Originally posted by SHY
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Dekk i 1:10 Offroad!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
Som vanlig, jeg har noen kommentarer her
Originally posted by thaking View PostFøler ikke at vi går mot strømmen jeg, det er tilfeller i sesongen 2010 hvor rekrutter møtte opp på løp og ikke fikk kjøre med det dem hadde av sko på bilen pga dekkbegrensninger, i mine øyne så er dette rekrutteringshemmende.
Et annet argument var at det var et gjensidig ønske ifra førere i NC/NM om at visse dekktyper burde skiftes ut og at utvalget burde økes med enda en type, noe pga tilgang på dekktype og at noen av typene var utgått av produksjon, mao vi måtte ha hatt en runde til om hvilke dekk som skulle blitt tillatt, Martin kom med et forslag til enkelte typer dekk på MSK men det ble nedstemt i forhold til fritt dekkvalg.
Det er provoserende at du skriver "mao vi måtte ha hatt en runde til om hvilke dekk som skulle blitt tillatt". De foreslåtte dekk var testet av flere, på alle de banene vi kjører på som ikke er kunstgress, samt at Minispike allerede er godt innarbeidet. Jeg snakket med mange av førerne på NM og jeg tør banne på at vi ved en avstemning ville endt med flertall på enhetsdekk. Man kan ikke sitte på MSK og avgjøre ting på tvers av utøverne etter kun egen mening.
Men dette er tydeligvis greit, på samme måte som å endre dekkregler midt i fjorårsesongen.
En annen ting er at en skal fortsatt huske at de fleste som kjører løp, med stor sannsynlighet vil kjøpe de dekkene som arrangør anbefaler på sin bane, de banene vi har i norge er stort sett kjent for alle, så jeg tror uansett ikke det vil komme noen store endringer på hvilke dekk som vil bli brukt, i tillegg må en komme på at compunden i de dekkene vi har hatt, det har aldri vært noe begrensninger på det i de reglene som har vært, dvs at uansett så er dekkvalgene ganske mange hvis en tar dette i betraktning.
De fleste som kjører i toppen idag på rankinglista, de dekkene som dem evt vil bruke vil uansett være ganske like vil jeg tro, med unntak av at enkelte kan legge på nye dekk til hver runde på banen. de 10 beste førerne idag, der har jeg vanskelig for å tro at det er dekktypene som vil være årsaken til om du blir nr 1 eller 2.
De i toppen vil alltid være de beste, uansett dekk. men de gangene jeg taper eller vinner fordi kun én fører hadde tilgang på en type dekk som var vesentlig bedre enn andre, vil dette naturlig nok føles surt for meg eller andre.
De store løpene i verden går med enhetsdekk, men innlegg er fortsatt noe man kan og må lære mye om. Frie dekk gjør det vesentlig mer kostbart og vanskelig.
Ett dekk + ti forskjellige typer innlegg pluss minus = ti mulige kombinasjoner å finne ut av.
Ti dekk + ti forskjellige typer innlegg = hundre forskjellige kombinasjoner.
-----------------------------------------------------------------------
Konklusjon:
Jeg savner fortsatt noen motargumenter mot enhetsdekk som faktisk holder vannLast edited by Razer; 27 January 2011, 12:59.
Comment
-
Nå klarer ikke jeg å styre nysgjerrigheten min lengre siden jeg ikke er så inne i 1/10OR.....
Men hvorfor er det så mye verre å ha fritt dekkvalg i 1/10OR enn i 1/8OR? Kan ikke huske at det har vært tema med enhetsdekk i 1/8 så lenge jeg har kjørt hvertfall, og dekka er jo ikke akkurat billige der heller, for å si det sånn.
Men med fritt dekkvalg kan man kjøre de dekka man liker å kjøre, ikke nødvendigvis det de fleste liker. Og trenger vi egentlig så mye regler som mulig??
Bare mine 50 øre.
Comment
-
hmm... her ble det visst borte noen innlegg... jaja...
men jeg vil ta tak i en ting du skriver, Stein Ove og det er følgende:
"De fleste som kjører i toppen idag på rankinglista, de dekkene som dem evt vil bruke vil uansett være ganske like vil jeg tro, med unntak av at enkelte kan legge på nye dekk til hver runde på banen. de 10 beste førerne idag, der har jeg vanskelig for å tro at det er dekktypene som vil være årsaken til om du blir nr 1 eller 2."
Poenget mitt er at det er ikke disse på toppen av rankinglista som er problemet, men med denne endringen så går man ett skritt i retning i av at de 20-25-30 potensielle neste på rankingslista ikke stiller... Jeg vet med meg selv at med like forhod på dekk-siden, og dagens avslappede forhold til motor og batterier (i motsetning til sist jeg var aktiv med det komplette hysteri i 1:12 og touring klassene på 90-tallet), så KAN jeg hevde meg opp i en a-finale på en god dag, og med litt jobbing på oppsett og rolige nerver. Så lenge jeg føler at det er mulig, er det inspirerende å være med på race. Hvis vi er 20-30 mann som føler det slik, dukker vi opp på race. Men hvis det er slik at man VET at man ikke har de riktige dekka eller innlegga, så detter motivasjonen, og så i stedet for å laste alt stashet i bilen og kjøre land og strand rundt, så tar jeg helelr noen timer på den lokale banen. Vel og bra for lokal aktivitet, men ikke videre bra for klassen sin fremtid i forbundsregi.
Comment
-
Originally posted by Finken View PostJa, tenk hvor mange dere kunne vært i 1:8OR da
Dette er bare trist........
Vet ikke om det er slik i 1/10, men i 1/8 kan dekk som er helt konge på en bil være helt ræva på en annen, tenk da om ett slikt dekk er enhetsdekk???
Comment
-
Originally posted by Samen View PostNå klarer ikke jeg å styre nysgjerrigheten min lengre siden jeg ikke er så inne i 1/10OR.....
Men hvorfor er det så mye verre å ha fritt dekkvalg i 1/10OR enn i 1/8OR? Kan ikke huske at det har vært tema med enhetsdekk i 1/8 så lenge jeg har kjørt hvertfall, og dekka er jo ikke akkurat billige der heller, for å si det sånn.
Men med fritt dekkvalg kan man kjøre de dekka man liker å kjøre, ikke nødvendigvis det de fleste liker. Og trenger vi egentlig så mye regler som mulig??
Bare mine 50 øre.
1:8 kan ikke, under noen som helst omstendighet, ikke engang så smått, sammenlignes med 1:10.
Dere skal kjøre i 45 minutter, dekkenes holdbarhet og kjørbarhet kommer i spill med førernes nerver over lang tid, hvordan bilen og banen holder seg og ev. endrer seg, og er du den med motoren igang og hodet kaldt, så kan du teoretisk vinne med en Inferno 7.5 RTR.
Dette scenarioet kan overhodet ikke eksistere i 1:10 offroad. Det er rett og slett for kort og intenst til at slikt kan forekomme.
Jada, ingen regler uten unntak, men det er i 1:8 mye større spillerom, og dekk har ikke så langt vist seg kritisk på samme måte. I tillegg kjører dere på langt mer varierte underlag, og dere sliter som nevnt både dekk og bane på en helt annen måte enn oss.
Comment
-
Originally posted by grelland View Postprøv å kjør en 2wd 1:10 med 5.5T motor uten grep bak...
Bare lurte på om det var sånn at enhetsdekk funker på alle biler og på alle baner.
Selvom en 1/8 med feil dekk ikke kan sammenlignes med en 2WD med dårlige/feil dekk, er ikke det heller no stas å ratte...
Comment
-
Før vi stopper jordrotasjonen og påkaller dommedag kan det jo være greit å se på hva man reelt står overfor av utfordringer på dekksiden i den kommende sesongen.
NC1 Spydeberg
NC2 Radøy (Kunstgress)
NM Innherred (Kunstgress)
NC3 Oslo (Kunstgress)
NC4 Innherred (Kunstgress)
I 4 av 5 løp er dekkvalget allerede bestemt. Schumacher Mini Spike yellow. (Selv om jeg planlegger å toppa heile driden med å kjøre mini pin
Det kommer garantert til å være folk som legger ut sine erfaringer fra Spydeberg når snøen går, hvis ikke finnes det nok av litteratur og dekkbeskrivelser og tabeller til å avpasse et dekk til hvilket underlag det er.
Har vi et stort problem folkens eller er det pittelitte syklubb hysteri her inne nå??
For å snu på flisa. Under Nordisk i Sverige for ett år siden var Losi Stud eller noe enhetsdekk på kunstgress. Det var frustrerende det!
Bilen var mye dårligere å kjøre enn med minispike. Dette som et resultat av enhetsdekk (og sannsynligvis en avtale med en lokal hobbybutikk...)
Alle som blir bitt av denne basillen er inne her ihvertfall ukentlig om ikke daglig for å få med seg hva som skjer.
Når du får vite hvilket dekk som funker kommer du til å kjøpe det.
Must it , Radiostyrt Modellhobby og Smallsize kommer garantert til å ha dekk med på løp som er helt i toppklasse ift banen det kjøres på .
Så da står vi tilbake med nybegynneren som endelig skal være med på løp, men blir avvist i løpskontrollen fordi han hadde satt på gresshoppe dekkene fordi de var så tøffe. Det er pinlig det. Han kommer ikke igjen...
Dette er 14 åringen som har fått med seg busspenger og penger til en hotdog. Slik at han ikke har mulighet til å kjøpe de dekkene som butikkene har med.
Vel vel, det var mine 2 kroner i denne debatten
Good night and good luckLast edited by Kebabkongen; 27 January 2011, 15:24. Reason: Personangrepet på roy grelland er fjernet:)Kyosho TKI2 WC - Durango Dex 210
KO Propo - LRP - Byron Gen2 Fuel
TEAM RADIOSTYRT MODELLHOBBY - BERGEN
Comment
-
@KK: Vi har allerede kunstgress
Poenget for min del her må jeg si er at få har kommet med noen gode argumenter mot enhetsdekk. Det eneste fornuftige er det om nybegynneren som kommer med det han har. Der klarer jeg ikke å fatte og begripe problemet, da man enten kan lage en regel om at rookies kan kjøre f.eks 3 løp med det de har, etter det betegnes de ikke som rookies lenger, eller så kan faktisk både løpsledelse og teknisk løsne nok på snippen til å la de delta uansett. Dette er jo problemet med å være i NMF, alt skal være så forbanna knotete etter papiret:P
Men igjen, når man ser på terminlista, så er det ikke et problem med dekk i år.
Ps: Mener du da at Nordisk var urettferdig fordi de bare tillot Losi Stud? Er det ikke deilig å slippe å forholde seg til mer enn ett dekk?
Comment
-
Originally posted by Samen View PostTakk for bra svar, Martin.
Da funker ett dekk like bra på alle biler, altså? Det taler jo forsåvidt for enhetsdekk.
Nå er jeg ikke helt enig i at dekk ikke er så kritisk i 1/8, men det er en helt annen diskusjon.
Hadde vi derimot hatt enda tettere nivå med flere deltagere og 100% feilfritt utstyr, så hadde nok dekk vært vesentlig mer kritisk i 1:8 enn det er idag.
Comment
-
Originally posted by Samen View PostMen hvorfor er det så mye verre å ha fritt dekkvalg i 1/10OR enn i 1/8OR?
Vekt. 1:8 buggy kravet er nesten 2 kg mer enn en 1:10 2wd. Det gjør litt med evnen til finne feste.[ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
-----------------------------------------------------
Comment
-
Originally posted by Razer View Post@KK: Vi har allerede kunstgress
Poenget for min del her må jeg si er at få har kommet med noen gode argumenter mot enhetsdekk. Det eneste fornuftige er det om nybegynneren som kommer med det han har. Der klarer jeg ikke å fatte og begripe problemet, da man enten kan lage en regel om at rookies kan kjøre f.eks 3 løp med det de har, etter det betegnes de ikke som rookies lenger, eller så kan faktisk både løpsledelse og teknisk løsne nok på snippen til å la de delta uansett. Dette er jo problemet med å være i NMF, alt skal være så forbanna knotete etter papiret:P
Men igjen, når man ser på terminlista, så er det ikke et problem med dekk i år.
Ps: Mener du da at Nordisk var urettferdig fordi de bare tillot Losi Stud? Er det ikke deilig å slippe å forholde seg til mer enn ett dekk?
Tro meg: Ingen er mer for å løsne på snippen enn meg! Spesielt for nybegynnere!
Problemet med rookie greiene og 3 løp er at det blir nok en liste som skal administreres og sjekkes ift løpsledelsen. De har mer enn nok med å rette opp i og skrive inn riktige lisensnummer og transpondernummer fordi folk ikke gidder å skrive det inn på påmeldingen. (Men dette er en annen diskusjon)
Urettferdig i Nordisk? Langtifra, men meget frustrerende å kjøre med dekk som i mine øyne funket rævva ift minispike
Uansett så er ikke dekk noe problem denne sesongen, det er 1 løp (Spydeberg) hvor man må ta et valg. Der kommer jeg bare til å herme etter deg, KG, Ketil Pettersen og Jostein, så får det stå tilKyosho TKI2 WC - Durango Dex 210
KO Propo - LRP - Byron Gen2 Fuel
TEAM RADIOSTYRT MODELLHOBBY - BERGEN
Comment
Today's Birthdays
Collapse
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,683
Posts: 440,447
Members: 18,929
Active Members: 0
Welcome to our newest member, Erik-M.
Comment