Announcement

Collapse
No announcement yet.

Info/Før/Ettersnakk 2 NM Runde RC Drifting. 15.04.12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Info/Før/Ettersnakk 2 NM Runde RC Drifting. 15.04.12

    Påmelding åpnet !!!
    OBS! Forhåndspåmelding utgår Fredag 13.04 kl24.00
    Forhandspåmelding via mail. kr 200,- betales på løpsdagen

    Fyll ut følgende og send på mail til: info@drammenrcklubb.com
    Merk mailen med: Påmelding 2 Runde NM 15.04.
    Navn:
    Adresse:
    Telefon:
    E.Post:
    Alder:
    Biltype:
    Radiofrekvens: 1,2,3 eller 2.4ghz
    Evt Team:
    Evt Klubb:

    Sted: Drammen RC Klubb.
    www.drammenrcklubb.com

    DRAMMEN RC KLUBB arrangerer årets andre NM runde RC drifting.
    Denne dagen vil du neppe gå glipp av om du er fører eller publikum.
    Her blir det heftig RC Drifting fra morgen til kveld.
    Arrangementet er åpent for alle som vil delta uansett nivå.

    Program.

    Åpner kl 09.00 Morgentrening.
    Insjekk/teknisk senest kl 10.30 Bil skal da stå klar med merkede HPi T-Drift og fulladet batteri.
    Førermøte kl 11.00
    Start singeldrift umiddelbart etter førermøte.
    Karrosserikonkuranse under oppsett av twindrift.
    Twindrift starter umiddelbart etter karrosserikonkuranse. Ha batteri klart.
    Premieutdeling.

    Påmeldte førere:

    1 Erik Risvik TA 05 VDF DRC
    2 Pål Kristoffersen TA 05 VDF D-works DRC
    3 Petter Midtskogen JXR D-Works DRC
    4 Kjetil Teigen TA 05 VDF DRC
    5 Dennis Teigen TA 05 DRC
    6 Kjetil Larsen TA 95 VDF DRC
    7 Bjørn Arild "sheriff" Retteråsen DRB/DIB Greendrift Solør RC RCDCN
    8 Tinh Le TA 05 VDF TEAM DRAGON DRC
    9 An Le TA05 VDF TEAM DRAGON DRC
    10 Stian Bakke Kolstad X.ray/DIB Greendrift GMBK
    11 Dag Erik Kristoffersen TC-FD Greendrift Brumundal RC Klubb
    12 Tony Andre Tangen TC-FD Insane Drift Team DRC
    13 Ole Johan Fuglerud TT01 X-RAY 2011 DRC
    14 Georg Johansen DRB Lone Star DRC
    15 Henrik Hovde TA 05 VDF Team Dragon DRC
    16 Tobias Nygren TC-FD Crazy Drift DRC
    17 Martin Fjeld TC-FD CrazyDrift DRC
    18 Kim Andre Björklund DRB Green Drift
    19 Arne Inge Hagen TC-FD DRC
    20 Vegar Berntsen Avid V2 Ringsaker RC klubb
    21
    Syver Hagelund Avid V2 Ringsaker RC klubb



    Kjøreregler RC Drifting 2012

    1 Singeldrift:
    Kvalifisering. Kjøres på rundbane, eller markert etappe.
    Singeldrift kjøres med en utøver på banen av gangen.
    Det skal kjøres totalt 4 runs p.r. utøver. Hvorav en test runde, og 3 poengtellende runder.
    Start skal skje på følgende måte:
    Man skal stille seg opp føre startstrek, eller startkjegler.
    Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart føre man passerer en driftstart markering. Dette opplyses i så fall under førermøte.

    Dommeren skal spørre utøver om han/hun er klar. Fører skal bekrefte. Dommer sier kjør, eller gir start tegn. Man skal ikke starte sin run uten signal fra dommer. Dette kan gi poengtrekk.

    Føreren kjører så sin test run. Føreren skal passere målstrek/kjegler helt føre man avslutter sin run. Stopp føre målstrek vil regnes som annullert run.
    Fører kjører tilbake til start og gjentar start/mål prosedyre med tellende runde 1.2.3 som dømmes med poeng.
    Den høyeste score av 3 run`s er blir tellende resultat.
    Hvis 2 eller flere førere har lik poeng score blir høyeste score fra runde 2 eller 3 også tellende.
    (hvis fortsatt lik score mellom førere tas 1 ekstra run for de førerne det gjelder. Beste fører får høyeste ranking.)

    Poengene beregnes utfra følgende kriterier. Fart /Vinkel/risiko/stil og flyt.
    Idealspor opplyses på førermøte.

    En run i idealspor med uavbrutt drift og flyt uten korrigeringer vil gi 70 poeng.
    Jo høyere vinkler jo bedre. Men føreren skal under driftingen korrigere vinklene minst mulig så bilen holder en god flyt. Ved runding av apex anbefales at man går helt fra utsiden, og inn på apex for så gå ut mot kanten igjen slik at man får en så lang drift så mulig, og ikke bare «vender» rundt.
    Økt risiko gir også ekstra poeng. For eksempel. Føreren går så nære apex eller ytterkanter av banen så mulig der det måtte passe for idealsporet. Eller at det holdes ett høyt tempo kombinert med dette.

    Man kan yttligere opptjene følgende 30 poeng for.
    inntil 5p for høye vinkler.
    Inntil 5p for høy fart
    inntil 5p for risiko(nære apex eller ytterkanter)

    Det er også markert poengsankere på banen. (klippingpoints)
    Man oppnår 5p p.r. klipping Point. Det er maksimalt 3 tellende klipping Points på en bane.

    Poengtrekk.
    Uryddig Drifting.
    Ujamt tempo.
    Stadige korrigeringer.
    Utenfor idealspor.
    Fishtailing/wobbling
    Nesten stopp.
    Store poengtrekk.:
    Snurring. Over 180 grader.
    Full stopp.
    Rygging.
    Offroad. (To hjul tillates på Curbe/banemarkering, Tre regnes som offroad)
    Krasj. (subbing av vegg lov hvis bilen ikke endrer fart, vinkel eller kurve)

    Hvis man får en stopp, snurr eller crash skal man kjøre runden ferdig under kvalifiseringen. Da man kan få inntil 20p for tidvis bra drifting. 1-5p for kjøring. 15p for klipping Points. Ved mange snurrer crash får man 0 poeng. Dette gjøres for og få ett riktig oppsett til Twindrifting hvis flere førere har feilet i alle sine 3 runder i kvalifiseringen.

    Twindrift.
    Her skal to biler kjøre mot hverandre. (settes opp ut ifra score i singeldrift)
    Det skal kjøres 2 heat.
    Den ene skal lede heatet, og den andre skal følge på. Etter 1 heat bytter rollene hvor følgebil begynner å lede.
    Det er alltid den som har høyest ranking i Singeldrift som begynner å lede.

    Kjøre/start prosedyre.
    Det skal kjøres totalt 3 runs. Hvorav en test runde, Høyest ranking starter først i testrun, og i første heat , så bytter rollene i andre heat. Her kjøres det ikke testrun.
    Start skal skje på følgende måte:
    Man skal stille seg opp føre startstrek, eller startkjegler, følge bil skal stå bak eller ved siden av lederbil, eller legge seg inn bak lederbil rett etter start. Følge bil skal aldri stå foran, eller i en posisjon hvor den kan forstyrre lederbil ved start.
    Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart føre man passerer en driftstart markering. Dette opplyses i så fall under førermøte.
    Forbikjøring i akselerasjonssone eller første sving er forbudt, med mindre lederbil kjører ut/krasjer.


    Dommeren skal spørre utøvere om de er klare. Begge førere skal bekrefte. Dommer sier kjør, eller gir start tegn. Man skal ikke starte uten signal fra dommer. Dette kan gi poengtrekk.
    Førerene kjører så sin testrun. Førerene skal passere målstrek/kjegler helt føre man avslutter sin run. Stopp føre målstrek vil regnes som annullert run.

    Førere kjører tilbake til start og gjentar start/mål prosedyre med poengtellende runde 1 , og etter målgang umiddelbart gjør seg klare til runde nr 2 med rollebytte mellom lede og følgebil.
    Hvis førere har lik poeng score etter 2 heat. Blir det omkjøring, men da uten testrun.
    Hvis fortsatt lik score mellom førere kjøres heatene om igjen til det kåres en vinner.


    Det er 10 poeng som fordeles mellom førere p.r heat.

    Lederbil sin oppgave.
    Leder bil skal følge idealspor og holde en best mulig stil og vinkler som fra singeldriften. Dvs den skal følge banens klippingpoints selv om de ikke gir poeng i twindriftingen. Den skal også følge løpsleder/dommers oppfordringer om sporvalg fra singeldriften.
    Leder bil skal også sette opp høyest mulig tempo for å forsøke og riste av seg følgebil.
    Hvis den klarer å øke forspranget til følgebil med optimal drifting, og sporvalg. Ttildeles minimum 1 poeng til til lederbil.

    Følgebil sin oppgave.
    Følgebil skal følge lederbil, og legge press på leder bil ved å opprettholde eller minske avstanden til lederbil gjennom løypa. Dette skal gjøres med minst like fin stil som lederbil.
    Hvis følgebil minsker eller opprettholder dette tildeles 1 poeng.

    Forbikjøring.
    Kun tillatt hvis lederbil kommer ut av idealspor, eller gjør alvorlige feil kan følgebil kjøre forbi.
    Eller hvis leder bil holder ett urimelig lavt tempo (stor nivå forskjell)
    Forbikjøring skal kun skje ved en clean pass. Dvs man skal holde bilen i drift gjennom hele forbikjøringen, og man skal ikke forstyrre lederbil slik at den må bremse eller styre unna.
    Brudd på dette fører til poengtrekk.

    Ved en stor feil fra en av førere kan dommeren velge og umiddelbart stoppe runden. Og motstanderen vinner runden.
    Eks:
    Snurring. Over 180 grader.
    Full stopp.
    Rygging.
    Offroad. (To hjul tillates på Curbe, Tre regnes som offroad)
    Hard Krasj med stor vinkelendring.

    Krasj med mindre endring av vinkel,kurve,retning , eller 2 hjul på utsiden av curbe trekker ned til 1poeng .
    (subbing av vegg eller motstanders bil lov hvis bilen ikke endrer fart, vinkel eller kurve)




    Biltekniske regler 2012.

    Bil/Chassis: 1:10 scala 4wd Drifting eller Touring chassis (on road biler).
    M-chassis er ikke tillat selv om de nå kommer som 4wd.
    Buggy/ crawler Tillates ikke.
    Biler med motor foran fremre girkasse tillates.
    Montering av oppgraderings utstyr tillates, men ikke elektronisk hjelpe utstyr som Drifte gyro.
    Man kan fritt velge girutvekslinger mellom foran og bak, samt på motor.
    Dvs CS (Counter steer tillates)
    Høyde og vekt blir fritt i 2012. Men minimum 5 mm klaring på chassis platen anbefales. (enkelte baner har minimums krav til dette. Ved slike tilfeller skal løpsleder/dommer opplyse om dette ved innsjekk)

    Karosseri:
    Karosseriet skal være gjenkjennelige fra gatebiler og motorsport som er passende til motorshow/sport og drifting.
    Gatebil lignende pickups tillates.
    Aerodynamiske/urealistiske touring karosserier tillates ikke.
    Det samme gjelder karosserier i Buggyform og Hot Rods hvor hjulene er blottet.
    Har du ett karosseri du er usikker på om godkjennes, så ta med ett ekstra du er trygg på, eller henvend deg til arrangør/løpsleder i forkant av konkurransen.

    Karosseriet kan modifiseres etter eget ønske. F.eks. ombygg til kabriolet, bredding av skjermer etc., men får ikke overstige 220mm inkl utstikk av speiler, spoilere osv. Modifisering av karosseriet må ikke utføres slik at det øker risikoen for å påføre andres biler skade ved sammenstøt.
    Alt tilleggsutstyr som potter og spoilere skal festes på en forsvarlig måte.
    Utstyr som faller av under kvalik/løp som oppfattes som forstyrrende eller forsinkende for arrangementet kan føre til trekk av poeng.
    Karosseriet skal til en vær tid holdes så rent pent så mulig.
    (Biler med rat/oppussings utseende) tillates hvis de har ett gjennomført tema.
    Karosseriet skal være lakkert.
    Vinduer tillates lakkert sort eller bruk av sort ruteteip som følger med enkelte karosserier, men ikke i andre farger da det vi gi et urealistisk inntrykk. (det anbefales at de holdes klare, eller sotes med smoke spray)
    Det oppfordres(men dette er ikke ett krav) til bruk av minimum 4 lysdioder. 2 foran og 2 bak.
    Det er ingen øvre grense på antall lys.

    Karosseriet skal festes på en måte så dommer/teknisk kontrollant kan ta det av for kontroll. Hvis man har lysledninger etc som vanskeliggjør dette så skal føreren av bilen være til stede under hele kontrollen.

    Dekk/Felg:
    KUN Merkede Hpi T-drift med 26 millimeter bredde. ( valgfritt blanke eller mønster)

    Det tillates ikke bruk av klister eller slipp middel med mindre dommere/løpsleder oppfordrer til dette på førermøte p.g.a urimelige forhold for drifting.

    Dekkene skal ikke på noen måte modifiseres annet enn det som regnes som normal slitasje. Men det tillates å snu dekkene hvis man ønsker p.g.a slitasje.
    Det er til en vær tid førerens ansvar å se til at dekkmerkingen ikke slites bort.

    Til offisielle treninger og frikjøring før løp kan det benyttes plast driftedekk av TILSVARENDE egenskaper som Hpi T-drift. Driftedekk som gir unormalt høy fart på banen er Forbudt.( Brudd på dekkregler kan gi umiddelbar diskvalifikasjon)

    Alle typer felger tillates så lenge de ser realistiske ut og ikke har ting som stikker ut til fare for andres biler, dette gjelder også akslinger og hjul muttere.
    Eks touring dishweels tillates ikke.
    Hjulene skal ikke stikke mere enn 1 mm på utsiden av karosseriet fra toppen av dekket. Hvis felgen er breiere enn dekket tillates ytligere 1mm felgkant. Hjulene kan stikke lengre ut i bunnen ved bruk av mye camber.

    Motor fritt 2012
    2012 blir nok siste året det er fritt motor reglement i Norske løp. Så hvis du skal kjøpe ny motor i løpet av 2012 så kjøp en BRCA godkjent 10.5t sensor motor, så slipper du bytte senere. ESC blir fritt, men de litt mere påkostede med boost funksjon er nok å anbefale hvis du skal kjøre på store utebaner.
    Alle som skal kjøre internasjonalt i 2012 må ha BRCA godkjente motorer maks 10,5 t Børsteløs sensor.
    Radioutstyr:
    Man kan fritt velge radioutstyr. Det anbefales 2.4ghz
    Hvis man har FM radio MÅ man ha med seg minst 3 forskjellige krystaller. Disse skal være godt merket, og meldes til løpsleder/dommer under innsjekk.

    Batteri:
    2 celler Lipo, eller maks 6 celler nimh
    Lipo batterier skal være hardcase.
    Batteriet skal sitte forsvarlig montert under kjøring og teknisk kontroll.
    Ladning på alle innendørs arrangement skal forekomme i Lipo poser.


    Kamera i bil tillates hvis det monteres innvendig i bilen og er fjernbetjent eller har autostartfunksjon. Dette skal ikke under noen omstendighet forsinke arrangementet.

    Andre arrangører/klubber kan fritt ta i bruk dette reglementet hvis de ønsker. Dette for å samle alle i denne sporten under samme forutsetninger.

    Minner om at dette er uoffisielle NM Runder.
    Last edited by Ford BDA; 14 April 2012, 22:17.
    Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
    www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
    Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

  • #2
    Poengstillingen etter 1 Runde:
    1. Ole Johan Fuglerud DRC 20

    2. Erik Risvik DRC 18

    3. Kjetil Larsen DRC 16

    4. Ivar Windju Ringsaker RC klubb 14

    5. Brede Stenbakken 12

    6. Fredrik Lio DRC 11

    7. Stian Bakke Kolstad 10

    8. Kim Andre Bjørklund 9

    9. Petter Midtskogen DRC 8

    10. Martin Fjeld DRC 7

    11. Hans Hartvikøy 6

    12. David Nilsen DRC 5

    13. Tinh Huu Le DRC 4
    14. Bjørn Arild Retteråsen RCDCN 3

    15. Michael C. Moe Nilsen DRC 2

    16. Thomas Benediktsen DRC 1
    Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
    www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
    Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

    Comment


    • #3
      Påmelding åpnet !!!
      Første post oppdateres.
      Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
      www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
      Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

      Comment


      • #4
        Hvor blir det av Bjørklund???!!!
        Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
        www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
        Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

        Comment


        • #5
          Skal ta en prat med han jeg

          Cossiedude
          GreenDrift
          Its only one way to drive a car - SIDEWAYS^^
          Xray T3`11
          ---Futuba 2PL---Vortex 1205---Tekin RS Pro---Nosram Dragon 10.5 boosted - GreenDrift
          Kyosho TF5 Stallion---Futuba 2PL---Vortex 1205---Team Orion Vortex Race Spec---Nosram Pure Evolution 7.5 - Team Rockstar

          Comment


          • #6
            20 på lista nå.
            Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
            www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
            Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

            Comment


            • #7
              Overnatting 20-25 minutter fra banen.
              Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
              www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
              Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

              Comment


              • #8
                Vi åpner banen for trening til 2 NM runde RC drifting Lørdag 14.04 kl 15.00-19.00 (mulig ut hele kvelden hvis flere kioskpersjonell blir med)
                Pris kr 50,-
                Hvis mange deltagere blir det kun 2 biler på banen om gangen for full fokus og konsentrasjon.

                For for deltagelse i NM runden Søndag 15.04 MÅ man sende følgende mail:
                Navn:
                Adresse:
                Alder:
                Telefon:
                Radiofrekvens; 1,2,3 eller 2,4ghz
                Chassis;
                Klubb:
                Eventuelt team;

                Til info@drammenrcklubb.com
                Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
                www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
                Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X