Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dekk i 1:10 Offroad!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by AMV View Post
    er det nye bigshot 2 dekket som kommer til EM lov i nc og nm??
    Det er vel bare for noen å omskrive reglene midt i sesongen en gang til det
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • #77
      Er det bare meg... eller sklir vi helt ut her nå?

      Skal det fortsette slik kan man like godt tillate alt...

      Glem nå ikke intensjonen med "enhetsdekk"! Det skal være enkelt og billig for alle. Og man slipper å tape på grunn av at man ikke har alt av dekk som kan kjøpes for penger... likt for alle, fair, billig! Klassen har hatt en fin vekst, mye av det er grunnet enkelheten og lave kostnader. Gå nå ikke "overboard" gutter...

      Jeg mener ENESTE grunnen til å gjøre endringer er dersom et dekk ikke produseres og selges lenger, INGEN andre grunner! Det vil alltid komme noe nytt og bedre, men vi bør ikke endre regelverket hver gang noe nytt er på vei. De dekkene som er godkjente funker helt fint, og det er likt for alle. Så kan man heller MELLOM hver sesong gjøre opp status og evt. gå for de nye og bedre dekkene. Hver sesong skal være "frosset", det har alltid vært målet for alle regelverk, også EFRA. Dvs. tidligere var det ikke slik, og det var helt natta... både batterier, potter, karosserier ble lagt til i løpet av året... masse penger rett utav vinduet og mye stress for å få tak i de nye og bedre delene...

      Noen som er enig?
      Last edited by SHY; 22 July 2010, 08:08.
      Life's too short to go slow! www.ymr.no

      Besøk mitt showroom

      Comment


      • #78
        Ja. Enig.

        Comment


        • #79
          Originally posted by SHY View Post
          Er det bare meg... eller sklir vi helt ut her nå?

          Skal det fortsette slik kan man like godt tillate alt...

          Glem nå ikke intensjonen med "enhetsdekk"! Det skal være enkelt og billig for alle. Og man slipper å tape på grunn av at man ikke har alt av dekk som kan kjøpes for penger... likt for alle, fair, billig! Klassen har hatt en fin vekst, mye av det er grunnet enkelheten og lave kostnader. Gå nå ikke "overboard" gutter...

          Jeg mener ENESTE grunnen til å gjøre endringer er dersom et dekk ikke produseres og selges lenger, INGEN andre grunner! Det vil alltid komme noe nytt og bedre, men vi bør ikke endre regelverket hver gang noe nytt er på vei. De dekkene som er godkjente funker helt fint, og det er likt for alle. Så kan man heller MELLOM hver sesong gjøre opp status og evt. gå for de nye og bedre dekkene. Hver sesong skal være "frosset", det har alltid vært målet for alle regelverk, også EFRA. Dvs. tidligere var det ikke slik, og det var helt natta... både batterier, potter, karosserier ble lagt til i løpet av året... masse penger rett utav vinduet og mye stress for å få tak i de nye og bedre delene...

          Noen som er enig?
          Veldig enig!

          Dog gikk vi fra et dekk vi i utgangspunktet ikke trengte, men som sto i reglene, til et dekk som kan være konkurransedyktig og bedre. Selvfølgelig gjør ikke det noe at dekket er bedre, men det økte da antallet dekk man må ha i kofferten betraktelig, samt at man må teste mye mer før et løp. Når vi da i tillegg har antallsbegrensning kan dette gjøre det litt halvhåpløst for de som ikke helt veit hva som funker.

          Det er jo nettopp dette scenarioet som man vil bli kvitt med å ha enhetsdekk, men det ble vedtatt å tilføre det til reglementet istedet. Hæ?

          Heldigvis for neste år ser det ut til å bli en del kunstgressbaner, dette vil jo forenkle det meste. Men jeg mener vi bør ned på typer dekk, opp på antall og kanskje litt mer forskjellige dekk.

          *Det er ikke meningen å være kranglete, men jeg har alltid vært sånn!
          Last edited by Razer; 22 July 2010, 11:43.
          Martin Sørlie - 1985
          TLR - Absima - Spektrum
          Darkspeed Racing
          www.teamsmallsize.com

          Comment


          • #80
            Helt enig SHY.
            Stian Skogstad TRCBK
            Jconcepts BJ4WE - Team Associated B4 - Team Associated RC18MT - Team Associated RC8 - Corally RDX - Corally SP12x - M05 PRO - Axial AX10

            Comment


            • #81
              Enig med gamle Svein Harald

              Det Martin sier om å gå ned på antall typer dekk er også veien å gå, tenker jeg.
              Team Smallsize

              Comment


              • #82
                Etter min mening holder det med ett dekk for kunstgress og ett dekk for andre typer dekke. Hvis Holeshot 2.0 er så bra, hvorfor ikke kun bruke det for 2- og 4WD som "grusdekket"? Og MiniSpike som før for kunstgress. Ser AE putter det i sine kit som standard nå, det tyder jo på at det kommer til å "stick around for a while"...

                Og om det er slitesterkt så holder det vel med å ha kun 2 sett bakdekk pr. løp?

                Et argument for å ha flere kan jo være å sikre tilgjengeligheten, men for kunstgress har vi nå bare hatt ett noen sesonger nå. Man kan jo heller ta en kjapp krisehåndtering om noe uforutsett skulle skje.
                Life's too short to go slow! www.ymr.no

                Besøk mitt showroom

                Comment


                • #83
                  Ser helt klart fordelen med å gjøre det enkelt, så lenge man er i stand til å handtere endringer i dekk tilgangen på en smooth måte, er det nokk en løsning som er vel så bra.
                  " I'm not in this world to live up to your expectations and you're not in this world to live up to mine." - Bruce Lee

                  Comment


                  • #84
                    Du sier mye vettugt Svein Harald, så også denne gangen men jeg er likevel ikke 100% enig:

                    Originally posted by SHY View Post
                    Etter min mening holder det med ett dekk for kunstgress og ett dekk for andre typer dekke. Hvis Holeshot 2.0 er så bra, hvorfor ikke kun bruke det for 2- og 4WD som "grusdekket"?
                    Gjør vi dette blir det istedet en begrensning i biltype... La meg kjapt forklare. På NC-runden i Oslo i år virket det å være enighet blant de fleste at Hole Shot 2 var "da Shit" i 2wd. Det var det slett ikke for meg... Bow-Tie var overlegent bedre, som dag og natt. Like natt og dag var det for mange andre, bare andre veien...
                    det var 1 stor forskjell på det jeg kjørte og det de fleste andre kjørte...

                    Originally posted by SHY View Post
                    Og om det er slitesterkt så holder det vel med å ha kun 2 sett bakdekk pr. løp?
                    Nei er ikke så sikker på det... I et par sesonger nå har vi utøket kjøretiden sånn at vi nå kjører 60% lenger noe som i seg selv er positivt. Og muligens kan 2 sett bakdekk holde, men det må sjekkes opp i mot hva vi velger å ha som enhetsdekk, i hvertfall så lenge vi fortsetter å øke kjøretida. For eksempel er 2 sett Big Shot på naturunderlag takk og god natt lenge før siste finale er ferdig med 8 minutters heat/finaler
                    Last edited by dahomie; 24 July 2010, 22:20. Reason: Feil feil feil
                    Roy Gjemble, 1974
                    Racing: TLR 22 & Team Durango DEX410
                    Gear: Ko Propo, Savöx, Hobbywing, Rudebits, Darkside Designs

                    Comment


                    • #85
                      Her er jeg helt enig med Roy! En ting er at vi nå har 3 litt like dekk, men holdbarheten er et stort poeng. Vi burde tillate nok antall til at slitasje ikke har noen betydning, men vi burde jo også ha et dekk med holdbarhet myyyyyye bedre enn Bigshot, slik at kun dekktype har betydning, ikke slitasje. Hvis det finnes da...

                      Jeg har forresten testet Caliber på bukta nå. Godt sidegrep, litt glatt under pådrag, men veldig fin feeling og flyt blir spennende og se slitasje og grep i Kodal og Grenland
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Razer View Post
                        Her er jeg helt enig med Roy! En ting er at vi nå har 3 litt like dekk, men holdbarheten er et stort poeng. Vi burde tillate nok antall til at slitasje ikke har noen betydning, men vi burde jo også ha et dekk med holdbarhet myyyyyye bedre enn Bigshot, slik at kun dekktype har betydning, ikke slitasje. Hvis det finnes da...

                        Jeg har forresten testet Caliber på bukta nå. Godt sidegrep, litt glatt under pådrag, men veldig fin feeling og flyt blir spennende og se slitasje og grep i Kodal og Grenland
                        Aleksander har også testet dette dekket på bukta, kanskje han har noen innspill også...

                        Comment


                        • #87
                          Dekk hysteri...

                          Bare et lite innspill...

                          Hvorfor kan det ikke være helt fritt når det gjelder dekk valg? Hvorfor skal vi gjøre det så sært? Jeg har nå snakket med flere nybegynnere som har kjøpt seg brukte biler og fått med masse dekk, noen kjøper også fra utlandet osv. De er da litt uheldige og har feil dekk, de ligner på de som er lov men er ikke lovlige... De kan jo selvfølgelig bruke de til trening, men jeg tror at man hadde hatt igjen for å slippe litt på kravene her og det hadde blitt flere deltakere!

                          Det følger med dekk på endel RTR buggyer som også kan brukes uten problem bortsett fra at de ikke står i reglementet. Nybegynneren blir brått stilt opp i et hjørne med et pengeøs før man har fått prøvd å kjøre løp. Har man funnet ut at dette er det man vil holde på med å bruke tiden på, så finner man kjapt ut hvilket dekk som funker eller som passer ens kjørestil. Og det kan jo f.eks legges ut info på nett at på denne banen så er det dette dekket som gjelder når det er sol og fint, og under våte forhold så er det dette dekket som gjelder.

                          Det er fritt i 1/8 klassen, så hvorfor bruke tid på denne diskusjonen hvert år, når det da kommer nye dekk både titt og ofte....?

                          www.bmrk.net * Hotbodies * Assosiated * Scumacher * Savöx * Jconcepts * Nosram * Epic Trinity *

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by mustitRC View Post
                            Bare et lite innspill...

                            Hvorfor kan det ikke være helt fritt når det gjelder dekk valg? Hvorfor skal vi gjøre det så sært? Jeg har nå snakket med flere nybegynnere som har kjøpt seg brukte biler og fått med masse dekk, noen kjøper også fra utlandet osv. De er da litt uheldige og har feil dekk, de ligner på de som er lov men er ikke lovlige... De kan jo selvfølgelig bruke de til trening, men jeg tror at man hadde hatt igjen for å slippe litt på kravene her og det hadde blitt flere deltakere!

                            Det følger med dekk på endel RTR buggyer som også kan brukes uten problem bortsett fra at de ikke står i reglementet. Nybegynneren blir brått stilt opp i et hjørne med et pengeøs før man har fått prøvd å kjøre løp. Har man funnet ut at dette er det man vil holde på med å bruke tiden på, så finner man kjapt ut hvilket dekk som funker eller som passer ens kjørestil. Og det kan jo f.eks legges ut info på nett at på denne banen så er det dette dekket som gjelder når det er sol og fint, og under våte forhold så er det dette dekket som gjelder.

                            Det er fritt i 1/8 klassen, så hvorfor bruke tid på denne diskusjonen hvert år, når det da kommer nye dekk både titt og ofte....?

                            Og dette er heller ingen dum idé.

                            Problemet med dette er det overveldende havet av valgmuligheter nybegynneren får når han skal handle noe annet.
                            Et annet problem er naturlig nok for de av oss aktive som satser ganske så hardt og bruker mye tid og penger. Å måtte ha alle tilgjengelige dekk som kan funke liggende ferske i boksen koster penger; MYE penger. Og han ene som har råd til det gjør det.

                            For all del, i en idéell verden er vi alle gentlemen og enes om hva vi skal kjøre uten regler, men slik funker det aldri. Og det er ganske demotiverende for andre førere, selv om dekk ikke nødvendigvis gjør noen til en vinner, men det hjelper på psyke og motivasjon at alle har det samme dekket.

                            Dette er dog regelen som virkelig fungerer når ingen andre gjør det. Frie dekk tar bort muligheten for diskusjon og problemet med tilgjengelighet.

                            Men, jeg er fortsatt mer fan av å finne noen hjul som kan reguleres, og legge inn et punkt om disp til nybegynnere. Tilgangen skal selvfølgelig du og jeg sørge for at ikke er et problem
                            Martin Sørlie - 1985
                            TLR - Absima - Spektrum
                            Darkspeed Racing
                            www.teamsmallsize.com

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by Razer View Post
                              Og dette er heller ingen dum idé.

                              Problemet med dette er det overveldende havet av valgmuligheter nybegynneren får når han skal handle noe annet.
                              Et annet problem er naturlig nok for de av oss aktive som satser ganske så hardt og bruker mye tid og penger. Å måtte ha alle tilgjengelige dekk som kan funke liggende ferske i boksen koster penger; MYE penger. Og han ene som har råd til det gjør det.

                              For all del, i en idéell verden er vi alle gentlemen og enes om hva vi skal kjøre uten regler, men slik funker det aldri. Og det er ganske demotiverende for andre førere, selv om dekk ikke nødvendigvis gjør noen til en vinner, men det hjelper på psyke og motivasjon at alle har det samme dekket.

                              Dette er dog regelen som virkelig fungerer når ingen andre gjør det. Frie dekk tar bort muligheten for diskusjon og problemet med tilgjengelighet.

                              Men, jeg er fortsatt mer fan av å finne noen hjul som kan reguleres, og legge inn et punkt om disp til nybegynnere. Tilgangen skal selvfølgelig du og jeg sørge for at ikke er et problem
                              Så sant så sant Jeg kunne jo tenkt meg og rotet inn et Jconcepts dekk og jeg da he he, men uansett så er de alternativene som er nå bra og kanskje man da skulle utelatt å skrevet holeshot 2.0 osv for det kommer jo sikkert en 3.0 etterhvert også, og den kommer sikkert midt i en eller annen sesong.... Det blir vanskelig å måle ut hvor mye et dekk tåler slik at det skal bli rettferdig. Jeg selv kjører f.eks ikke på så mange dekk som du gjør, jeg er fremdeles på det stadiet som det handler om å lære seg å beherske bilen og jeg sliter ikke like mye på dekkene grunnet at jeg pusher ikke like hardt som deg f.eks Så da varer dekkene mine lenger Men det er klart vi skal sørge for dekk!
                              www.bmrk.net * Hotbodies * Assosiated * Scumacher * Savöx * Jconcepts * Nosram * Epic Trinity *

                              Comment


                              • #90
                                bare ett lite innspill fra meg. Jeg synes fokusen på nybegynneren her er feil. En nybegynner har ikke fokus på dekk, det er det de som ligger i toppen som har. Man er rett og slett redd for å ikke ha med seg "riktig" dekk til løpet og føler dermed at det blir ett jag. Uansett, når man har vært å trent der eller pratet med de som kjører der til vanlig, så vet de hvilket dekk som gjelder.
                                Ang. flere som har begynt å kjøre el. buggy igjen, så 'trur jeg' at det ikke har noe spesielt med dekk å gjøre. Det er vel heller det at nå er det ikke noe avgjørende forskjell på batterier og motor. Før så var jo det helt avgjørende på resultatet, hadde du ikke de værste batteriene ,de børstene, den og den børstefjøra, dreid motoren så og så mange ganger og zappa magnetene, så kunne man heller ikke vinne... Husker dette meget godt!

                                Så tilbake til nybegynneren, følg dem opp og ikke tenk så mye på utstyret de har med seg på banen, hjelp dem heller for å få de tingene de har til å fungere best mulig. De kommer ikke på løp for å vinne, men for å delta å lære!

                                kanskje litt avsporing i denne tråden, men det handlet om dekk da

                                €€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X