Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor mye oppblåst er for mye oppblåst....lipo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvor mye oppblåst er for mye oppblåst....lipo?

    Hei

    Har et par nano-tech 4s 45-90c 5000mha som jeg bruker til min HPI baja 5sc som er konvertert til eletrisk.
    Batteriene har begynt å blåse seg litt opp. det var først bare en anntydning til oppblåsing, hvor du kunne se at dei var litt oppblåst om du studerte dei. men nå ser man det ganske tydelig. Pga dette har eg blitt litt bekymret for ladingen av desse, vanligvis lader eg batteriene innendørs, i lipobag. Men har nå begynt å ta dei ut å lade dei for sikkerhets skuld. Men hvor går grensen egentlig. hva er for mye oppblåst?

    Når jeg først er ute etter tips, så lurer jeg på om noen har anbefalinger til nye batteri til Bajaen. bruker i dag to av overnevndte batteri, så totalt 8s. Vurderer å kjøpe nye av samme sort, evt med litt høyere C rating. skulle hatt litt mer punch i bajaen, men usikker på om det blir i meste laget for ESC.

    Noen som har innspill?
    Last edited by AngelowDoom; 23 June 2014, 19:24.

  • #2
    Hva slags motor og esc kjører du?
    Etter å ha sett hva som kan skje med lipo som tar fyr så hadde jeg ikke turt å bruke de.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #3
      Åja nevnte ikke det men det er Castle Mamba XL2 med 780kv motor

      Comment


      • #4
        Du bør nok opp på rimelig heftige batterier med en såpass stor motor. Castle oppgir jo ingen gode data, men 8 gauge wire skal være god for 472A strømtrekk. Det sier litt om kapasiteten. Tror man kan gå ut fra at den drar minst 150A, kanskje 200A. Hvis du googler finner du sikkert mye info. Etter hva Castle sier er det også datalogging på denne, som blant annet kan lese ut strømtrekket.

        Jeg har litt blandet erfaring med Hobbyking-batterier. Man får jo typisk hva man betaler for...
        Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

        Comment


        • #5
          Ok, stemmer ikkje dette da? Vist man går ut ifrå 200a strømtrekk og batteriene er 5a (200 / 5 = 40) burde ikke da et batteri på 40c ver tilstrekkelig? Så et batteri med 45 -90c burde vel ver innenfor? Det er vel ratet til 45a continious og 90a brust.
          Eller har eg bommet med utrekningen?

          Comment


          • #6
            Skryteverdier? Batteriene bør ha solid overkapasitet dersom de belastes tungt
            Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

            Comment


            • #7
              Hobbyking sier selv av man bør ha 50% ekstra, ser jeg på deres anbefaling.
              Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

              Comment


              • #8
                Ok det forklarer litt, har savnet litt punch i den. Utrolig så mye batteri har å si egentlig, det ser jeg på dei mindre bilene også. Gikk opp en hel del på c rating på min slash, og den gikk fra sprek til helt bananas.

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X