Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dekk i 1:10 Offroad!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Razer View Post
    @SHY: Har du noe å komme med rundt dette?

    Har selv oppdatert reglene, men det har vært "vanskelig" å få det ut på nett. Har trukket meg fra forbundsstyret og vil derfor ikke følge dette opp videre.

    Ang. dekk: Har ikke selv erfart så store slitasjeproblemer med Bigshot, men om det er tilfellet er jeg enig i at det bør bort.

    Og det bør endres til "Holeshot" (ta bort LP). Det blir flisespikkeri å kun tillate LP etter min mening.
    Life's too short to go slow! www.ymr.no

    Besøk mitt showroom

    Comment


    • #17
      Dekk i OR 1:10 har vært diskutert opp og ned og i mente i mangen år. Ikke lett å tekkes alle meninger men SHY gjorde en kjempejobb da han kom til roret i NMF.

      For meg så er det evt kun aktuelt med enkeltløp for OR 1:10 2WD. Men om jeg kunne få ha en mening så syns jeg BowTie funker utmerket på alle offroad baner per def og for teppeland er det kun Schumacher som funker. Sånn sett burde det kanskje holde med 2 typer enhetsdekk for 2wd - BowTie og Schumacker. Et ekstra dekksett i stedet høres ut som en god ide! For 4wd har jeg ikke så mye formening om.
      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

      Comment


      • #18
        Originally posted by SHY View Post
        Har selv oppdatert reglene, men det har vært "vanskelig" å få det ut på nett. Har trukket meg fra forbundsstyret og vil derfor ikke følge dette opp videre.

        Ang. dekk: Har ikke selv erfart så store slitasjeproblemer med Bigshot, men om det er tilfellet er jeg enig i at det bør bort.

        Og det bør endres til "Holeshot" (ta bort LP). Det blir flisespikkeri å kun tillate LP etter min mening.
        Ellers så vil jeg gjerne utdype hva jeg mener er viktig her:
        -at dekket lett kan fås tak i
        -at det funker "bra nok"
        -at det er slitesterkt

        For om det er StepPin, IFMAR Pin, Holeshot eller BigShot så er virkelig ikke forskjellen stor! Og på ingen måte stor nok til at det er noe "problem" å kjøre med noen av de, på noen som helst bane. Selv på astro så funker faktisk disse dekkene helt greit! Her går det klart raskere med Schumacher, men de er som sagt faktisk gode å kjøre på også der.

        Må legge til at tidligere så skulle klubbene gi beskjed "i god tid" før løpene om hvilke dekk som funket. Det rant ut i sanden...
        Life's too short to go slow! www.ymr.no

        Besøk mitt showroom

        Comment


        • #19
          Er jo ikke noen regel om at vi må ha samme dekk i 2wd som i 4wd..
          Jeg er (utrolig nok ) enig med Geir. Det holder med å sette Bowtie og schumacher i 2wd som enhetsdekk.
          I 4wd synes jeg at holeshot bør være ett av dekkene som er lov. Kan jo sette Holeshot og Bowtie (+ schumacher for teppe) i 4wd, slik at det er mulig å kjøre samme dekk i 2wd og 4wd. Det vil gjøre det mye lettere for nye å forholde seg til. Det blir også mer økonomisk for den enkelte fører og butikkene som da, i teorien, kun trenger å satse på ett dekk..
          Team Smallsize

          Comment


          • #20
            Originally posted by SHY View Post
            Har selv oppdatert reglene, men det har vært "vanskelig" å få det ut på nett. Har trukket meg fra forbundsstyret og vil derfor ikke følge dette opp videre.

            Ang. dekk: Har ikke selv erfart så store slitasjeproblemer med Bigshot, men om det er tilfellet er jeg enig i at det bør bort.

            Og det bør endres til "Holeshot" (ta bort LP). Det blir flisespikkeri å kun tillate LP etter min mening.
            Skjønner den. Jeg vil aldri mer sitte i noe som har med forbundet å gjøre selv:P

            I helgen var Bigshot merkbart dårligere etter en pakke på lørdagen følte jeg, i 4wd holdt det greit, da var banen myk og oppkjørt. Dette er jo litt individuelt etter kjørestil, men da jeg som oftest beholder dekkene mine lenge og er snill på strømmen, så tror jeg de fleste opplevde det samme.

            Ang. reglene, så vil vel alle ta bort "LP" i regelteksten, men dette får man vel ikke vekk før MSK?

            Originally posted by sabben
            Er jo ikke noen regel om at vi må ha samme dekk i 2wd som i 4wd..
            Jeg er (utrolig nok ) enig med Geir. Det holder med å sette Bowtie og schumacher i 2wd som enhetsdekk.
            I 4wd synes jeg at holeshot bør være ett av dekkene som er lov. Kan jo sette Holeshot og Bowtie (+ schumacher for teppe) i 4wd, slik at det er mulig å kjøre samme dekk i 2wd og 4wd. Det vil gjøre det mye lettere for nye å forholde seg til. Det blir også mer økonomisk for den enkelte fører og butikkene som da, i teorien, kun trenger å satse på ett dekk..
            Så lenge Bowtie fungerer bra nok for alle baner, er dette et genialt enhetsdekk.

            Fra en butikks synspunkt er det enda mer genialt. Hvis vi får klarhet i dette i løpet av høsten, kan butikkene være stinn av dekk FØR sesongstart. Man får litt annen pris når man kan bestille 300 av noe
            Martin Sørlie - 1985
            TLR - Absima - Spektrum
            Darkspeed Racing
            www.teamsmallsize.com

            Comment


            • #21
              er ikke bowtie ute av produksjon?
              Me & My Own Wallet Racing Team
              Team Pampers
              TeamAssoTamiYoko

              Comment


              • #22
                Originally posted by chokopops View Post
                er ikke bowtie ute av produksjon?
                Det setter jo isåfall saken i et nytt og interessant lys

                *Edit:

                Der tok du ihvertfall meg på senga, det ser ut som du har helt rett. Dette vil jo si at dette forsvinner om vi vil eller ei.

                Spørsmålet da er om det fornuftig å ha to såpass like dekk som Holeshot og Bigshot på lista. Vi vet at Holeshot holder lenger, og at de grepmessig ikke er så ulike...

                Kun Holeshot og Minispike neste år?
                Last edited by Razer; 9 June 2010, 01:22.
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

                Comment


                • #23
                  Originally posted by chokopops View Post
                  er ikke bowtie ute av produksjon?
                  hehe, that would be just genius! BowTie er det mest populære dekket for OR 1:10 buggy som selges på www.amainhobbies.com.

                  Men det er vel som forretningsmannen sa "Hyllevare, nei den varen blir bare utsolgt med en gang så den tar vi ikke inn igjen!".
                  "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Razer View Post
                    Det setter jo isåfall saken i et nytt og interessant lys

                    *Edit:

                    Der tok du ihvertfall meg på senga, det ser ut som du har helt rett. Dette vil jo si at dette forsvinner om vi vil eller ei.

                    Spørsmålet da er om det fornuftig å ha to såpass like dekk som Holeshot og Bigshot på lista. Vi vet at Holeshot holder lenger, og at de grepmessig ikke er så ulike...

                    Kun Holeshot og Minispike neste år?
                    Vel, men hvis Holeshot er like bra og holder mye lengre - gjør det da noen om noen vil bruke BigShot?

                    Grunnet vansker med å få tak i dekk i butikk eller på banen via klubber blir det fort til at man hamstrer via nett, og da er det lite kult at reglene stadig endres...

                    I fjor var "alle" enige om at BigShot var bedre enn Holeshot, i begge klasser... funny that...
                    Life's too short to go slow! www.ymr.no

                    Besøk mitt showroom

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by SHY View Post
                      Vel, men hvis Holeshot er like bra og holder mye lengre - gjør det da noen om noen vil bruke BigShot?

                      Grunnet vansker med å få tak i dekk i butikk eller på banen via klubber blir det fort til at man hamstrer via nett, og da er det lite kult at reglene stadig endres...

                      I fjor var "alle" enige om at BigShot var bedre enn Holeshot, i begge klasser... funny that...
                      Dette er vel en sånn typisk sak hvor det er ganske likt, men på hver sine forhold er det ene bedre. Grunnen til å ta bort én type, er jo hvis tilgjengeligheten skulle mangle på en bane der en av de er vesentlig bedre, og resultatene avgjøres av dekk. Er kun én type lov, er det jo ganske stor sjans for at alle har samme, og det er veldig stor sjanse for at butikkene har, samt at jeg som representant for min butikk har med en stor kasse. Når da Magne har med seg en stor kasse også, så er alle dekket. Tog du an?
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #26
                        Why not not just keep it simple?
                        alt av holeshot burde være lov, "LP" "ver1" som "ver2" så lenge det er PL holeshot dekk. (HS kommer også som std på enkelte biler)
                        Losi bigshot burde også gjelde da dette "kan" være enkelt å få tak i enkelte butikker
                        Så brukes Schumi på "gress" men for de som ikke får tak i de kan ev. bruke holeshot/bigshot!

                        ps. jconcepts double D kan også være et godt alternativ for holeshot/bigshot
                        Me & My Own Wallet Racing Team
                        Team Pampers
                        TeamAssoTamiYoko

                        Comment


                        • #27
                          Hvis det er slik at holeshot angivelig skal være like bra som bigshot, skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker å bruke bigshot i det hele tatt. Det er ikke tvil om at dette dekket slites betydelig ned etter kun et par pakker. Det gjør ikke holeshot.

                          For min del syns jeg det er dramatisk mye bedre feste på bigshot enn både holeshot og bowtie på jorddekke. (Det vil si når de er nye og uslitte, eller før ca 15 minutter med kjøring om du vil.) Hvis man da innfører regel om at det er lov med 3 sett dekk på ett løp, betyr det at alle må bruke bigshot for ikke å få dårligere forhold enn konkurrentene. Da snakker vi dekkforbruk som er fullstendig unødvendig. Skjønner at det er kult for butikkene å selge 3 sett (i hver compound?) med dekk til hver påmeldte deltaker i hvert løp (pluss trening), men for deltakere bør det da være mye bedre å ha ett sett med dekk som man til og med kan ta med deg på neste løp om man vil? Spesielt om dette er et enhetsdekk man får kjøpt på banen under løp.

                          Dette er skrevet med tanke på noe som mange snakker om, nemlig at det viktigste er jevn racing. For de beste førerne vil vel dette faktisk være en fordel, da det kan være vanskeligere å håndtere bilen på litt dårligere feste.
                          [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                          -----------------------------------------------------

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Chokopops
                            Why not not just keep it simple?
                            alt av holeshot burde være lov, "LP" "ver1" som "ver2" så lenge det er PL holeshot dekk. (HS kommer også som std på enkelte biler)
                            Losi bigshot burde også gjelde da dette "kan" være enkelt å få tak i enkelte butikker
                            Så brukes Schumi på "gress" men for de som ikke får tak i de kan ev. bruke holeshot/bigshot!

                            ps. jconcepts double D kan også være et godt alternativ for holeshot/bigshot
                            Originally posted by spiro View Post
                            Hvis det er slik at holeshot angivelig skal være like bra som bigshot, skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker å bruke bigshot i det hele tatt. Det er ikke tvil om at dette dekket slites betydelig ned etter kun et par pakker. Det gjør ikke holeshot.

                            For min del syns jeg det er dramatisk mye bedre feste på bigshot enn både holeshot og bowtie på jorddekke. (Det vil si når de er nye og uslitte, eller før ca 15 minutter med kjøring om du vil.) Hvis man da innfører regel om at det er lov med 3 sett dekk på ett løp, betyr det at alle må bruke bigshot for ikke å få dårligere forhold enn konkurrentene. Da snakker vi dekkforbruk som er fullstendig unødvendig. Skjønner at det er kult for butikkene å selge 3 sett (i hver compound?) med dekk til hver påmeldte deltaker i hvert løp (pluss trening), men for deltakere bør det da være mye bedre å ha ett sett med dekk som man til og med kan ta med deg på neste løp om man vil? Spesielt om dette er et enhetsdekk man får kjøpt på banen under løp.

                            Dette er skrevet med tanke på noe som mange snakker om, nemlig at det viktigste er jevn racing. For de beste førerne vil vel dette faktisk være en fordel, da det kan være vanskeligere å håndtere bilen på litt dårligere feste.
                            [Smallsize-Martin]Det er faktisk ikke kult å selge så mye forskjellige dekk. Det er et rent helvete å holde styr på hva de forskjellige klassene skal ha, og hadde vi kunne redusert dekktypene hadde jeg vært sjeleglad. Da kunne jeg bestilt dritmange av den typen, istedet for å klø meg i hue med antall og ikke få tak i det vi bruker osv.[/Smallsize-Martin]

                            Hva compound angår, bruker vi vel veldig få, rød losi, m3 proline og gul og blå schumi.

                            Jeg synes vi skal øke antall tillatte dekkpar, men gjerne ta bort de typene som slites mye. Proline dekkene holder jo en evighet lenger enn Losi, og Bowtie blir borte. Da sitter vi igjen med Holeshot, som funker bra de fleste steder. Noen baner er det sikkert ikke idéelt, men slik er det uansett. Og har vi kun et slitesterkt dekk for jord/møkk/leirebaner, kan vi egentlig ta bort antallsbegrensning, noe som forenkler teknisk.

                            Det viktigste her, er at dekkene vi kjører med er tilgjengelig for ALLE, til enhver tid. Slik var det ikke helgen i Oslo, og da er en enhetsregel bare å kaste. Det var jo ikke et stort problem i Oslo, de fleste var godt rustet, men skal vi øke rekrutteringen, så kan det bli det.
                            Martin Sørlie - 1985
                            TLR - Absima - Spektrum
                            Darkspeed Racing
                            www.teamsmallsize.com

                            Comment


                            • #29
                              I den grad jeg skal mene noe, så tror jeg det ville være lurt å har ett dekk alternativt pr. underlag. Ellers vil man kunne befinne seg i den situasjon at dekk ikke er å oppdrive i enkelte situasjoner
                              eks. at en produksjons planlegger driter på leggen å bommer på antatt dekk som skal produseres. Eller at butikkene tar inn for lite...etc

                              Dette har vel vært tengt på før men jeg syns det er dumt om det blir borte.

                              feks:

                              MiniSpike og et tilsvarende feks: et Balistik buggy dekk

                              HoleShot og BigShot evt: Double Dees eller noe annet som erstatnig for BigShot om det skal bort.

                              samt:
                              fri compound og fri klipping av mønster, også bak ?

                              (jeg sliter hvertfall med "utkastinga" på HoleShot v1 når underlaget blir litt fuktig)
                              HS v2 har forresten et symmetrisk senter mønster og blir enkel å klippe for bedre utkast har jeg sett.
                              " I'm not in this world to live up to your expectations and you're not in this world to live up to mine." - Bruce Lee

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by chokopops View Post
                                er ikke bowtie ute av produksjon?
                                Sier noe der. Det burde jeg jo husket, men er ikke så lett når man begynner å bli gammel

                                Vi driver hele tiden å klager på grepet. Stort sett at det er for lite.. Samme det vel? Blir jo en bedre fører ved å kjøre på glatt føre. Yeah, you get my point..

                                Det aller letteste ville jo da å si at kun schumacher + holshot er lov. Dette er to dekk som er slitesterke på "sine underlag". Et annet poeng, som nevnt tidligere, er at holeshot følger med noen biler fra fabrikken. I hvertfall Associated.

                                Jeg kjørte nesten ikke med holeshot bak i hverken 2wd eller 4wd i fjor, synes det sugde. Men de nye 2.0 dekkene er MYE bedre! Et mye mer allsidig dekk som passer de fleste forholdene. Kanskje ikke like lekkert når det er vått, men da kan vi jo bare tilpasse oss til det, ikke syte på bilen/dekkene
                                Team Smallsize

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X