Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fylle diffen bak med vanlig maskinfett? Traxxas stampede 4x4 vxl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fylle diffen bak med vanlig maskinfett? Traxxas stampede 4x4 vxl

    Hei.

    Byttet pakninger i diffen foran og fylte den med 30000 diff silikonolje fra traxxas.
    Merket at det plast huset på diffen bak begynte og bli slitt der akslingen går igjennom, byttet det ut med et nytt men det ser ut som fabrikken har brukt fett bak og ikke olje?

    Har sonax universalfett liggende som jeg fylte den med, skal tåle høy varme og det er til maskiner og diverse ting.
    Er det et greit fett eller bruker dem en spesiell type til diffen bak?

  • #2
    Ble i tvil siden jeg ikke vet tykkelsen på fettet, eller har det ikke så mye og si?
    Hvis jeg skal bestille silikon diff fett, hvilket tall bør jeg da gå for? 15000? Eller lavere siden jeg har 30000 foran?

    Comment


    • #3
      Det har ikke stort å si i den bilen siden den ikke har senterdiff. Vil ikke påvirke kjøreegenskapene merkbart
      Ville kjørt med fett og så lenge du holder deg unna for mye vann så kan du kjøre med alt fra ribbefett til smult ;p Ellers brukt vannfast.
      B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
      Smash shark m/3674
      HPI 4life

      Comment


      • #4
        Da skal jeg ta vare på årets ribbefett og ha det til diffen neste gang det trengs
        Takk for svar, da gidder jeg ikke ta ut fettet jeg nettopp har fylt den med, vannfast er det også
        Har et par spm til som jeg tenkte å bare poste her..

        Tenkte å kjøre 3s på den fremover, har planer om stål akslinger bak, har også vxl vifte til esc, er det egentlig noe effekt i å montere vifte over motoren? Har en fra castle men innbiler meg at det ikke gir kjøling inne i selve motoren når det trengs.

        Lurer på hvordan diffen takler 3s over en lengre periode, ut i fra delenummerene så ser det ut som vxl bilene har samme diff som xo 1 supercar som går på 6s og gjør opptil 160km, da bør den jo klare det, men hvor solid diffen er på supercar kan jeg ikke uttale meg noe om
        Har dere noen andre erfaringer med at ting ryker på 3s bortsett fra plast akslingene bak? Selvsagt måle motortempen gjevnlig

        Comment


        • #5
          Originally posted by raybenz View Post
          Da skal jeg ta vare på årets ribbefett og ha det til diffen neste gang det trengs
          Takk for svar, da gidder jeg ikke ta ut fettet jeg nettopp har fylt den med, vannfast er det også
          Har et par spm til som jeg tenkte å bare poste her..

          Tenkte å kjøre 3s på den fremover, har planer om stål akslinger bak, har også vxl vifte til esc, er det egentlig noe effekt i å montere vifte over motoren? Har en fra castle men innbiler meg at det ikke gir kjøling inne i selve motoren når det trengs.

          Lurer på hvordan diffen takler 3s over en lengre periode, ut i fra delenummerene så ser det ut som vxl bilene har samme diff som xo 1 supercar som går på 6s og gjør opptil 160km, da bør den jo klare det, men hvor solid diffen er på supercar kan jeg ikke uttale meg noe om
          Har dere noen andre erfaringer med at ting ryker på 3s bortsett fra plast akslingene bak? Selvsagt måle motortempen gjevnlig
          Hallo! Dette er hva jeg har oppgradert min Slash 4x4 LCG til, jeg går utfra att du har alu styredeler på denne fra før, selv om det ikke er nødvendig.

          DIFFER:
          Diffene på Slash er rimelig solide.
          De er de samme som på E-Revo og jeg har fortsatt ikke 'knust' en eneste av de før jeg oppgraderte til differ i alu. Så der burde du være trygg. Men det finnes diffhus i aluminium å få tak i om du vil ha det råeste (Slash/ E-Revo), men det skal ikke være nødvendig i utgangspunktet.
          Men: Jeg ville ha fylt diffene med diffolje og ikke fett om du bruker midtdiff og ikke slipper-kløtsj. Ellers fungerer sikkert fett helt fint, uten at jeg selv har kjørt med fett i mine.

          Diffhus i alu (Fast Lane Machine):
          • FLM26010 - Slash 4x4 Center Diff Cup Set, aluminum
          • FLM26030 - Slash 4x4 Front or Rear Diff Cup, aluminum (1)

          Disse diffhusene bruker jeg selv og har fungert utmerket, men ikke sikkert det er helt nødvendig da, men er jo litt bling bling

          STÅLAKSLINGER:
          På 3S er det drivverket som får juling, selvfølgelig og det første er drivakslinger i stål, hvertfall bak. Men helst ville jeg ha skiftet foran også. Jeg prøvde MIP sine teleskopakslinger, samme prinsipp som plastakslingene originalt. De er bra de, traktorakslinger!
          Men de har en bakdel, og det er at ved pådrag så blir de 'stive' ettersom de da ikke beveger seg ut og inn etter bevegelsene. Da er det bedre å gå for en f.eks CVD aksling ala buggy. Den har ikke dette problemet. Derfor vil jeg anbefale Tekno sine akslingsett som er bra. Men de koster en del penger, og uten å sjekke med MIP, så går jeg utfra at MIP er billigere. Det blir ett valg om hvor mye man vil bruke.
          Mine har holdt en sesong, men jeg har ikke brukt bilen så mye, men når den har blitt brukt har den blitt brukt grundig og det er ingen tegn til svakheter på disse.

          Tekno-akslinger, M6 dvs IKKE for ProTrac oppsett:
          • TKR6852X (Bak)
          • TKR6851X (Foran)
          • TKR1654X Om du går for disse akslingene over, kjøp med Tekno 12mm Aluminum Hex Adapters, da slipper du noe tull med de originale i plast som er med i settet.


          VIFTER:
          Motorvifter fungerer det, det er en grunn til at det finnes så mange viftearrangement å få kjøpt til alle slags motorer og biler
          Om du ikke har original vifte til ESC, så kjøp det med en gang, denne får du kjøpt originalt og i Norge, på 3S er det greit å ha temperatur under kontroll.

          SPUR:
          Man kan også skifte ut Spurdrevet med ett fra stål. Robinson Racing har disse, som jeg selv er veldig fornøyd med.
          Men husk at du får mer 'lyd' fra drevene når du bruker disse, men de tåler juling.

          For Midtdiff:

          For Slipper-Kløtsj i stål:

          MOTORBUKK + STØRRE LAGER:
          Oppgrader motorbukken til en i aluminium med større lager til slipper/ midtdiff, har du den gamle Slashen så finnes den å få kjøpt originalt med større lager, 10X19X5 (Viktig!)
          Motorbukker fra King Headz (Disse er bra):

          Om du ikke går for alt dette, så er alu motorbukk med større lager og drivakslinger bak i stål noe du må ha for å kjøre på 3S ett minimum, så kan du ta ting etterhvert som du trenger det.

          Etterhvert som du brekker bærearmer, kjøp de fra RPM, de har en noe mykere plast som gjør at de tar noe mer juling over tid. Muligens holder de litt bedre på vinterkjøring også, da plasten blir sprø og du får brekkasjer lettere.

          Håper dette ga litt mening, dette er ihvertfall hva jeg har gjort for å få min Slash til å bli driftsikker
          5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
          Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

          Comment


          • #6
            Tekno-akslingene går ikke overens med RPM armer og Traxxas alu spindler har jeg lest? Kjører MIP på min og det fungerer knall bare de er korrekt montert. Man bør imidlertid slipe litt av spindelen siden den "skålen" over leddet tar borti når den fjærer helt ut.
            Et rimeligere alternativ på motorbukk er en Yeah Racing som RCmart.com selger. Jeg har enda ikke tatt dette lageret siden jeg oppgraderte til Yeah Racing og 19x10x5 lager.
            Spurdrev av plast holder fint om det er korrekt justert.
            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

            Comment


            • #7
              Originally posted by Bakstad View Post
              Hallo! Dette er hva jeg har oppgradert min Slash 4x4 LCG til, jeg går utfra att du har alu styredeler på denne fra før, selv om det ikke er nødvendig.

              DIFFER:
              Diffene på Slash er rimelig solide.
              De er de samme som på E-Revo og jeg har fortsatt ikke 'knust' en eneste av de før jeg oppgraderte til differ i alu. Så der burde du være trygg. Men det finnes diffhus i aluminium å få tak i om du vil ha det råeste (Slash/ E-Revo), men det skal ikke være nødvendig i utgangspunktet.
              Men: Jeg ville ha fylt diffene med diffolje og ikke fett om du bruker midtdiff og ikke slipper-kløtsj. Ellers fungerer sikkert fett helt fint, uten at jeg selv har kjørt med fett i mine.

              Diffhus i alu (Fast Lane Machine):
              • FLM26010 - Slash 4x4 Center Diff Cup Set, aluminum
              • FLM26030 - Slash 4x4 Front or Rear Diff Cup, aluminum (1)

              Disse diffhusene bruker jeg selv og har fungert utmerket, men ikke sikkert det er helt nødvendig da, men er jo litt bling bling

              STÅLAKSLINGER:
              På 3S er det drivverket som får juling, selvfølgelig og det første er drivakslinger i stål, hvertfall bak. Men helst ville jeg ha skiftet foran også. Jeg prøvde MIP sine teleskopakslinger, samme prinsipp som plastakslingene originalt. De er bra de, traktorakslinger!
              Men de har en bakdel, og det er at ved pådrag så blir de 'stive' ettersom de da ikke beveger seg ut og inn etter bevegelsene. Da er det bedre å gå for en f.eks CVD aksling ala buggy. Den har ikke dette problemet. Derfor vil jeg anbefale Tekno sine akslingsett som er bra. Men de koster en del penger, og uten å sjekke med MIP, så går jeg utfra at MIP er billigere. Det blir ett valg om hvor mye man vil bruke.
              Mine har holdt en sesong, men jeg har ikke brukt bilen så mye, men når den har blitt brukt har den blitt brukt grundig og det er ingen tegn til svakheter på disse.

              Tekno-akslinger, M6 dvs IKKE for ProTrac oppsett:
              • TKR6852X (Bak)
              • TKR6851X (Foran)
              • TKR1654X Om du går for disse akslingene over, kjøp med Tekno 12mm Aluminum Hex Adapters, da slipper du noe tull med de originale i plast som er med i settet.


              VIFTER:
              Motorvifter fungerer det, det er en grunn til at det finnes så mange viftearrangement å få kjøpt til alle slags motorer og biler
              Om du ikke har original vifte til ESC, så kjøp det med en gang, denne får du kjøpt originalt og i Norge, på 3S er det greit å ha temperatur under kontroll.

              SPUR:
              Man kan også skifte ut Spurdrevet med ett fra stål. Robinson Racing har disse, som jeg selv er veldig fornøyd med.
              Men husk at du får mer 'lyd' fra drevene når du bruker disse, men de tåler juling.

              For Midtdiff:

              For Slipper-Kløtsj i stål:

              MOTORBUKK + STØRRE LAGER:
              Oppgrader motorbukken til en i aluminium med større lager til slipper/ midtdiff, har du den gamle Slashen så finnes den å få kjøpt originalt med større lager, 10X19X5 (Viktig!)
              Motorbukker fra King Headz (Disse er bra):

              Om du ikke går for alt dette, så er alu motorbukk med større lager og drivakslinger bak i stål noe du må ha for å kjøre på 3S ett minimum, så kan du ta ting etterhvert som du trenger det.

              Etterhvert som du brekker bærearmer, kjøp de fra RPM, de har en noe mykere plast som gjør at de tar noe mer juling over tid. Muligens holder de litt bedre på vinterkjøring også, da plasten blir sprø og du får brekkasjer lettere.

              Håper dette ga litt mening, dette er ihvertfall hva jeg har gjort for å få min Slash til å bli driftsikker
              Takk for all infoen, sånn prismessig fra utlandet så er det ca samme prisen for akslingene bak om det blir mip,tekno evnt traxxas sine.
              Traxxas sine blir vel dem dyreste her i landet, har dere prøvd disse før? http://buy.traxxas.com/product_info....ducts_id=10089

              Vet ikke helt hvem av akslingene jeg skal velge, hvis jeg bestiller Alu motorfeste fra traxxas, må jeg også bestille større lager fordi det som sitter på i plast festet som følger med på bilen blir for lite?
              http://buy.traxxas.com/product_info....oducts_id=9279 ser ikke det er nevnt noe delenr på lageret her.
              Last edited by raybenz; 17 November 2013, 20:48.

              Comment


              • #8
                Yeah racing var jo et billig alternativ

                Jeg har plast spindler, har ikke byttet til alu i styringen foran enda siden det som sitter på i plast har tålt ganske mye og enda ikke knekt. Regner ikke med det følger med noe monteringsmanual på mip akslingene, ser ikke sånn ut på nettet selvom det ser ut til å komme i ganske mange deler i posen fra mip, er det noe spesielt man bør passe på for og få det riktig montert?

                Det må bli enten mip,tekno eller traxxas sine, bytter bare bak foreløpig, plast spurt drevet har holdt veldig bra, overraskende at det har holdt enda etter mange mange timers hardkjøring, ikke ser det spesielt slitt ut heller.
                Last edited by raybenz; 17 November 2013, 20:47.

                Comment


                • #9
                  Det følger med skisse for montering, men det gir seg egentlig selv når du får det ut av posen. Pass på at det hakket på krysspinnen havner eksakt der sett-skruen går inn. Bruk rød loctite gjengelås eller tilsvarende på denne sett-skruen. Ellers popper krysspinnen ut etterhvert. Ta de to akselhalvdelene fra hverandre og rengjør av og til. Smør dem med 5-56 eller wd40 for å unngå at de ruster for mye. Rett montert tåler de enormt med misbruk, totalt overdimensjonerte akkurat sånn som vi vil ha det..
                  Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Odd-M View Post
                    Tekno-akslingene går ikke overens med RPM armer og Traxxas alu spindler har jeg lest? Kjører MIP på min og det fungerer knall bare de er korrekt montert. Man bør imidlertid slipe litt av spindelen siden den "skålen" over leddet tar borti når den fjærer helt ut.
                    Et rimeligere alternativ på motorbukk er en Yeah Racing som RCmart.com selger. Jeg har enda ikke tatt dette lageret siden jeg oppgraderte til Yeah Racing og 19x10x5 lager.
                    Spurdrev av plast holder fint om det er korrekt justert.
                    Vel, ja det er forsåvidt riktig (Størrelser på lagre). Og grunnen til det er at Tekno har laget sett for deg som er -bolt on- Performance, om du vil.

                    De har laget ett system som fungerer 100% hele veien, og da måtte de justere på diverse lagerstørrelser (Større innerdiameter). Tekno har fått til ett system som fungerer meget bra her etter min mening

                    Med MIP kan man beholde alu-delene, men etter min mening mister man kjøreegenskaper til en viss grad om man vil ha en bra banebil.

                    Yeah Racing kan være bra det, jeg har ikke prøvd de selv på Traxxas, men brukt mye annet fra YR på andre biler, verktøy etc. Jeg har satt opp hva jeg vet vil fungere 100% på min bil som skal fungere på bane, og brukes kun til det. Hovedpoenget er å få opp lagerstørrelsen

                    Litt mer om MIP, det de fleste ikke er klar over er at alt som er bygd opp som teleskop vil alltid binde opp til en viss grad.
                    Dette 'slipper' når man hopper, men vil igjen binde i skarpe svinger på en bane.

                    Dette merket jeg etter en stund når jeg ikke i kule .... kunne få Swaybars til å fungere skikkelig..

                    Eller har du en annen type, kanskje nyere type MIP aksling? M.A.O. CVD type med universal i enden?
                    5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                    Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                    Comment


                    • #11
                      Er ikke alle MIP cvd da? Nå driver ikke jeg med racing. Dette er bare en hopp og sprett-bil til lek og morro, der jeg er mer ute etter at den skal tåle en smell enn at det sksl gå en tidel bedre på runden. Ser den med at det kan knipe litt i akslingene. Derfor sørge for at de er rengjort og smurt. De teknoakslingene er vel dogbone på indre ledd? Det er vel ingen fordel egentlig om ikke akslingen står noenøunde vannrett? Jeg har ikke prøvd dem så bør egentlig ikke uttale meg. Men til bashing fungerer definitivt MIP. Jeg kjører med stiv mellomaksling og de originale stikkakslingene popper som popcorn om man ikke er forsiktig.
                      Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                      Comment


                      • #12
                        Nei, den MIP som jeg snakker om, er de med teleskop.
                        Angående Tekno så ja, det er dogbone og universalledd, CVD med universalledd.

                        Forskjellen jeg prøver å påpeke er MIP-akslinger med teleskop og faste universal-ledd i begge ender som på original TRX Slash.

                        De kan ha bakdeler som nevnt over, jeg har hatt begge deler. Men: MIP sin teleskop-aksling er SOLID! Og i grunn ikke noe feil med den sånn sett. Og vil sikker ha en lengre levetid enn Tekno om du skal rase vilt og hemningsløst i ett grustak på 3S hehe..

                        Men skal du ha en mulig liten fordel til banekjøring ville jeg valgt de som er CVD med universal-ledd.
                        Tekno sine er fine fordi de bruker større lager for å få større inner-ring der låsepinnen sitter låst inne i lageret og man trenger da ikke noen sett-skrue til å holde ting sammen. Noe jeg synes er en fin måte å løse dette på. Da får man hele leddet til å bevege seg fritt men samtidig ingen mulighet til å falle fra hverandre og heller ingen set-skrue man må passe på
                        (Kun ett totalt lager-ras kan få leddet til å løsne)

                        Hehe, ble muligens forvirrende alt dette men forskjellen er teleskop MIP-aksling eller CVD med universal-ledd.

                        Angående det med motorbukk fra Yeah Racing, så finner jeg kun denne til gamle typen Slash, dvs ikke til den nye LCG-Slashen.
                        Bare pass på å få riktig type om du har ny type Slash. (Trådstarter)
                        5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                        Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Bakstad View Post
                          STÅLAKSLINGER:
                          På 3S er det drivverket som får juling, selvfølgelig og det første er drivakslinger i stål, hvertfall bak. Men helst ville jeg ha skiftet foran også. Jeg prøvde MIP sine teleskopakslinger, samme prinsipp som plastakslingene originalt. De er bra de, traktorakslinger!
                          Men de har en bakdel, og det er at ved pådrag så blir de 'stive' ettersom de da ikke beveger seg ut og inn etter bevegelsene. Da er det bedre å gå for en f.eks CVD aksling ala buggy. Den har ikke dette problemet. Derfor vil jeg anbefale Tekno sine akslingsett som er bra. Men de koster en del penger, og uten å sjekke med MIP, så går jeg utfra at MIP er billigere. Det blir ett valg om hvor mye man vil bruke.
                          Mine har holdt en sesong, men jeg har ikke brukt bilen så mye, men når den har blitt brukt har den blitt brukt grundig og det er ingen tegn til svakheter på disse.

                          Tekno-akslinger, M6 dvs IKKE for ProTrac oppsett:
                          • TKR6852X (Bak)
                          • TKR6851X (Foran)
                          • TKR1654X Om du går for disse akslingene over, kjøp med Tekno 12mm Aluminum Hex Adapters,
                          Lurer på om jeg ikke skal bestille tekno akslinger bak, regner med at traxxas sine hex adapter passer på tekno akselen? Eller passer bare dem fra tekno siden det følger med?

                          Vet du forresten om man kan bruke traxxas sine 1952x stub axle istedenfor dem som følger med i plast?
                          hvis ikke så kanskje jeg går for traxxas sine 6852r og satser på at det er solide saker
                          Last edited by raybenz; 19 November 2013, 22:01.

                          Comment


                          • #14
                            Tror det er litt begrepsforvirring her, eller så misforstår jeg. CVD betyr for meg det leddet med "kule" og en krysspinne gjennom. Et kjapt google-søk bekrefter også det. Traxxas sine originale av plast er forsåvidt også "CVD". Prinsippet er jo identisk på Tekno, bortsett fra at de bruker dogbone på det indre leddet? Og dogbone går vel for å være en simplere løsning enn CVD, men en nødvendighet om man ikke skal ha en teleskopløsning på akslingen. Beklager, men jeg ser ikke poenget du vil frem til..
                            Når så er sagt, så betviler jeg ikke at de er gode, for jeg ser de får meget gode tilbakemeldinger.

                            raybenz, du får google etter erfaring med de traxxas-akslingene. Jeg har aldri sett dem i bruk.
                            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                            Comment


                            • #15
                              CVD har hylse med hull til en pinne som sitter i et "hus" på akselen. Ingen aksler kan sitte fast i begge ender uten mulighet for fleks, derfor har mange cvd aksler dogbone i andre enden.
                              Universalledd er laget rundt en firkant og med to hull slik som er på traxxas (i billig utførelse). Kyosho har alltid brukt slike med stort hell, men da selvfølgelig en del bedre kvalitet enn traxxas sine
                              Min erfaring er at traxxas akslene ikke ryker i den teleskopiske delen, men i universalleddet.

                              For min del virker mip aksler ut som overpriset og klumpette motfor begge de andre alternativene.
                              B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                              Smash shark m/3674
                              HPI 4life

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X