WB off med med rundt 1 cm.


              Noget for langt framme ja...




              Passer fint bak med litt vekt eller flex


              New Brigth F150+HL aksler, Axial 1.9 felger = Nice bredde


              For de flexomane har vi dette bildet da
              Masse Tamiya...... DX3.0
              http://www.norcc.com/

              Comment


              • #8
                En liten oppdatering igjen

                Noen av bildene ble litt uskarpe, måtte holde en spot lampe i den ene handa og kamra i den andre, er så dårlig med lys her i stua..

                Dette er høyden akkurat nå, ønsker karosseriet et par mm høyere opp og chassiet opp en god cm.
                Dele pusheren min skal skaffe meg et bladfjær feste kit for Bruiser og da havner jeg nok der jeg vil


                Framhjulet passer nå perfekt i hjulbuen etter å ha montert litt kortere linker.


                Samme med bak.


                Fexin' all corners








                Karosseri feste systemet mitt bak. De vil bli skjult av verktøy boksene eller camper hytta...


                Laga nye støtdemper tårn foran i styrene.


                Oversikts bilde av chassis.


                Bakre karosseri fester.


                Midlertidige karosseri fester foran, disse klemmer over chassiet. Må se hvor servoen havner før jeg kan lage de endelige festene..


                Masse Tamiya...... DX3.0
                http://www.norcc.com/

                Comment


                • #9
                  Tok også noen utendørs bilder idag i det fine været.
                  Gleder meg til å få denne ferdig å kjøre med den

























                  Masse Tamiya...... DX3.0
                  http://www.norcc.com/

                  Comment


                  • #10
                    Har fått fikla litt mer på denne...

                    Har bestemt meg for å bruke de karosserifestene foran som jeg har hatt på i det siste.
                    Eneste som er blir forandret på er at jeg har montert en magnet på hver side slik at festene holder seg på plass.
                    Funker utmerket så langt iallefall.

                    Sett under skjermen med karosseriet på plass på ramma..


                    Slik ser de ut under karosseriet..


                    Midlertidig servo feste, endelig blir antakligvis i styrene..



                    Siden ingen syns å ha HL dempere liggende så vurderer jeg å lage noen dempere selv...

                    Ideen er ikke ny, ei heller min...
                    Men man tager 1stk TLT avstandstykke, en spacer, en kort link og 2 ball ends...

                    Jeg har korta ned avstanstykket noe for at det skal passe den lengden jeg trenger...
                    Slik ser den ut sammensatt.


                    I deler...



                    Og her en kort test av Forden med magnet karosseri festet foran..


                    Da har jeg laga to like bakdempere...


                    Litt finish på disse og litt lakk så er disse i boks
                    For jeg epoxi begge ender så skal jeg stappe demperene med litt fett så de ikke blir fullt så friksjons villige...

                    Da har jeg tatt mock up på bak demperene, ser det greit ut??




                    Som vanlig har jeg bare tatt deler jeg har liggende fra før....
                    Masse Tamiya...... DX3.0
                    http://www.norcc.com/

                    Comment


                    • #11
                      Tok et par flex bilder når jeg først var igang, bil står på samme sted, 2 forskjellige kamra vinkler..




                      Har hele tiden tenkt å ta vekk den orginale fangeren foran og erstatte denne med en såkalt armored bumper, vet ikke helt hva vi kaller disse i norge..

                      Fant et bilde av en fanger jeg tror jeg skal forsøke meg på om jeg får tid.
                      Ikke sikkert den blir 100% lik, men skal prøve
                      Hopper over alle hull etc og gjør den så slett som mulig...





                      Etter nyttårs besøk hos Alf så ble det klart at mitt karosseri feste system foran ikke holdt mål.
                      For skralt rett og slett.
                      Så ikveld har jeg snekret nytt feste som består av en platebit som er skrudd rett i karosseriet.
                      På chassis siden så er det en messing U profil som griper rundt plata som sitter på karosseriet.
                      Da er det bare å hukke karosseriet i U profilen og så feste bak.


                      Forsøkt å ta bilder med karosseriet festet til chassis, men de ble ikke gode nok...

                      Men her er iallefall de andre bildene..

                      Den flate plata glir inni U braketten som sitter på chassiet. L vinklene holder den sideveis.


                      Festet på chassiet...


                      Festet forfra..


                      Har en intercooler som jeg lurer på å montere på karosseri festet.
                      Vinsj kommer også på den plata mellom vangene, man kommer bare til å se vinsj kabel og krok utvendig når jeg blir ferdig...

                      Fanger borte



                      I mangel av styrene rør og stenger har jeg nå begynt på styrene front fangeren..

                      Dette var det jeg begynte med


                      Nei det er ikke en fly vinge med rakett rør


                      Dette er egentlig den "rette" veien..


                      Jeg skal laminere lagvis med styrene plater for å bygge opp fangeren.
                      De to bjelkene dobler som feste til chassis og i framkant skal de bli de øyne som man henger kroken i.
                      Røra er hvor grøfte lysa skal være..

                      Long way to go....





                      Masse Tamiya...... DX3.0
                      http://www.norcc.com/

                      Comment


                      • #12
                        Har kommet til 3 laget med laminering...





                        Mens bygging av rekett rampa tørker, så har jeg fått satt på vinsj.
                        Eneste sted som er plass nok og som havner der jeg vil ha den i fangeren, var på undersiden av den fremste tverr bjelka på ramma.
                        Måtte kutte ca 1 cm i ramma der hvor motoren er på vinsjen for at den skulle havne i senter..






                        Forsøker å bygge så mye som mulig nå, siden fristen nærmer seg med stormskritt..
                        Værre er det med penger da jeg mangler en del

                        Hehe, dessverre nei.............


                        Men har iallefall bygget litt videre på fangeren...

                        Nå har jeg bygget hovedformen og har bare grovslipt med dremel'n.
                        Skal til å pusse for å får de rette vinklene..




                        Når jeg har fått de vinklene jeg vil ha, dvs \________/ sett oven ifra, så skal jeg bygge opp med nye plater og så pusse til jeg får de vinklene jeg har markert nede med rødt..


                        Fangeren begynner å ligne noe....

                        Ørene på fangeren hvor slepe krok kommer til å henge/slepe punkt, kommer til å bli kappet og kuttet til på slutten av fanger mekkinga..
                        Må bare finne en måte å feste fangeren skikkelig fast på..
                        Etter litt mer pussing så blir det å mekke de skrå vinklene oppe og nede..









                        Masse Tamiya...... DX3.0
                        http://www.norcc.com/

                        Comment


                        • #13
                          Har jobbet enda mere med denne i ettermiddag

                          Idag laget jeg rock slidere, de ble faktisk slik som tiltenkt

                          Veldig enkelt egentlig.
                          Det man trenger er 5m bremserør fra Biltema, 3mm gjengestang fra Clas, mini rørkutter, og rør bøyer fra Biltema eller lignende..

                          Det som er litt pain in the ass er å få røra så rette som mulig før man stapper i gjenge stanga.
                          Man bør borre litt i hver ende med 3mm bor for å lette jobben.
                          Kutt gjengestanga ca 10 cm lengere enn røret, begge med ekstra lengde i forhold til det du skal lage.
                          Når du har bretta hovedformen, så kutter du av overflødig matriale, først røret og deretter gjengestanga, la det være 1-1.5cm gjengestang igjen slik at du får på mutter evt shims/spacere.
                          Vips har du bolt on rock slider eller noe annet.
                          Jeg bruker denne metoden fordi jeg ikke kan hard lodde eller ikke har utstyr..

                          Nok how-to i denne omgangen

                          Bilder....










                          Laget dem slik at det er akkurat nok klaring ved full sving og inn flex..



                          Beklager uskarpheten på noen av bildene, er ræva lys her i stua..

                          Har ikke skjedd så mye de siste dagene..

                          Min fikk satt inn kulelager istedenfor king pin i HL akslene siden jeg ikke hadde king pin collar til disse.
                          Styringa ble mye friere, anbefaler å gjøre denne modden

                          How-to her:
                          http://www.norcc.com/vb/showthread.php?t=5427

                          Ellers venter jeg på SWAT merkene som skal komme inn døra en av dagene.
                          Og idag kjøpte jeg hammerslags lakk som skal brukes på beadlock ringene og sliderene...

                          Har også fått test kjørt litt på stue gulvet:
                          http://www.norcc.com/vb/showthread.p...ed=1#post65772

                          Har også kommet litt lengere med fangeren.
                          De øverste skrå vinklene er så og si i boks, forsøkte å ta bilde igår, men hvit styrene i grælt lys ble ikke bra...
                          Tenkte jeg skulle begynne på de nedre vinklene nå etterpå...

                          Laga en kjapp tegning i paint av styre modden

                          Masse Tamiya...... DX3.0
                          http://www.norcc.com/

                          Comment


                          • #14
                            Har fått snekra litt til på fangeren, nå nærmer finpussen seg, deretter lage kufangeren og til slutt sparkle og lakke..


                            Slik ser det ut når Vågen holder på med 1 stk Dremel, styrene og div andre verktøy


                            Kommer seg..




                            Baksiden er utholet for å gi plass til dekk og vinsj m.m.




                            Granskauen så vanskelig å ta biler av styrene med masse vinkler på.


                            Går klar ved full sving og innflex-check.


                            Går klar ved full innflekk og hjul rett fram-check
                            Masse Tamiya...... DX3.0
                            http://www.norcc.com/

                            Comment


                            • #15
                              Har også fått kappet den vinklen som går fra midten av fangeren og ut til hjula


                              Begynner å ligne noe noe nå


                              Ser sånn tålig lik ut til orginalen jeg har gått ut fra




                              Helt uventet fikk jeg pakke i posten idag.
                              Trodde det først var pakka fra Jarl, men her ble jeg overrasket må jeg si
                              Pakka var nemlig fra Alf, og oppi der lå det lyskit som førbursdags presang.
                              Helt konge, og særdeles overraskende.
                              Var tilogmed lyskittet som jeg hadde tenkt å kjøpe til denne.
                              Thank you Alf

                              Fikk også pakka fra Jarl idag med noe små greier.
                              Lakk til ringene er kjøpt inn og på Bilexstra her i byen så står det noen lakkbokser, som jeg slår kloa i til uka hvis jeg får tak i litt penger, har nemlig nesten ikke til mat igang så her teller jeg snart på 50 ørene

                              Kommer til å lakke alle 4 demperene, siden jeg ikke får kjøpt de jeg egentlig ville ha.
                              Håper å bli ferdig med fangere i helga så jeg kan lage grinda for stigene, varsel lysa og alle verktøy skuffene bak...

                              Jepp må kjøpe inn litt tynner imorra tenker jeg, får ikke gjordt fangeren ferdig før jeg har sparkla den, for så å sette kufanger bøyla på og til slutt lakke..

                              Ikveld har jeg mekka politi lysa på taket, er ikke ferdig enda, men det hjelper seg



                              Har begynt på ladder rack'n..
                              Den blir i full styrene, tiden får vise om det holder.
                              Skal prøve å bli ferdig ikveld/natt.







                              Masse Tamiya...... DX3.0
                              http://www.norcc.com/

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X