Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini-Z: demping i rompa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mini-Z: demping i rompa

    Tankearbeid...


    En vanlig orginal Mini-Z har kun toppdemper og en t-plate.
    Setter man på DPS så blir oppførselen til rompa lettere å justere med en t-plate som sentrer seg.
    Setter man på tridemper så trenger ikke nødvendigvis t-plata å sentrere seg.

    Tridemperen har jo sideveisdemping og med toppdemperen har den også demping opp og ned.

    Men kan det være en fordel å erstatte dette med oppreiste dempere?
    Nå er jo hele motorfeste, motor, aksel og diffen i en stor smørje. Så det å feste dempere litt skrått innover mot senter og så innover mot chassiet kan kanskje fungere. Eller blir det bare tull og vanskelig å få til å fungere?

    Ergo en demper på hver side mellom motorfeste og chassi. Bred nederst og "smal" øverst.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    Har ett gammelt 3-racing demperoppsett til mr01, du kan få og teste med. (hvis jeg finner det)
    Dempere festet i bånn av motorfestet og topp i chassis.
    Jeg tenker at det kan hende at det er en grunn til at de gikk bort fra dette. Uten egentlig å ha tenkt noe mer over det.

    Det du mangler på ett konvensjonelt tri-demper oppsett er jo demping rett opp og ned. Altså att motorfestet beveger seg loddrett opp og ned, og ikke roterer inn mot chassis.
    mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

    "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
    -
    Röhrl

    Comment


    • #3
      Blir det for mye masse som beveger seg på et slikt oppsett kanskje?
      Siden det ikke er uavhengig hjuloppheng bak?
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #4
        Regner med at Dr. Gjersøe har noen tanker rundt dette.
        Da han helt sikkert har kjørt på bane med slikt oppsett.
        Jeg har bare rast rundt på parketten med det...
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #5
          Ha,ha, Dr.Gjersøe. Ler meg ihjel her.
          living in the fast lane

          Comment


          • #6
            Funker som snus med stående dempere. Kjørte med det på MR-01 og tidlig MR-02. Problemet er at det er forferdelig lite plass bak der med MM biler. For RM er det ingen grunn til at det ikke skal funke.
            Click image for larger version

Name:	mes5KV9iJgTIS8W373g0HAw.jpg
Views:	1
Size:	12.2 KB
ID:	780610

            Har både Kyosho's og GPM varianter på en del gamle biler, og begge funker.
            PN har også en variant som de selger ennå. http://www.kenonhobby.com/PN-Racing-...t_p_43236.html

            Atomic var jo også ekstremt tidlig ute med tridemper oppsett. Dette var beregnet for RM og har liggende dempere. Tror de var først ute med dette.
            Click image for larger version

Name:	82277190.JPG
Views:	1
Size:	16.8 KB
ID:	780609
            Mini-ZNorway.com
            Speedy PigZ Raceway

            Comment


            • #7
              Du har ikke delenummeret til den atomic løsningen vel?
              Så på PN oppsettet du nevner og det så litt kult ut, men det følger ikke med dempere så veit ikke om det er riktige løsningen.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #8
                Karbonutgave: AR69
                Titan utgave: AR149

                Mini-ZNorway.com
                Speedy PigZ Raceway

                Comment


                • #9
                  Jepp.
                  Heldigvis er de gått ut av produksjon for såpass lenge siden at jeg har bare funnet 1 på internett....
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    Hehe.
                    Skulle ikke forundre meg om f.eks ballerud kan ha noe sånt liggende.
                    Mini-ZNorway.com
                    Speedy PigZ Raceway

                    Comment


                    • #11
                      Når jeg tenker meg om så har jeg mange sånne dempere liggende altså, men ikke resten. De delene er hacket opp til andre ting.

                      Denne her var det mange som brukte. kosta en 4 del av Kyosho sin, og funka like bra.
                      Mini-ZNorway.com
                      Speedy PigZ Raceway

                      Comment


                      • #12
                        Sidedemperene på en tridemper.

                        Hvordan fungerer dem hvis de heller mye opp og ned? Da tar de også av for humper og ikke bare sving? Men da fungerer de kanskje dårligere jo mere skråstilt de står?
                        Jeg ser liksom for meg at selve sidedemperene skal stå mest mulig vannrett for å fungere best.

                        Hva om sidedemperene peker forover mot chassiet eller bakover vekk fra chassiet?
                        Ville tro at hvis de peker bakover vekk fra chassiet så ville de fungere dårlige.
                        Mens hvis du peker dem inn mot chassiet så vil de fortsette å fungere selv om man går inn i en sving.

                        Er det noen "regler" man må følge for å få et mest mulig vellykket prosjekt?
                        Da spesielt med dårlig plass....
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          Mange meninger.
                          Det er lite forandring på vinkel som skal til før bilen forandrer seg.

                          Jeg liker bilen best når de peker svakt nedover. 0,5 - 1mm nedover.
                          Står de helt vannrett så syntes jeg bilen blir for følsom. Større vinkel gir mer grep sideveis (inntil en viss grad)

                          Bakover/ forover vinkling har mindre å si. Kjører du med ekstrem myk fjæring så er forskjellen større, men jeg setter den opp slik at demperne står på linje med chassis.
                          Teorien med å kjøre de vinkla innover mot chassis i senter er jo at de står rett når toppdemperen er fullt komprimert.

                          Effektiv demperlengde vil jo endre seg med vinkelen, så man kan jo justere med forskjellig fett/ olje.
                          Mini-ZNorway.com
                          Speedy PigZ Raceway

                          Comment


                          • #14
                            Utfordringen er jo plass. Derfor jeg spør.

                            Click image for larger version

Name:	2013-08-27 16.42.17.jpg
Views:	1
Size:	31.3 KB
ID:	781719

                            Click image for larger version

Name:	2013-08-27 16.42.35.jpg
Views:	1
Size:	33.3 KB
ID:	781720

                            Click image for larger version

Name:	2013-08-27 16.42.47.jpg
Views:	1
Size:	30.1 KB
ID:	781721

                            Det blir litt massivt med 7x 2mm styreneplater.
                            Hadde vært greiere å fått dem i alu og da med gjenger.
                            Samt at jeg er sikker på at vekta kunne blitt litt mindre.

                            Må uansett prøve meg fram litt.

                            Ledningene til motoren er uansett lagt feil nå, siden jeg skal ha ledningene ut i "bunnen" av chassiet og ikke på toppen slik jeg har dem nå. Så dette var bare for å teste litt.
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Steike! Kult prosjekt!

                              Så lenge demperne ikke kniper ved maks utslag så skulle jo der der funke. Mulig det kan bli til at ting skjer plutselig baki der i lange svinger. Massegrep-massegrep-ikkegrep, men det finner du jo fort ut.
                              Hvor mye kan du shimse de opp på sidene før de tar i karossen da?
                              Mini-ZNorway.com
                              Speedy PigZ Raceway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X