Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt test-esel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Prosjekt test-esel

    Edit. Bruker også denne tråden til å samle litt smått om oppsettsinfo etc. Man finner jo stadig ut nye ting

    Nytt prosjekt.
    Har jo et par biler som funker veldig bra, men har ikke lyst til å endre en velfungerende bil for mye. Da blir det en ny i stallen.
    Skal i denne tråden forsøke å dokumentere hele byggeprosessen, samt si litt om delevalg og noen tanker rundt oppsett og finjusteringer.

    Utgangspunktet er et MR-03 chassis, med gammel 03 elektronikk (dvs uten tikitiki). FET'ene er oppgradert til Fairchild 8858 av den årsak av at man får mindre varmeutvikling, mer effekt, og samme fine linære gasskurve som originalelektronikken. Årsaken til valget av gammel elektronikk er at dette har jeg liggende, og har ikke funnet noen fordeler med tikitiki kortet.

    Delevalg så langt:
    945 Motorfeste. Lettvekt, mulighet for både disk og sidedemperoppsett, justerbar akselavstand 94 - 95 - 97 - 98.
    Click image for larger version

Name:	194-324-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	32.7 KB
ID:	789824
    Diffusor. Stabiliserer bilen i fullfart, og ikke minst gjør det enklere å legge ballast for å balansere ut bakenden. Mer om dette senere.
    Click image for larger version

Name:	166-290-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	26.6 KB
ID:	789815
    Shims til å justere høyden på demperplate. Fint når man må justere vinkelen på sidedempere. Mer om dette senere.
    Click image for larger version

Name:	19-74-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	789816
    Multi demperoppsett. Sidedemper og diskdemper i samme pakke. Jeg skal teste ut begge deler, men for stock har jeg en liten anelse om at diskemper kan være en fordel da belastningen sideveis er mye lavere enn på en mod bil. Mer om dette senere.
    Click image for larger version

Name:	24-76-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	83.4 KB
ID:	789817
    Chassisplate i alu. Gir et mer stabilt feste for dempere, og ikke minst bidrar til varmeavledning.
    Click image for larger version

Name:	132-300-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	28.1 KB
ID:	789818
    Justerbar bærebru. Enkelt å justere camber og caster. Et must for å få korrekt geometri.
    Click image for larger version

Name:	116-211-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	71.4 KB
ID:	789819
    Lavprofil kingpins med fjærer i bunnen ala 1/12 skala. Åpner for flere karosserivalg, og er for meg det mest lettkjørte alternativet.
    Click image for larger version

Name:	35-100-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	59.9 KB
ID:	789820
    Ekstra myke fjærer til forstillingen. Av fjærene som følger med settet over så er egentlig sølv det eneste alternativt. Disse gir deg to alternativer imellom sort og sølv fra kittet.
    Click image for larger version

Name:	161-281-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	49.9 KB
ID:	789821

    Lavprofil knucker. Fler justeringsmuligheter. Geometri er viktig. Insertsa har litt slark, men som man sier "over there" Slop is good. Neida. Her skal det lages presis bil, og da blir innsatsene skiftet ut. Mer om dette senere.
    Click image for larger version

Name:	130-279-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	32.9 KB
ID:	789822

    Lange bærearmer. Gir mindre camber gain, og en mer presis bil.
    Click image for larger version

Name:	248-394-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	789823
    Last edited by RuneRG; 24 February 2013, 19:50.
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

  • #2
    Nedre bærebru med hevet bunn. Senker rollsenteret, men fjærner all mulighet for at fjærer og c-clips tar nedi banen.
    Click image for larger version

Name:	RX1192.jpg
Views:	1
Size:	34.0 KB
ID:	778635
    Kyosho's eminente oljedemper. Sett inn o-ringer og pakning med green slime, så blir den til og med lekkasjefri.
    Click image for larger version

Name:	138-250-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	69.8 KB
ID:	778633
    Fjærer til oljedemperen. Akkurat passe myke. Perfekt kombinasjon for vippeplate eller myke FRP T-plater.
    Click image for larger version

Name:	162-283-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	778636
    QteQ 4 ball connect T-plate, populært kalt vippeplate. Samme konsept er å finne på enkelte av Corally's 1/12 biler. Gir en helt motstandsløs T-plate, men mulighet for å stramme opp med en enkel justeringsskrue med o-ring. Har i tillegg tweakjustering. Et utrolig gjennomtenkt produkt.
    Click image for larger version

Name:	QT-101101-GD A 265x198.JPG
Views:	1
Size:	49.9 KB
ID:	778634
    Shims til forstilling, crunch spacers etc.
    Click image for larger version

Name:	37-103-large.jpg
Views:	1
Size:	32.8 KB
ID:	778637
    4de servodrev i messing. Årsaken er at jeg hater å bytte drev i servoen...
    Click image for larger version

Name:	41Y+hb1WO5L._SL500_AA300_.jpg
Views:	1
Size:	8.0 KB
ID:	778647
    Kulelager. Her kjører jeg standard lager av god kvalitet. Abec 5 med stålkuler. Billig og bra nok.
    Click image for larger version

Name:	48-112-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	79.5 KB
ID:	778648
    Last edited by RuneRG; 23 October 2012, 00:25.
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

    Comment


    • #3
      Nå er det differensialen som står for tur.

      Jeg har store planer om å teste ut PN's drevdiff på denne, men bygger samtidig en kulediff i samme vektklasse for å teste ut mulighetene.

      PN drevdiff. Et fantastisk produkt. Lett vekt, justerbar og ser bare tøff ut.
      Click image for larger version

Name:	232-371-large.jpg
Views:	1
Size:	11.9 KB
ID:	778638

      Kulediff byggesett.

      Lettvekts diffhalvdeler. Finner ingen lettere.
      Click image for larger version

Name:	150-277-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	27.0 KB
ID:	778639
      Diffaksel. Velger aluminium, da karbonakslene på markedet dessverre har en noe dårligere eloksering. Noe som gjør at når et lager i bakstillinga låser seg så vil akselen gnages ned og du ender opp med slark mellom lager og aksel.
      Click image for larger version

Name:	5736-mr2045ulv3.jpg
Views:	1
Size:	32.6 KB
ID:	778640
      Trykkplater. Skal forsøke med med keramiske trykkplater. Disse er vriene å få til å bli holdbare på en mod bil, men for en stockbil hvor man kan kjøre uten noe slipp har jeg en viss tro på at de kan funke. Lette er de ihvertfall. Om disse feiler blir det kyoshos gode gamle.
      Click image for larger version

Name:	92-174-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	77.2 KB
ID:	778641 Click image for larger version

Name:	kyomzw206-3.jpg
Views:	1
Size:	50.2 KB
ID:	778642
      O ring. Her må det velges gummi av beste kvalitet. Kyosho, RR og i det siste PN har de samme o-ringene.
      Click image for larger version

Name:	41-107-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	87.4 KB
ID:	778643
      Spur. Velger meg 51T lettvekts spur. 51T er valgt for å kunne gire hardere. Stockmotoren snurrer jo saktere enn en mod motor, og da trenger man høyere utveksling.

      Click image for larger version

Name:	191-363-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	47.3 KB
ID:	778644
      Diffkuler. De hardeste keramiske jeg har funnet er disse fra Jomurema. Populært kalt de magiske diffkulene.
      Click image for larger version

Name:	JOM280011.JPG
Views:	1
Size:	18.6 KB
ID:	778649
      Senterlager til Spur. Man kunne spart vekt på å bruke en delrinforing istedenfor kulelager, men latskapen i meg gjør at jeg heller velger å ha en diff jeg kan kjøre med en hel kveld uten å ta opp. 2mm tykkelse er perfekt med delene som her er valgt.
      Click image for larger version

Name:	46-110-large.jpg
Views:	1
Size:	34.3 KB
ID:	778645
      Thrustelager til diff. Velger et Abec 7 keramisk lager. Årsaken er at dette lageret får masse juling. Disse holder ekstremt lenge, og gir en veldig jevn diff.
      Click image for larger version

Name:	47-111-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	85.0 KB
ID:	778646
      Last edited by RuneRG; 23 October 2012, 00:27.
      Mini-ZNorway.com
      Speedy PigZ Raceway

      Comment


      • #4
        Står ikke noe tilbake på utstyret, som vanlig

        Ett spm. Vil den t-plata fungere sammen med discdemper?
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #5
          Er egentlig mest spent på hva slags body som skal på jeg da....
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            hvorfor kalles det stock når alle deler blir byttet ut?
            trodde stock betydde rett ut av eske.
            IR Tank: Tamiya 1/16 M26 Pershing| VSP 1/24; leo2, t-72. |
            Car: Mini-Z buggy,m03| 1/18: Xray M18MT, Iron Track mastadon| 1/10: Tamiya tt01r, m05, f104, Axial wraith

            Comment


            • #7
              En relativt standard international klasse. Stock betyr motorbegrensning på 70t. Ellers fritt.

              noen har og en klasse som heter box stock. Altså rett ut av esken. De fleste godtar kulelager, annen t-plate og dekk.
              mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

              "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
              -
              Röhrl

              Comment


              • #8
                Skjønner bekymringen din Nattefrost.
                Du "må" ikke gjøre noe med bilen, men oppleves blir en annen hvis du gjør det.

                Akkurat som i 1:10 touring så referer det "bare" til motorstørrelse.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  RR deler er for meg billigste vei foruten box stock, og delene har jeg jo liggende fra tidligere biler og diverse prototyper.
                  Det samme gjelder chassis og elektronikk så blir 99% gjenbruk fra bruktkassa:P Det jeg må handle inn er evt drevdiff og messingdrev.

                  Karosseri er ikke helt bestemt, men mistenker det blir noe i den smalere enden av skalaen med 94mm wb. 360 eller sc430 er karosserier jeg trives med oppførselen på, men er jo en del andre muligheter også. Tips mottas med takk

                  Vippeplata funker fint med dds ja. Kan spenne den med o-ring justeringa til å oppføre seg mer som en vanlig t-plate.
                  Mini-ZNorway.com
                  Speedy PigZ Raceway

                  Comment


                  • #10
                    Dere med PN drevdiff. Hvordan oppfører denne seg på en stockbil?
                    Problem med utsladding etc, eller er det ikke nok kraft til å rive løs hjula?

                    Hva med motorbrems. Er det like mye motorbrems i 70t som i mod motorene eller er de snillere på alle måter?
                    Mini-ZNorway.com
                    Speedy PigZ Raceway

                    Comment


                    • #11
                      Snillere synes jeg.

                      Men den blir veldig understyrt på gass. Nå skal det sies at jeg ikke har justert så mye da.
                      Men det er merkbart forskjell i forhold til kulediff.
                      Anbefaler den KUN til folk som ikke gidder å gjøre vedlikehold på kulediff.

                      Til deg ville jeg ikke anbefalt det, da du veit hvordan man vedlikeholder en bil....
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • #12
                        Ok.. Det var et godt innspill. Du merker ingen forbedring på akselerasjon kontra kulediff?

                        Understyrt på gass er jo ingen fordel. Trenger vel all styring man kan få på en stockert vil jeg tro.
                        Mini-ZNorway.com
                        Speedy PigZ Raceway

                        Comment


                        • #13
                          Til de som har spurt meg om nedre bærebru. Ja den kommer igjen.
                          Ny DPS/ multidemper kommer straks.
                          Mini-ZNorway.com
                          Speedy PigZ Raceway

                          Comment


                          • #14
                            Jo, jeg merker forskjell.
                            Det er kanskje bare kjørestil som avgjør, men jeg klarer å slippe gassen seinere og gi på gass raskere synes jeg med kulediff.
                            Kanskje ikke så nøye ved store svinger, men ved kjappe overganger så går det etter min personlige erfaring tregere.

                            Det kan godt hende at du som er såpass erfaren klarer å stille inn og utnytte denne bedre enn meg.
                            Men jeg kjører fortere med kulediff enn med drevdiff.
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Motorer:
                              jeg synes pn70t har vanvittig mye brems, mens ctp70t er vesentlig snillere. Men iom at du kommer til å dreve tøffere, så blir det nok mindre påfallende.
                              mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                              "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                              -
                              Röhrl

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X