Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuning av støtdempere til Stampede 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tuning av støtdempere til Stampede 4x4

    Hei,

    Jeg har gjort noen forsøk på å bedre støtdempingen i min Stampede 4x4. Grunnen til jeg startet tuningen er at etter oppgradering av motor, esc og batteri ble den ganske tung. Resultatet var at jeg ikke har noe særlig vandring bak på Stampeden.

    Etter å ha forsøkt å fylle opp med clips demperne var jeg ennå ikke fornøyd med resultatet.

    Dermed gikk jeg til innkjøp av 4 stk Losi fjæringer (de helt til høyre i bildet):
    Click image for larger version

Name:	80850d1225738535-los5147.jpg
Views:	1
Size:	32.4 KB
ID:	790100

    Jeg kjøpte også 3 typer silikonolje; 35W, 45W og 50W.

    Alle delene kom i går i postkassen og jeg satte meg ned og tunet litt i dag.

    Front:
    35w, Losi 5160 fjær, 1 spacer

    Bak:
    50w olje, Losi 5160 fjær, 2 spacere

    Resultatet:
    Jeg har ennå ikke vært ute og kjørt med den, men jeg kan se en klar forbedring av demping, vandring og sprett. Fronten er akkurat der jeg vil den skal være, bak er den kanskje litt for stiv og spretter litt. Men jeg tenkte å la den være slik og se hvordan det funker under kjøring.

    Er det noen med mer erfaring enn meg som har kommentar eller forslag til oppsettet? Jeg laget en liten video av hvordan det funker nå:

  • #2
    Vet du forskjell i springrate på disse og de originale fjærene? Har lest endel om at de bytter til lineære Losi-fjærer på Slash, som har progressive, men Stampede har jo lineære fjærer i utgangspunktet.
    Last edited by Odd-M; 27 January 2013, 07:05.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Jeg har aldri sett en stampede kjøre i levende live. Men jeg antar at den gjerne legger seg litt med rumpa ved pådrag.
      Så da bør man jo stive opp rumpa litt. Ser også ut til at det er her mesteparten av vekten ligger.

      Når det gjelder oppsettet du har på den nå, så ser det veldig bra ut. Jeg synes den demper pent og den spretter ikke opp i det heletatt. Så det at du sier at den er for stiv bak, det skjønner ikke jeg. Det oppfører seg jo noe anderledes når den er ute å kjører. Så den må "sprette" litt når du bare tester den på gulvet slik. Du må tenke på hvordan roterende masse påvirker bilen i luft og ved landing osv.

      -Thelle-
      Tamiya entusiast!
      TT01 Subaru Impreza wrx sti,TA-02SW Porsche Taisan (58172), Lunch Box, FF01 Civic Mugen, FF01 PIAA ACCORD, F 104 PRO, M-05 Golf MK 1, HPI E-Firestorm FLUX WP, Align T-REX 450, Align T-REX 150

      Comment


      • #4
        Takk for kommentar Thelle. Du har rett i at den legger seg bakpå når jeg gir gass, så den må være stivere bak ja.

        Jeg er spent på resultatet i "felten", men det er godt mulig du har rett i at jeg har truffet spikeren på hodet mtp stivhet og demping nå. Kan ikke teste så mye nå som det er så mye snø da ESC'en ikke er gjort vanntett. så får ta det på sikt. Blir spennende

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X