Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt; "RC-odyssé"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Prosjekt; "RC-odyssé"

    Jeg vet, tullete trådtittel, men jeg kom ikke på noe bedre... -Ikke er jeg 100% sikker på om jeg kan legge tråden her heller, men jeg prøver!

    Men jo, til sakens kjerne;
    Jeg vet at det å bruke bil på svært korte distanser ofte bare fører til økt kjøretøyslitasje og drivstofforbruk, og nå som sommeren straks er like om hjørnet så er det ålreit med litt friskluft også...
    Jeg er på nytt student og som folk flest så har studenter ofte dårlig råd, så da må man ty til andre former for transport om man skal ut og lufte RC-fly/bil/båt... -Og derfor så har jeg nå satt i gang med et lite prosjekt som gjør at jeg kan bruke sykkelen mer aktivt for å komme meg til dugandes 'lekeplasser' i nærheten! =D
    Jeg bor på en plass hvor det ikke er langt til hverken store åpne arealer, kunstgressbaner eller åpen sjø og sund & strand, så det er litt muligheter for å ta tramperten til bruks for å komme til mulige aktivitetsplasser i nærområdet.

    Jeg har i løpet av de siste dagene tenkt mye på hva som egner seg best som transportmetode for utstyr som skal fraktes med sykkel, så da kom jeg frem til at det enkleste (og billigste) var å skaffe en brukt sykkelvogn for barnetransport. (Tror ikke dette er blitt gjort før, men si gjerne i fra og vis meg, så kanskje jeg kan la meg inspirere! )

    Hentet i dag en slik sykkelvogn og har mer eller mindre ribbet den for unødvendig canvas for å se hva jeg ville ha å rutte med av festepunkter, ombyggingsmuligheter, og generell strukturell styrke. -Stor var gleden når jeg fant ut at et par stoler man hadde liggandes faktisk vil passe -temmelig godt- inn på et strategisk bra (les: ledig!) punkt i rammestrukturen! =D

    Uansett, fremgang vil mest sannsynlig skje i takt med lønningsdagene, så ikke forvent fryktelig mye progresjon på kort tid selv om jeg allerede har begynnt 'sommerferien'

    But I digress! =D

    Det jeg har planlagt av ting og tang som skal være med i tilhengeren er:

    [anskaffet] -"Kasse"(r) i brukbar og praktisk size & vekt for verktøy/utstyr (Zarges Eurobox?)
    -"Kasse", egen for flykropp
    -"Kasse", egen for vingesett
    -Stroppesystem for mulig feste av RC-bil(er)
    [anskaffet] -12v batteri i batterikasse (AGM, drive lader(e) o.l.)
    -Powerpanel
    [anskaffet] -Proper stol med hev-senk på rygg (sammenlagt)
    [anskaffet] -Sammenleggbart bord, moddes til å matche stolhøyden
    -Lett(e) høyttaler(e) for litt radio on location (kanskje, må passe på vekta)
    [anskaffet]-Regntøy/paraply
    [anskaffet] -'Vindpølse-system'


    Andre tiltenkte funksjoner/fordeler jeg skal prøve å få lagt ned i prosjektet:

    -'Værtett'
    -Fuktsikre "kasser"
    -Lett sikring AKA kunne låse sykkel & tilhenger for å slippe det av syne (inn på butikk/do/o.l.)
    -Alt på tilhengeren skal sikres og ikke være noe som er å 'bare ta med seg' (folk har lange fingre...)
    -Ikke godt synlig -hva- som er på tilhengeren
    -Lås/sikring på alt som lar seg gjøre
    -...nevnte jeg lås og sikring?

    -Og til slutt, om det blir plass og vekt tilsier det; en liten kjøleboks (ikke 12v)!
    Mener jeg har det meste jeg trenger, men jeg må bare se om det kan brukes først. ^^

    Maks lastevekt er gitt til 40Kg, men jeg setter meg som mål å holde meg på rundt 30Kg totalvekt. Vekten skal jeg prøve å konsentrere over midtpunktet til navene, lavt nede.

    Vi får se hva optimismen min er verdt etter hvert som jeg jobber med dette sideprosjektet!

    Om dere har vettuge forslag til hva som kunne være kjekt å ha med i bygget så er det bare å komme med konstruktiv input! ;D


    Begynner med et par bilder av sakene, før jeg virkelig setter i gang...
    Attached Files
    Last edited by skogpekka; 17 May 2012, 00:34. Reason: Oppdatert!
    "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

  • #2
    Tøøøøft
    Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

    Comment


    • #3
      Da var det anskaffet:
      -Stang til vindpølse
      -Alu sveisetråd
      -12v lukket batteri (55Ah) med tilhørende batterikasse

      Nå blir det å dra ut på leting etter materiale til vognas 'bunn'!
      "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

      Comment


      • #4
        -Godt brukt- og 'verdensvant' Zarges-kasse er kjøpt, venter bare på å få den hjem og prøvemontert i ramma! -Bilder kommer så fort det er noe å ta bilde av!
        "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

        Comment


        • #5
          Dette var gøy å se. Må absolutt følges med på.

          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
          Slash 1:10 4WD VXL, Tamiya Pajero, Losi Micro Rock Crawler
          Art-Tech Decathlon, lite Blade helikopter.
          E-Revo upgraded Brushless, yet to be built.

          Comment


          • #6
            hehe. artig prosjekt dette.

            hva med å sette på en dynamo på hjula for lading av 12V batteriet? =)
            Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
            - NiceShot.no

            Comment


            • #7
              Tanken er god, men selv med en dynamo på hvert hjul så vil det ikke gi store utslaget. Om jeg ikke husker feil så gir én dynamo bare ca 4W (6v), i tillegg til at jeg my lage en regulator (volt øker med hastigheten), så da vil det til slutt koste mer enn det smaker. ^^
              -Men kjør på med flere idéer som kan være med på å bestemme utfallet av vogna, det er garantert flere fikse tanker og løsninger i blandt dere! =D
              "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

              Comment


              • #8
                Tøft prosjekt! Heldigvis behøver jeg ikke å tenke på sånt som dette lenger, men dette er hovedsaken til at interessen min forsvant for 10 år siden..

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wrasko View Post
                  Tøft prosjekt! Heldigvis behøver jeg ikke å tenke på sånt som dette lenger, men dette er hovedsaken til at interessen min forsvant for 10 år siden..
                  Hva var hovedårsaken til at interessen forsvant, og hva er det du er heldig du slipper å tenke over lenger?

                  Men jo! Da var kasse ankommet! Jeg ser at denne må få en runde med karosserihammer og tang, men bortsett fra det så tenker jeg denne skal gjøre jobben greit. Bilder kommer når det lysner ute, tenker jeg
                  "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

                  Comment


                  • #10
                    Pga at det ikke var så lettvindt å komme seg rundt med utstyret etc... Ble så mye pes for å ta en liten tur med nitrobilen..

                    Slipper å tenke på å frakte det på den måten nå, siden jeg har bil der jeg fint kan ha alt utstyr i bagasjerommet lett tilgjengelig, og har meget god plass til å kjøre rett utenfor huset mitt

                    Comment


                    • #11
                      Aah, jo, ser den. ^^

                      Har forresten vært på loppemarked i dag og kjøpt med ENNDA en vogn! -Den er hakket større, mer solid bygd...men den er for praktisk og 'ubrukt' til at jeg kan tillate meg å skrape den til prosjektet...selv om jeg fikk den til en traust femtilapp!
                      Tror den går på finn snarest jeg, men får se hva jeg får av visjoner med den i løpet av uka...

                      Av annen OT: -Fikk også fatt i alle skruestikkers mor! 20 kroner ga jeg for henne! Skulle også kjøpe en ubrukt 12v kjøleboks, men jeg snudde meg bort i 2 min og på den tiden så forsvant den gitt.
                      Jeg digger loppemarkeder, det hender titt og ofte at det dukker opp uslepne diamanter og bortgjemt gull.
                      Skal på et annet loppemarked på mandag, så med litt flaks så kan det hende det dukker opp noe bra der også. Krysser fingrene for brukbart stuff!
                      "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

                      Comment


                      • #12
                        En ny dag, et nytt loppemarked! -I dag fikk jeg tak i et bord som passet perfekt til planløsningen min. Bordet ble litt dyrere enn mitt opprinelige bud, men 30 kroner for -akkurat- det sammenleggbare bordet jeg trengte var i grunn verdt hver krone.
                        Har snart samla en del av det jeg trenger av ting og tang som skal på, så nå skal jeg snart lage gulv og vegger på denne vogna.

                        Tok et bilde av det jeg har av stash som skal på/får plass på pakk-eselet i sted;
                        Attached Files
                        "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

                        Comment


                        • #13
                          Den nesten antikke Zarges-kassa jeg fikk til 200 kroner tror jeg passer greit til det jeg evt. skal ha med. Den var jo ikke så ekstremt dyr, så jeg tror ikke jeg kommer til å holde tilbake med popnagletanga om jeg skulle finne behov for å 'utvide' litt, hvis det skulle bli plassproblemer.

                          Tok et par ting jeg visste jeg skulle ha med 'på lasset' og la nedi for å se hvordan det passet inn. Gleden var stor når jeg så at loddebolten passet -akkurat- på tvers! Skilleveggen kan flyttes, så den er ikke permanent plassert. Verktøykassa på bildet er tom, men den skal fylles med nyttig innhold senere. ^^
                          Brusboksene er tatt med i bildet som referanse til størrelse og overall plass i kassa:
                          Attached Files
                          "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

                          Comment


                          • #14
                            Begynner å bli bra nå . Satser på at du finner flotte måter å feste alt på og, sånn at du ikke bruker lang tid på å pakke inn/ut.

                            Hva med tak? F.eks feste teltduk til vogna, så ta ut 2 stenger og 2 plugger sånn at du har "inneareale" i tilfelle heftig sol eller regn?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Wrasko View Post
                              Hva med tak? F.eks feste teltduk til vogna, så ta ut 2 stenger og 2 plugger sånn at du har "inneareale" i tilfelle heftig sol eller regn?
                              Hmm, notert! Man får se hva man har å rutte med av materialer. Tanken er i allefall arti' =)
                              "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X