Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dekk i 1:10 Offroad!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dekk i 1:10 Offroad!

    I helgen ble det jo mye artig sjonglering med dekk, og siden jeg ikke er noe flink til å lese reglene, så spurte jeg litt i løpet av helgen. Mange brukte nye Holeshot 2.0, og jeg fikk vite at reglene kun sa Proline Holeshot, så disse var lov Ooops:P Jeg tror vel og merke ikke det hadde noe å si, men reglene forbyr oss faktisk fra å bruke annet enn Proline Holeshot LP:

    Originally posted by Dekkregler
    1. For alle løp/runder er det kun tillatt med kun 4 typer bakdekk av følgende fabrikat:
    Team Losi Big Shot
    Proline Hole Shot LP
    Proline Bow Tie
    Schumacher Mini Spike (for kunstgress)
    Innlegg er fritt. Compound (gummiblanding) er fritt. Dekkene er av minst to ulike fabrikater for å sikre
    tilgang. Videre er det satt opp dekktyper som passer både for naturlig og kunstig dekke. Klubbene bør
    anbefale hvilke dekk som egner seg best i hvilken klasse på sin bane. Det kan kun brukes 2 par dekk,
    pr.klasse av de typene som er tillatt. Framdekk er fritt.
    http://www.motorsportforbundet.no/fi...9A91A3B%7D.pdf Forslag 16



    LP står for Low Profile, som da betyr at det er PRO8184-02 vi kan bruke, og at da Holeshot 2.0 faktisk ikke er lov.

    Så vet man det. Satt og skulle bestille dekk, fant begge typer, og ble litt skeptisk...
    52
    Ja
    84.62%
    44
    Nei
    15.38%
    8
    Last edited by Razer; 6 September 2010, 11:10.
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com


  • #2
    Artig det der :P

    Men jeg synes nå at vi skal godkjenne Holeshot 2.0. Det er et dekk som er mye bedre enn LP. 2.0 blir ikke i nærheten like fort slitt som den gamle typen også synes jeg de satt bedre.
    Spørs jo hvor lenge Holeshot LP vil være tilgjenglig også..
    Team Smallsize

    Comment


    • #3
      Originally posted by sabben View Post
      Artig det der :P

      Men jeg synes nå at vi skal godkjenne Holeshot 2.0. Det er et dekk som er mye bedre enn LP. 2.0 blir ikke i nærheten like fort slitt som den gamle typen også synes jeg de satt bedre.
      Spørs jo hvor lenge Holeshot LP vil være tilgjenglig også..
      Problemet er vel at dette i utgangspunktet kun kan forandres på MSK, og hvis noen vil protestere, så har de med Holeshot 2.0 et problem...
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by Razer View Post
        Problemet er vel at dette i utgangspunktet kun kan forandres på MSK, og hvis noen vil protestere, så har de med Holeshot 2.0 et problem...
        dekk burde vore fritt i NC...
        nm, nordisk osv kan klubbene sette det deivil som enhetsdekk..
        dette ble luftet på forumet før msk, men etter at de som kjører minst var imot og ville ha de fine dekkreglene som vi har med 4 typer dekk og 4 hardheter av kvar type så er det som det er i år

        send inn en klage på at det ble brukt ulovlige dekk da martin
        Arild (1980)Radøy RC
        BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by AMV View Post
          dekk burde vore fritt i NC...
          nm, nordisk osv kan klubbene sette det deivil som enhetsdekk..
          dette ble luftet på forumet før msk, men etter at de som kjører minst var imot og ville ha de fine dekkreglene som vi har med 4 typer dekk og 4 hardheter av kvar type så er det som det er i år

          send inn en klage på at det ble brukt ulovlige dekk da martin
          Dette kan være farlig nærme å bli en dekkdiskusjon ingen vil ha. Men dette er enkelt.

          Å frislippe dekk med det jevne og gode nivået vi har nå, vil skape et lite dekkhysteri som på kort sikt kan skremme nye førere. Det er ingen problemer med å ha dekkreglement slik vi har nå, men informasjonen rundt dette er så forbanna dårlig at ingen vet noe som helst, hvis ikke de sitter midt oppi det.

          Det jeg vil skrive her nå, kommer nok også til å bli et forslag på MSK.

          Slik det er nå, har vi til NM tre forskjellige dekk i minst to blandinger pr. type som potensielt kan fungere. Hvis en av disse fungerer i én spesifik blanding, så vil en sjåfør trenge da to sett pr. klasse til løpet. Hvis nevnte fører også vil trene litt før løpet(legg vekt på LITT), bruker han kanskje to par til pr. klasse. Dette blir totalt 8 par bakdekk denne helgen. Har vi 20 påmeldte førere, betyr dette potensielt 160 par dekk. Flere valgmuligheter slik vi har idag, betyr at dette antallet kan være enda verre, og med frislipp av hjul, én ren katastrofe.

          Som butikksjef har jeg hatt et problem, jeg visste ikke før jeg virkelig satset selv hva som trengtes av hjul, eller hvilke antall. Skal det være begrensing, bør færre valgmuligheter være et krav. Det er et helvete å ha nok dekk på lager, og et helvete og overtale bestillingsansvarlig til å bestille så mye. I tillegg er det få steder som har nok på lager når sesongen begynner og vi er sent ute med bestilling.

          Hadde jeg visst dette i vinter, ville butikken bugnet av nok dekk av alle typer, og slik prisene våre er nå, og ikke minst kunne vært med et slikt antall, ville det ikke lønt seg å handle i utlandet.
          Men det hjelper lite når jeg ikke fant ut av dette før nå. Jeg vil selvsagt ikke legge skylden på noen førere, men en regel som baserer seg på spesifikt utstyr må følges godt opp og mates med teskje til alle butikker.

          Noe jeg ser på som viktig nå, er kanskje å øke antallet pr. løp med ett par, men redusere typene med ihvertfall ett, om ikke to. Slik det var i helgen, var alle dekkene ganske jevne. For all del, det kan nok trolig skille mer på en annen bane, men jeg tror allikevel ett dekk kan fjernes fra listen, om ikke to.

          Får vi gjennomført en bedre enhetsregel ved neste MSK, så kan jeg love at dekk i 2011 ikke er et problem!

          @AMV: For all del, men en klage hjelper ikke. Hadde blitt slått allikevel, og det gjør meg ingenting hva de kjørte:P Men regelverket er jo ikke akkurat bra nok...
          Martin Sørlie - 1985
          TLR - Absima - Spektrum
          Darkspeed Racing
          www.teamsmallsize.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Razer View Post
            Noe jeg ser på som viktig nå, er kanskje å øke antallet pr. løp med ett par, men redusere typene med ihvertfall ett, om ikke to. Slik det var i helgen, var alle dekkene ganske jevne. For all del, det kan nok trolig skille mer på en annen bane, men jeg tror allikevel ett dekk kan fjernes fra listen, om ikke to.
            Støtter deg fullt ut på dette
            Tamiya TRF511, Tamiya 417X, Team Associated B4.1
            http://rc.myocard.net

            Comment


            • #7
              Hadde vært fint å få ryddet opp i dette. Jeg som ny sliter med å følge med på reglene, men ikke så rart når de som har kjørt mye også er usikre.
              Regelverket er vel sikkert klart, men når det i praksis utføres med avvik, ja da er det ikke lett å vite hva.

              Jeg for min del skulle ønske alt var på en side, regler, alle løp og alle resultater.

              Comment


              • #8
                En annen artig notis, hvis man surfer rundt på forbundssidene, finner man spesialreglementet vårt og det nasjonale løpsreglementet, men det eneste stedet man kan finne dekkreglene er i referatet fra MSK. Vil ikke dette si at reglene ikke er gyldige? De står ikke i et eget dokument eller reglement, kun som et støttet forslag på MSK uten endelig bekreftelse.

                Har ikke jeg funnet alt på siden, eller har det fakta uteblitt fra oppdateringer i ettertid?

                Lurer på om ikke vi må få med oss Shy på laget, og lage hans offroad side litt mer bloggaktig som Oople, og med all offisiell info folk trenger
                Last edited by Razer; 5 June 2010, 13:19.
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

                Comment


                • #9
                  Her er det mye fornuft fra Martin.

                  Jeg har diskutert dette med mange førere tidligere, og det ser ut for meg som at man sitter i to leire her. Den ene gruppen skal absolutt ha det beste mulige grepet på enhver bane, under alle forhold og slitasjenivå. Den andre tenker at det er ikke så viktig, bare alle stiller likt. Jeg står hundre prosent bak den andre gruppen, og ville syns det var genialt med enhetsdekk til alle baner. Ett dekk i èn compound, som selges på banen. Da trenger hver fører kun stille med blanke felger og limtube på løp. Det diskuteres for tiden dårlig oppmøte på løp, og jeg mener dette ville hvertfall vært måten å få flere nye inn i elektroverdenen.
                  [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                  -----------------------------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Jeg var en av de som kjørte på holeshot 2. og alle som jeg kjente på løpet kjørte også med det. jeg blei først stoppet med proline caliber?
                    Jeg synes regler og info skulle vært tilgjenglig på alle klubbenes hjemmesider. Er en veldig fin regel med enhetsdekk. ellers ville denne sporten blitt dyrere en den er nå.
                    Mvh Lars Tommy (Østfolds rc senter)

                    HB Cyclone TC, HB Cyclone D4, Savage Flux, HPI Baja 5b ss.orginal.

                    Comment


                    • #11
                      det burde bare være fritt slik at de aller fleste (de som ikkje kjører) kunne bruke det de vil.
                      i 1:8 er det ingen regler og heller ingen som klager. det er over 60 deltagere på de fleste nc rundene

                      en annen ting når man setter det fritt er at kvar klubb kan sette opp det dekket de mener er bra for sin bane som enhetsdekk....

                      om vi går ned til 2 typer er det nesten håpløst å finne de to typene... på radøy er det bare schumacher som funker, de er også helt ubrukelige alle andre steder. grunnen til at det i år er 4 typer er at bowtie er tatt inn etter masse klager fra folk som ikkje kjører og at hleshot ikkj er borte er pga at ytteren hadde ca 50 par innkjøpt fra i fjor

                      alt har sin forklaring men det er dumt at alt alltid skal være vanskelig........
                      Arild (1980)Radøy RC
                      BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by AMV View Post
                        det burde bare være fritt slik at de aller fleste (de som ikkje kjører) kunne bruke det de vil.
                        i 1:8 er det ingen regler og heller ingen som klager. det er over 60 deltagere på de fleste nc rundene

                        en annen ting når man setter det fritt er at kvar klubb kan sette opp det dekket de mener er bra for sin bane som enhetsdekk....

                        om vi går ned til 2 typer er det nesten håpløst å finne de to typene... på radøy er det bare schumacher som funker, de er også helt ubrukelige alle andre steder. grunnen til at det i år er 4 typer er at bowtie er tatt inn etter masse klager fra folk som ikkje kjører og at hleshot ikkj er borte er pga at ytteren hadde ca 50 par innkjøpt fra i fjor

                        alt har sin forklaring men det er dumt at alt alltid skal være vanskelig........
                        På norske baner tror jeg vi fint kunne klart oss med to typer. Mitt forslag for neste år er nok å ta bort Holeshot, og øke til 3 par pr. løp.
                        Det blir fler og fler kunstgressbaner der Schumacher er tingen, og på de få andre banene som er grove, opphakka 1:8 baner, eller lillebanen på bukta, så vil vel Bowtie/Bigshot funke godt.

                        Et annet forslag er som du sier, at klubbene setter sitt enhetsdekk. Fordelen av dette er at man kan ha det som en regel som blir fastsatt ved sesongstart. Problemet er at det betyr at noen på finne ut hva som funker, noen gjør en administrativt dårlig jobb, innbydelse kommer for seint, dekket som er bestemt er håpløst å få tak i osv. Setter vi færrest mulig typer, er det intet problem for hverken meg eller andre butikker å ha plenty med dekk på lager til enhver tid.

                        Men det er også det viktige her. For all del, vi kan ha hva som helst som enhetshjul, men for at regelen skal være gyldig MÅ dekket være tilgjengelig hos norsk forhandler. Kjempefint med internett, men skal jeg rekruttere nye fjes, så må vi også ha noen få typer dekk som er rimelige, slitesterke og tilgjengelig i butikk. Sånn sett burde jo kun Bowtie være lov:P

                        Dette er en vanskelig diskusjon uten et godt svar, men jevn racing betyr ofte likest mulig utstyr.
                        Martin Sørlie - 1985
                        TLR - Absima - Spektrum
                        Darkspeed Racing
                        www.teamsmallsize.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Razer View Post
                          På norske baner tror jeg vi fint kunne klart oss med to typer. Mitt forslag for neste år er nok å ta bort Holeshot, og øke til 3 par pr. løp.
                          Det blir fler og fler kunstgressbaner der Schumacher er tingen, og på de få andre banene som er grove, opphakka 1:8 baner, eller lillebanen på bukta, så vil vel Bowtie/Bigshot funke godt.

                          Et annet forslag er som du sier, at klubbene setter sitt enhetsdekk. Fordelen av dette er at man kan ha det som en regel som blir fastsatt ved sesongstart. Problemet er at det betyr at noen på finne ut hva som funker, noen gjør en administrativt dårlig jobb, innbydelse kommer for seint, dekket som er bestemt er håpløst å få tak i osv. Setter vi færrest mulig typer, er det intet problem for hverken meg eller andre butikker å ha plenty med dekk på lager til enhver tid.

                          Men det er også det viktige her. For all del, vi kan ha hva som helst som enhetshjul, men for at regelen skal være gyldig MÅ dekket være tilgjengelig hos norsk forhandler. Kjempefint med internett, men skal jeg rekruttere nye fjes, så må vi også ha noen få typer dekk som er rimelige, slitesterke og tilgjengelig i butikk. Sånn sett burde jo kun Bowtie være lov:P

                          Dette er en vanskelig diskusjon uten et godt svar, men jevn racing betyr ofte likest mulig utstyr.
                          Tanken er god nok den, men erfaringsmessing har ikke butikkene fulgt opp godt nok de siste årene (les: De har ikke hatt dekk inne). Så jeg ser ikke på dette som noen showstopper.

                          Dersom dekket blir produsert VIL de være tilgjengelig både for butikker OG nettbutikker, det er bare vilje det står på da. Det er håpløst for klubbene å skulle holde noen oversikt over dette.

                          BowTie er nok ikke noe "vinnerdekk", men et rimelig alternativ for de som bare er med for gøy (det er veldig slitesterkt).

                          Tror det regelverket nå er ganske så optimalt, det har vært finpusset på gjennom flere år.
                          Life's too short to go slow! www.ymr.no

                          Besøk mitt showroom

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by SHY View Post
                            Tanken er god nok den, men erfaringsmessing har ikke butikkene fulgt opp godt nok de siste årene (les: De har ikke hatt dekk inne). Så jeg ser ikke på dette som noen showstopper.
                            Tanken er god. Og hvis miljøet faktisk tar tak i dette før sesongstart, så er muligheten der. Skal vi ha enhetsdekk må det være tilgjengelig i landet før løpet, hvis ikke kan vi like gjerne ha fritt.
                            Skal vi belage oss på utenlandshandel til enhver tid, kan dette bli dyrt og ukurrant for kunden, samt at norske butikker mer og mer kan stenge døra. En annen ting er en som kommer for å kjøre sitt første løp, og dekk er ikke å oppdrive i Norge. Det er vel ikke et godt signal?

                            Alle kan ikke bestille seg en kasse med dekk for titusener før sesongstart selv om noen av oss kan det.

                            Originally posted by SHY
                            Dersom dekket blir produsert VIL de være tilgjengelig både for butikker OG nettbutikker, det er bare vilje det står på da. Det er håpløst for klubbene å skulle holde noen oversikt over dette.
                            Som jeg også skrev, dette ville tryna over en klubbs allerede administrative problemer

                            Originally posted by SHY
                            BowTie er nok ikke noe "vinnerdekk", men et rimelig alternativ for de som bare er med for gøy (det er veldig slitesterkt).
                            Vel, det og Holeshot var likestilt på NC-løpet på bukta. Vi var MANGE om beinet i finalen der, og dekka var godt og blandet.

                            Originally posted by SHY
                            Tror det regelverket nå er ganske så optimalt, det har vært finpusset på gjennom flere år.
                            Jaha? Et regelverk der det ene dekket ikke finnes lenger og det andre ikke holder lenge nok er vel ikke optimalt?

                            Bigshot var kjørt etter 2 pakker i helga, og det blir enda mer slitt i Spydeberg, så skal vi kjøre 8 min, eller ev. utøke dette etterhvert, mener jeg flere par bør være lov. I tillegg spesifiserer regelverket Holeshot LP, et dekk som vil bli borte. Vi kan for all del gjøre en gentlemans agreement, og det vil sikkert gå bra, men hvis én fører vil protestere et løp, så har vi et problem?

                            Jeg tror uansett at en dekktype bør bort, og det bør være Holeshot eller Bigshot.
                            Last edited by Razer; 8 June 2010, 13:05.
                            Martin Sørlie - 1985
                            TLR - Absima - Spektrum
                            Darkspeed Racing
                            www.teamsmallsize.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Razer View Post
                              En annen artig notis, hvis man surfer rundt på forbundssidene, finner man spesialreglementet vårt og det nasjonale løpsreglementet, men det eneste stedet man kan finne dekkreglene er i referatet fra MSK. Vil ikke dette si at reglene ikke er gyldige? De står ikke i et eget dokument eller reglement, kun som et støttet forslag på MSK uten endelig bekreftelse.

                              Har ikke jeg funnet alt på siden, eller har det fakta uteblitt fra oppdateringer i ettertid?
                              @SHY: Har du noe å komme med rundt dette?
                              Martin Sørlie - 1985
                              TLR - Absima - Spektrum
                              Darkspeed Racing
                              www.teamsmallsize.com

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X