Announcement

Collapse
No announcement yet.

PN Racing Double A-Arm front suspention MR-03

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PN Racing Double A-Arm front suspention MR-03

    Øvre og nedre bærearmer "Holder" jo knoklen. Men hvor stramt burde det være?Knoklen skal vel bevege seg fritt frem og tilbake, men akkurat ikke opp og ned ikke sant?
    Rune nevnte å pusse ned kula i toppen slik at man får plass til en skive.

    Hva slags innstillinger ser ut til å fungere på når det gjelder caster og camber?
    Jeg vurderer 0.9 Caster og 1.0 camber for min Audi R8 med +2 offset forran.
    Høres det nogenlunde greit ut eller burde jeg ha andre verdier?
    Last edited by NoBrainer; 20 January 2014, 22:01.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    Henden, jeg tror fronten din er litt feil, hvis jeg husker rett på det vi skrudde i går.

    Men som en sidenote:

    Chassiet:

    Det står i instruksjonene hva som skal kuttes vekk, bare at det ikke står alt. Det skal være flatt langs siden, Du ser fort hvor det butter når du prøver å sette på "Lower Bracket" sammen med "Lower Arm"


    Undersiden:

    De "Lower Arm Pin" hadde visst ikke noen klips, men det er selve "Lower Carbon Plate Cover" som holder de på plass. Ikke lett å se på bildet, men dog.

    Click image for larger version

Name:	2014-01-20 23.27.53.jpg
Views:	1
Size:	37.3 KB
ID:	782469


    Resten:
    Det følger med 4 shims. Disse skal sitte på "Eccentric Shaft Adjuster" og er med på justere Caster. Du velger da om du vil ha begge på den ene siden eller den andre siden, eller en på hver side. Gir deg 3 forskjellige caster innstillinger.

    Mellom "King Pin Ball" og klipset må man "fylle" på med shims slik at det ikke er noe slark, men at man samtidig får en lett bevegelse på knoklene. Må ikke bli for mye motstand her. For lite shims og det vil slarke.

    Det nest siste er justering av "camber gain". Dette gjøres ved å snu på "Eccentric Shaft Adjuster". Denne skrues så fast med en settskrue som du sikker ved denne tiden allerede har mistet 3 stk av....

    Det siste blir da kjørehøyde.
    Det sitter en set-skrue på toppen av der hvor "Spring Guide Pin" kommer inn. Denne skruer du såvidt inn, slik at du bare ikke mister den.
    Så justerer du under på selve "Spring Guide Pin" til du får riktig kjørehøyde. Rune nevnte at man har ca 1mm som knoklens styrestag går igjennom selve styrestaget. Jeg tok det på øyemålet.
    Når kjørehøyden er stilt inn så kan du stramme set-skruene i toppen for at alt skal sitte fast.
    Det kan hende at du å ha shims i mellom fjæra og "Upper Bracket" hvis fjærene dine har litt forskjellig lengde.

    Click image for larger version

Name:	2014-01-20 23.29.31.jpg
Views:	1
Size:	31.6 KB
ID:	782470

    Click image for larger version

Name:	2014-01-20 23.29.43.jpg
Views:	1
Size:	39.4 KB
ID:	782471

    Akkurat nå gikk AA+0.5 styrestag inn, men er ikke sikker på om det er rette. Men får prøve meg litt fram.
    Bruker de grønne fjærene som fulgte med. Noen som veit om hva slags fjærer som passer og hva som er ok startpunkt for Stock?
    Først må jeg få til at fjæringen glir litt lettere og at styringen glir litt lettere.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Min standardsetting er:
      Grønne fjærer
      0,2 shim under fjærkopp
      Halvmånen med flatsida innover. (Trenger jeg mer styring setter jeg flatsida opp. Dette gir mer camberstigning)
      Det lengste styrestaget (Litt tå ut)
      Kjørehøyde tilsvarende 0,5 - 1mm utstikk av knuckle gjennom styrestag.
      Og sist men ikke minst. Shimse, pusse, shimse, pusse for å få minst mulig slark og at armene er 100% frie.

      I stock ville jeg nok ha kjørt med hakket hardere fjærer for å få den litt kvikkere, men det er en smakssak. Tommy er ofte raskere enn meg med stock og han kjører med Levi forstilling som er nøyaktig like hard som min modGT (som er oppsettet over). Min Levi tilsvarer omtrent gule på det nye V3 fjærsettet.
      Mini-ZNorway.com
      Speedy PigZ Raceway

      Comment


      • #4
        Originally posted by RuneRG View Post
        Halvmånen med flatsida innover. (Trenger jeg mer styring setter jeg flatsida opp. Dette gir mer camberstigning)
        eh, må de ikke peke samme veien da?
        Skjønner opp og ned, men blir det ikke inn på ene siden og ut på andre?
        Fant ikke noe merket som tilsa at det var høyre og venstre.

        Originally posted by RuneRG View Post
        Det lengste styrestaget (Litt tå ut)
        Altså AA+1 ikke sant?
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          AA+1 er korrekt.
          Flatsida skal inn mot chassis på begge sider. I--- D---I
          Peker den utover så får du 3 grader camber. Den eksentriske pinnen er lik høyre og venstre.
          Mini-ZNorway.com
          Speedy PigZ Raceway

          Comment


          • #6
            Caster er veldig smakssak igjen altså. Jeg liker at bilen går rett fram på langsida etc og derfor makser jeg alltid ut tilgjengelig caster.
            Jeg forsøker å shimse med 0,5mm på toppen av kula først. Er det trangt så sliper jeg kula litt så det blir tight men at jeg kan rotere e-klipset enkelt med fingertuppen.
            Er det slark så fortsetter jeg med veldig tynne shims til den er der. Ofte må jeg slipe både shims og kule i flere omganger for å treffe perfekt. Bruker et ekstremt fint papir når jeg holder på for ikke å fjerne for mye.

            Med flatsida på eksenterpinnen innover så har du 1 grad statisk og 1,07 camberstigning. (Du har den nyeste utgaven og den kommer med lengre nedre armer som gir 1 grad ekstra camber i forhold til det manualen sier).

            Hele forstillinga er ca 0,4mm bredere enn originalt.
            Mini-ZNorway.com
            Speedy PigZ Raceway

            Comment


            • #7
              hvor er forstillinga feil Lasse? er ikke helt sikker på hva jeg har gjort feil selv jeg annet enn at det godt kan være mulig det hjalp på slarket da z skruene kom på plass(fant heldigvis den ene lille som mangla hjemme så nå er e z skruer all the way) på Eiker banen prøvde jeg ut litt forskjellig med fjærene og for meg funket gule(hard) best. det er litt slarkete fortsatt på venstre side(når man ser MOT fronten forfra) skal prøve å shimse opp senere for å få det bort men det hjalp faktisk bittelitt å strekke fjæra ørlittegranne. over og ut!
              sigpic MiNi-​Z i Vestfossen (Facebook --> Eiker Rc Klubb)

              Comment


              • #8
                du brukte shims på toppen av king pin som skal på den eksenter pin.
                Ergo får du variabel caster ettersom du kjører.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Merka det i går må ha de shimshene på toppen av kingpin eller så blir hele fronten rimelig slarkete som du så. Men jeg hadde no plastikkshims som jeg satte inn bak innafor i den øverste bærearmen . Blei "firmere" + at det føltes mere riktig. Takk for tipset lasse
                  sigpic MiNi-​Z i Vestfossen (Facebook --> Eiker Rc Klubb)

                  Comment


                  • #10
                    Dobbel a arm fronten er så sexy!!!
                    sigpic MiNi-​Z i Vestfossen (Facebook --> Eiker Rc Klubb)

                    Comment


                    • #11
                      Sjekka ut litt i går og mulig jeg tar grundig feil men jeg tror man får mest camber med flatsida innover. Roter hodet så ser du at toppen trekker seg innover til maks når flatsida står mot center.
                      sigpic MiNi-​Z i Vestfossen (Facebook --> Eiker Rc Klubb)

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	dobbela.jpg
Views:	1
Size:	23.2 KB
ID:	782472
                        Se bildet, men du må plusse på 1 grad camber hele veiene pga lengre nedre armer enn opprinnelig.
                        Flatsida opp. Statisk 2 grader. Funker best når det er lite grep i framhjula. Veltepetter når grepet er høyt.
                        Flatsida ned. Statisk 2 grader
                        Flatsida ut fra chassis. Statisk 3 grader
                        Flatsida inn mot chassis. Statisk 1 grad. Funker best når grepet er høyt, og man vil roe ned bilen så den ikke velter

                        Rollsenteret endrer seg også som følga av at armen flytter seg opp og ned med justeringene.
                        Mini-ZNorway.com
                        Speedy PigZ Raceway

                        Comment


                        • #13
                          For meg ser tegninga anderledes ut enn det du tolker det til, men dette har du nok studert.
                          Bildet er forfra mot bilen.
                          Så ser man på eksenter pin og justerer, ser for meg ut som at flatsida ut gir deg 1deg camber siden man må plusse på
                          Mens flatsiden inn gir deg 3deg camber.

                          Eller er det bare meg som blir lurt av den eksenter pin utformingen.
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #14
                            Flatsida inn:
                            Click image for larger version

Name:	IMAGE_101.jpg
Views:	1
Size:	15.5 KB
ID:	782477

                            Flatsida ut:
                            Click image for larger version

Name:	IMAGE_102.jpg
Views:	1
Size:	20.1 KB
ID:	782482

                            Når jeg sier flatsida ut så mener jeg dette:
                            Click image for larger version

Name:	IMAGE_105.jpg
Views:	1
Size:	19.0 KB
ID:	782479

                            Click image for larger version

Name:	IMAGE_105tekst.jpg
Views:	1
Size:	19.2 KB
ID:	782480

                            Drit i tegninga. Den er bare forvirrende La den ved for å vise målene.

                            Edit: Nå skal det sies at jeg har forrige versjon, og det kan jo såklart være en mulighet for at de er laget speilvendt denne gangen.

                            Edit2: Større og flere bilder fra mer riktig vinkel under:

                            Flatsida inn:
                            Click image for larger version

Name:	Flatsida%u00252520inn.jpg
Views:	1
Size:	58.6 KB
ID:	782483

                            Flatsida ut:
                            Click image for larger version

Name:	flatsida%u00252520ut.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	782484

                            Pinne med flatsida inn:
                            Click image for larger version

Name:	flatsida%u00252520inn%u00252520pinne.jpg
Views:	1
Size:	59.9 KB
ID:	782485
                            Attached Files
                            Last edited by RuneRG; 23 January 2014, 16:35.
                            Mini-ZNorway.com
                            Speedy PigZ Raceway

                            Comment


                            • #15
                              Ah. Grei måte å sjekke på.

                              Da kan jeg sjekke hvordan mine pins er.
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X