Announcement

Collapse
No announcement yet.

DriftLab Challange 2013 Race1 13/4 2013!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DriftLab Challange 2013 Race1 13/4 2013!

    Hallo folkens!

    Vil på vegne av DriftLab invitere til løp!
    Vi er et team som er sponset av Hobbycompaniet, som vil stille med noen premier.
    www.hobbycompaniet.no


    Vi vil kjøre 2 runder i en cup i år, første løp blir på Tofte RC klubb. Siste løpet er ikke avtalt enda, men blir til høsten. Dette er et løp for alle som ikke ligger på Top 16 i Norwegian RC Drift Challenge!, ligger du der, så kan du stille i CS klasse. (dette er da total lista fra i fjor som gjelder! hvis usikker, så spør...)

    Sted:

    Østre Strandvei
    3482 Tofte
    Ligger i bygningen til Sødra cell
    (vil bli skiltet fra hoved veien)

    Program for dagen:

    Dørene åpner for trening/setup kl 08.00 til 10.00
    Innsjekk/betaling fra kl 09.30 til 10.15
    Førermøte Kl 10.30
    Kvalik/singeldrift starter kl 10.30

    15 Minutter pause når singeldrift er ferdig.

    Karosserikonkurranse
    Twindrift
    Resultater

    Håper å være ferdig til 18.00

    Klasser:

    Primært vil vi kjøre 50/50. men vi har satt av egne plasser for CS i en egen liste.
    for å kunne kjøre i CS klassen må man ha minst 1.3 i rateing og kjøre med one-way foran.


    Karosserikonkurranse.
    Karosseriet må ikke brukes løpet.

    Karosserikonkurransen vil bli dømt av egen dommer, vi har fått Maria Elena til å stille opp her! (https://www.facebook.com/maria.elena.design)
    Fete premier til fineste karosseri! Hun kommer til å legge vekt på helheten av karosseriet.
    Vil også kjøre konkurranse for feteste chassie, her vil vi legge vekt på hopups, kabel legging osv, alt som gjør ditt chassie "one of a kind"!



    Startavgift kr 150,- (50 kr går til startavgift per person, og resterende vil bli brukt på premier)




    Åpen kiosk med servering av toast, kaffe og brus.

    Påmelding:

    Send en mail til Driftlabevents@yahoo.no
    OBS! MERK EMNE FELTET MED : Driftlab Challenge runde 1
    Navn:
    Fødselsdato:
    E.post:
    Telefon:
    Chassis :
    Evt. Team :
    Radio Frekvens 2.4 Ghz eller FM:
    Klubb:
    50/50 eller CS:
    Hvis CS, hva rateing:
    Startavgift kr 150,-

    MVH. Petter Gordon Nilsen.
    Last edited by Sideswipe; 2 April 2013, 21:30.

  • #2
    Kjøreregler RC Drifting 2013

    Dommere/Løpsleder kan pålegge deltagere å være flaggvakter. Info om dette gis på førermøte.

    Singeldrift
    Kvalifisering kjøres på rundbane, eller markert etappe.
    Singeldrift kjøres med en utøver på banen av gangen.
    Det skal kjøres totalt 3 omganger p.r. utøver.

    Start skal skje på følgende måte:
    Man skal stille seg opp før startstreken, eller startkjegler.
    Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart før man passerer en driftstart markering.

    Dommere/løpsleder kan velge om utøvere skal kjøre en oppvarmings runde som ikke er poengtellende. Dette opplyses i så fall under førermøte.

    Kjøre/startprosedyre
    Dommeren skal spørre utøver om han/hun er klar. Fører skal bekrefte. Dommer sier kjør, eller gir start tegn.
    Man skal ikke starte sin runde uten signal fra dommer. Dette kan gi poengtrekk.
    Føreren kjører så sine runder.
    Føreren skal passere målstrek/kjegler helt før man avslutter sin runde.
    Stopp før målstrek vil regnes som annullert runde.
    Fører kjører til start og gjentar start/mål prosedyre med tellende runde 1.2.3 som dømmes med poeng.
    Føreren skal etter sin runde kunne få sin poengsum fra dommere hvis føreren ønsker dette.
    Protest på poengsum skal kun skje av fører eller evt. verge til fører innen neste deltager starter.

    Den høyeste summen av 3 runder blir tellende resultat.
    Hvis 2 eller flere førere har lik poeng sum, blir høyeste sum fra runde 2 eller 3 også tellende.
    Hvis fortsatt lik sum mellom førere. Kjøres det 1 ekstra runde for de førerne det gjelder.
    Beste fører får høyeste ranking.

    Poengene beregnes ut fra følgende kriterier: Fart /Vinkel/Risiko/Stil og flyt.
    Idealspor opplyses på førermøte.
    Man kan oppnå maksimalt 100 poeng.
    En runde i idealspor med uavbrutt drift og flyt uten korrigeringer vil gi 70poeng.
    Jo høyere vinkler jo bedre. Men føreren skal under driftingen korrigere vinklene minst mulig så bilen holder en god flyt. Ved runding av apex anbefales at man går helt fra utsiden, og inn på apex for så å gå ut mot kanten igjen slik at man får en så lang drift så mulig, og ikke bare «vender» rundt.
    Økt risiko gir også ekstra poeng. For eksempel. Føreren går så nære apex eller ytterkanter av banen så mulig der det måtte passe for idealsporet. Eller at det holdes ett høyt tempo kombinert med dette.
    Man kan ytterligere opptjene følgende 30 poeng for:
    Inntil 5p for høye vinkler.
    Inntil 5p for høy fart.
    Inntil 5p for risiko(nære apex eller ytterkanter)
    Det er også markert poengsankere på banen. (klippingpoints)
    Man oppnår 2 eller 5p p.r. klippingpoint. Det er maksimalt 3 tellende klippingpoints på en bane.
    Klippingpoints sone 1 gir 5poeng (0-15 cm fra banens ytterlinje)
    Klippingpoints sone 2 gir 2poeng (15-40 cm fra banens ytterlinje)

    Poengtrekk Singeldrift:
    Uryddig drifting.
    Ujamt tempo.
    Stadige korrigeringer.
    Utenfor idealspor.
    Fishtailing/wobbling.
    Nesten stopp.

    Store poengtrekk:
    Snurring. Over 180 grader.
    Full stopp.
    Rygging.
    Krasj.
    Offroad. (To hjul tillates på Curbe/banemarkering, Tre regnes som offroad).(subbing av vegg lov hvis bilen ikke endrer fart, vinkel eller kurve)
    Hvis man får en stopp, snurr eller kræsj skal man kjøre runden ferdig underkvalifiseringen.
    Da man kan få inntil 10 poeng for bra drifting med selv om man har gjort en graverende feil.
    Ved flere snurrer/kræsj får man 0 poeng.
    Dette gjøres for og få ett riktig oppsett til Twindrifting hvis flere førere har feilet i alle sine 3 runder i kvalifiseringen.



    Twindrift
    Her skal to biler kjøre mot hverandre. (settes opp ut ifra score i singeldrift)
    Det skal kjøres 2 heat.
    Den ene skal lede heatet, og den andre skal følge på.
    Etter 1 heat bytter rollene hvor følgebil begynner å lede.
    Det er alltid den som har høyest ranking i Singeldrift som begynner som lederbil i 1 heat.


    Kjøre/start prosedyre
    Start skal skje på følgende måte:
    Man skal stille seg opp før startstreken, eller startkjegler, følgebil skal stå bak eller ved siden av lederbil, eller legge seg inn bak lederbil rett etterstart.
    Følge bil skal aldri stå foran, eller i en posisjon hvor den kan forstyrre lederbil ved start.
    Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart før man passerer en driftstart markering. Dette opplyses i så fall under førermøte.

    Forbikjøring i akselerasjonssone eller første sving er forbudt.

    Dommeren skal spørre utøvere om de er klare. Begge førere skal bekrefte.
    Dommer sier kjør, eller gir start tegn.
    Man skal ikke starte uten signal fra dommer. Dette kan gi poengtrekk.
    Førerne skal passere målstrek/kjegler helt før man avslutter sin runde.
    Stopp før målstrek vil regnes som annullert runde.
    Førere kjører til start og gjentar start/mål prosedyre med poengtellende runde 1, og etter målgang umiddelbart gjør seg klare til runde nr 2 med rollebytte mellom lede og følgebil.

    Hvis førere har lik poeng sum etter 2 heat, blir det omkjøring man kjører da 2 nye heat med rollebytte.
    Hvis fortsatt lik sum mellom førere kjøres heatene om igjen til det kåres en vinner (gjelder topp 16).
    Ved mere enn 2 omkjøringer på plasseringer utenfor topp 16, kan hoveddommerutrope en vinner etter kjørestil, eller velge flere omkjøringer.


    Poengfordeling Twindrift:
    Det er 10 poeng som fordeles mellom førere p. r heat.
    Ved krasj, kjør alltid ferdig runden hvis dommeren ikke stopper løpet.
    Dommerne kan velge å kalle det en race-insident, og se bort i fra dette. Kjøringen vil da avgjøre poengfordelingen.


    Lederbil sin oppgave.
    Leder bil skal følge idealspor og holde en best mulig stil og vinkler som fra singeldriften. Dvs. den skal følge banens klippingpoints selv om de ikke gir poeng i twindriftingen. Den skal også følge løpsleder/dommers oppfordringer om sporvalg fra singeldriften. Leder bil skal også sette opp høyest mulig tempo for å forsøke og riste av seg følgebil. Hvis den klarer å øke forspranget til følgebil med optimal drifting, og sporvalg tildeles minimum 1 poeng til lederbil.
    Synlig senkning av hastighet iht. fremprovosering av kollisjon kan/vil føre til tap av begge heat og kan i verste fall føre til diskvalifisering av konkurransen. Hvis dommere er i tvil om dette forekommer i ett heat kan de uoppfordret forlange at runden startes på nytt.

    Følgebilen sin oppgave.
    Følgebil skal følge lederbil, og legge press på leder bil ved å opprettholde eller minske avstanden til lederbil gjennom løypa. Dette skal gjøres med minst like fin stil som lederbil.
    Hvis følgebil minsker eller opprettholder dette tildeles 1 poeng.
    Hvis følgebil holder høyt press på lederbil (ligger med veldig liten avstand) tillates bremsinger/korrigeringer fra følge bil, så lenge den opprettholder presset på lederbil.

    Forbikjøring.
    Kun tillatt hvis lederbil kommer ut av idealspor, gjør alvorlige feil, eller hvis leder bil holder ett urimelig lavt tempo (stor nivå forskjell)
    Forbikjøring skal kun skje ved en clean pass. Dvs. man skal holde bilen i drift gjennom hele forbikjøringen, og man skal ikke forstyrre lederbil slik at den må bremse eller styre unna.
    Brudd på denne fører til poengtrekk.

    Poengtrekk Twindrift (trekker ned til 1poeng)
    Krasj med liten vinkelendring/liten endring retning.
    Korte stopp.
    Gjør man feil av denne karakter 2 ganger i en run har man 0 poeng og dommere skal stoppe løpet.
    Hvis begge førere gjør en 1 poeng feil i samme heat legges Driftingen til grunn for fordelingen av de 10 poengene.
    Store Poengtrekk Twindrift. (trekker ned til 0 poeng)
    Snurring. Over 180 grader.
    Full stopp.
    Rygging.
    Offroad. (To hjul tillates på Curbe, Tre regnes som offroad)
    Hard Krasj med stor vinkelendring/stor endring av retning.
    Krasj med motstanderens bil så den vesentlig endrer kurve/retning.


    Subbing av vegg eller motstanders bil er tillatt, og skal ikke gi poengtrekk hvis bilen ikke endrer fart, vinkel eller kurve.
    Protest skal skje av fører eller evt. verge for fører innen neste heat starter.



    Biltekniske regler 2013

    Bil/Chassis:
    1:10 Scala 4wd Drifting eller Touring chassis (on road biler).
    M-chassis er ikke tillat selv om de nå kommer som 4wd.
    Buggy/ crawler tillates ikke.
    Montering av oppgraderings utstyr tillates, men ikke elektronisk hjelpe utstyr som drifte gyro.
    Man kan fritt velge girutvekslinger mellom foran og bak, samt på motor.
    4hjuls styring tillates ikke.
    Høyde og vekt: Vektbalansering av bilen tillates. Inntil 200gram. Det skal ikke monteres utstyr på chassiet som øker risikoen for å skade andres biler.
    Høyde Fritt, men det anbefales minimum 5 mm klaring på chassis platen. (enkelte baner har minimums krav til dette. Ved slike tilfeller skal løpsleder/dommer opplyse om dette ved innsjekk)

    Motor:
    1Stk Elektrisk 540 Størrelse motor.
    Børster/børsteløst. Med eller uten sensor.
    Fritt med turn/timing/boost
    Kjølevifte tillates.

    Dekk/Felg:
    KUN Merkede Hpi T-drift med 26 millimeter bredde. ( valgfritt blanke eller mønster)
    Det tillates ikke bruk av klister eller slipp middel med mindre dommere/løpsleder oppfordrer til dette på førermøte p.g.a. urimelige forhold til drifting.
    Dekkene skal ikke på noen måte modifiseres annet enn det som regnes som normalslitasje. Men det tillates å snu dekkene hvis man ønsker p.g.a. slitasje.
    Det er til enhver tid førerens ansvar å se til at dekkmerkingen ikke slites bort.
    Til offisielle treninger og frikjøring før løp kan det benyttes plastdriftedekk av TILSVARENDE egenskaper som Hpi T-drift. Driftedekk som gir unormalt høy fart på banen er forbudt.
    Brudd på dekkregler kan gi umiddelbar diskvalifikasjon også under offisielltrening.
    Alle typer felger tillates så lenge de ser realistiske ut og ikke har ting som stikker ut til fare for andres biler, dette gjelder også akslinger og hjul muttere.
    Eks touring dishweels tillates ikke.
    Hjulene skal ikke stikke mere enn 1 mm på utsiden av karosseriet fra toppen avdekket. Hvis felgen er breiere enn dekket tillates yteligere 1mm felgkant. Hjulene kan stikke lengre ut i bunnen ved bruk av mye camber.

    Reparasjonstid:
    Ved teknisk problem tildeles 5 minutter til utbedring. Hvis bilen ikke lar seg reparere kan dommere på skjønn avgjøre om du tillates bruk av reservebil, eller låne bil.
    Bytting av chassis etter konkurransen har startet tillates ikke, med mindre man har ett teknisk problem som ikke lar seg reparere.
    Dette skal i så fall uoppfordret fremvises for dommere/teknisk kontrollør.


    Karosseri:

    Originalt reglement:

    Kun lexan karosseri tillates.
    Karosseriet skal være av karakter som forbindes med vanlig personbil/lettvarebil.
    Sedan/Coupe /Cabriolet/Pickup/Stasjonsvogn.
    Kassebil/lastebil tillates ikke.
    Aerodynamiske/urealistiske touring karosserier tillates ikke.
    Det samme gjelder karosserier i buggyform og Hot Rods hvor hjulene er blottet.
    Karosseriet kan modifiseres etter eget ønske. F.eks. ombygg til kabriolet, pickup, bredding av skjermer etc., men får ikke overstige 220mm bredde inklusive utstikk av speiler, spoilere osv. Modifisering av karosseriet må ikke utføres slik at det øker risikoen for å påføre andres biler skade ved sammenstøt.
    Montering av interiør tillates.
    (Biler med rat/oppussings utseende) tillates hvis de har ett gjennomført tema.
    Karosseriet skal være lakkert.
    Vinduer skal være markert slik at karrosseriet får ett realistisk utseende. Farge/tetthet valgfritt.
    Men det anbefales klare, eller lakkert med Transparent spray.
    Det oppfordres(men dette er ikke ett krav) til bruk av minimum 4 lysdioder. 2foran og 2 bak.
    Det er ingen øvre grense på antall lys.
    Karosseriet skal til en vær tid holdes så rent pent så mulig.
    Alt tilleggsutstyr som potter og spoilere skal festes på en forsvarlig måte.
    Utstyr som faller av under kvalik/løp som oppfattes som forstyrrende eller forsinkende for arrangementet kan føre til trekk av poeng.
    Har du ett karosseri du er usikker på om godkjennes, så ta med ett ekstra du er trygg på, eller henvend deg til arrangør/løpsleder i forkant av konkurransen.

    DriftLabs regmenet:

    Fritt karosseri av type
    Karosseriet kan modifiseres etter eget ønske. F.eks. ombygg til kabriolet, pickup, bredding av skjermer etc., men får ikke overstige 220mm bredde inklusive utstikk av speiler, spoilere osv. Modifisering av karosseriet må ikke utføres slik at det øker risikoen for å påføre andres biler skade ved sammenstøt.
    Montering av interiør tillates.
    (Biler med rat/oppussings utseende) tillates hvis de har ett gjennomført tema.
    Karosseriet skal være lakkert.
    Vinduer skal være markert slik at karrosseriet får ett realistisk utseende. Farge/tetthet valgfritt.
    Men det anbefales klare, eller lakkert med Transparent spray.
    Det oppfordres(men dette er ikke ett krav) til bruk av minimum 4 lysdioder. 2foran og 2 bak.
    Det er ingen øvre grense på antall lys.
    Karosseriet skal til en vær tid holdes så rent pent så mulig.
    Alt tilleggsutstyr som potter og spoilere skal festes på en forsvarlig måte.
    Utstyr som faller av under kvalik/løp som oppfattes som forstyrrende eller forsinkende for arrangementet kan føre til trekk av poeng.
    Har du ett karosseri du er usikker på om godkjennes, så ta med ett ekstra du er trygg på, eller henvend deg til arrangør/løpsleder i forkant av konkurransen.


    Karosseriet skal festes på en måte så dommer/teknisk kontrollør kan ta det av for kontroll.
    Hvis man har lysledninger etc. som vanskeliggjør dette så skal føreren av bilen være til stede under hele kontrollen.
    Løps leder/dommer kan på skjønn underkjenne karosseriet hvis han/hun mener det avviker, eller er til fare for andres biler.

    Radioutstyr:
    Man kan fritt velge radioutstyr. Det anbefales 2.4ghz
    Hvis man har FM radio MÅ man ha med seg minst 3 forskjellige krystaller. Disse skal være godt merket, og meldes til løpsleder/dommer under innsjekk.

    Batteri:
    2 celler Lipo, eller maks 6 celler nimh
    Lipo batterier skal være hardcase.
    Batteriet skal sitte forsvarlig montert under kjøring og teknisk kontroll.
    Ladning på alle innendørs arrangement skal forekomme i Lipo poser.
    Kamera i bil tillates hvis det monteres innvendig i bilen og er fjernbetjent eller har autostartfunksjon. Dette skal ikke under noen omstendighet forsinke arrangementet.
    Andre arrangører/klubber kan fritt ta i bruk dette reglementet hvis de ønsker. Dette for å samle alle i denne sporten under samme forutsetninger.
    Last edited by Sideswipe; 2 April 2013, 21:28.

    Comment


    • #3
      Førerliste:

      50/50:

      1
      2 Hans Gunnar Kjemperud Team Happy Team Magic DRC
      3 Jarle Østby Lundeby MST FS-01D TRC
      4 Jan Erik Elshaug DriftLab TCFD DRC
      5 Dennis Teigen Team XY VDF2
      6 Stian Næss Engen Xray T3 TRC
      7 Finn-Arild Ellingstad Team XO Enroute Jxr V2 TRC
      8 Fred Viggo Sivertsen Team XO Sakura XI TRC
      9 Ole Kristian Blix Team XO Xray T3 TRC
      10 Patrik Andersen Enroute TRC
      11
      12 Hans Otto Rognstad Xray TRC
      13 Arne Inge Hagen Enroute JXR DRC
      14 Kjetil Andersen Team Monster Drifting Enroute JXR DRC
      15 Thomas Hatten Enroute JXR
      16 Jacob Sørli Hatten HPI Sprint
      17 Ludvig sørli Hatten HPI Sprint
      18 Marius Engebretsen Team Driftworks Norway Enroute JXR
      19 Rune Gjervan Nielssen Shaky drifters Xray T4 DRC
      20 Stian Olsen Sommerstad HPI Sprint TRC
      21
      22
      23
      24
      25
      26
      27
      28
      29
      30

      CS:


      1 Kim Grande MST xxx-d VIP DRC
      2 Petter Gordon Nilsen DriftLab Enroute JxR v2 DRC
      3 Kim Koofed MST xxx-d VIP DRC
      4 Kjetil Teigen Team XO VDR2
      5 Ole Johan Fuglerud D-Works DRC
      6 Tony Tangen DriftLab TC-FD
      7
      8
      9
      10
      Last edited by Sideswipe; 12 April 2013, 21:06.

      Comment


      • #4
        Her kommer resultater

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X