Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basher / Crawler til pode på 4 (og pappa).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basher / Crawler til pode på 4 (og pappa).

    Poden har alltid vært bilfrelst, så var stor stas når han fikk en radiostyrt bil.

    Problemet jeg har med "billigbilene" han har fått av besteforeldre og venner det at de har ingen hastighetskontroll, de tåler ikke å bli brukt og de er egentlig ikke så spesielt billige - Med 2-3-400 kroner stykket, og allerede to som har tatt kvelden (superlim kan ikke gjøre underverker) - så føler jeg det er tid for noe skikkelig til tross for ung alder. Blir jo en pappa-pode-greie.

    Nå er poden glad i vann, og har sett mye på folk som har kjørt rc-biler i våtere elementer, så at elektronikken er vanntett hadde vært veldig kjekt.

    Naboen har en redcat rockslide rs10 (eller ser ut som en, han husker ikke hva det er) til sine på tilsvarende alder. Så fikk litt sansen for rockcrawlere mtp lav fart selv om de kjører med gassen helt inne - og framkommeligheten er jo topp så det gir jo ekstra underholdning. Men denne har ikke vannbeskyttet elektronikk, så da må man finne en måte å gjøre det så om det skal passe perfekt til poden.

    Vi bor ganske landlig til, lite asfaltområder å kjøre rundt på så det er uansett en "offroader" jeg er ute etter.

    Har også sett på Vaterra slickrock og twin hammers. Førstnevnte er en rock crawler i 1:18 som tåler litt vann, og sistnevnte er en 1:10 crawler/basher som har lav/høygir som kan gi en ekstra dimensjon når han får opp kontrollen om han vil gjøre annet med samme bil. Har også sett på noen av axial sine.

    Så har jeg tenkt på muligheten med å "gire ned" en basher/buggy mens han er i læringsfasen. Men det er utenfor mitt kompetanseområde for øyeblikket. Tips på det taes imot om det er en plausibel løsning.

    Så nå har jeg nevnt hva jeg har sett på og hva jeg er ute etter - men vil sette pris på råd og tips fra folk som vet litt mer enn bare det de leser på nett. Budsjett er ikke så nøye, men de jeg har nevnt bør jo si litt om hva jeg har sett for meg.

  • #2
    Basher / Crawler til pode på 4 (og pappa).


    Denne kan være midt i blinken, elektronikken har lære modus. 50% styrke begrensning, som kan slåes av og på. Skal være vanntett også.
    living in the fast lane

    Comment


    • #3
      Fjernkontrollen har en knapp som regulerer gasspådraget. Klarte å sette denne i treigingmodus selv, og fikk hjelp av en her inne. Nokså opplagt, og avkommet knekker den koden ganske snart, men det er ihvertfall en mulighet. RTR SC10 2WD Traxxas Slash kommer nedmod kr 2.000,- hvis man bruker litt tid på å lete. Noen forhandlere vil også gjerne bli kvitt NIMH-utgavene sine, og kan gi gode avslag her. Traxxas Slash er vanntett, og det finnes mange norske forhandlere som har deler på lager. 4WD koster en del mer.

      Øivind
      Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

      Comment


      • #4
        Greit med en bil som tåler en smell, for kræsje det kan de. Traxxas lager solide RTR-biler for folk flest med vanntett elektronikk. Men de gjør ganske mye fart, særlig de børsteløse. Jeg øver med en Axial skalabil med treig børstemotor. Pleier å stille ned trottle-ytterligere hvis vi ikke er i åpent landskap, for de er ikke like solid bygd som typiske herjebiler.
        Slashen min dundra han rett i en betongvegg på full fart uten at den tok skade, men den er en del forsterket.
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          forstår jeg det rett, så er det disse endpointene på kontrolleren som er "nybegynnergreia", så man kan sette lave endpoints på throttle-kanalen, og dermed kan få justere ytelsen virkelig etter framgangen? Det ville vært genialt, så kunne man valgt bil som er virkelig både leketøy for pappa og pode.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Odd-M View Post
            Slash 4x4, Stampede 4x4, Sakura Zero S, Wraith, SCX10 , TZ4
            Hvordan er forresten slash vs stampede mtp stabilitet ved høy hastighet? Slash ligger jo mye lavere, så burde jo være bedre på den måten. Men det er jo langt fra ensbetydende.

            Comment


            • #7
              Slashen er langt mer stabil og har bedre kjøreegenskaper. Den er lavere og har lengre akselavstand. Men Stampeden er mye mer leken av seg til hopp og sprett. Begge er børsteløse og går alt for fort til småtassene synes jeg.

              Det varierer litt hva de forskjellige produsentene kaller det, endpoint er også riktig. Jeg bruker Spektrum-radioer som har lcd-display og er mye enklere å stille på. Har ikke satt meg inn i hvordan Traxxas-radioen kan justeres, men det er mer knotete siden man må bruke kombinasjoner av taster.
              Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

              Comment


              • #8
                Originally posted by moijk View Post
                Hvordan er forresten slash vs stampede mtp stabilitet ved høy hastighet? Slash ligger jo mye lavere, så burde jo være bedre på den måten. Men det er jo langt fra ensbetydende.
                Slash'n svinger bedre, og er mer retningsstabil. Stampede er en monstertruck, og da er det hopping, bashing og grustak som gjelder. Begge er fantastiske leketøy, og man basher med Slash også. Diameteren på hjulene gjør at du kan få en potensielt syk fart med en MT hvis giringa ellers er lik, men da blir rattutslag mer retningsgivende enn absolutt

                Innbiller meg også at annenhåndsverdien for en Traxxas SC10 er tilstede, mens det er vanskelig å få solgt en Traxxas MT dersom lufta går ut av ballongen.

                Utvalget i hjul/dekk/karosserier er også større for SC10 siden dette er en mer standardisert bilklasse (høres ut som en selvmotsigelse, men på MT er oftere dekk, felger og karosseri proprietære, og det er ikke uten videre sikkert at du får tak i dekk som passer dersom du river ett, og trenger nytt raskt. SC10 kan bruke dekk og felger fra mange (alle?) produsenter.). Artig å dekorere et karosseri med sjablonger fra podens barnetv-favoritter. Sett mange gøyale versjoner av "Lightening McQueen". Litt gammel referanse, 2006 begynner å bli en stund siden....

                Har 2 MT'r hjemme som jeg kjøpte for svært lite penger (Nitro), skal forsøke å selge den ene, men regner med å nesten måtte gi den bort mot at kjøper dekker porto.

                Øivind
                Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                Comment


                • #9
                  Jeg kan også varmt anbefale slash 2wd.lettkjørt og grei. bygde opp en slik en fra restekassa mi i fjor som poden her på 3,5år kjører. den fikk vanlig 27t motor bare og limt bakdiff så han fikk sladda litt. dette må være noe av det nærmeste du kommer en uknuselig bil vil jeg påstå etter å selv ha banket en tilsvarende i flere år med bl-oppsett og 3s lipo...

                  Comment


                  • #10
                    Traxxas bilane har og training mode på regulator, so den berre går 50%..Om dokke har tenkt å køyre litt i skog å mark ville nok kanskje telluride vore best, slash e ikkje en trail bil..ev summit, men den e endel dyrare og større..
                    Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                    Comment


                    • #11
                      Har selv kræsjet stampede 4x4 med 3s batteri å høyere giring, tipper den hadde ca 90km rett inn i en lyktestolpe, det var bare å bytte ut demper plasten (25kr) rettet ut styrestagene med tang og måtte bytte demper armen (ca 50kr) også en plastdel til servosaveren samt dempertårnet, tilsammen ble det vel 200-300kr med frakt. Var veldig overrasket at mere ikke gikk i stykker når man kræsjer i så høy hastighet.
                      Slik som Odd M nevner, man kan kjøpe forsterket deler i titanium og aluminium, da holder det enda bedre når uhellet er ute

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X