Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et par spørsmål re demping (fett) og diff

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Et par spørsmål re demping (fett) og diff

    Heisann,

    Tenkte å samle noen spørsmål i en og samme tråd. Jeg er ikke verdensmester i å teste ting ut på en måte som er egnet til å gi meg brukbare svar. Altfor utålmodig til å teste en endring av gangen så derfor blir det fort til at jeg endrer på alt og sitter igjen med flere spørsmål en svar… Heldigvis er det jo noen ringrever på forumet her som jeg håper kan gi litt innput på følgende:

    FETT (i dempere/diff etc.)
    1. har fått med meg at Kyosho 5 000 i PN toppdemperen og 15 000 i PN sidedemperne skal funke bra. Jeg finner ikke kyosho dampening grease noe sted, kun kyosho gear diff grease på kenon som tilsvarer disse verdiene og en ball diff grease uten noen verdi. Kan man bruke gir diff grease som fett i dempere? Ser for meg at de kanskje inneholder partikler som ikke egner seg så bra til demping.


    1. Egner gear diff grease seg som fett i ball diffen? Eller bør/må man ha eget ball diff grease i en ball diff (jada, jeg vet at navnet på produktet gir en viss pekepinn, hehe).


    1. På kenon finner jeg Ruby lube, blue ettellerannet og green Jizz (ganske vittig/ekkelt navn btw). Disse har ikke noen verdier (e.g. 5 000, 15 000 eller lignende). Noen som har erfaring med dette merket?


    1. Bruker folk fett i dobbel a armen (slik at fjærkoppen glir tregere på staget)? Så langt har de funket greit uten fett for min del, men de skal vel strengt tatt dempe de også? Har prøvd med noe fett uten at jeg merket sykt forskjell, men det kan jo ha noe med typen fett jeg brukte (dro bare hånda gjennom håret og klinte på….)


    DIFF
    Jeg har en VE 50th edition med en kyosho diff som jeg synes funker helt ok. Spuret har 44 tenner og gir selvsagt litt begrensninger når det gjelder giring. Spuret slingrer bittelitt og jeg synes akslingen slarker litt for mye i kulelagrene (de to lagrene i motorfestet). I tillegg går julene en tanke ujevnt, selv med alufelger (prøver å sette dekkene veeeldig nøye på). Vurderer derfor en oppgradering. Er PN 64 pitch med 52 – 54 spur mye bedre hvis man ser bort i fra at PN er lettere? Eller hva med diffen med 120ognoe pitch?
    Last edited by Bernard B; 23 February 2015, 19:27.

  • #2
    Toppdemperen - Det er minst 3 forskjellige typer. Den orginale trenger vel litt fett i seg for å fungere. Oljedemperen trenger olje i seg. og PN sin trenger bare forskjellige fjærer, så her kan det fort bli mye rare forslag til deg...

    Fett i Dobbel A-Arm er ikke nødvendig, da den har fjærer. Så jeg skjønner ikke helt hvor du skulle hatt det hen?

    Kyosho Ball Diff grease brukes til kulediffer som vi benytter oss av på bakhjulstrekk.
    Kyosho Diff gear grease kan brukes på AWD og Buggy, med hell. Men da må du skaffe deg en del forskjellige, slik at du får justert i forhold til banen. Grep og fart.

    Men hvis du kommer til Pig-Z på onsdag så får du svar på alle slike spørsmål....da er det kurs!
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Takk for svar og hyggelig invitasjon! (Ser for meg aniktsutrykket ditt i det du skrev svaret; Litt morskt, litt oppgitt og en del overbærende)

      Skal oppdatere teksten med: pn demper og fett på staget i dobbel a slik at fjærkoppen glir tregere

      Comment


      • #4
        Neida, var mest overrasket.
        Men jeg aner ikke om jeg har svart på spørsmålene dine. Hihi
        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          Joda, på noen av spørsmålene

          jeg har også funnet en knallbra artikkel (for meg i hvert fall) som jeg kan anbefale alle som har lyst til å lese seg litt opp.



          En ting jeg ikke var klar over var at PN sitt multimotormount 94-102 ofte medfører at bakakslingen blir litt skjev. Har merket at min ikke er snorrett, men trodde det var en t-plate/instillingsfeil.

          Comment


          • #6
            Multimotorfestet er skjørere enn de som er laget i en del. Får man en skikkelig fulltreffer i bakhjulet så kan det vri seg. Personlig bruker jeg dette festet og har sjeldent eller aldri problemer med det, men jeg passer alltid på å "nullstille" det etter kjøring.
            Alle motorfestene kan bli skjeve av en smell.

            I kulediff skal du kun bruke fett for kulediff. alt annet gir rar oppførsel.
            I sidedempere kan du bruke alt mulig rart så lenge du oppnår dempinga du er ute etter. De fleste bruker Kyosho gear diff grease fra 5000 til 30000WT. Prøv deg frem. Ruby Lube og den grønne spermen er fin på diskdempere. Det samme er Kyosho 3000 og 5000.

            Diffen til Kyosho er det lite annet som slår mht vedlikehold og julinga den tåler. Drevet slarker sideveis, og er laget for å slarke sideveis. Så fort det går rundt så vil den stabilisere seg i senter. Dette er likt på alle kulediffer til mini-z. PN sin er 5 - 5 fram lettere men må vedlikeholdes oftere. I tillegg kan akslingen bøye seg lett. Er du ute etter de siste tusendelene så er lettvektsdiff et must.

            Alufelger er no drit da de blir skjeve og er alt for tunge. Kjøp maskinert plast eller delrinfelger.
            Kulelagerene i motorfestet må byttes ofte. Er det slark mellom lager og aksel så gir det en urolig bil. Går lagerene tregt så går bilen skjevt, akselene slites mot lageret og det blir mer og mer slark. Bytt diffaksel og lager.

            64 eller 126 pitch funker bra. Det er mer motstand i 64 pitch, og du vil oppleve mer motorbrems. Fin justering som ikke så mange tenker over

            Trenger du demping foran så kan du legge fett mellom fjærkopp og kingpin. Mest sannsynlig trenger du ikke å dempe forstillinga di da friksjonen som er der naturlig gir deg nok demping. Det er ikke feil, men mest sannsynlig ikke nødvendig. Prøv deg frem
            Mini-ZNorway.com
            Speedy PigZ Raceway

            Comment


            • #7
              Knall, mange takk for masse bra info. Tror endelig jeg begynner å få grei oversikt over hvordan disse bilene skal og kan finjusteres for optimal ytelse. Like før jeg moser på med billett til Italia, SÅ troa har jeg nå!!

              Comment


              • #8
                Du skulle vært på kurset i dag Bernard. Der hadde du lært masse.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Ja, skulle veldig gjerne vært der, men jan/feb er dessverre all work and no play her i gården. Er gira på tur østover den helga i mars, må godsnakke med noen av gutta her nede å se om noen blir med.

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X