Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo batterier og minusgrader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo batterier og minusgrader

    Tar LiPo batterier skade av å ligge i garasjen nå som det blir både -10 og -20 grader?

  • #2
    har lest både ditt og datt men mener at det går helt fint. har hatt 2 av mine softpacks ute i kulda i en lang periode nå uten at jeg ser noe forandringer i "størrelse". Det er bare min mening
    living in the fast lane

    Comment


    • #3
      Nå tappes de jo i kulda ... gjorde hvertfall det for meg... så jeg oppbevarer mine innendørs,
      men så lenge spenningen ikke går særlig under 3v pr celle så ser jeg egentlig ikke problemet... tror ikke de tar direkte skade av det
      Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
      Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

      Comment


      • #4
        Jeg ville vel ha oppbevart de i innetemperatur, ihvertfall ikke under 0 C.
        Bare for å være på den sikre siden
        5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
        Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

        Comment


        • #5
          Hvis du har fulladede batterier og ikke vil tømme de ned for lagring, er det å legge de i kjøleskap/kaldt rom løsningen.
          Martin Sørlie - 1985
          TLR - Absima - Spektrum
          Darkspeed Racing
          www.teamsmallsize.com

          Comment


          • #6
            Hvorfor kan de ikke ligge lagret som fulladet?
            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

            Comment


            • #7
              Originally posted by Odd-M View Post
              Hvorfor kan de ikke ligge lagret som fulladet?
              Kyosho Madforce
              Kyosho DRX VE
              Esky ett eller annet heli.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Odd-M View Post
                Hvorfor kan de ikke ligge lagret som fulladet?
                De kan fint lagres fult oppladet, men det sliter mer på batteriene enn om de lagres med cellespenning på rundt 3,75 volt. Skal batteriene lagres fult oppladet så legg de øverst i kjøleskapet. Lagres batteriene mellom +2 og +10 grader C gir det minst nedbryting over tid, uansett ladetilstand. Min erfaring (ikke vitenskaplig dokumentert :-p ) er at batterier som har ligget fult oppladet mer enn noen timer i kuldegrader (-5 til -15 grader C) av en eller annen grunn har en større tendens til å blåse seg opp under bruk, selv om de har blitt godt temperert før bruk. Så langt det er mulig oppbevarer jeg alltid batteriene mine kjølig og med cellespenning på rundt 3,75 volt. I tillegg så gir jeg alle batteriene min en lade/utladingsyklus minst hver 6. måned. Det er litt pes å sykluslade mange lipo-pakker, men jeg har lipo-batterier som er mange år gamle og som fremdeles yter veldig godt, så jeg mener det er verdt det.

                Comment


                • #9
                  Lader mine fullt opp på 1C rett etter bruk jeg. Så tømmer jeg de igjen når jeg føler for det, om bilen ikke knekker av et hjul eller andre vesentlige deler før cut-off slår inn.
                  Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                  Comment


                  • #10
                    Har hørt at de ikkje er bra og ha lipo bateri ligende i en kald garsje
                    at over tid vill dei blose seg opp av de

                    Angånde opplading av lipo bateri,så gårdeand helt fint og ha oppladede
                    ett par lipo pakker klare til bruk i max ca 1 vekes tid,da sliper du og lade
                    dem opp rett før bruk.
                    Last edited by gob; 25 January 2013, 19:05.

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X