Announcement

Collapse
No announcement yet.

RCP vs Jula/Biltema matter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RCP vs Jula/Biltema matter

    Håper noen av ringrevene her kan hjelpe meg med litt research jeg holder på med.

    Har aldri kjørt på RCP, men på utseende ligner RCP flisene veldig på BT/Jula fliser (EVA skum). Har lest masse blogg/forumposter hvor folk snakker om RCP og EVA som ganske like underlag, med ganske like egenskaper. Til min store glede er det andre som hevder at RCP og EVA er det samme stoffet. Dette skrivet fra RCP tracks er vel det mest bekreftende på sistnevnte jeg har funnet http://support.radioshack.com/manuals/OME99-460.pdf

    Det kan selvfølgelig være at samme materiale har ulike egenskaper grunnet produksjonsprosess, kanskje det er noen her som har prøvd begge deler og som kan si noe om likheter/ulikheter?

    Bruker man noe spes stoff for å rengjøre RCP før man bruker det første gang? Det virker som det brukes en silikonbasert mould release agent (aner ikke hva det heter på norsk) som man bør vaske av før man kjører for å få best mulig grep.

    Uansett, hvis bt/julamattene er mer eller mindre like til RCP så blir i hvertfall tilgangen på bane rimelig uproblematisk. Øyner et lite håp her

  • #2
    Zabbe har testet.
    Står et sted her inne.

    Ja man burde rense rcp før bruk. Gjerne tepperens uten noen form for kjemikalier. Eller bare en masse støvesuging.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Støvsuging og vasking med vann.
      Det er mye produksjonsstøv i RCP og kjempemye i jula-mattene.
      Produksjonsstøv er glatt...
      Ellers så gikk jeg lei av å ikke finne noe holdbar måte å lage vant til jula-mattene.
      mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

      "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
      -
      Röhrl

      Comment


      • #4
        Takk for det. Hva tenker du om RCP og EVA som underlag, er det det samme å kjøre på?

        Vi har bare støvsugd en gang i blant og fikk labert grep med gummi, så vi begikk dødssynd nr 1: kjøre med teppedekk med silikon i. Nå viser det seg jo at stoffet som brukes til å få flisene ut av støpet er silikonbasert så satser på at teppedekene er ubetydelig. Må jo renses uansett.

        Som sidevant er isolasjonsrør genialt. De kan enkelt og greit klipses rundt kanten på flisene og kan bøyes som du vil i svinger osv og sitter godt fast særlig hvis man taper litt på undersiden. Midlertidige midtvanter lager vi av hageslanger som tapes fast. En permanent løsning kan være de minste isolasjonsrørene fra BT. Koster 16kr for 2 meter og kan skrus fast fra undersiden og festes med en mutter inne i røret (de har jo et skår i seg så lett å komme til og bilene beskyttes fra mutteren).

        Har allerede prøvet og feilet en del, men for hvert skritt tilbake er det heldigvis to frem!

        Comment


        • #5
          Ikke noe problem å kjøre med silikon dekk eller foam. Så lenge dere ikke kjører med det på andre baner.
          Det er blandingen som ødelegger.
          Har man mulighet til permanent bane er det jo ikke noe problem.
          Nen de fleste av oss liker muligheten til å forandre bane i løpet av 15 min.
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            Aha, det var nytt for meg. Gull!! Vi er en gjeng med bytullinger som har flyttet på landet, så låvene våre er fyllt med en svær haug med ingenting. Altså, masse plass til permanente mini z baner. Men, du har jo uansett et poeng. Vi må finne en smidig løsning for å kunne endre på layouten en gang i blant.

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X