Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp til oppset av servoer på radiostyrt gressklipper

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp til oppset av servoer på radiostyrt gressklipper

    hei skal bygge en radiostyrt gressklipper i vinter. har en husqvarna rz19 som er en spakstyrt sitte gressklipper. på denne er det to hydrostater "oljemotorer" som styrer hvert sitt bakhjul. hver hydrostat blir styrt av spaker. disse spakene skal byttet ut med servoer. jeg tenkte først og bruke en fly sender og og bruke to spaker til og kontrolere den, men er det mulig og bruke en pistol sender "bilradio"? hadde jo vert mye lettere og kontrolere med en sånn radio. noen som har noen ide om hvordan dette kan løses?Click image for larger version

Name:	rz 19.jpg
Views:	2
Size:	35.1 KB
ID:	790616
    pål ramsberg 1976. fg baja. fg marder, hyper 8,5pro med mamba monster, tt r1, tamia m04 +++++

  • #2
    Kva viss du bruker ein servo pr spake og ein Y-kobling på styrekanalen? Og så koblar du til spakane på "høgresida" på servohornet på eine servoen og og "venstresida" på det andre servohornet? Då vil dei jobba mot kvarandre på ein måte. Men er det revers på spakane viss dei blir dratt bakover? Håpar du forstår, eg veit ikkje heilt om eg gjorde det
    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

    Comment


    • #3
      Tror det beste blir spakekontroll her, da kan du koble opp en kanal per spake og styre den som du ville gjort ved å sitte på den både frem, revers og sving. Tror det blir kinkig med ratt/pistol/bilradio å dra begge spakene samtidig for å gå rett frem/revers, og i tillegg få ratt kanalen til å dra kun én av dem når du vil svinge.

      Flysender virker som perfekt valg for dette.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Heimelaga View Post
        Kva viss du bruker ein servo pr spake og ein Y-kobling på styrekanalen? Og så koblar du til spakane på "høgresida" på servohornet på eine servoen og og "venstresida" på det andre servohornet? Då vil dei jobba mot kvarandre på ein måte. Men er det revers på spakane viss dei blir dratt bakover? Håpar du forstår, eg veit ikkje heilt om eg gjorde det
        skal prøve og forklare hvordan den virker jeg. du har en spak til vert hjul. begge spaker fram er forover, begge spaker bak er bakover. hjulene blir drevet av oljemotorer og er trinnløse, så jo lenger du dytter spakene jo fortere går hjulene. når du skal svinge så kjører du det ene hjule fortere enn det andre. vis du holder begge spakene forover og drar den venstre spaken litt mot deg så svinger den til venstere, tar du den høyere litt mot deg så svinger du til høyere. klarte jeg og forklare så du skjønte virkemåten? så det jeg skulle ha fått til er at begge servoene går frem med og gi gass, og vis du holder full gass og smatidelig svinger, så skulle den ene servoen stått på fult mens den andre går mere og mere av jo mere du svinger
        pål ramsberg 1976. fg baja. fg marder, hyper 8,5pro med mamba monster, tt r1, tamia m04 +++++

        Comment


        • #5
          Originally posted by Corvinus View Post
          Tror det beste blir spakekontroll her, da kan du koble opp en kanal per spake og styre den som du ville gjort ved å sitte på den både frem, revers og sving. Tror det blir kinkig med ratt/pistol/bilradio å dra begge spakene samtidig for å gå rett frem/revers, og i tillegg få ratt kanalen til å dra kun én av dem når du vil svinge.

          Flysender virker som perfekt valg for dette.
          ja er flyradio jeg har planlagt og bruke, men vis man hadde kunne programert en rattradio til og fungere, så hadde det blitt mye enklere og kjøre med for folk som ikke er vandt til og kjøre spakstyrt klipper.
          pål ramsberg 1976. fg baja. fg marder, hyper 8,5pro med mamba monster, tt r1, tamia m04 +++++

          Comment


          • #6
            Er vel bare vanesak når de får prøvd seg litt. Som å kjøre tanks, både styre og kjøre med beltene/hjula.

            Mener det blir mer intuitivt å bruke spaker nettopp på grunn av hvordan den funker og du får nøyaktig kontroll på sving under hastighet begge veier. Mener ikke ratt er dumt, bare at det blir mye mer komplisert å få det til på en skikkelig måte siden posisjonen på spakene mens man svinger vil variere. Noe som er null problem, og heller vil føles naturlig ut på en flyradio.

            Men det meste går jo hvis du er kreativ. Det vil være behov for et proposjonelt styresystem som følger spakeposisjonen(på klipperen). Ser for meg en styreservo med dobbel arm som drar spakene hver sin vei avhengig av retning. Blir uansett ikke like kontrollert som med spaker, gjerne litt brå sving, men kan funke.

            Artig prosjekt
            Last edited by Corvinus; 02-10-13, 06:53.

            Comment


            • #7
              Min erfaring med store tanks (skala 1/6 og vekt 130 kg ) er at en radio med stikker er best. I min tanks så bruker jeg en Futaba 7C og den miks funksjonen som heter ELEVON. Fordelen er at det finnes en elektronisk mix i radioen som gjør det mulig å få den til å gå snorrett og alle bevegelser på begge belter gjøres med kun en kryss stikke. Dvs:stikke forover og den går rett forover, stikke forover og til høyre eller venstre så vil den svinge mye eller lite alt etter stikke utslaget. Stikke kun høyre eller venstre så dreier den rundt på stedet. Kort fortalt, så prøvde jeg med ratt radio men det gikk til h..... Hvis du vil lese mere om miks og bruk av radioen så last ned manualen og les side 44
              Ragnar

              Comment


              • #8
                Originally posted by titommeltotter View Post
                Min erfaring med store tanks (skala 1/6 og vekt 130 kg ) er at en radio med stikker er best. I min tanks så bruker jeg en Futaba 7C og den miks funksjonen som heter ELEVON. Fordelen er at det finnes en elektronisk mix i radioen som gjør det mulig å få den til å gå snorrett og alle bevegelser på begge belter gjøres med kun en kryss stikke. Dvs:stikke forover og den går rett forover, stikke forover og til høyre eller venstre så vil den svinge mye eller lite alt etter stikke utslaget. Stikke kun høyre eller venstre så dreier den rundt på stedet. Kort fortalt, så prøvde jeg med ratt radio men det gikk til h..... Hvis du vil lese mere om miks og bruk av radioen så last ned manualen og les side 44
                Ragnar
                Takk for den. hjelper mye og få alt på en stikke og ja. Skal laste ned manualen og lese litt jeg. Er det mulig og få denne funksjonen på andre radioer? Gjærne en billigere radio
                Last edited by stiann; 02-10-13, 19:25.
                pål ramsberg 1976. fg baja. fg marder, hyper 8,5pro med mamba monster, tt r1, tamia m04 +++++

                Comment


                • #9
                  Originally posted by stiann View Post
                  skal prøve og forklare hvordan den virker jeg. du har en spak til vert hjul. begge spaker fram er forover, begge spaker bak er bakover. hjulene blir drevet av oljemotorer og er trinnløse, så jo lenger du dytter spakene jo fortere går hjulene. når du skal svinge så kjører du det ene hjule fortere enn det andre. vis du holder begge spakene forover og drar den venstre spaken litt mot deg så svinger den til venstere, tar du den høyere litt mot deg så svinger du til høyere. klarte jeg og forklare så du skjønte virkemåten? så det jeg skulle ha fått til er at begge servoene går frem med og gi gass, og vis du holder full gass og smatidelig svinger, så skulle den ene servoen stått på fult mens den andre går mere og mere av jo mere du svinger
                  Det var det om eg forsto det eg sjøl skreiv eg lurte på, men takk for utfyllande info! Stikkeradio og kanalmixing høyres ut som beste løysinga her ja! Dette vert kult! Håpar du legg ut meir bilder av framgangen i prosjektet, eg gler meg allerede
                  Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                  FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Heimelaga View Post
                    Det var det om eg forsto det eg sjøl skreiv eg lurte på, men takk for utfyllande info! Stikkeradio og kanalmixing høyres ut som beste løysinga her ja! Dette vert kult! Håpar du legg ut meir bilder av framgangen i prosjektet, eg gler meg allerede
                    blir nok stikke radio som blir den beste løsningen ja. skal legge ut bilder og film ettervert, regner med at jeg skal begyne med den ca i januar, har kjøpt inn klipperen så mangler og finne ut av hvilken radio og servoer som skal brukes. må jo og få på en fail safe som stopper motoren og
                    pål ramsberg 1976. fg baja. fg marder, hyper 8,5pro med mamba monster, tt r1, tamia m04 +++++

                    Comment


                    • #11
                      Min Team Losi LST2 har 2 styreservoer. Gudene vet hvorfor, men det harmononerer med resten av bilens over-engineering-consept. Uansett, bruker rattradio og 3 kanaler (Ratt, gasspådrag og revers/forover). I tillegg har gearkassa lavserie som må aktiveres manuelt. Finnes altså muliheter for å kontrollere 2 servoer med samme stikke/ratt.

                      Selvsagt en 2(3?)-trinns girkasse. Tror den må selges - har ikke ork til å skru den i biter for vask en gang til. I tillegg har et eller annet null bestemt at chassisskruene skal ha minst mulig umbrakohull i en smørmyk skrue....

                      Øivind
                      Øivind
                      Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                      Comment


                      • #12
                        Utfordringen er i hvordan den klipperen styres på samme måte som en tanks med 2 belter. Skal du rett frem så må begge hjulene ha lik fart (spakene på klipper dyttes samme vei proporsjonalt). Skal du svinge må de beveges uavhengig av hverandre i direkte relasjon med hvor mye du vil svinge og i hvor stor fart du vil gjøre det. Derfor er flyradio med en spake per spake på klipperen et åpenbart førstevalg, evt. med mix av kanaler som titommeltotter nevner. Da har du 100% kontroll over klipperen.

                        På pistolradio er jo avtrekker tradisjonelt fremover og revers, mens rattet styrer venstre og høyre. På klipperen får du da 2 kanaler som skal gjøre delvis samme jobb i motsetning på en bil. Både fremover/revers/venstre/høyre ligger i hjulenes hastighet på klipperen.

                        Så om man setter 1 eller 2 servoer på styring/rattet spiller liten rolle, men om du vil kunne svinge uten å stå helt stille må hele mekanismen følge med posisjonen/farten til klipperen (avtrekkeren).

                        Jeg hadde tatt en kikk på hvordan designet på tanks løser denne oppgaven. Kanskje de bruker en elektronisk styreenhet til miksingen av kanaler på den spesielle måten som kreves som du kunne brukt selv.

                        Uansett en artig utfordring, gøy å se hva du får til.

                        Comment


                        • #13
                          sette inn noen servoer i dag, så da var det tid for første prøvetur. klipperen er litt lett forand uten klippepanne.
                          pål ramsberg 1976. fg baja. fg marder, hyper 8,5pro med mamba monster, tt r1, tamia m04 +++++

                          Comment


                          • #14
                            Så veldig kult a!!!

                            Comment


                            • #15
                              ja var veldig kult og kjøre den og. er flere tråder her om radiostyrt gressklipper, men tror ikke det er noen som har fullført prosjektet sitt. så er artig og ha kommet så langt som jeg har gjort nå.
                              pål ramsberg 1976. fg baja. fg marder, hyper 8,5pro med mamba monster, tt r1, tamia m04 +++++

                              Comment

                              Working...
                              X