Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dekk i 1:10 Offroad!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by mustitRC View Post
    Så sant så sant Jeg kunne jo tenkt meg og rotet inn et Jconcepts dekk og jeg da he he, men uansett så er de alternativene som er nå bra og kanskje man da skulle utelatt å skrevet holeshot 2.0 osv for det kommer jo sikkert en 3.0 etterhvert også, og den kommer sikkert midt i en eller annen sesong.... Det blir vanskelig å måle ut hvor mye et dekk tåler slik at det skal bli rettferdig. Jeg selv kjører f.eks ikke på så mange dekk som du gjør, jeg er fremdeles på det stadiet som det handler om å lære seg å beherske bilen og jeg sliter ikke like mye på dekkene grunnet at jeg pusher ikke like hardt som deg f.eks Så da varer dekkene mine lenger Men det er klart vi skal sørge for dekk!
    Har du muligheten, ta gjerne inn Jconcepts vi kan teste! Jeg er mest opptatt av at vi får et godt holdbart dekk for 2011, hva det heter er ikke så nøye

    Og du vil oppdage at du trolig sliter mindre og mindre dekk jo bedre du blir. Min erfaring denne sommeren er at jeg kan ta vare på Bigshot mye lengre nå enn i våres, rett og slett fordi jeg kjører mykere og mer presist
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • #92
      Originally posted by Runner View Post
      bare ett lite innspill fra meg. Jeg synes fokusen på nybegynneren her er feil. En nybegynner har ikke fokus på dekk, det er det de som ligger i toppen som har. Man er rett og slett redd for å ikke ha med seg "riktig" dekk til løpet og føler dermed at det blir ett jag. Uansett, når man har vært å trent der eller pratet med de som kjører der til vanlig, så vet de hvilket dekk som gjelder.
      Ang. flere som har begynt å kjøre el. buggy igjen, så 'trur jeg' at det ikke har noe spesielt med dekk å gjøre. Det er vel heller det at nå er det ikke noe avgjørende forskjell på batterier og motor. Før så var jo det helt avgjørende på resultatet, hadde du ikke de værste batteriene ,de børstene, den og den børstefjøra, dreid motoren så og så mange ganger og zappa magnetene, så kunne man heller ikke vinne... Husker dette meget godt!

      Så tilbake til nybegynneren, følg dem opp og ikke tenk så mye på utstyret de har med seg på banen, hjelp dem heller for å få de tingene de har til å fungere best mulig. De kommer ikke på løp for å vinne, men for å delta å lære!

      kanskje litt avsporing i denne tråden, men det handlet om dekk da
      Fokuset er ikke kun på nybegynneren, men jeg ser hva du mener. Som jeg også skriver tidligere i tråden, gjelder det like mye oss som nybegynneren. Fellesnevneren er at det blir enklere både for oss og nybegynneren, men vi burde naturlig nok ikke tvinge førstegangsdeltakere til å kjøpe noe som helst til å begynne med, dette er jo litt åpent for skjønn når det gjelder deltakere med RTR-dekk osv.
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

      Comment


      • #93
        Jeg kom til bukta og hadde tatt med meg feil dekk "caliber". fikk besked om at jeg ikke kunne kjøre med disse dekka. jeg må jo si at jeg er nybegynner når jeg som regel havner i siste finale hitet. heldigvis har jeg sett de fleste personene før. så da var det BARE og spørre etter dekk. fikk tak i dekk men hadde ikke felg som passet på min bil.
        En helt fremmed fyr som ikke kjenner en kjeft går ikke rundt å spør andre folk om dekk. Isteden pakker de sakene sine og forsvinner, mest sannsynlig for godt. dette er å dra det litt over streken men man må iallefall la de få kjøre. kunne kjørt jeg også men ikke telling. da er vitsen med løp borte mener jeg.
        Mvh Lars Tommy (Østfolds rc senter)

        HB Cyclone TC, HB Cyclone D4, Savage Flux, HPI Baja 5b ss.orginal.

        Comment


        • #94
          flott flott
          er det bare meg som mener at fritt er fint som f a e n ???
          uansett håper eg at finken vinner og at ole blir disket, eg heier på andreas men synes kjell gunnar er flink.
          jostein vil eg ikkje uttale meg om.
          eg skal til thailand på vm i 1:8... det er moro det og.
          håper alle har en fin sommer og at det er lov å reise til flere enn 4 byer med forstater
          Arild (1980)Radøy RC
          BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

          Comment


          • #95
            Originally posted by AMV View Post
            flott flott
            er det bare meg som mener at fritt er fint som f a e n ???
            uansett håper eg at finken vinner og at ole blir disket, eg heier på andreas men synes kjell gunnar er flink.
            jostein vil eg ikkje uttale meg om.
            eg skal til thailand på vm i 1:8... det er moro det og.
            håper alle har en fin sommer og at det er lov å reise til flere enn 4 byer med forstater
            For å ha stemmerett synes jeg du skal være med på de 1:10 løpa du melder deg på utenfor Radøy og jeg:P
            Martin Sørlie - 1985
            TLR - Absima - Spektrum
            Darkspeed Racing
            www.teamsmallsize.com

            Comment


            • #96
              fritt dekk valg da vill jeg ha sånne...! " sitter som f a e n asss " he he.

              Click image for larger version

Name:	mowaerator1.jpg
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	769422
              " I'm not in this world to live up to your expectations and you're not in this world to live up to mine." - Bruce Lee

              Comment


              • #97
                Originally posted by Razer View Post
                For å ha stemmerett synes jeg du skal være med på de 1:10 løpa du melder deg på utenfor Radøy og jeg:P
                eg reiser vel på de løpa eg er påmeldt på..
                har vert på alle løpa siste året eg untatt oslo og da var eg ikkje påmeldt
                grunnen til at eg ikkje kom var at det var for mye arbeid som måtte gjøres til nordisk...
                Arild (1980)Radøy RC
                BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

                Comment


                • #98
                  Originally posted by trular View Post
                  fritt dekk valg da vill jeg ha sånne...! " sitter som f a e n asss " he he.

                  [ATTACH=CONFIG]36273[/ATTACH]
                  Da tror jeg at vi må leie inn eksterne bilpåsettere....... ha ha
                  www.bmrk.net * Hotbodies * Assosiated * Scumacher * Savöx * Jconcepts * Nosram * Epic Trinity *

                  Comment


                  • #99
                    he he jeg synes også det å regulere dekk var sært til å begynne med, men jeg har sluppet visdommen inn. "Deke" er den eneste tingen som er fornuftig å regulere i forhold til å konkurrere på relativt like vilkår, så kan man leke med alt annet isteden.
                    " I'm not in this world to live up to your expectations and you're not in this world to live up to mine." - Bruce Lee

                    Comment


                    • Har sjekket litt rundt og hørt litt på historien til dekk surret her i Norge. Er det noen restriksjoner på hva man kan bruke av dekk i andre land? Tror ikke det av hva jeg kan se.

                      Jeg er helt fersk her, men har fått med meg at det hele begynte med en dekk type så har det ballet seg på med flere grunnet dårlig tilgang osv. Jeg tenker kanskje litt annerledes enn de fleste andre her men jeg mener at :

                      Uansett om dekket heter Panther, Losi, Hotbodies, JConcepts, Proline, Nosram osv. osv. så har de noen dekk som ligner på hverandre så hva spiller det for rolle hvilken type dekk man kjører på? "man kan ikke tvinge alle fotballspillere til å spille med samme type sko" eller si at dere må velge mellom disse 4 typene....

                      Jeg tror litt at hvis vi skal bli mange som kommer på løp så tror jeg vi må gjøre det mindre sært... For det er litt sært nå... Ikke noe problem for min egen del, jeg anpasser meg uansett og backer ikke ut Jeg har fått smaken på dette og synes det er utrolig gøy!

                      Jeg gir meg jo ikke selv om det da skulle bli bestemt at det er kun 1 dekk som er lov, jeg forstår at det kan virke rettferdig og enkelt, men hva gjør man da om tilgangen er plutselig borte? Da er det plutselig de som hadde kjøpt mest dekk som kommer til å ha det best, mens de som ikke kjøpte fullt så mange må kjøre på de samme om og om igjen... Miljøvennlig men lite konkurranse vennlig.

                      Kanskje det skulle blitt laget et skriv om dekk som samtilige førere som er registrert førere i NC må svare på og skrive sin mening om dekkvalg? Dette kan gjøres anonymt og sendes til de som sitter og skal ta valgene om hvordan dette skal bli?
                      www.bmrk.net * Hotbodies * Assosiated * Scumacher * Savöx * Jconcepts * Nosram * Epic Trinity *

                      Comment


                      • Originally posted by mustitRC View Post
                        Kanskje det skulle blitt laget et skriv om dekk som samtilige førere som er registrert førere i NC må svare på og skrive sin mening om dekkvalg? Dette kan gjøres anonymt og sendes til de som sitter og skal ta valgene om hvordan dette skal bli?
                        Her har vel shy gjort mye allerede - og som førte til et noe bedre dekkreglement.

                        Personlig så kom jeg aldri helt i gang med konkuransekjøring i OR 1:10 - jeg valgte 1:8 i stedet. Noe av årsaken var alt tullet rundt dekkreglementet den gang. Syntes det ble for dumt når man ikke fikk kjøre på de dekkene man hadde når disse til og med ikke var ansett som noe spesielt gode. Men OR 1:8 rocker big time det så får ikke noe klager fra meg for det valget.
                        "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                        Comment


                        • Da er utesesongen snart slutt, og en liten evaluering av sesongen er vel på sin plass. Flere og flere baner dekkes i disse dager med kunstgress, slik at sesongen neste år brått består av bare et par baner med jord/leire dekke. I år har jeg stort sett kjørt alle de tre tillatte grusdekkene, og det har ikke vært voldsomme forskjeller.

                          Bowtie og Holeshot LP har gått ut av produksjon, Holeshot 2.0 har blitt tillatt som et nytt alternativ. Bigshot er ofte et raskt dekk, men med 8 minutter finaler er slitasjen stor.

                          Slik det er nå, kan både Holeshot og Bigshot være vinnerdekket på like forhold, men du bør ha begge i baggen. Med slitasjen på Bigshot, betyr det egentlig bare mer brukte penger, ingen genuine fordeler ved å ha begge tillatt.

                          Mitt forslag for 2011-sesongen er å ta bort dette ene dekket, samt de dekkene som har gått ut fra produksjon. Vi kan beholde Holeshot 2.0 og naturlig nok Schumacher. I tillegg har jeg i år prøvd Caliber i Oslo, Kodal og Skien. Dette dekket har vist seg som meget slitesterkt, har god framdrift, og trives bedre enn Holeshot dersom underlaget blir løst og grovt, så dette kan være et velkomment tillegg.

                          Da har vi et dekk for fint underlag, og et for grovt, og de funker på de norske banene. Så mye kunstgress det ser ut til å bli er det jo ikke så kritisk, men da har vi alle det som funker og er lov, og det er relativt nye dekk som ikke går ut av produksjon med en gang. Videre er det så liten slitasje at antallsbegrensningen er ubetydelig, men kjekk å beholde.

                          Så til et viktig punkt rundt dette. Som de fleste vet, jobber jeg på Smallsize på Lilletorget i Oslo. Smallsize er en gammel butikk med racingrøtter, og vi er alle glad i racing. Dessverre er det særdeles vanskelig å ha konkurransedyktig utstyr i butikk, og det har dessverre førerne fått merke. Det er forsåvidt vi som førere som må ta mye av skylda der, men dette er med på å bidra til at det er lettere for norske butikker å være med og støtte racing.

                          Proline er et merke som, såvidt jeg vet, alle norske butikker har tilgang på. Dvs, jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for at Smallsize skal ha disse dekkene i et sunt antall på veggen lenge før sesongstart til en fornuftig pris, og dette har da også Mustit og alle de andre også muligheten til. Dette vil presse prisene for førerne, og dekkene blir lett tilgjengelig for alle og enhver.

                          Det viktige her, er at fler enn jeg kjemper litt for at alle landets butikker skal ha disse dekkene. Førerne bør kanskje ta dette opp med sin lokale butikk, ev. kunne kanskje forbundet kunne sendt rundt et skriv? Alle avtaler som kan gjøre vår racing enklere, billigere og mer rettferdig gagner jo oss som førere.

                          Håper flere kan lufte sin mening rundt dette forslaget, dette er ihvertfall det som slo meg som mest fornuftig.
                          Martin Sørlie - 1985
                          TLR - Absima - Spektrum
                          Darkspeed Racing
                          www.teamsmallsize.com

                          Comment


                          • martin: det er veldig fornuftig og minske antall typer dekk om vi skal ha en regel om dekka
                            eg meiner uansett at de burde være fritt med dekk i norgescupen og at man på et enkeltstående nm lot arrangørklubb nominere et dekk i tilleggsreglene.
                            Arild (1980)Radøy RC
                            BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

                            Comment


                            • Originally posted by AMV View Post
                              martin: det er veldig fornuftig og minske antall typer dekk om vi skal ha en regel om dekka
                              eg meiner uansett at de burde være fritt med dekk i norgescupen og at man på et enkeltstående nm lot arrangørklubb nominere et dekk i tilleggsreglene.
                              Jeg er enig i at det bør være fritt på NC og at man på enkeltsående løp kan ha enhetsdekk, slik det fungerer i andre internasjonale løp. Vi har uansett både Proline sine dekk og Schumacker sine dekk på lager. Vi har også nå bestilt hjem dekk fra JConcepts som vi kommer til å prøve, disse kan mest sannsynlig falle litt heldigere ut i pris også. Men det er mange alternativer, Losi kommer vel med noen dekk som ligner litt på Proline dekkene også.
                              www.bmrk.net * Hotbodies * Assosiated * Scumacher * Savöx * Jconcepts * Nosram * Epic Trinity *

                              Comment


                              • Originally posted by mustitRC View Post
                                Jeg er enig i at det bør være fritt på NC og at man på enkeltsående løp kan ha enhetsdekk, slik det fungerer i andre internasjonale løp. Vi har uansett både Proline sine dekk og Schumacker sine dekk på lager. Vi har også nå bestilt hjem dekk fra JConcepts som vi kommer til å prøve, disse kan mest sannsynlig falle litt heldigere ut i pris også. Men det er mange alternativer, Losi kommer vel med noen dekk som ligner litt på Proline dekkene også.
                                Og da har vi et herlig virrvarr av dekk på gang

                                Jeg er faktisk mer for åpent i NM, og enhetsdekk ellers jeg. Rett og slett fordi at på NM skal det bære eller briste og tynes maks. Norgescupen er da 4-5 løp pr. sesong hvor det uten tvil er lurt å holde kostnadene nede...
                                Martin Sørlie - 1985
                                TLR - Absima - Spektrum
                                Darkspeed Racing
                                www.teamsmallsize.com

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X