Announcement

Collapse
No announcement yet.

Powerhouse - The Wild Frontier of odd cars

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Powerhouse - The Wild Frontier of odd cars

    Här kommer den galna Svensken och tar lite plats för att uppvisa några karosser byggda.

    Mitt första chassi som jag började drifta med var slitvargen HBX (TL01) som jag körde med ½år och var helt nöjd med tills jag en dag fick prova ett Yokomo-chassi och sedan var det kört.
    Köpte mig ett beg. SSG-chassi som jag snabbt moddade till drift-spec




    Körde med detta i ca 1½ år innan jag kom över ett BD-chassi av ren slump till ohyggligt bra pris och sedan fick jag göra det svåra valet över vilken bil jag skulle behålla.
    Dessvärre valde jag det remdrivna som jag fick bygga om på nytt på grund av slitdelar medan mitt SSG var bättre skick än nytt, men det är smällar man får ta.



    Idag sitter det ett NOVAK GTB med en Velocity 4.5t, servot är ett Futaba 9550 och detta är en mycket fin kombo, även om ESC är nerställt väldigt kraftig.
    Jag kör detta med lyxkryssaren bland budgetsändarna EURGEL.
    Men som många andra tycker jag att denna är för stor och klumpig så den har genomgått en liten makeover:

    Ja, tanken var väl egentligen ifrån början att piffa upp min Eurgle lite genom att lacka om den men när jag plockade isär den så växte hornen. Jag hade ju 2 så jag har råd att misslyckas...Men jag gick långsamt fram.
    Det finns 2 nackdelar enligt mig med Eurgle...den äter batteri om man inte konverterar till lipo. Detta är ju ett easy fix.
    I andra ledet är den jävligt klumpig och jag fattar inte riktigt varför man skall kunna vinkla styrningen. Någon som är med på vart detta bär hän.
    I alla fall, lackning skedde så klart först

    Sedan så tänkte jag att man måste kunna lösa styrningen på ett bättre sätt så att man får bort klumpen.
    Sagt och gjort så tog jag den innre adapterplatten och fräste upp ett hål och sedan den yttre plasten som jag svarvade fri och sedan har det bara att anpassa plasten och detta bidde resultatet:

    Sedan har det bara att anpassa elektroniken vilket var ett rent h-vete men det passade i slutändan. Dock var jag så inne i denna process att jag missade allt vad dokumentation hette.
    Men här ser ni färdigställt resultat och givetvis skillnaden gentemot en orginal.
    Min heter Eurgle ver 2.1 Supreme och säljs bara i Lerum udda dagar jämna veckor
    Har väl lagt 3-4 timmar vilket jag anser är grymt investerd tidd på denna annars toppensändare!
    Ursäkta den dåliga bildkvaliteten



    Och för alla er som undrar över färgvalet på sändare så kan jag bidra med anledningen i bild...
    Yokomo MR-4TC SSG - Novak GTB 4.5t
    Audi RS4 Avant - Team WestCoast DriftCrew
    Audi RS6 Avant - The Widow

  • #2
    Vad för karosser har jag gjort då?
    Som de flesta så börjar man med ganska enkla karosser som i regel liknar skit och det gjorde min första:
    Min första kaross var en enkel Mazda RX-8 som jag har lite som en favvo-bil och visst, den blev helt ok...om det inte vore för alla lacksläpp och skit!
    Mazda RX-8



    Bil nummer 2, en Audi RS4 var jag betydligt mer nöjd med. En teamkaross som gick emot allt vad drifting hette men som ändå tagits emot väl hos andra driftare. Detta var väl egentligen första bilen som satte spåret hos mig att välja udda bilar




    Bil nummer 3, Seat Corrdoba var egentligen tänkt att bli pojkens bil till hans buggy/truggy men jag kände att jag själv behövde en basher-kaross


    Fick som fjärde bil mersmak för kombi-bilar som jag ville överbevisa att man kan göra dessa coola med...så en RS6 inhandlades.
    Codename : The Widow







    Yokomo MR-4TC SSG - Novak GTB 4.5t
    Audi RS4 Avant - Team WestCoast DriftCrew
    Audi RS6 Avant - The Widow

    Comment


    • #3
      Fick sedan inhandlat en barndomsdröm, en Dodge Charger...Men när jag började lacka så bet sig inte färgen fast...så denna gjordes om till en basher och en ny beställdes.



      Så här skulle blev nummer 2 av samma modell, dock är den inte riktigt klar än...


      Jag är väl kanske inte den som producerar 100 karosser om året utan jag gör nog inte fler än de bilarna jag verkligen vill ha.
      Så det kom som en chock för mig och omgivningen när jag valde att helt sonika göra en riktig drifter iform av en RX7:a, som jag egentligen skulle göra som en basherbil...något som den verkligen inte kommer att bli



      Några mods senare




      The Stig var upptagen med inspelningar för Top Gear, men hans bror var ledig...



      Yokomo MR-4TC SSG - Novak GTB 4.5t
      Audi RS4 Avant - Team WestCoast DriftCrew
      Audi RS6 Avant - The Widow

      Comment


      • #4
        Efter ett längre upphåll hittade jag ytterligare en uddabil som jag bara MÅSTE köpa, och det är ännu längre ifrån en drifter än mina övriga bilar







        9 mm offset bak, men ändå finns det utrymme för mer :drool:

        Inget jäkla hella-flush inte, low ´n´ slow skall det vara


        Fick även installerat elen i bilen så sent som igår

        Yokomo MR-4TC SSG - Novak GTB 4.5t
        Audi RS4 Avant - Team WestCoast DriftCrew
        Audi RS6 Avant - The Widow

        Comment


        • #5
          Mye moro å se her!

          Fabiz
          Smallsize Hobbyland A/S
          Team Losi : Spektrum

          Comment


          • #6
            Heftii Henrik

            Retteråsen
            Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
            2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

            Comment


            • #7
              masse gromme biler her:P Stå på=D ooog kjør på med mere bilder....^^,


              TM
              ||Losi XXX-S||HB CyclonTC|||TekiN||NosraM||SavoX||IP||GreenDrift||

              Comment


              • #8
                er det charger karosseri til savage?

                Comment


                • #9
                  er det charger karosseri til savage?
                  Deet tror jeg neppe

                  Retteråsen
                  Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
                  2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

                  Comment


                  • #10
                    "sikle"
                    Ordentlig kule skalabiler
                    Slash 1:10 4WD VXL, Tamiya Pajero, Losi Micro Rock Crawler
                    Art-Tech Decathlon, lite Blade helikopter.
                    E-Revo upgraded Brushless, yet to be built.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Thor-Eivind View Post
                      er det charger karosseri til savage?
                      Nej, det är det inte (Sorry Björn) Savage har en 1/8 kaross och min är en äkta 1/10 kaross. Däremot kommer motorn ifrån en 1/8 Charger
                      Yokomo MR-4TC SSG - Novak GTB 4.5t
                      Audi RS4 Avant - Team WestCoast DriftCrew
                      Audi RS6 Avant - The Widow

                      Comment


                      • #12
                        Nej, det är det inte (Sorry Björn)
                        NP, Neppe betyr ikke. Så jeg gjettet riktig.. Men motor ifra 1/8 charger.. Bilder?

                        Retteråsen
                        Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
                        2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

                        Comment


                        • #13
                          Var lite snabb när jag svarade själv ser jag nu Björn.
                          Har dessvärre inte så mycket bilder på underlaget. Motorn fick jag ifrån en kompis som köpte en 1/8 HPI-kaross där motorn ingick.
                          Här är provmontering på karossen


                          Innan jag skar upp motorhålet


                          Testmontering på lackad kaross


                          Dags att borra


                          Borrning klart

                          Yokomo MR-4TC SSG - Novak GTB 4.5t
                          Audi RS4 Avant - Team WestCoast DriftCrew
                          Audi RS6 Avant - The Widow

                          Comment


                          • #14
                            Tøft, sett på rcdrifters.se Amazing kaross!

                            Retteråsen
                            Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
                            2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

                            Comment


                            • #15
                              snasent

                              plejmo
                              Drifting er ganske likt sex, du må ha den perfekte vinkel og inngangsfart, samt bytte gummi ofte
                              Tamiya TA03F Pro, Yokomo DRB hyper drive ssg high traction.
                              Smått&Rått Harstad

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X