Announcement

Collapse
No announcement yet.

Info/før/ettersnakk 3 Runde Norwegian RC Drift Challenge. Sørlihavna. 02.06 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Info/før/ettersnakk 3 Runde Norwegian RC Drift Challenge. Sørlihavna. 02.06 2013

    Invitasjon 3 Runde Norwegian Drift Challenge.

    Vi fortsetter jakten på Norges Beste konkuranseDrifter I sammarbeid med:

    www.lmbk.no Lørenskog Modellbilklubb.
    www.drammenrcklubb.com Drammen RC Klubb
    www.toftercklubb.com Tofte RC Klubb

    OBS!! Flyttet til Tofte RC Klubb p.g.a ustabilt Vær!!
    Sted:
    Tofte RC Klubb
    Søndra Cell Tofte.
    Kart: http://www.bing.com/maps/default.asp...KPL1&mkt=nb-NO
    Retning fra Drøbak. Kjør inn siste innkjøring til fabrikken (Stor parkeringsplass). Kjør så helt ned i enden av den store parkeringen.


    Åpen kiosk.(husk kontanter, ikke kortleser på banen)
    Fri entre for publikum


    Program/Info.


    Lørdag:
    Banen er åpen for trening til kl 17.00+ Treningsavgift Kr 50,- gjelder påmeldte.

    Søndag:

    09.00-11.00 Insjekk/trening.
    11.30 førermøte/ start singeldrift.
    Karrosseri konkuranse når singeldrift ferdig.
    Twindrift.
    Premieutdeling.


    Obs !!Påmelding nå åpen uten forhåndsbetaling.
    Vi tar i mot påmeldinger frem til søndag kl 10.00
    Man kan betale ved oppmøte.

    Send Mail til info@drammenrcklubb.com
    Merk mailen: 3 runde Drift Callenge
    Navn:
    Adresse:
    tlf:
    født dato, år:
    Chassis merke/type:
    Ev team:
    klubb:
    Startavgift kr 300,-

    De som forhåndsbetaler blir prioritert opp på lista hvis det blir fullt.

    Hvis du vil sikre deg plass på lista overfører du Kr 300,- til konto: 2220.20.09526
    Husk å merke betalingen med navn på deltager og 3 Runde Drift Challenge
    Konto eier:
    Drammen Rc klubb.
    (P.S pengene tilbakebetales ved avmelding min 5dager føre løpet)

    Hvis du ønsker å sikre plass høyt opp kan du maile over kvittering med betaling utført.



    OBS! Hvis du ikke har 2.4 GHz radiosystem plikter du ha med 3 forskjellige krystaller.
    Last edited by Ford BDA; 1 June 2013, 12:59. Reason: DRITTVÆR :(
    Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
    www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
    Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

  • #2
    01 Kjetil Larsen Tamiya VDF DRC Betalt
    02 Lasse Sørensen EnRoute JXR VIP Dworks DRC Betalt
    03 Dag Erik Kristoffersen Yokomo Dib BRCK Betalt
    04 Jonas Mathisen MST FS01D PlanD DRC Betalt
    05 Erik Risvik Tamiya GS PERFORMANCE DRC Betalt
    06 Aron Kaspersen Tamiya VDF Team XO Tofte Rc klubb. Betalt
    07 Ole Johan Fuglerud EnRoute Dworks Betalt
    08 Stian Ødegård Sakura Xi Basement Bandits, Hadeland RC klubb.Betalt
    09 Nicolai Warrenfors Tamiya GS PERFORMANCE DRC Betalt
    10 Ole Krìstìan Blix MST FS01D Team XO Tofte Rc klubb Betalt
    11 Fred-Viggo Sivertsen Sakura XI XO Tofte RC klubb Betalt
    12 Ole Kaspersen Tamiya VDF Tofte Rc klubbBetalt
    13 Marius Engebretsen Enroute Jxr Evo Driftworks Norway Betalt
    14 Lars Erik Blisten EnRoute Hadeland RC senter Betalt
    15 Frode Engebretsen Sakura D3 LMBK ikke betalt.
    16 Rune Nielssen X-ray T4 ShakyDrifters DRC Ikke betalt.
    17 Kjetil Teigen Tamiya VDF 2 Team X0 DRC. Ikke betalt
    18 Dennis Teigen Tamiya VDF Team XY DRC. Ikke betalt
    19 Jarle Østby Lundby MST FS-01DTofte RC klubb. ikke betalt
    20 Bjørn Erik Engen MST FS DRC ikke betalt
    21 Ola Jonsebråten wolden x-ray t3 Team x-ray Hadeland Rc Klubb. ikke betalt
    22 Finn-Arild Ellingstad EnRoute Team XO Tofte RC Klubb Ikke Betalt.
    23 Helge Dalen Tamiya VDF DRC. Ikke betalt
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40

    Reserver:
    Last edited by Ford BDA; 2 June 2013, 09:41.
    Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
    www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
    Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

    Comment


    • #3
      Kjøreregler RC Drifting 2013








      Dommere/Løpsleder kan pålegge deltagere å være «flaggvakter»Info om dette gis på førermøte.
      Singeldrift:
      Kvalifisering. Kjøres på rundbane, eller markert etappe.
      Singeldrift kjøres med en utøver på banen av gangen.
      Det skal kjøres totalt 3 runs p.r. utøver.
      Start skal skje på følgende måte:
      Man skal stille seg opp føre startstrek, eller startkjegler.
      Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart føreman passerer en driftstart markering.
      Dommer/løpsleder kan velge om utøvere skal kjøre en oppvarmings runde som ikkeer poengtellende. Dette opplyses i så fall under førermøte.


      Kjøre/startprosedyre.
      Dommeren skal spørre utøver om han/hun er klar. Fører skal bekrefte. Dommersier kjør, eller gir start tegn.
      Man skal ikke starte sin run uten signal fra dommer. Dette kan gi poengtrekk.
      Føreren kjører så sine runder.
      Føreren skal passere målstrek/kjegler helt føre man avslutter sin run.
      Stopp føre målstrek vil regnes som annullert run.
      Fører kjører til start og gjentar start/mål prosedyre med tellende runde 1.2.3som dømmes med poeng.
      Føreren skal etter sin runde kunne få sin poengscore fra dommere hvis førerenønsker dette.
      Protest på poengsum skal kun skje av fører eller evt verge til fører innenneste deltager starter.
      Den høyeste score av 3 run`s blir tellende resultat.
      Hvis 2 eller flere førere har lik poeng score, blir høyeste score fra runde 2eller 3 også tellende.
      Hvis fortsatt lik score mellom førere. Kjøres det 1 ekstra run for de førernedet gjelder.
      Beste fører får høyeste ranking.




      Poengene beregnes utfra følgende kriterier: Fart /Vinkel/Risiko/Stilog flyt.
      Idealspor opplyses på førermøte.
      Man kan oppnå maksimalt 100 poeng.
      En run i idealspor med uavbrutt drift og flyt uten korrigeringer vil gi 70poeng.
      Jo høyere vinkler jo bedre. Men føreren skal under driftingen korrigerevinklene minst mulig så bilen holder en god flyt. Ved runding av apex anbefalesat man går helt fra utsiden, og inn på apex for så gå ut mot kanten igjen slikat man får en så lang drift så mulig, og ikke bare «vender» rundt.
      Økt risiko gir også ekstra poeng. For eksempel. Føreren går så nære apex ellerytterkanter av banen så mulig der det måtte passe for idealsporet. Eller at detholdes ett høyt tempo kombinert med dette.
      Man kan yttligere opptjene følgende 30 poeng for.
      inntil 5p for høye vinkler.
      Inntil 5p for høy fart.
      inntil 5p for risiko(nære apex eller ytterkanter)
      Det er også markert poengsankere på banen. (klippingpoints)
      Man oppnår 2 eller 5p p.r. klipping Point. Det er maksimalt 3 tellende klippingPoints på en bane.
      Klippingpoint sone 1 gir 5poeng (0-15 cm fra banens ytterlinje)
      Klippingpoint sone 2 gir 2poeng (15-40 cm fra banens ytterlinje)




      Poengtrekk Singeldrift:
      Uryddig Drifting.
      Ujamt tempo.
      Stadige korrigeringer.
      Utenfor idealspor.
      Fishtailing/wobbling.
      Nesten stopp.
      Store poengtrekk:
      Snurring. Over 180 grader.
      Full stopp.
      Rygging.
      Krasj.
      Offroad. (To hjul tillates på Curbe/banemarkering, Tre regnes som offroad).(subbing av vegg lov hvis bilen ikke endrer fart, vinkel eller kurve)
      Hvis man får en stopp, snurr eller crash skal man kjøre runden ferdig underkvalifiseringen.
      Da man kan få inntil 10 poeng for bra drifting med selv om man har gjort en graverendefeil.
      Ved flere snurrer/crash får man 0 poeng.
      Dette gjøres for og få ett riktig oppsett til Twindrifting hvis flere førerehar feilet i alle sine 3 runder i kvalifiseringen.


      Twindrift.Her skal to biler kjøre mot hverandre. (settes opp ut ifra score isingeldrift)
      Det skal kjøres 2 heat.
      Den ene skal lede heatet, og den andre skal følge på.
      Etter 1 heat bytter rollene hvor følgebil begynner å lede.
      Det er alltid den som har høyest ranking i Singeldrift som begynner somlederbil i 1 heat.


      Kjøre/start prosedyre.
      Start skal skje på følgende måte:
      Man skal stille seg opp føre startstrek, eller startkjegler, følge bil skal ståbak eller ved siden av lederbil, eller legge seg inn bak lederbil rett etterstart.
      Følge bil skal aldri stå foran, eller i en posisjon hvor den kan forstyrrelederbil ved start.
      Enkelte baner har akselerasjons sone hvor man setter opp høyest mulig fart føreman passerer en driftstart markering. Dette opplyses i så fall under førermøte.
      Forbikjøring i akselerasjonssone eller første sving er forbudt.
      Dommeren skal spørre utøvere om de er klare.Begge førere skal bekrefte.
      Dommer sier kjør, eller gir start tegn.
      Man skal ikke starte uten signal fra dommer. Dette kan gi poengtrekk.
      Førerne skal passere målstrek/kjegler helt føre man avslutter sin run.
      Stopp føre målstrek vil regnes som annullert run.
      Førere kjører til start og gjentar start/mål prosedyre med poengtellende runde1, og etter målgang umiddelbart gjør seg klare til runde nr 2 med rollebytte mellom lede og følgebil.


      Hvis førere har lik poeng score etter 2 heat, blir det omkjøring man kjører da2 nye heat med rollebytte.
      Hvis fortsatt lik score mellom førere kjøres heatene om igjen til det kåres envinner (gjelder topp 16).
      Ved mere enn 2 omkjøringer på plasseringer utenfor topp 16, kan hoveddommerutrope en vinner etter kjørestil, eller velge flere omkjøringer.


      Poengfordeling Twindrift:
      Det er 10 poeng som fordeles mellom førere p.r heat.
      Ved krasj, kjør alltid ferdig runden hvis dommeren ikke stopper løpet.
      Dommerene kan velge å kalle det en race-insident ,og se bort i fra dette.
      Kjøringen vil da avgjøre poengfordelingen.


      Lederbil sin oppgave.
      Leder bil skal følge idealspor og holde en best mulig stil og vinkler som frasingeldriften. Dvs den skal følge banens klippingpoints selv om de ikke girpoeng i twindriftingen. Den skal også følge løpsleder/dommers oppfordringer omsporvalg fra singeldriften. Leder bil skal også sette opp høyest mulig tempofor å forsøke og riste av seg følgebil. Hvis den klarer å øke forspranget tilfølgebil med optimal drifting, og sporvalg. Tildeles minimum 1 poeng til tillederbil.
      Synlig senkning av hastighet ifht. fremprovosering av kollisjon kan/vil føretil tap av begge heat og kan i verste fall føre til diskvalifisering avkonkurransen. Hvis dommere er i tvil om dette forekommer i ett heat kan deuoppfordret forlange at runden startes på nytt.


      Følgebil sin oppgave.
      Følgebil skal følge lederbil, og legge press på leder bil ved åopprettholde eller minske avstanden til lederbil gjennom løypa. Dette skalgjøres med minst like fin stil som lederbil.
      Hvis følgebil minsker eller opprettholder dette tildeles 1 poeng.
      Hvis følgebil holder høyt press på lederbil(ligger med veldig liten avstand)Tillates bremsinger/korrigeringer fra følge bil, så lenge den opprettholderpresset på lederbil.
      Forbikjøring.
      Kun tillatt hvis lederbil kommer ut av idealspor, gjør alvorlige feil, ellerhvis leder bil holder ett urimelig lavt tempo (stor nivå forskjell)
      Forbikjøring skal kun skje ved en clean pass. Dvs man skal holde bilen i driftgjennom hele forbikjøringen, og man skal ikke forstyrre lederbil slik at den måbremse eller styre unna.
      Brudd på dette fører til poengtrekk.
      Store PoengtrekkTwindrift. (trekker ned til 0 poeng)
      Snurring. Over 180 grader.
      Full stopp.
      Rygging.
      Offroad. (To hjul tillates på Curbe, Tre regnes som offroad)
      Hard Krasj med stor vinkelendring/stor endring av retning.
      Krasj med motstanderens bil så den vesentlig endrer kurve/retning.


      Poengtrekk Twindrift (trekker ned til 1poeng)
      Krasj med liten vinkelendring/liten endring retning.
      Korte stopp.
      Gjør man feil av denne karakter 2 ganger i en run har man 0 poeng og dommereskal stoppe løpet.
      Hvis begge førere gjør en 1 poeng feil i samme heat legges Driftingen til grunnfor fordelingen av de 10 poengene.
      Subbing av vegg eller motstanders bil er tillatt, og skalIKKE gi poengtrekk hvis bilen ikke endrer fart, vinkel eller kurve.
      Protest skal skje av fører eller evt verge for fører innen neste heat starter.




      Biltekniske regler 2013.
      Bil/Chassis:
      1:10 scala 4wd Drifting eller Touring chassis (on road biler).
      M-chassis er ikke tillat selv om de nå kommer som 4wd.
      Buggy/ crawler Tillates ikke.
      Montering av oppgraderings utstyr tillates, men ikke elektronisk hjelpe utstyrsom Drifte gyro.
      Man kan fritt velge girutvekslinger mellom foran og bak, samt på motor.
      4hjuls styring tillates ikke
      Høyde og vekt: Vektbalansering av bilen tillates. Inntil 200gram.Det skal ikke monteres utstyr på chassiet som øker risikoen for å skadeandres biler.
      Høyde Fritt, men det anbefales minimum 5 mm klaring på chassis platen. (enkeltebaner har minimums krav til dette. Ved slike tilfeller skal løpsleder/dommeropplyse om dette ved innsjekk)
      Motor:
      1Stk Elektrisk 540 Størrelse motor.
      Børster/børsteløst. Med eller uten sensor.
      Fritt med turn/timing/boost
      Kjølevifte tillates.
      Dekk/Felg:
      KUN Merkede Hpi T-drift med 26 millimeter bredde. ( valgfritt blanke ellermønster)
      Det tillates ikke bruk av klister eller slipp middel med mindredommere/løpsleder oppfordrer til dette på førermøte p.g.a urimelige forhold fordrifting.
      Dekkene skal ikke på noen måte modifiseres annet enn det som regnes som normalslitasje. Men det tillates å snu dekkene hvis man ønsker p.g.a slitasje.
      Det er til en vær tid førerens ansvar å se til at dekkmerkingen ikke slitesbort.
      Til offisielle treninger og frikjøring før løp kan det benyttes plastdriftedekk av TILSVARENDE egenskaper som Hpi T-drift. Driftedekk som girunormalt høy fart på banen er Forbudt.
      Brudd på dekkregler kan gi umiddelbar diskvalifikasjon også under offisielltrening.
      Alle typer felger tillates så lenge de ser realistiske ut ogikke har ting som stikker ut til fare for andres biler, dette gjelder ogsåakslinger og hjul muttere.
      Eks touring dishweels tillates ikke.
      Hjulene skal ikke stikke mere enn 1 mm på utsiden av karosseriet fra toppen avdekket. Hvis felgen er breiere enn dekket tillates ytligere 1mm felgkant.Hjulene kan stikke lengre ut i bunnen ved bruk av mye camber.




      Reparasjonstid:
      Ved teknisk problem tildeles 5 minutter til utbedring. Hvis bilen ikke larseg reparere kan dommere på skjønn avgjøre om du tillates bruk av reservebil,eller låne bil.
      Bytting av chassis etter konkuransen harstartet tillates ikke, med mindre man har ett teknisk problem som ikke larseg reparere.
      Dette skal i så fall uoppfordret fremvises for dommere/teknisk kontrollant.



      Karosseri:
      Kun lexankarrosseri tillates.
      Karosseriet skal være av karakter som forbindes med vanlig personbil/lettvarebil.
      Sedan/Coupe /Cabriolet/Pickup/Stasjonsvogn.
      Kassebil/lastebil tillates ikke.
      Aerodynamiske/urealistiske touring karosserier tillates ikke.
      Det samme gjelder karosserier i Buggyform og Hot Rods hvor hjulene er blottet.
      Karosseriet kan modifiseres etter eget ønske. F.eks. ombygg til kabriolet,pickup, bredding av skjermer etc., men får ikke overstige 220mm bredde inklusiveutstikk av speiler, spoilere osv. Modifisering av karosseriet må ikke utføresslik at det øker risikoen for å påføre andres biler skade ved sammenstøt.
      Montering av interiør tillates.
      (Biler med rat/oppussings utseende) tillates hvis de har ett gjennomført tema.
      Karosseriet skal være lakkert.
      Vinduer skal være markert slik at karroseriet får ett realistisk utseende.Farge/tetthet valgfritt.
      Men det anbefales klare, eller lakkert med Transparent spray.
      Det oppfordres(men dette er ikke ett krav) til bruk av minimum 4 lysdioder. 2foran og 2 bak.
      Det er ingen øvre grense på antall lys.
      Karosseriet skal til en vær tid holdes så rent pent så mulig.
      Alt tilleggsutstyr som potter og spoilere skal festes på en forsvarlig måte.
      Utstyr som faller av under kvalik/løp som oppfattes som forstyrrende ellerforsinkende for arrangementet kan føre til trekk av poeng.
      Har du ett karosseri du er usikker på om godkjennes, så ta med ett ekstra du ertrygg på, eller henvend deg til arrangør/løpsleder i forkant av konkurransen.


      Karosseriet skal festes på en måte så dommer/teknisk kontrollant kan ta det avfor kontroll.
      Hvis man har lysledninger etc som vanskeliggjør dette så skal føreren av bilenvære til stede under hele kontrollen.
      Løps leder/dommer kan på skjønn underkjenne karrosseriet hvis han/hun mener detaviker, eller er til fare for andres biler.


      Radioutstyr:
      Man kan fritt velge radioutstyr. Det anbefales 2.4ghz
      Hvis man har FM radio MÅ man ha med seg minst 3 forskjellige krystaller. Disseskal være godt merket, og meldes til løpsleder/dommer under innsjekk.

      Batteri:
      2 celler Lipo, eller maks 6 celler nimh
      Lipo batterier skal være hardcase.
      Batteriet skal sitte forsvarlig montert under kjøring og teknisk kontroll.
      Ladning på alle innendørs arrangement skal forekomme i Lipo poser.
      Kamera i bil tillates hvis det monteres innvendig i bilen oger fjernbetjent eller har autostartfunksjon. Dette skal ikke under noenomstendighet forsinke arrangementet.
      Andre arrangører/klubber kan fritt ta i bruk dette reglementet hvis de ønsker.Dette for å samle alle i denne sporten under samme forutsetninger.
      Last edited by Ford BDA; 2 May 2013, 22:00.
      Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
      www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
      Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

      Comment


      • #4
        Stillingen etter 2 kjørte runder

        Last edited by Ford BDA; 6 May 2013, 02:29.
        Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
        www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
        Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

        Comment


        • #5
          Er folket klare for litt konkurranse igjen ???
          Ikke lenge føre det braker løs nå

          Obs !!Påmelding nå åpen uten forhåndsbetaling.
          Løpsleder Norwegian RC Drift Challenge.
          www.drammenrcklubb.com www.facebook.com/drammenrcklubb
          Ulempen med å kjøre Yokomo er at man ALDRI kan skylde på bilen

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X