Announcement

Collapse
No announcement yet.

What to buy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • What to buy

    Hei, jeg trenger nå en ny hobby og igjennom venner har jeg nå blitt innteresert i å begynne med radiostyrt.
    har nå lest side opp og side ned om biler osv, og har bestemt meg for noe elektrisk som kan brukes til å drifte med.

    spørsmålet da blir hva jeg skal gå for? tt-01 ser jeg er veldig pop, men er nysgjerrig på hva annet som kan brukes?

    et annet spørsmål er fordeler/ulemper med aksler vs belte?

  • #2
    HPI Sprint er vel en ganske vanlig begynnerbil ganske god rett ut av esken. Flere vil anbefale å gå for den litt dyrere børsteløse bilen og bare sette på driftdekk - billigere enn å bytte ut børstesystem når man vil ha mer oomph.

    Belte - Mest vanlig innenfor drifting. Jevn, stillegående og balansert kraftoverføring. Enkelt å justere og vedlikeholde. Ikke så gunstig for å kjøre utendørs på plasser med småstein o.l. hvor alt er veldig åpent og ting kan komme inn og forstyrre/ødelegge.

    Aksel - Mer egnet for utekjøring på plasser med småstein, parkeringsplasser o.l. og herjing/bashing med lukket drev. Enkelte design er svake for "torque-twist" ved pådrag og kan være irriterende. Akseldrev bråker gjerne litt mer enn belte. Tror generelt det er mindre utvalg av CS justeringer på akselbiler.

    Smak og behag, ikke dumt å prøve begge deler over tid. Pass deg litt for TT-01. Det er veldig lett å la seg friste å oppgradere dem, men ikke verdt det i forhold til å kjøpe et bedre kit med engang. HPI Sprint er fin for å teste ut hobbyen, og deretter evt. gå for noe bedre og bygge alt selv f.eks. HB TC-FD, Tamiya TA-0*, XRay T*, osv. og ikke minst Yokomo DIB, DRB eller Type-C om du vil ha aksel.

    Sjekk ut nærmeste driftemiljø hvis det finnes noe, og se hva som fanger interessen mest. Gjerne rot frem noen tråder på driftedelen her på forumet også, og se om du kan gjenopplive et par av folka som pleide å være store ressurser på akkurat drifting. Burde allerede være en del nyttig info der.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Corvinus View Post
      Tror generelt det er mindre utvalg av CS justeringer på akselbiler.

      som sagt, fersk på området, hva er CS justeringer?

      Comment


      • #4
        Counter Steer. Refererer til å gire opp bakhjula i forhold til standard 50/50 hvor alle hjul trekker likt, sånn at bilen kjemper for å holde seg stabil og blir lettere å få ut i drift - da blir det en 100% drifter siden den blir nærmest umulig å kjøre fort med på vanlig måte.

        Vanlig med 1.5-2.0 ratioer, altså 50% til 100% oppgiring. Hvis du googler litt eller søker gjennom youtube finner du måter du kan gjøre det på bl.a. en sprint.

        Comment


        • #5
          takker for god hjelp og fortsetter spørrerunden! er det noe steder det er anbefalt å handle?

          og ser på f.eks Elefun.no at man får hpi karosserier i 190mm og 200mm, refererer dette til bredde på karosseriet? og hva blir brukt på eks. sprint 2?

          Comment


          • #6
            Alle elektrotouring til racing er 190. Hpi Sprint og bensintouring er 200. Du kan bruke 200 på 190-biler men bør ha felger med offset for at det skal se bra ut.
            Jeg kjøpte en brukt touringbil, Sakura Zero. Har byttet diffen bak med fast aksling, ellers ingen endringer. Har hørt fra noen at de ikke liker Sprint Flux børsteløs til drift da den ikke har sensormotor og kan være litt nepper å kontrollere. Men har da sett at det fungerer fint til å leke seg med.
            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

            Comment


            • #7
              igjen blank på ord og uttrykk... hva er en sensormotor?

              Comment


              • #8
                Den er en sensor på motor som gjør at esc (regulatoren) forstår hvor fort motoren går.. Uten sensor oppleves en børsteløs motor som rykkete på igangsetting og lave turtall, samt litt "villere" oppførsel. Tror det e få, om noen, RTR som har dette.
                Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                Comment


                • #9
                  Børsteløse motorer har ikke børster med fysisk kontakt så de vet ikke hvor rotoren er i forhold til signalene som dytter den rundt, her kommer sensor inn og forteller ESCen hvor rotor er til enhver tid slik at signalene kommer så nøyaktig som mulig og gir bedre kontroll. Det vil være mer "smooth" enn uten. Uten sensor vil motoren av og til kunne jobbe mot seg selv - spesielt i lave hastigheter, også kalt cogging.

                  Har ikke prøvd sprint med orginaloppsett, er ingen uting å gå for børsteversjonen for å teste ut hobbyen heller. Kan alltids få tak et brukt oppsett senere til en grei penge.

                  EDIT: Ops var litt treg

                  Comment


                  • #10
                    Aksel - Mer egnet for utekjøring på plasser med småstein, parkeringsplasser o.l. og herjing/bashing med lukket drev. Enkelte design er svake for "torque-twist" ved pådrag og kan være irriterende. Akseldrev bråker gjerne litt mer enn belte. Tror generelt det er mindre utvalg av CS justeringer på akselbiler.

                    Vell dette er ikke helt 100% riktig. En av de beste CS bilene på markedet i dag er med aksling. MST XXX-D VIP heter den. bråker betydlig mye mye mindre enn en reim drevet drifter. Har begge deler selv. MST har og laget en RWD drifter som den første ekte rwd driftern så har denne og aksel drift. Men det er veldig viktig å merke seg det att disse 2 bilene overhodet ikke kan sammenlignes med Tamiya sin TT01. Begge overnevnet MST biler er HIGHEND drifte biler som koster 4 ganger mere enn tamiya tt01 og 3 ganger mere enn HPI SPINT for rullende chassie uten noe form for elektronikke eller noe.

                    Skulle jeg hatt en god nybegynner bil i dag som er til drifting ville jeg uten tvil ha valgt MST MS01-D. koster ca 3000 kr på Drammen rc Klubb eller på www.rcland.no helt RTR. Den har reimdrift og er beregnet for drifting å er ikke en touring bil i utgangspunktet
                    Ole Kristian Blix
                    Kana\Hurum

                    TOFTE RC KLUBB

                    MST XXX-D VIP SSG EDITION , G-made sawback, AXIAL SCX10, Tamiya M03 og M05

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X