Announcement

Collapse
No announcement yet.

glassfiber karoseri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • glassfiber karoseri

    skal prøve å lage et karroseri i glassfiber. jeg har tenkt å bruke:
    biltemas glassfiber: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibervev/
    b
    iltemas epoxy: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemika...neringsepoksy/
    og følge denne guiden: http://www.youtube.com/watch?v=IAdVO8Rkv6c&feature=related
    s
    pørsmålet er bare hvordan jeg skal lage formen?
    biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

    "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

  • #2
    Du må lage deg en plugg, alternativt lage en avstøpning av et karosseri:
    http://www.youtube.com/watch?v=FCivvXA2FVU


    På youtubelinken lager de en glassfibercowling til et fly, og de tar en avstøpning av originalcowlingen i myk plast. Det er mye jobb å lage en ordentlig plugg og deretter form, men da legger man både farge og finish i formen slik at når man tar ut karossseriet, så er det ferdig. Du må ha slippmiddel (voks) i tillegg til duk og epoxy.

    Hva slags karosseri ønsker du å lage?

    Øivind
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

    Comment


    • #3
      et til 1:10 bilen min. altså kjøpe et onroad karroseri, legge glassfibe inni det, og rive av orginal karoseiet etterpå.
      biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

      "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

      Comment


      • #4
        Vanligvis gjør man sånn:
        - Kjøp et karosseri som du liker.
        - Lag en avstøpning på utsiden av dette - det blir støpformen.
        - Deretter kan du støpe glassfiberkarosserier i forma.

        NB! Lexankarroserier er myke, så for å kunne ta en avstøpning, så må du (gitt at hjulbuer etc ikke er skåret ut) stifte/lime det fast på en plate slik at det beholder formen når du legger på epoxy og duk.

        Metoden din vil også funke, men avstøpningen blir litt mindre enn originalen (Ikke mye, siden lexan er tynnere enn en millimeter.). Du bør også stive av oroginalkarosseriet med en ramme (Bruk en kryssfinerplate på 6mm+. Sag et hull i denne som matcher bunnrisset til karosseriet, og stift/lim karosseriet oppi ramma.).

        Øivind
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #5
          Eg har hatt ein fantasi om å fylla karrosseriet med byggskum for å stiva det opp, hadde det gått an? Kunne jo i beste fall brukt byggskummet til plugg når du fjernar karrosseriet også då
          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

          Comment


          • #6
            byggeskum kan være en god ide ja. kom nå på at karroseriet er fult av teip innvendig, så må bruke utsiden.
            her er planen: spikre fast noen lekter inni karroseriet.
            fylle dette med byggeskum.
            legge glassfiberduk som vanelig.
            grave ut byggeskummet.
            skrelle av karroseriet som sitter inni.

            kan dette gå? og hvor stivt kommer det til å bli? og hvor mye duk og epoxy tror dere jeg kommer til å bruke.
            biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

            "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

            Comment


            • #7
              Du klarer deg lenge med de minste porsjonene med lamingeringsepoxy fra biltema. Duken til Biltema er litt grov, så det kunne kanskje vært greit å få tak i en mer finmasket duk. Vær nøye med å få duk for epoxy, duk for polyester har noe guffe på seg som ikke er gunstig for epoxy. Vil tro detholder med ett lag duk. 2 lag, og ordentlig korrekt lamingering, så blir antakelig karosseriet like stivt som et pvc-karosseri.

              Cluet med glassfiber er å bruke nok epoxy, men ikke mer.

              Øivind
              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

              Comment


              • #8
                ok. hva bruker jeg for at karroseriet ikke skal sitte fast i glassfiberen? helst i norske butikker.
                biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

                "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

                Comment


                • #9
                  Bilvoks/poleringsvoks for bil. Legg på, la tørke, poler, legg på , la tørke etc etc. Altså en 4-5 lag med poleringsvoks, bruk Biltemas kjipeste, ingen grunn til å svi av noe Turtle Wax eller dyr Carnuba, medmindre far har noe liggende som du kan knabbe.

                  Går også an å bruke nøytral Kiwi skokrem (inneholder forsåvidt også noe voks). Bare vær nøye med at alt er dekket. Denne bør også fåtid til å tørke, men blir ikke støvtørr slik som polervoks.

                  Øivind
                  Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                  Comment


                  • #10
                    så jeg må polere org. karroseriet? er ikke noe middel jeg bare kan ha på?
                    biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

                    "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TURBOSOPPEN View Post
                      så jeg må polere org. karroseriet? er ikke noe middel jeg bare kan ha på?
                      Hva med Vaselin ?? Ikke noe erfaringer med dette... men er iallefall sleipt nok :P
                      | Spektrum DX8|
                      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                      Comment


                      • #12
                        Snakker ikke høyglanspolering, du skal bare polere bort det som er hvitt. Er uansett gjort på relativt kort tid. Det finnes slippmiddel på spray, men da må du til West Systems eller liknende og de opererer med andre priser og kvanta. Det hørtes ut som om du var ute etter en rimelig løsning, og da er poleringsvoks testet og brukt med suksess. Prosjektet ditt kommer til å ta noen timer, og det er ikke de ti minuttene med polering som kommer til å ta mest tid.

                        Øivind
                        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                        Comment


                        • #13
                          men karroseriet mitt er da ikke hvitt? det er et helt standar lexan karroseri. mener du at jeg må gjøre karroseriet blankt først? jeg drar til biltema enten i morgen eller på mandag og kjøper fiber, så prøver jeg meg frem, det var jo ikke så dyrt. en siste ting, lukter det? kan jeg gjøre det i stua eller å det gjøres i garasjen? har mange så mange spørsmål, aldri gjort det her før
                          biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

                          "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

                          Comment


                          • #14
                            Nei, karosseriet ditt er ikke hvitt, men når man polerer med voks, så smører man på et lag, og lar det tørke. Løsningsmiddelet fordamper, og man står igjen med et vokslag som ser omtrent ut som om du har malt med tynn hvit vannfarge med svamp. Så bruker man pussegarn ("Twist") og gnir voksen utover/av ("Polerer"). Mye av voksen blir sittende igjen på pussegarnet, men ved å polere, så får du en jevn vokshinne over hele karosseriet. Vitsen med å legge på flere lag er å være sikker på at hele karosseriet er dekket sli at epoxien ikke kommer i kontakt med karossriet. Voks egner eg bedre enn fettstoffer som kan gi ugjevn overflate.

                            Øivind
                            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                            Comment


                            • #15
                              ah, da forstår jeg! skal som sagt begynne neste uke.
                              biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

                              "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X